Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Pilaf

Leden
  • Aantal items

    191
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Days Won

    20

Pilaf last won the day on July 15

Pilaf had the most liked content!

Community reputatie

140 Excellent

2 Volgers

Over Pilaf

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    GS160MK1
    GTS300ie Super
    LX50 4T 4V

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Aalsmeer
  • Land
    Nederland

Contact Methods

Recente bezoekers van dit profiel

1345 profielweergaven
  1. Pilaf

    Vespa 150 gl 1961 start probleem

    Zoals hierboven aangegeven even de bougie contoleren of deze vonkt (kleur) en of deze nat is. Eventueel zelf van een fles een mini brandstoftank (met koppeling en ontluchtingsgaatje) maken en deze direct aansluiten op de carburateur om de tank, filter en kraan uit te sluiten. Het zou ook je carburateur kunnen zijn, misschien toch nog wat vuil losgekomen na het reinigen (heb je deze ultrasoon gereinigd?). En heb je de timing na het afstellen gecontroleerd met een timing lamp (stroboscoop).
  2. Pilaf

    onregelmatige spannig

    Je geeft zelf al de 3 mogelijke veroorzakers aan. Controleer ook de bedrading tussen het knipperrelais, gelijkrichter en de spanningsregelaar zodat je zeker weet dat daar geen massa wordt gemaakt. Je kan je knipperrelais loshalen en testen. Is het relais goed dan terugzetten en lamp voor lamp testen om uit te sluiten dat daar je probleem zit. Dan ga je naar de spanningsregelaar, deze is uit mijn hoofd 80watt dus het zou kunnen zijn dat deze niet meer levert wat er van hem verwacht wordt, deze ook even testen. Zijn je kop- en achterlamp correct qua wattage? En vervolgens zoals je zelf aangeeft kom je bij je stator uit en daar dan je de spoelen doormeten. Waarschijnlijk heb je het schema al maar ter aanvulling het gekleurde schema van de PK50XL (batterijloze model). Bron: https://www.vespaonline.de/thread/210122-schaltplan-pk50-aufbereitet/
  3. Pilaf

    Een Vespa Gs160 Motor Ratel/getik

    We kunnen weer het zelfde doen als toen met het gs160 vliegwiel wat ik van je heb gekocht. Zal de krukas even meten zodat we zeker weten of het gaat passen.
  4. Pilaf

    Een Vespa Gs160 Motor Ratel/getik

    Dat is ook een idee, zal eens kijken naar freesbedrijf in de buurt en wat ze er voor rekenen. Het lijm idee laten we dus even zitten...
  5. Pilaf

    Vespa 150 gl 1961 start probleem

    Als je de kickstarter gebruikt gaat het vliegwiel wel gewoon rond, voel je weerstand en komt het kickstartpedaal gewoon weer terug omhoog in de beginstand? Hoe strak staat je koppelingskabel?
  6. Pilaf

    Een Vespa Gs160 Motor Ratel/getik

    Heb inderdaad met die curry gedachte gelopen en net even met een dun stukje geprobeerd maar de spie van het vliegwiel voorkomt niet dat de nok kan verdraaien, en de sleuf in de nok schuift er keurig over heen Met een lager zou ik het wel aandurven maar met een timing nok, als dat ding iets verschuift blijf je met je contactpuntjes aan de gang. Wil daarom iets wat dit draaien voorkomt, vandaar mijn hoop op metaallijm...heb je daar misschien ervaring mee?
  7. Pilaf

