Jump to content
Vespaforum.be

Pilaf

Members
  • Posts

    809
  • Joined

  • Last visited

7 Followers

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    GS 160 MK1 (1962)
    GL-B 150 (1962)
    GTS 300ie Super (2015)
    LX 50 4T 4V (2009)

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Aalsmeer
  • Land
    Nederland

Contact Methods

Recent Profile Visitors

4,676 profile views

Pilaf's Achievements

Contributor

Contributor (5/14)

  • Reacting Well Rare
  • Dedicated Rare
  • Very Popular Rare
  • First Post Rare
  • Collaborator Rare

Recent Badges

888

Reputation

  1. Automatica en plurimatic zijn dezelfde type Vespa’s alleen een andere benaming. Jouw Vespa heeft geen versnelling, dit is om de aandrijving (vario-koppeling) los te koppelen van het achterwiel.
  2. Beugels, spatlappen, rubber matten waren allemaal extra’s. Ik begrijp dat je privacy een groot goed is en dat je facebook, insta, twitter e.a. mijdt maar google of andere goede zoekmachine is “helaas” een must geworden in de zoektocht naar vespa onderdelen. Voor bijzondere en originele onderdelen is dit forum uiteraard wel weer geschikt. Met cash en de lokale bibliotheek kom je voor vespa onderdelen/informatie tegenwoordig niet ver en ook in deze kan je wederom bij de bekende vespa winkels zoals sip, sck, lavespadue, 10pollici enz. mooie retro spatlappen vinden mits je een paypal of creditcard hebt. De tijd dat je een enveloppe met 7 miljard lire naar Milaan stuurde is al een paar jaar voorbij. Ook voor je andere vraag krijg ik diverse hits op google bij “haynes vespa px”, zelfs bij amazon verkopen ze dit boek voor nog geen 25eu incl. verzenden. Het is een nuttig boek dus zeker de moeite waard om aan te schaffen. Als je verder nog artikelen wilt hebben over je Vespa kan je eventueel de “vor” ook nog benaderen (https://vespaoldtimerregister.nl).
  3. Heb je al gemeten wat de DC spanning na de brugcel is als je volgas rijdt? Zou zomaar kunnen zijn dat zoals Nero het al zegt, je spoelen niet sterk genoeg zijn om buiten de laadlimiet van je accu te komen. Daarbij komt dat de bgm maar 1 AC spoel gebruikt op de spanningsregelaar en jouw brugcel 2 AC spoelen. Denk dat het advies van Wilby correct is en dat een loodzuuraccu het beste alternatief is. @WilbyHeb trouwens meerdere malen via 10pollici spullen van Pascoli besteld, scheelt een sloot verzendkosten. Gewoon een mail of app sturen met het productnummer en vragen of ze deze accu ook kunnen leveren.
  4. Hij zou zich wel lekker voelen tussen de tropische planten, veel plezier met het geknutsel. Bij mijn Vespa’s is trouwens de “hem” al snel veranderd in “haar” gezien de willekeurige kuren en “onderhouds”kosten.
  5. Deze is al een keer langs geweest maar voor een GS160, volgens mij is de werking van de SI carb en mixers hetzelfde dus misschien heb je er wat aan: https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/27524-carburateur-si2723-gs160-afstellen/page/2/ Bij het ophogen van de pakking dmv een spacer, verhoog je ook de vlotter en dus indirect ook het brandstofniveau bij de mixer. Lijkt me niet de manier omdat je na het verhogen met andere atomizers de hoeveelheid brandstof/mengsel weer moet aanpassen en corrigeren. Een BE4 is armer bij WOT dus is een BE2 of BE5 als experiment misschien een betere optie om te proberen. Heb je trouwens al een fastflow benzinekraan? Heb goede ervaring met het BGM model.
  6. Deze ken ik nog niet en denk ook niet dat dit de juiste manier is, een beetje knappe stroboscoop pistool wel..als je het nauwkeurig wilt doen. Google eens “vespa timing”, dan kom je op meerdere filmpjes en topics hoe de correcte timing te zetten. De malossi 210 voor de p/px heeft een timing van 18/19 graden, denk niet dat de Cosa daar ver van af zit. Op scooterhelp nog een topic over de 210 cilinder, weet niet in hoeverre deze afwijkt van de cosa maar wat ik zo lees is het niet echt een plug en play kit en zijn er wel wat modificaties nodig, dit kan het beroerde lopen verklaren. https://www.scooterhelp.com/tuning/vespa.malossi210.install.html Voordat je alles gaat vervangen, ook echt je carburateur goed laten reinigen d.m.v. ultrasoon, dit voorkomt dat je opzoek gaat naar een spelt die er niet is. Verder een setje sproeiers kopen zodat je een beetje rond de 130 kan spelen en afstellen.
  7. Ook dat hangt af van wat je nodig hebt. Het kunststof kappen spul zou ik altijd origineel Piaggio kopen want de pasvorm van de replicas is soms echt matig. Er zit een sticker op je GTS (helmbak optillen) waar de kleur staat. Waarschijnlijk heb je deze: https://www.easyparts.nl/explodedviews/Originele-onderdelen-Vespa-GTS-125-IE-Super-E3-2009-2016-(EMEA)-m22558 Wil je wat spullen customizen zoals remgrepen, carterkappen e.a. dan is de poedercoat matzwart een optie.
  8. Aan welke onderdelen zit je te denken. Remgrepen, carterkappen e.a. kan je ook bij een poedercoat bedrijf in de buurt laten doen. De onderdelen met deze exotische kleur gaat vaak meerdere malen per dag door de oven dus kan je vast voor een habbekrats mee. Gewoon schoon aanleveren en lief lachen.
  9. Het enige wat ik nu kan verzinnen is dat de veer (nummer 2) van je kickstarter is gebroken (losgeschoten). Je kickstartpedaal kan dan vrij bewegen en zo ook de tandwielkrans van je vario bedienen (nummer 7 op 2e tekening). Als dit rijdend gebeurd is het “tandenpoetsen” dus of je variotanden zijn eraan of je kickstartkrans. Ik hoop voor je dat de schade meevalt en dat ze ook wat verder kijken dan alleen de kickstarter omdat er waarschijnlijk ook wat metaal rond is gegaan in je carter.
  10. Als je het oude spruitstuk verwijderd gaat deze zeker lekken bij terugplaatsen omdat de ring afgevlakt is. Je kan de motor ook starten en in stationair een beetje remreiniger op het spruitstuk spuiten. Is er iets van toeren verandering dan is deze zeker lek.
  11. Dit is wel een belangrijke, timing aangepast voor de malossi 210 gecontroleerd met stroboscoop? Weet niet of je carburateur nog onderhoud heeft gehad maar een ultrasoonbad doet ook vaak wonderen. Misschien is het een idee om bij aanhoudende problemen even een eigen topic te starten.
  12. 480000km-er?….een “0” teveel of je bent echt een held 😉. Vervang eens het spruitstuk (nummer 2), hierin zit een o-ring welke op leeftijd niet goed meer afdicht. Dit veroorzaakt vaak startproblemen.
  13. Pilaf

