Jump to content
Vespaforum.be

Pilaf

Members
  • Posts

    915
  • Joined

  • Last visited

7 Followers

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    GS 160 MK1 (1962)
    GL-B 150 (1962)
    GTS 300ie Super (2015)
    LX 50 4T 4V (2009)

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Aalsmeer
  • Land
    Nederland

Recent Profile Visitors

5,780 profile views

Pilaf's Achievements

Mentor

Mentor (12/14)

  • Conversation Starter
  • Reacting Well Rare
  • Dedicated Rare
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

1k

Reputation

  1. Het kan nooit hard genoeg…😂
  2. Je meldt niet over welk blok dit gaat en of je al een 3e poort op het carter hebt zitten. Ik heb 2 spoelpoorten op mijn carter en de alu pinasco icm 24mm carb, loopt als een zonnetje en werkt prima in huidige verkeer. Je zegt het zelf al, alu heeft de voorkeur ivm de temperaturen. Zorg je goed voor deze cilinder dan gaat deze lang mee. Staal kan je idd honen maar met cilinders die gewoon in de winkel verkrijgbaar zijn zou ik daar niet voor kiezen. Frederik heeft mij destijds veel uitgelegd over deze kit en dat kan je hier nalezen zonder al zijn proza te herhalen: https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/33282-in-een-schuur-gevondenvespa-gl-b-150-vglb-uit-1962/#comment-331604
  3. …en wat een mooie foto’s..wow.
  4. Je hebt dus al 3 maanden gewacht en nu krijg je je horen dat je wederom maanden moet wachten…bizar verhaal. Heb je al contact met Vespa zelf? (Belgie: https://www.vespa.com/be_NL/klantenservice/)..vraag ook of je dealer een bij Vespa aangesloten dealer is. Is dat niet het geval dan zal je dealer kost wat kost gaan beunen omdat de garantieclaim (uren/materiaal) niet vergoed worden door Vespa. Leg bij de klantenservice je probleem voor en vraag een oplossing. Is jouw dealer niet bij Vespa NL/BE aangesloten dan wordt het interessant en moeilijker om via Vespa je recht te halen. Zorg dat je een goede timeline hebt van aankoop, afleveren, klachten, contact met dealer en zijn oplossingen. Het is allemaal vervelend maar zorgt dat je goed bent voorbereid mocht het dispuut verder uit de hand lopen. Hou ook in de gaten dat je niet richting de 6 maanden na leveren toegaat. Tot die tijd heb je de mogelijkheid/recht tot omruilen, dit is het Europees recht en daar moet je je ook op beroepen (https://www.eccbelgie.be/-/media/files/brochures/nl/hethoeenwatvandegaranties.ashx) Zorg ervoor dat je de dealer in gebreke stelt door middel van een brief (https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/) Dan de oplossingen van de dealer, deze zijn treurig. Kit (waarschijnlijk vloeibare pakking) is niet de oplossing voor jouw probleem en als je de tank iets laat zakken kan je de lekkage redelijk snel reproduceren als dealer. Zit het niet bij de pomp/vlotter dan is er waarschijnlijk bij je tank (aansluiting of lijmnaad) zoals de dealer denkt. Op deze link kan je zien hoe de tank in elkaar zit en wat er allemaal kan lekken: (https://www.easyparts.nl/explodedview/Originele-onderdelen-Vespa-Sprint-50-IGET-4T-3V-E5-2020-2021-(EMEA)-Benzinetank-m32466-d237068). Je kan ook zien dat de tank zelf een levertijd heeft van 8 werkdagen dus gewoon een voorraad product is bij Vespa. Waarschijnlijk heeft jouw dealer een mankracht probleem want dit soort problemen vreet uurtjes welke geen euro opleveren. Nogmaals, dit is niet jouw probleem als klant, jij hebt recht op een goed en deugdelijk product. Had je graag veel veilige km-ers toegewenst met je nieuwe Vespa maar helaas, hopelijk komen jullie er snel uit en kan je toch nog snel de weg op.
  5. Misschien heb je dit zelf al gecontroleerd maar hangt je blok er recht onder? Op een eerdere foto lijkt dat ze over rechts hangt en daarbij staan ook de foto’s van het blok, heb je de silentblocks goed en symetrisch gemonteerd alsook de schokbreker rubbers. Het lijkt op 1 van de foto’s ook dat het silentrubber nog iets verder de ophanging in kan worden getrokken. Kan je je GS als deze op de standaard staat wel naar links forceren zodat zowel de linker als rechterpoot de grond raakt of komt de rechterpoot dan los van de grond? Zeker nu je de standaard hebt gemeten en deze gelijke lengte heeft zou je bijna denken dat je GS over rechts wordt getrokken.
  6. Na 7km een brandstof lek en nu een paar maanden wachten? Bedrijf meteen in gebreke stellen want met deze km-er stand is je Vespa gewoon niet correct door de dealer opgeleverd, probleem moet aanwezig zijn geweest en misschien wel af-fabriek niet goed gecontroleerd. We kunnen allemaal dingen gaan roepen om je probleem op te lossen maar je loopt het risico dat je dealer je probleem niet meer onder garantie gaat oplossen. Een tanklekkage lijkt me ook uitgesloten en de brandstofpomp of pakking lijkt me meer aannemelijk. Hopelijk pakt de dealer de ingebrekestelling goed op want deze wachttijd is niet acceptabel voor een nieuw product.
  7. Pilaf