    Een Vespa Gs160 Motor Ratel/getik

    Zoals gezegd een vervolg... Kan lekker rijden op mijn GS dankzij sztief maar mijn originele blok...het blijf een obsessie om deze “ratel vrij” te krijgen. Bij het open leggen van het blok kwam ik toch weer een aantal zaken tegen. Als eerste de modificatie van de krukas keerring is toch niet echt een succes. De veer van de keerring is losgeschoten en heeft de bronzen bus beschadigd. Ook de overmaat zuigerpen loopt niet mooi in het bronzen lager dus daar moet ik wat mee. Kwam bij het meten van cilinder/zuiger er achter dat de GOL zuiger veel te klein is waardoor de zuigerspeling meer dan 0,18 is. Ook de keerring van de achteras was al weer aardig versleten en denk dat dat door mijn eigen stommiteit komt want heb bij het vervangen van het achterlager de stof afdichtingen laten zitten (zelfsmeend lager) en denk toch dat de keerringen gekoeld/gesmeerd worden door de transmissieolie. Dat geldt ook voor de stofafdichting van het lager van het primair, moet deze dus ook vervangen want ook hier is nu de smering niet optimaal. Ben ondertussen al weer wat onderdelen aan het hamsteren en kwam weer een Tameni krukas tegen. Na de eerdere slechte ervaringen met deze krukas toch maar de stoute schoenen aangetrokken en de verkoper een bericht gestuurd. Volgens hem minimale speling dus op de koop knop gedrukt, en wat blijkt er ligt nu een hele nette krukas op mijn werkbank. Denk dat Tameni een nieuwe set heeft gedraaid. Tot zover het goede nieuws, nu wil ik de nok (timing cam) plaatsen maar deze kan ik er gewoon opschuiven. Deze nok komt van sip dus denk dat de andere leveranciers dezelfde nok hebben. Nu mijn vraag, wat is jullie ervaring met metaallijm (bison/loctite) en zouden jullie deze nok lijmen. Kan natuurlijk de portemonnaie trekken en ergens anders een (repro) nok kopen met waarschijnlijk het zelfde probleem maar misschien is lijmen en optie (al vind ik het een beetje raar klinken..vespa onderdelen lijmen). Zit aan dit product te denken: https://www.bison.nl/nl/product.2284
  8. Pilaf

    Gtsie 125cc Super top snelheid

    Denk dat je er mee moet leven...heb het zelfde met de GTS300 (2009) van mijn buurman, zowel bij optrekken als bij de top gaat hij sneller dan mijn GTS300 (2015). Alles is gelijk aan de scooters, zelfs de mapping van de ECU. Ook het gewicht/lengte van de rijders is gelijk. Je kan met rollen gaan prutsen maar wat je aan de bovenkant qua snelheid erbij krijgt gaat er van de onderkant qua trekkracht er weer af. Er zijn meerdere topics op dit forum over mechanische aanpassingen maar de algemene ervaringen zeggen genoeg, niet doen. Wat bij mij wel iets heeft geholpen is een halfhoog windscherm zodat het lichaam niet meer in de wind zit, rijdt ook een stukje comfortabeler. Wil dit ook niet helpen dan wordt het een strak dieet volgen.
  9. Pilaf

    Pinasco 225cc voor GS160 en SS180

    Daar heb je zeker een punt, het lijkt mij echt een kit voor de gevorderde tuner. Denk ook dat pinasco uiteindelijk er van uitgaat dat je er een flytech onsteking op zet en dan ga je al snel richting de 1000euro. Dan blijft de P200 motor oplossing toch de betere, helaas zijn die bijna niet meer beschikbaar. Er zijn toch geen langeslagkrukassen voor de GS160 en de SS180, dacht dat deze alleen in de 110mm variant te krijgen is.
  10. Pilaf

    Pinasco 225cc voor GS160 en SS180

    Heeft iemand al ervaring met deze kit (en z’n portemonnaie getrokken)? https://www.emporiodelloscooter.com/catalogue-gruppo-termico-kit-cilindro-pinasco-vespa-160-gs-180-ss-225cc-69-0-in-alluminio-corsa-60-.2.35.74.gp.41542.uw Volgens Pinasco is de kit plug and play maar het lijkt me dat er toch wel wat aanpassingen nodig zijn omdat er 50cc extra bijkomt. Versterkte koppeling, electronische ontsteking, setup van de carburateur, sito plus? Gaat dit met een standaard GS160 blok wel werken qua versnellingen en vertanding. Zal eens informeren bij Pinasco hoe zij dit zien maar als jullie hier ideeën over hebben....
  11. Je bent in iedergeval niet vies van een klodder vet... Als je de trommel zonder remschoenen monteert, loopt de trommel dan ook aan? Leg ook de trommel even op een vlakke ondergrond om uit te sluiten dat deze krom is (das nogal een poelietrekker die je hebt gebruikt). Kijk ook of de wangen van de trommel niet krom zijn getrokken door het gebruik van de poelietrekker (het kan nu zijn dat de wang van de trommel niet meer mooi rond is). Loopt de trommel zonder remschoenen niet aan, dan de remschoenen even vergelijken met de oude en doormeten. Dan de remschoenen monteren en kijken waneer het probleem zich voordoet. Wel even het overtollige vet verwijderen want dat wil je niet op de remblokken hebben.
  12. Pilaf

