Jump to content
Vespaforum.be

Pilaf

Members
  • Posts

    857
  • Joined

  • Last visited

7 Followers

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    GS 160 MK1 (1962)
    GL-B 150 (1962)
    GTS 300ie Super (2015)
    LX 50 4T 4V (2009)

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Aalsmeer
  • Land
    Nederland

Recent Profile Visitors

5,277 profile views

Pilaf's Achievements

Mentor

Mentor (12/14)

  • Conversation Starter
  • Reacting Well Rare
  • Dedicated Rare
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

965

Reputation

  1. Heb je na het plaatsen van de nieuwe cilinder ook het spruitstuk vervangen. Dit lees ik niet terug en is wel een aanrader want de gevulkaniseerde o-ring verhard met de tijd. Klinkt als valse lucht bij het spruitstuk. De carburateur schoongemaakt als een ultrasoon? Heb je het spruitstuk vervangen en nog steeds problen dan nogmaals de carburateur nalopen en dan vooral de slangaansluitingen. Ook de solenoid controleren op juiste montage en filtertje alsook de choke werking controleren. Het is een complex apparaat en een klein probleem kan je dag al verpesten.
  2. Soms is het vespaforum toch duidelijker dan een pinasco handleiding 😉. Dank voor je uitleg en weer wat geleerd over de gietijzeren vs alu variant.
  3. @Frederik9111toch nog even terugkomen op de 1,5mm spacer….Maak ik een denkfout of heb ik gewoon verkeerd gelezen? Kwam van de week dit topic tegen op MV: https://modernvespa.com/forum/topic178110 Het gaat daar ook over de 1,5mm spacer icm 2 poorts Pinasco (in zijn geval een gietijzeren variant). Daar wordt op zijn vraag gereageerd en geadviseerd om de 1,5mm spacer ter verwijderen omdat deze alleen nodig zou zijn i.c.m. een 60mm slag krukas. Nu heb ik gewoon de 57mm variant van Pinasco gemonteerd en ben verder gaan zoeken. In de bijgeleverde Pinasco handleiding staat het volgende: Het is natuurlijk een stuk tekst wat uit het Italiaans naar Engels is vertaald maar als ik dit snel lees monteer ik de Pinasco 177 2 poorts Alu kit zonder de bijgeleverde 1,5mm voetpakking/spacer. Lees ik nogmaals wat tussen haakjes staat “for the code 25030942, see below”, dan zou de onderstreepte zin ook van toepassing kunnen zijn voor de 2 poorts cilinder en moet er dus wel een 1,5mm spacer tussen. Ter info bij de pinasco uitleg van hierboven: Nummer 25030942 is de 177cc alu cilinder: https://www.pinasco.com/racing/vespa-sprint-v-150-prima-serie/1622-kit-magny-cours-s2-2-travasi-in-alluminio.html Nummer 25032941 is de 190cc alu cilinder: https://www.pinasco.com/racing/star-150-2t/1633-kit-190cc-magny-cours-ex-cl-in-alluminio-corsa-lunga-candela-centrale.html Nummer 25032805 is de 190cc gietijzeren cilinder: https://www.pinasco.com/racing/star-150-2t/1631-kit-190cc-cilindro-in-ghisa-corsa-lunga-candela-centrale.html Mijn motor draait verder prima en heeft goede compressie met de gemonteerde 1,5mm spacer, ben gewoon benieuwd wat volgens jullie de correcte montage van deze 177 alu kit is i.c.m. een 57mm krukas. Zal sowieso bij het volgende onderhoud eens kijken wat de squish nu met spacer is en na het verwijderen van de spacer, zal ook in beide situaties de compressie meten.
  4. En als je toch bezig bent even je carter olie bekijken. Als er echt iets ligt te schuren zit er ongetwijfeld al wat fijn metaal in de verse olie.
  5. Pilaf

