Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Onoplosbare Startproblemen 125 Gts


LEONRAM

Aanbevolen berichten

de olie is nog niet slecht zal ook niet slecht worden maar er zitten klein metaal deeltjes van de rodage in u cilinder en die gaat ge enkel zien als ge u olie gaat aflaten dus de eerste 1000km. ik hoop dat ge nog niet teveel volle gaas hebt gereden ??? ik hoop geen dikke scharen en krassen op u piston en cilinder.

Link naar reactie

de olie is nog niet slecht zal ook niet slecht worden maar er zitten klein metaal deeltjes van de rodage in u cilinder en die gaat ge enkel zien als ge u olie gaat aflaten dus de eerste 1000km. ik hoop dat ge nog niet teveel volle gaas hebt gereden ??? ik hoop geen dikke scharen en krassen op u piston en cilinder.

 

Voor alle duidelijkheid: de olie passeert niet in uw cilinder of uw piston. 

 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Ik geef het toe, ik ben totaal geen fan van de nieuwe Vespa modellen. Maar als ik het hier zo lees, wordt mijn gevoel alleen maar sterker. Precies niks dan problemen met die gts'sen. En dat voor nieuwe en best prijzige scooters. Nee geen goede zet van Piaggio. Ik blijf bij mijn Lambretta, ik kan die wel geen update geven door ze aan de computer te leggen maar het is stukken leuker om ze relatief gemakkelijk terug op de baan te krijgen...

Link naar reactie

Ik geef het toe, ik ben totaal geen fan van de nieuwe Vespa modellen. Maar als ik het hier zo lees, wordt mijn gevoel alleen maar sterker. Precies niks dan problemen met die gts'sen. En dat voor nieuwe en best prijzige scooters. Nee geen goede zet van Piaggio. Ik blijf bij mijn Lambretta, ik kan die wel geen update geven door ze aan de computer te leggen maar het is stukken leuker om ze relatief gemakkelijk terug op de baan te krijgen...

mijne is van 2013 nog geen enkel probleem gehad , buiten dat ikzelf mijn oliepeil stok afgebroken heb in mijn carter ! eigen fout.ik rij bijna dagelijks en nooit problemen.wat ik hier op het forum wel lees is dat de laatste nieuwe modellen blijkbaar veel problemen hebben i.v.m stillvallen en ik denk persoonlijk dat dit aan de software ligt een bug in de software vermoed ik ! .als em smorgen koud is idd precies alsof hij verzuipt als ge wilt vertrekken heb ik ook . . . . ik heb zo mijn eigen methode waar ik er veel minder last van heb. maar stilvallen da is mij nog niet overkomen.zal ma hout vastpakken :) 

Link naar reactie

Voor alle duidelijkheid: de olie passeert niet in uw cilinder of uw piston.

Groetjes, nero.

Bij een 4t dacht van wel. Vindt het raar als zo niet is . Hoe wordt dan je cilinder gesmeerd. Want het ontploffing gebeurt alleen in kleppen ruimte. Maar kan mij ook vergissen. Mvg Gio

Link naar reactie

Heb dit verhaal hier eens volledig doorgenomen, wat een ellende. De oorzaak van het gebroken segment zullen we nooit weten maar ik heb zo een flauw vermoeden dat de breuk is ontstaan bij montage van de cilinder fabriek af. Is maar een denkpiste

Maar goed dat het uiteindelijk is opgelost, moet wel zeggen dat u engelengeduld heeft :D

Link naar reactie

Voor alle duidelijkheid: de olie passeert niet in uw cilinder of uw piston. 

 

Groetjes, nero. 