    probleemstelling 1 en 2 .. PX en PK

    Dat komt omdat we in de laatste 20 jaar gemakkelijker zijn geworden in het vervangen i.p.v. repareren/reviseren. Waarom smerige handen krijgen en een milieudelict plegen als men ook makkelijk en goedkoop een nieuwe pijp kunnen aanschaffen. De hoeveelheid koolaanslag hangt er helemaal van af welke soort olie (mineraal of syntetisch) je gebruikt en hoe “vet” je het mengsel rijd. Ook hangt het er van af of men korte of lange stukken rijdt, en met bijvoorbeeld getunde motoren is de koolafzetting veel minder (hogere temperaturen) dan bij de standaard motoren. Bij tweetaktmotoren zet zich altijd een hoeveelheid verbrande olie en gedeeltelijk verbrande benzine in de uitlaat af in de vorm van kool en teerachtige substanties, en dit is afhankelijk van bovenstaande. De onderhoudsintervallen zullen inderdaad niet meer kloppen door de verbeterde brandstoffen en 2 takt oliën maar 40000km op 1 pijp... Of het je probleem oplost, denk het niet..maar je uitlaat heeft wel wat aandacht nodig.
  13. Pilaf

    stilvallen na starten en gasgeven GTS 300

    Begin eens met een ASR reset en kijk of dat het probleem oplost, dit kan je zelf uitvoeren. Is het een ASR/ABS model 2015? Voor dat model is er vorig jaar namelijk een update geweest voor het “stilvallen probleem”. Dit is door Vespa een beetje stilgehouden maar er hadden meerdere GTS-en last van. In de nieuwe ECU mapping staat de initiele timing 2 graden eerder (was 15 en is nu 17 graden) en is de benzine ook wat rijker gezet bij het stationair draaien. Kreeg zelf ook plotseling deze klachten en bij een ECU reset (accu +/- 15 minuten los) ging het weer een tijdje goed (de ECU gaat dan 50km in de leermode) maar daarna was het weer stilvallen. Met de nieuwe mapping is nu alles in orde.
  14. Pilaf

    probleemstelling 1 en 2 .. PX en PK

    ...waarschuw de buren maar alvast. Heb even niet de pdf van jouw model voor me maar bij de 5% modellen hebben ze het er over dat je om de 4000km moet decoken...dus zeg met 2% dat het om de 10000km wordt aangeraden. Het decoken is een leuk expirement maar een nieuwe pijp is misschien een beter idee.
  15. Pilaf

    TomTom Vio

    Heb de Vio nu een dik jaar in bezit... De Tom Tom Vio is zeker voor onze moderne Vespa een optie maar ik vind dat Tom Tom wat steken heeft laten vallen in de app. Het is een mooi design en de app heeft zeker potentie alleen heeft het de beloftes niet waar kunnen maken. Heb het idee dat de prioriteiten verlegd zijn naar de Go Mobile, deze app op de telefoon heeft nu al meer functies dan de Vio app. Zo is het niet mogelijk de Tom Tom Vio aan Mydrive te koppelen zodat er geen zelf gemaakte routes (of GPX) kunnen worden geladen. Iets van de Tom Tom Go Mobile wel kan. Wat is er leuker dan mooie motor en scooter routes te delen met andere, ook dit is iets wat de Vio niet kan en de Go Mobile wel. Wil men gewoon van A naar B navigeren dan voldoet de Vio zeker, wil je mooie routes rijden dan zijn er betere alternatieven. Vind het vreemd dat ze dit mooie stukje scooter hardware niet wat meer uitmelken.
×