Jump to content
Vespaforum.be

Pilaf

Members
  • Posts

    841
  • Joined

  • Last visited

7 Followers

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    GS 160 MK1 (1962)
    GL-B 150 (1962)
    GTS 300ie Super (2015)
    LX 50 4T 4V (2009)

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Aalsmeer
  • Land
    Nederland

Contact Methods

Recent Profile Visitors

4,966 profile views

Pilaf's Achievements

Mentor

Mentor (12/14)

  • Conversation Starter
  • Reacting Well Rare
  • Dedicated Rare
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

941

Reputation

  1. Pilaf

    p200e of px200e

    Er zitten wel vaker verschillen in bij de P en de PX. kijk deze maar: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/scooters-vespa/m1761462634-vespa-px.html?previousPage=lr Heeft een PX frame maar staat als P in de RDW database…ook als Moto Guzzi 🤨. Belangrijkste is dat de papieren kloppen en de frame nummers goed leesbaar zijn.
  2. Wat wil je er zelf mee (verkoop/houden) en wat is het budget om d’r op te knappen. Als het idd alleen de bodemplaat vervangen is en een kleine versterking bij de motorophanging zou ik er een leuk winterproject van maken. Zeker is alle motoronderdelen aanwezig zijn en in goede staat, je kan het dan zo gek maken als je zelf wilt.
  3. Het kan van alles zijn maar eerst proberen uit te sluiten waar het vandaan komt. Komt het uit het motor gedeelte of uit het frame. Resonantie zijn vervelende dingen en vaak moeilijk te vinden, als op plek A iets zacht trilt kan het op plek B ook gaan trillen en via de bil naar de rug schieten. Ik weet niet wat je nog meer hebt aangepast maar qua motor kan het een hoofdlager zijn, iets van onbalans in krukas/vliegwiel of koppeling. Ook nieuwe/andere type silentblocks en schokbrekerrubber kunnen helpen om de trilling te verminderen. Qua frame kan het, zoals Roufio al zegt, iets zijn wat ligt te trillen en wat bij hoger toerental erger wordt. Dit kan van alles zijn tot aan bijvoorbeeld de kabels die liggen te trillen in de tunnel, dat is dus vaak een speurtocht. Waar je voor op moet passen dat de trilling/resonantie van het onderdeel (vooral in het motor gedeelte) niet zo erg wordt dat deze uiteindelijk breekt of scheurt.
  4. Je noeste arbeid wordt beloond. Heel netjes en gaaf om te zien dat je die oude vario zo aan de praat hebt gekregen. Het blijft natuurlijk een drama motor om deze netjes te laten lopen, afgezien van de nog te krijgen onderdelen (vario/rollen/koppeling). Heb er aan heel wat mogen sleutelen maar uiteindelijk in 2008 het opgegeven, goed om te zien dat er nog sleutelaars zijn die de automatica/plurimatic wel een kans geven.
  5. Pilaf

    onderhoud 1000 km

    Verplicht rondje olie/filter vervangen en transmissie olie verversen (inrij olie vervangen). Puur ter controle en garantie van Vespa.
  6. Af fabriek werden ze voor de Nederlandse markt in die tijd met 1 spiegel geleverd en wel de linker. Het zijn veelal de ronde chrome modellen maar ook de vierkante zwarte modellen kom je vaak tegen bij jouw model. Dat is niet anders dan de Vespa’s die nu geleverd worden waarbij de originele chrome spiegels soms meteen vervangen worden voor een ander exemplaar, als extraatje vanuit de dealer en soms als meerprijs optie. Het is daarom moeilijk te zeggen wat origineel is, waardoor het gewoon een kwestie van smaak is. De originele piaggio (zwarte) spiegel zal zeker niet mistaan bij jouw Vespa.
  7. Daar zat ik ook aan te denken maar als je een nieuwe voorvork (prijs tussen 200 en 300eu), lagers, kabels en klein materiaal bij elkaar op telt is 500eu incl loon weer een koopje. Vraag daarom na wat de exacte werkzaamheden en vervangingsdelen zijn, waarschijnlijk ligt er iets compleet op de plank waardoor het qua loon aantrekkelijk is om deze in z’n geheel te vervangen.
  8. Pilaf