Wel,,,toch een beetje en ook uw lagerschalen van de krukas en de zuigerpen lager,,,,,,,,MAAR stel U eens voor,dat uw oliepomp goed werkt ( dus geen fout op oliedruk),,ge toch geen olie ( of te weinig) krijgt waar ge het moet krijgen EN olie krijgt waar ge net niet moet hebben,,,,,,laat die mayonaise maar werken ;)

 

CHEERS

Link naar reactie

Ik was onlangs met m'n auto bij een absolute Honda specialist ... ( zowel auto's als motoren). Ik liet hem de foto van de beschadigde piston met gebroken zuigerveer zien en hij was formeel. Volgens hem is die breuk inderdaad ontstaan bij de montage van de cilinder in de fabriek.
Wat de olie betreft ... die zit in het carter, wordt door de draaiende krukas omhoog gegooid en smeert de cilinder langs onder. De onderste veer van de zuiger is een olieschraapveer en deze "veegt" de olie van de cilinderwand wanneer de zuiger naar beneden gaat. Dus de binnenkant van de cilinder wordt wel degelijk gesmeerd. In principe komt er echter geen olie in het gedeelte van de cilinder boven de zuiger. Ik maak mij geen zorgen wat de smering en het beperkte olieverbruik betreft ... de motor heeft goede compressie, een stevig koppel voor een 125tje en gaat vlotjes in de toeren. Ik ben geen hardrijder met de Vespa en cruise meestal tegen 80 km/u (op de teller... is nauwelijks 75 à 70 chrono, want de snelheidsmeter liegt dik 15% ) ... als het rap moet gaan, rij ik 90 à 95 op de teller. Daar moet dat ding tegen kunnen. En nogmaals ... de olie ziet er na 1.500 km NIEUW uit, geen metaalgruis (=grijs ), geen versleten olie (=zwart) enkel een beetje verbruik.

Ik heb wel gemerkt dat de Vespa niet écht van extreme warmte houdt. Tijdens de hete dagen van augustus ( 30°C en meer ) waren de problemen met stilvallen in ralenti en lampje motorstoring veel prominenter aanwezig. Ik heb nu een tank leeg gereden met een additief om injectoren te kuisen. Vorige vrijdag heb ik zo'n 150 km gereden (het was heel wat frisser) en ik heb geen enkele motorstoring ( lampje en/of inhouden van de motor ) gehad ... wel twee keer stil gevallen bij verkeerslicht.

Link naar reactie

Ik was onlangs met m'n auto bij een absolute Honda specialist ... ( zowel auto's als motoren). Ik liet hem de foto van de beschadigde piston met gebroken zuigerveer zien en hij was formeel. Volgens hem is die breuk inderdaad ontstaan bij de montage van de cilinder in de fabriek.

Wat de olie betreft ... die zit in het carter, wordt door de draaiende krukas omhoog gegooid en smeert de cilinder langs onder. De onderste veer van de zuiger is een olieschraapveer en deze "veegt" de olie van de cilinderwand wanneer de zuiger naar beneden gaat. Dus de binnenkant van de cilinder wordt wel degelijk gesmeerd. In principe komt er echter geen olie in het gedeelte van de cilinder boven de zuiger. Ik maak mij geen zorgen wat de smering en het beperkte olieverbruik betreft ... de motor heeft goede compressie, een stevig koppel voor een 125tje en gaat vlotjes in de toeren. Ik ben geen hardrijder met de Vespa en cruise meestal tegen 80 km/u (op de teller... is nauwelijks 75 à 70 chrono, want de snelheidsmeter liegt dik 15% ) ... als het rap moet gaan, rij ik 90 à 95 op de teller. Daar moet dat ding tegen kunnen. En nogmaals ... de olie ziet er na 1.500 km NIEUW uit, geen metaalgruis (=grijs ), geen versleten olie (=zwart) enkel een beetje verbruik.