    oude bandjes

    Het zijn beide goede banden en van goede banden merken. Er is al een hoop over geschreven en bandenkeus met bijbehorend profiel is persoonlijk. Met regen is het altijd uitkijken met de kleine wielen en zeker in deze periode. Gebruik zelf op de oude Vespa’s de s83 vanwege het zachte rubber, klassiek profiel en goede grip, deze band slijt dan wel weer wat sneller. Heb ook continentals geprobeerd maar vind dat deze snel uitharden waardoor ze over de jaren heen minder comfortabel gaan rijden. Heidenau banden gebruiken over het algemeen een iets harder rubber waardoor ze wat minder slijten. Gebruik deze weer op de GTS omdat de City Grips wel erg hard sleten. Dit is mijn persoonlijke voorkeur maar het komt vaak neer op “gewoon proberen” en vergeleken met 24jaar oude banden ga je er sowieso op vooruit. Lees wat reviews en dan kom je er wel uit…bijvoorbeeld deze om te beginnen: https://modernvespa.com/forum/topic150214
  6. De houder welke je nu gebruikt voor je reservewiel is toch met 2 bouten gemonteerd aan je frame? Als je deze houder demonteert heb je 2 bruikbare montage punten en dus volgens mij deze 2 opties: https://www.sip-scootershop.com/nl/product/reservewielhouder-pascoli-voor-gesloten-10-velg-instap-in-de-lengterichting_90956000 https://www.sip-scootershop.com/nl/product/reservewielhouder-mrp-voor-8-9-10-velg-instap-voor_22159461
  7. Vliegwiel voor de PK tussen de 45 en 50Nm (pagina 61: https://www.scooterhelp.com/manuals/pk.service.manual/pk.service.manual.r.pdf) Of je wel of niet met slijppasta aan de gang gaat is dus persoonlijk, doe je het wel dan is Holts VG4RA een goede pasta. Doe het zelf wel altijd om het metaal op te frissen en de imperfecties weg te slijpen, zeker als je het oude vliegwiel gaat gebruiken op een nieuwe krukas. Gebruik deze pasta ook om kleppen te slijpen dus qua werking op gehard staal zit het wel goed.
  8. Als je een nieuwe krukas koopt, zorg wel met slijppasta voor dat het vliegwiel en krukas mooi “matchen” en dat je het vliegwiel goed op moment zet. Vaak breken de spietjes omdat een van beide niet goed is gedaan, het gehele moment komt dan op de spie en dat vinden ze niet lekker.
  9. Pilaf

    oude bandjes

    Als dat het geval is wel de binnenzijde van je velg goed ontroesten. Bij tubeless banden om lekken langs de velgrand te voorkomen en bij binnenbanden om te voorkomen dat roestschilfers je band perforeren.
  10. Is het de rode knop niet dan rondje accu en zekeringen doen. Instructies staan in het boekje wat bij Uw GTS is geleverd. Anders hier op pdf: https://manuals.wotmeworry.org.uk/Vespa/ Is dat het niet dan mag de dealer het oplossen en zou ik als ik U was er niet teveel aan prutsen onder de garantie.
  11. Als jouw krukas een stootrand heeft waar het lager (binnenzijde) tegen aan komt, heb je deze "paperclip" marge automatisch. Hou je extra ruimte dan kan je lager gaan knijpen en stroef lopen als je de carter helften op moment gaat zetten. Wat Koen al zegt, na montage voorzichtig een klapje links/rechts wil dan helpen om het lager weer soepel te laten lopen.
  12. …en ondanks dat het geen Vespa is een antwoord op je vraag. Sym heeft tot 2018 twee verschillende types motorblokken gehad, de GY6 en Sym. Welk soort motor je hebt, staat vermeld onderaan het motorblok of op de sticker in de helmbak. Heeft je Orbit de code XS1P39QMB dan is het een GY6 motorblok en heb je een GY6 variateur nodig. Staat de code XS1P37QMA vermeld dan heb je een SYM motorblok.
  13. Dacht dat daar nog een montage punt van het vliegwiel deksel zat, maar dat is niet niet het geval en correct zo..niet goed gezien dus.
  14. In Nederland hebben wij (voorlopig) nog geen motorkeuring dus dat zal het probleem niet zijn met een actief kenteken. Zou de bodemplaat wel vervangen en tevens de tunnel dan behandelen van binnen, dan weet je dat dat goed zit. Die nieuwe plaat kan je ook met roestversneller behandelen en daarna met b.v. Owatrol na behandelen zodat deze niet te veel uit de toom valt. Denk dat als je besluit deze in elkaar te zetten en voor de verkoop te gaan, de vloerplaat met gaten uiteindelijk het “dingetje” wordt, lak schade en vliegroest kijkt men vaak doorheen, gaten in de carrosserie niet. Is hier het oog afgebroken of is het de foto?
×
×
  • Create New...