    Zadel

    Dank voor de foto’s, had dit mechanisme nog nooit gezien op een GS160. Wel interessant om te zien dat op jouw foto’s ook de rubber afdrukken van het model zitbank waar wij het over hebben (rode pijl). Ik neem aan dat de afdrukken van de blauwe degene zijn van de zitbanken die je hierboven toont.
  14. Mooie foto’s en goed werk. De tunnel ziet er ook goed geconserveerd uit. Je ziet nu ook mooi hoe “dun” de constructie tussen voor-en achterwiel eigenlijk is…alle bak en braad en plamuur prutsers moeten zich toch schamen als je dit deel niet goed aanpakt.
  15. Pilaf

    Zadel

    Het is naar mijn weten ook geen origineel GS160 zadel. @sprima uit nieuwsgierigheid, kan je eens laten zien hoe het het zadel sluit (bevestiging op het frame). Dat deze origineel op jouw Vespa zat zou kunnen kloppen maar deze ventilatie gaten in de beugel lijkt me niet correct voor een af-fabriek zitbank. Zeker omdat de GS160 het “top model” was en deze afwerking daar niet bij past. Het lijkt ook dat jouw gaten later zijn geboord omdat deze bij het model van Wouter niet aanwezig zijn. Welk model het zadel wel bij hoort weet ik niet en het antwoord had je nu waarschijnlijk wel gehad, het zou zomaar een aftermarkt product uit de 60-er jaren kunnen zijn. Op mijn stoffige misa GL waren ook zadels (geen donza) aanwezig i.p.v. een donza zitbank, de 2e eigenaar was er van overtuigd dat deze er vanaf het begin opzaten. Dacht dus ook dat ik de originele zadels te pakken had. Niets is minder waar en waarschijnlijk heeft de eerste eigenaar in het korte bezit (1963) de zitbank laten omwisselen voor aftermarkt zadels.
×
×
  • Create New...