Ik heb wel gemerkt dat de Vespa niet écht van extreme warmte houdt. Tijdens de hete dagen van augustus ( 30°C en meer ) waren de problemen met stilvallen in ralenti en lampje motorstoring veel prominenter aanwezig. Ik heb nu een tank leeg gereden met een additief om injectoren te kuisen. Vorige vrijdag heb ik zo'n 150 km gereden (het was heel wat frisser) en ik heb geen enkele motorstoring ( lampje en/of inhouden van de motor ) gehad ... wel twee keer stil gevallen bij verkeerslicht.

zou toch de olie veranderen voor alle zekerheid , gij zult dat niet zien aan u peil , er zitten metaal deeltjes van de rodage in u carter durf ik voor te wedden voor 500 euro ! heb mij olie bij 800 km afgetapt olie zag er nog nieuw uit zelfs er zaten metalen deeltjes van de rode toen ik de olie aftapte . een1.3 liter olie en oliefilter meer nie zou dat toch doen om achteraf geen verdere problemen te krijgen , zoals iedereen weet iedere gts moet niet voor niks de eerste 1000km binnengaan.ge doet wa ge wilt tis een tip een gouden raad ik zou nie op 40 a 50 euro gaan besparen .

Link naar reactie

Inderdaad. Je zou van een Italiaan toch verwachten dat hij goed tegen de zon kan ... maar zo'n matzwart plaatijzeren vehikel wordt écht wel warm.
Enkele weken geleden werd het zelfs zo warm dat ik m'n handschoenen in de koffer gegooid had ( wel lederen jasje aan, jeans en hoge schoenen).  Net voor de rotonde op de Rijksweg naar Maasmechelen kwam ineens een zwarte Skoda Octavia break naast mij rijden ... de zijruit ging open en een man riep naar mij "Hé, waar zijn uw handschoenen". Ik stond op het punt om hem te melden dat hij zich met zijn eigen zaken moest bemoeien, toen ik het politie logo op zijn witte polo in 't oog kreeg. Dus zei ik beleefd dat ze in m'n koffer staken en dat ik ze zou aandoen zou gauw ik ergens veilig kon stoppen. De Skoda draaide de rotonde rond en verdween in de andere richting. Case closed. Dat had je gedacht ... 7 dagen later een PV in m'n bus ... 55 € wegens het besturen van een zware motor zonder aangepaste kledij. Als je tegen een Vespa 125 "zware motor" zegt, schrikt dat ding zich een ongeluk. Te gek om los te lopen ... maar het is de wel de wet in België. Twee dagen later waren het de Belgian Vespa Days in Bilzen. Meer dan 1000 Vespa's toerden rond in de regio, vaak begeleid door de politie. Ik ben 's gaan kijken ... het was warm en ruim 30% reed met onaangepaste kledij ( geen handschoenen, geen schoenen die de enkels beschermen, korte mouwen enz... ) ... daar hadden de Skoda boys hun hartje kunnen ophalen ;-)

Link naar reactie

zou toch de olie veranderen voor alle zekerheid , gij zult dat niet zien aan u peil , er zitten metaal deeltjes van de rodage in u carter durf ik voor te wedden voor 500 euro ! heb mij olie bij 800 km afgetapt olie zag er nog nieuw uit zelfs er zaten metalen deeltjes van de rode toen ik de olie aftapte . een1.3 liter olie en oliefilter meer nie zou dat toch doen om achteraf geen verdere problemen te krijgen , zoals iedereen weet iedere gts moet niet voor niks de eerste 1000km binnengaan.ge doet wa ge wilt tis een tip een gouden raad ik zou nie op 40 a 50 euro gaan besparen .

Je hebt gelijk... het sop is de kool niet waard. Ik ga natuurlijk de olie én de filter vervangen.

Link naar reactie

Ik was onlangs met m'n auto bij een absolute Honda specialist ... ( zowel auto's als motoren). Ik liet hem de foto van de beschadigde piston met gebroken zuigerveer zien en hij was formeel. Volgens hem is die breuk inderdaad ontstaan bij de montage van de cilinder in de fabriek.