    onderhoud 1000 km

    Niet doen bij de 1000km-er beurt tenzij je een garantie dispuut wilt hebben met Vespa. De 2 jaar fabrieksgarantie bestaat uit veel kleine lettertjes waaronder deze 1000km beurt en deze moet gedaan worden door een officiële Vespa dealer. Deze officiële dealers zijn de enige partij welke een garantie claim bij Vespa kunnen neerleggen.
  8. De compressie kan je zelf uitrekenen. Op de sip site staat de compressie ratio van 9,9:1 die bij jouw kit hoort. Vervolgens kan je met deze calculator de compressie ratio omrekenen naar compressie waarde (PSI). https://calculator.academy/compression-ratio-to-psi-calculator/ Vul voor de druk de actuele barometer stand in en gebruik deze calculator: https://www.unitconverters.net/pressure/hectopascal-to-psi.htm Standaard atmosfeer is 1013 hpa dus als je geen actuele barometer stand hebt gebruik je deze (1013 hpa = 14,69 psi). In jouw geval met 9,9:1 en standaard druk kom je op een compressie van 145,5 psi Om van psi naar bar te gaan gebruik je deze calculator: https://www.omrekenen.nl/psi-naar-bar/ Waarbij 145,5 psi dus 10 bar is. Jouw meting (met nauwkeurige meter?) is nu 9 bar ofwel 130,5 psi, dat geeft een compressie ratio van 8,9:1 bij standaard atmosfeer. Je kan de squish dus nog iets verkleinen zodat je richting de verhouding 9,9:1 en compressie van 10bar/145,5 psi gaat. Ga je hier mee aan de gang dan is een nauwkeurig compressie tester wel noodzakelijk.
  9. Deze opmerking was voor de GS/SS originele blokken. Ik ben ook van mening dat dit ongetwijfeld werkt maar ik 2-takt land hebben we gewoon veel verschillende motoren en toleranties. Het advies van Triboron is ron95 en een basis mengsel van 2% olie welke dus volgens de fabrikant gehalveerd mag worden. Ron95 (e10) gaat er bij mij sowieso niet in vanwege de ethanol en krijg geen duidelijk en overtuigd antwoord op mijn vraag aan de fabrikant/importeur, hoe om te gaan met ron98 icm een 5% olie mengsel. @neroben terug op 23 graden en ze rijdt prima, je had gelijk in een van je vorige post. 26 graden (standaard GS160) is gewoon teveel van het goede, de klap is prima maar het spul wordt gewoon te heet en gelukkig ditmaal was het alleen maar het porselein van de bougie.
  10. Omdat de SS en GS een beetje vreemd zijn. In de 60-er jaren waren er meerdere blokken die al met 2% reden. De GS en de SS kwamen op de markt met 5% smering. Die hoeveelheid is ergens voor nodig anders hadden ze wel een sticker geplakt met 2%. Dat we nu op 4% rijden is goed want de minerale olie is beter geworden. Zelfs 3% vol synthetisch kan ook als er een naaldlager (small end) in zit. Ik heb me meerdere malen ingelezen in de GS/SS materie en de conclusie is dat deze blokken gewoon een flinke olie film nodig hebben in de verbrandingskamer alsook in de krukas kamer om de smering te garanderen. Om nou te wisselen naar Triboron geeft voor mij een te groot risico bij deze blokken. Heb destijds ook contact gezocht met de leverancier. Er kon mij geen exacte meng verhouding worden gegeven. Om nou zelf te gaan experimenteren is dit originele blok en de cilinder me te waardevol voor. Met elk ander blok wat veel op de weg rijdt is het het experiment waard, zeker om de overige weggebruiker niet nog meer anti 2-takt te maken (...want we ruiken niks dus dan is het schoon en goed voor het milieu). Daarom mijn advies aan Nero met zijn originele blok, blijf bij goede 2 takt olie, hou je blok heel en tegen de tijd dat dit spul verplicht wordt is het einde 2 takt.
  11. Je kan beginnen door een B7ES steken met een 0,6mm electrode afstand (0,6 mm werkt prima met de Vespatronic). De sproeier nog op 125 laten want ik denk dat je SS dat best kan hebben, blijft ze af en toe sputteren dan lost een iets kleinere sproeier dat wel op. Welke type olie je gebruikt is voor onze pistonport motoren (qua smering) niet echt belangrijk. Denk zelf dat de vol synthetische olie een beetje overkill is maar werkt zeker. De half synthetische olie is daarin tegen een goed alternatief voor de minerale. Ik merk dat met minerale olie alles meer vervuild (zuigerkop, veren en uitlaat) en er dus meer onderhoud nodig is. Heb nog 7 flessen mineraal staan en daarna ga ik ook over naar een half/synthetische olie. Triburon werkt goed maar zal dit nooit in mijn GS doen zolang de onderdelen (lees: cilinders) schaars zijn, dat geldt natuurlijk ook voor de SS. De ervaringen die ik ken zijn idd kreidlers en zundappen die lokaal in de laaglanden rondrijden. Zo’n trip als Nero heeft gemaakt (3000km-er en bergen) kan je nooit maken op alleen Triburon tenzij er een volgwagen meerijdt. Mengen ben ik zelf niet zo’n fan van omdat een foutje in de verhoudingen/afstellingen snel gemaakt is. Ben zuinig op het setje cilinder/zuiger dus waarom veranderen als iets goed werkt/smeert met traditionele 2 takt olie. De 2 takt rook en stank discussie gaan we nooit winnen (ook niet met Triburon), net als de houtkachel discussie, deze onderwerpen worden gewoon op een dag in Brussel afgehamerd en dan wordt het verboden, tot die tijd gewoon goed afstellen en dan valt de overlast best mee.
  12. Maar je weet dus niet exact op hoeveel je timing staat? Bougie ziet er goed uit voor de afstand die je hebt afgelegd, tikkeltje rijk (misschien richting 122 proberen) en denk iets te koude bougie, is dit een B8ES? 4% mengel is prima, werkt bij mij ook al jaren goed…jouw vol synthetische olie rijdt sowieso schoner. Mijn GL cilinder/zuiger is met de vol synthetische olie gewoon schoon in vergelijk met de minerale olie cilinder/zuiger van de GS. Mijn cilinder zit er ook weer op, lichte hoon en ziet er weer netjes uit. Timing op 23 graden en een nieuwe B7ES gemonteerd…morgen een goede testrit maken.
  13. Uit het niets gisteren weer stotteren en inhouden van mijn GS160. Het werd zo erg dat ik d’r toch even aan de kant heb gezet. Bougie getrokken en zag er op het 1e oog goed uit, toch even een nieuwe erin en toen wat het probleem grotendeels weg. Thuis toch de bougie even beter bekeken en zag een smeltende isolator. Als ik naar het volgende figuur kijk zit ik qua bougie B7ES wel goed, het kleurverschil zit keurig in de bocht. Dat de bougie aan de rand zwart is uitgeslagen is voor mij normaal bij dit blok. Had het ook graag anders gezien maar dat is een compromis in het mengsel (ron98 icm 4% minerale Castrol TT). Dit rijd gewoon wat vettig en zorgt ervoor dat ik elk jaar even moet ontkolen. De verbranding is wel in orde want zie een mooie bruine kleur. Die isolator is wel een probleem, ik zie detonatie in het figuur staan en dat kan door 2 dingen komen, timing en octaangehalte. Tank altijd ron98 dus ga uit van de timing. Deze hadden we dus op 26 graden staan maar deze gaat terug naar 23 graden om te voorkomen dat detonatie echt een groter probleem wordt. @nero heeft eerder in dit topic al over het warmer lopen van het blok gehad dus toch ook maar de cilinderkop getrokken, zie zag er netjes uit maar de zuigerkop minder. Die is heet geweest en er zaten vage strepen op de cilinderwand. Geen strepen zoals verkeerde torque op de cilinderbouten maar meer van een lichte warmloper. Heb de cilinder en zuiger gedemonteerd en de conclusie is, net op tijd gestopt. De cilinder heeft geen dikke krassen en zal ik vandaag even licht honen, de zuiger heeft ook krassen maar die zijn oppervlakkig met een scotsbrite te verwijderen. De zuigerkop even gepolijst en deze heeft de hitte toch goed doorstaan, geen pitten of schade te zien…tot zover geluk gehad. Hoe nu verder, denk zelf nog steeds dat de 23 graden een te veilige kant is maar heb geen keus i.v.m. detonatie. Aan het mengsel kan ik niets doen, minder dan 4% ga ik mineraal niet rijden en de jet is nu 111 i.p.v. standaard 115 (mk2 blok). Ik kan nog een 108 (standaard mk1 blok) proberen maar denk niet dat daar de oplossing ligt. Qua bougie is een B8ES nog een optie maar dat kan zo maar een te koude bougie zijn. Mijn vraag, heeft een van jullie eerder een ingezakte isolator gehad/gezien en wat was de oorzaak/oplossing?
  14. Zijn die er voor 3% en hoger? Dacht dat deze kannetjes vooral voor 2% te koop zijn. Zal daar ook eens naar opzoek gaan.
  15. Pilaf

    t5

    Pagina 15: https://www.scooterhelp.com/manuals/VNX5T.manual/VNX5T.manual.pdf Voorband tussen de 1,6 en 1,8 bar (persoonlijke voorkeur/comfort). Achter 1,8 bar (voor de kleine/lichte Italiaan) en 2,2 bar voor een “volle” Noord Europeaan. Rij je met z’n 2en dan kijken hoe zwaar jullie samen zijn, 2,5 bar met een koude band is dan wel maximaal. In de handleiding staat 3 bar maar dat lijkt me iets te veel voor een deelbare velg.
×
×
  • Create New...