    Flytech

    Zijn inderdaad slordig op de pers gezet. Moeilijk te zeggen of ze echt slecht zijn omdat je dat pas in de loop van de tijd kan zeggen als de kopjes misschien scheuren door spanning/trillingen waardoor de rivet loskomt. Zou deze opmerking gewoon bij degene neerleggen waar je de flytech hebt gekocht en je bedenkingen over de rivetten uitspreken. Voor nu niet installeren tot je reactie van de leverancier hebt.
  9. Of het de investering waard is is een vraag die alleen jij kan beantwoorden. Het is een mooie PK dus is elke reparatie het waard, maar tegen welk bedrag is iets voor jouw portemonnee want wij hebben geen idee hoe diep die is. Wat de PK nu waard is is moeilijk te zeggen omdat we helaas in een tijd leven met dagprijzen en waarin de verkoopprijs is “wat de gek er voor geeft”. Ik ben wel verbaast over de conclusie van jouw reparateur. Is jouw voorvork krom door een ongeval? Zo nee dan is deze prima te reviseren. Er zijn lagersets voor boven en beneden (swingarm) te krijgen die je ook moet plaatsen als je een nieuwe vork koopt (worden vaak geleverd zonder). Dan komt ook de vraag, wat gaat hij nog meer vervangen want als je een goede voorvork revisie doet zijn o.a. nieuwe wiellagers, remblokken en kabels ook gebruikelijk. Zeker omdat je aangeeft dat je zelf niet gaat sleutelen zou ik wel willen weten wat hij precies met een “nieuwe” voorvork bedoeld (qua onderdelen) en welke “oude” onderdelen hij gaat overzetten. Ben ook wel benieuwd waar hij de speling voelt (boven of onder) en heeft hij deze conclusie getrokken nadat de vork is verwijderd of in gemonteerde toestand. Wil niet jouw relatie met de monteur beproeven maar vind voor nu het vervangen van de vork een beetje kort door de bocht.
  10. Nog nooit meegemaakt tenzij je hem moet laten keuren bij invoeren. Als er een motorkeuring komt dan zal er vast een uitlaatgassentest worden gedaan maar tot die tijd is het geen issue. Weet niet hoe dat gaat in milieuzones, waarschijnlijk ben je wel in overtreding want het Euro5 label wordt afgegeven incl katalysator. Dit was idd het geval bij de pre Euro 4 motor.
  11. Dat is een vrije keus en hangt er vanaf hoe “groen” je bent en of je het E-keurmerk belangrijk vindt.
  12. Dat klopt omdat jouw geposte foto van een GTS300 is. Bij een 125 is de uitlaatbocht dunner waardoor er geen plek is voor het hitte schild.
  13. Zoals Frederik al zegt, het heeft de voorkeur een nieuwe krukas. Helaas loop je dan automatisch tegen een revisie aan wat voor jou dus geen optie is. Je kan de spiebaan eventueel repareren: https://modernvespa.com/forum/topic153317 Daarna wel het vliegwiel met slijppasta op de krukas laten “matchen”. Dit is normaal het betere handwerk maar om jouw ZIN en TIJD niet te verspillen is er een snelle methode http://www.zunflappie.nl/artikel/103/vliegwiel-op-krukas-inslijpen.….helaas kost het altijd GELD. Dat roken, is dat niet gewoon olie op je uitlaat? Even kijken waar dat vandaan komt want het lijkt me een verse plek olie.
  14. Qua techniek zijn alle elektronische ontstekingen gelijk dus daar kan je vrij kiezen. Prijzen in Italië zijn voor de Pinasco flytech interessant. Zou qua gewicht in de buurt blijven van je huidige vliegwiel aangezien je verder niets veranderd. Let wel op dat je eventueel de vliegwieltrekker en blokkeersleutel er los bij besteld want deze zit bij sommige pakketten niet standaard geleverd. Koop ook een nieuwe spie en dan heeft de versterkte variant (gahard staal) de voorkeur. Een andere tip voor het monteren, zorg dat het nieuwe vliegwiel goed “matched” met de oude krukas. Gebruik klepslijppasta om beide componenten goed op elkaar te laten aansluiten. Dit is een klusje wat wat tijd in beslag neemt maar het voorkomt dat je spie gaat afbreken met alle gevolg schade van dien. Ook het goed op moment zetten van het vliegwiel is daar belangrijk. Verder hoef je niets te veranderen qua carburateur. Timing kan je ook mee spelen binnen de veilige bandbreedte van originele timing en 23 graden. Wat ik wel doe is een verse bougie plaatsen en de electrode afstand een klein beetje vergroten zodat de vonk wat krachtiger te maken. Standaard 0,5mm en met deze ontstekingen kan je een beetje spelen tot 0,7mm, gewoon te plaatste bekijken wat voor jou het beste werkt. Veel succes met de keus en montage, je gaat geen spijt van deze upgrade hebben.
  15. Gaaf avontuur en bedankt voor het delen. Mooi ook om te lezen dat dit stukje "basale" techniek je na 4200km weer veilig naar huis heeft gebracht. Dat moet ik de met elektronische volgehangen BaoTao, ChingChang en WongWi nog maar zien doen. Dat doe je zeker ?.
×
×
  • Create New...