Wat de olie betreft ... die zit in het carter, wordt door de draaiende krukas omhoog gegooid en smeert de cilinder langs onder. De onderste veer van de zuiger is een olieschraapveer en deze "veegt" de olie van de cilinderwand wanneer de zuiger naar beneden gaat. Dus de binnenkant van de cilinder wordt wel degelijk gesmeerd. In principe komt er echter geen olie in het gedeelte van de cilinder boven de zuiger. Ik maak mij geen zorgen wat de smering en het beperkte olieverbruik betreft ... de motor heeft goede compressie, een stevig koppel voor een 125tje en gaat vlotjes in de toeren. Ik ben geen hardrijder met de Vespa en cruise meestal tegen 80 km/u (op de teller... is nauwelijks 75 à 70 chrono, want de snelheidsmeter liegt dik 15% ) ... als het rap moet gaan, rij ik 90 à 95 op de teller. Daar moet dat ding tegen kunnen. En nogmaals ... de olie ziet er na 1.500 km NIEUW uit, geen metaalgruis (=grijs ), geen versleten olie (=zwart) enkel een beetje verbruik.

Ik heb wel gemerkt dat de Vespa niet écht van extreme warmte houdt. Tijdens de hete dagen van augustus ( 30°C en meer ) waren de problemen met stilvallen in ralenti en lampje motorstoring veel prominenter aanwezig. Ik heb nu een tank leeg gereden met een additief om injectoren te kuisen. Vorige vrijdag heb ik zo'n 150 km gereden (het was heel wat frisser) en ik heb geen enkele motorstoring ( lampje en/of inhouden van de motor ) gehad ... wel twee keer stil gevallen bij verkeerslicht.

heb zelfs bij +37 graden gereden :) en no problems zoals ik al eerder zei dit is iets met de software eens er een nieuwe inzit heb ik gehoord dat ge niet meer terugkunt naar de oude software !aangezien bij  u vespa in het begin van alles hebben geprobeerd denk ik zelfs dat ze naar de nieuwere software hebben geupdate terwijl jij dit niet echt nodig had want achteraf is het uitgekomen dat u cilinder en piston beschadigd was.

Link naar reactie

Inderdaad. Je zou van een Italiaan toch verwachten dat hij goed tegen de zon kan ... maar zo'n matzwart plaatijzeren vehikel wordt écht wel warm.

Enkele weken geleden werd het zelfs zo warm dat ik m'n handschoenen in de koffer gegooid had ( wel lederen jasje aan, jeans en hoge schoenen).  Net voor de rotonde op de Rijksweg naar Maasmechelen kwam ineens een zwarte Skoda Octavia break naast mij rijden ... de zijruit ging open en een man riep naar mij "Hé, waar zijn uw handschoenen". Ik stond op het punt om hem te melden dat hij zich met zijn eigen zaken moest bemoeien, toen ik het politie logo op zijn witte polo in 't oog kreeg. Dus zei ik beleefd dat ze in m'n koffer staken en dat ik ze zou aandoen zou gauw ik ergens veilig kon stoppen. De Skoda draaide de rotonde rond en verdween in de andere richting. Case closed. Dat had je gedacht ... 7 dagen later een PV in m'n bus ... 55 € wegens het besturen van een zware motor zonder aangepaste kledij. Als je tegen een Vespa 125 "zware motor" zegt, schrikt dat ding zich een ongeluk. Te gek om los te lopen ... maar het is de wel de wet in België. Twee dagen later waren het de Belgian Vespa Days in Bilzen. Meer dan 1000 Vespa's toerden rond in de regio, vaak begeleid door de politie. Ik ben 's gaan kijken ... het was warm en ruim 30% reed met onaangepaste kledij ( geen handschoenen, geen schoenen die de enkels beschermen, korte mouwen enz... ) ... daar hadden de Skoda boys hun hartje kunnen ophalen ;-)

heb bij +37gereden had eerst jeans boek aan schoenen aan jasje aan , ging zwemmen onderweg gestop aan de maisvelden jasje uit broek uit short aangedaan schoenen sokken uit slipers aangedaan enkel handschoenen en helm was oficeel niet in orde .ma goed als ge moet vallen dan lach ge niet meer ik raad da niemand aan natuurlijk maar boven 30 graden is het toch warm als ge aan de lichten moet stoppen :)

Link naar reactie

http://www.luiemotorfiets.nl/techniek/inrijden/

 

kijk maar lees dit eens tegoei zeker het einde tegoei lezen dit geld voor alle motoren is trouwens niet voor een vespa maar spreekt toch om een oliewissel na 1000km voor zwaardere motoren ook .

 

dit geld niet voor een auto !!!

 

olieverbruik is normaal momenteel omdat u cilinder nog nieuw is , moet nog ingereden worden met inrijden bedoel ik er zitten randjes en cilinder en piston laten we zeggen die word glad gepoliert bij wijze van spreken en tijdens deze inrijperiode is het normaal dat er olieverbuik is . 

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Laatste update ... bye bye wesp  !

Olie + filter ververst. Olie was glashelder en geen metaalpartikels of gruis te zien.

Probleem van stilvallen in stationaire loop blijft duren. Daarom heb ik de Vespa eens laten onderzoeken bij een officiële dealer in de buurt. Voorlopige conclusie: de communicatie tussen de lambda sonde en het injectiehuis valt weg als de motor warm is. Om dat op te lossen, is nog wat zoekwerk en tijd nodig.

 

Enfin ... toch nog eens een snel ritje van 280km gedaan ( Namen / Dinant / Houyet / Ciney / Huy enz ... ). De Vespa rijdt prima op de bochtige weggetjes maar de ellende in de stad en aan kruispunten en verkeerslichten vergalt het plezier. Altijd een gok ... valt hij stil of blijft hij draaien. Als hij stil valt is één druk op de startknop voldoende om onmiddellijk terug te starten ... de enige Vespa met een halfautomatisch start/stop systeem :-(

 

Ik ben de ellende inmiddels kotsbeu en heb besloten de 125GTS in te geven bij de dealer en een nieuwe Piaggio Beverly Sport Touring 350ie ABS/ASR te kopen.

 

Dus na tientallen jaren enduro en trail motoren ( van KTM tot Transalp ), een minder geslaagde tussenstop bij het Italiaanse icoon, byebye wesp ... op naar iets zwaarders.

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Tot slot ...het einde van 1 jaar Vespa-ellende.
1.000 km gereden met de nieuwe Piaggio Beverly Sport Touring 350 ie ABS/ASR ... samengevat: een schitterende scooter. De perfecte mix tussen een scooter en een motor. Super zachte natte koppeling, het vermogen van een stevige 400, veel koppel, een ongelooflijk laag zwaartepunt, geweldige remmen. ABS én vooral ASR zijn fantastisch op de vochtige met bladeren bedekte herfstwegen. Acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u is indrukwekkend. Op de autoweg cruisen aan 120 is geen probleem en dan even het gas open en dat ding vliegt naar 160. De grote wielen en brede banden zorgen voor veel comfort en een fantastische wegligging ... tegelijk zeer handelbaar in de stad en en enorm stabiel op snelle trajecten. Verbruik minder dan 3,5 liter/100km.
Met alle sympathie voor de échte Vespa (mooi, iconisch, sympathiek) ... maar die Beverly lijkt van een andere planeet te komen :-)

Link naar reactie

De voorvering van de originele Vespa is ontstaan uit het landingsgestel van een oorlogsvliegtuig ;) en had de volgende designeisen:

  • De motor moest afgedekt zijn zodat mensen er niet vies van werden
  • Er moest een schild zijn voor de benen, tegen het straatvuil
  • Er moest een prettige zithouding zijn en genoeg beenruimte
  • Een vrije doorgang voor de benen
  • Hij moest licht zijn
  • De wielen moesten verwisselbaar zijn zodat een reservewiel mogelijk werd
  • Hij moest een zelfdragende carrosserie hebben
  • De wielen moesten van de zijkant toegankelijk zijn
  • Er moest handschakeling opzitten
  • Hij moest gemakkelijk te onderhouden zijn en vooral goedkoop zijn

Enkele van deze spec's hebben ze in de loop der tijd laten vallen (handschakeling, licht, uitwisselbare wielen en goedkoop) maar aan een aantal voldoet de Vespa nog altijd. Deze designkeuzes maken een Vespa wat hij is en dat is niet voor iedereen de beste keuze... maar maakt hem wel iconisch.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...