Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Pilaf

Leden
  • Aantal items

    362
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Days Won

    43

Pilaf last won the day on January 11

Pilaf had the most liked content!

Community reputatie

328 Excellent

3 Volgers

Over Pilaf

  • Titel
    Lid

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    GS160MK1
    GTS300ie Super
    LX50 4T 4V

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Aalsmeer
  • Land
    Nederland

Contact Methods

Recente bezoekers van dit profiel

1852 profielweergaven
  1. Pilaf

    Start problemen troubleshooten

    En controleer dan ook even de staat van het grof filter in je tank, komt wel erg veel rotzooi mee.
  2. Pilaf

    Mp3 velgen op gts

    Vind het persoonlijk wel anders rijden, meer als een motorfiets. De Vespa spoort meer en dat is heerlijk met hoge snelheden maar het snelle sturen op lage snelheid is echt voorbij. Voordeel is dat ze wat hoger staat waardoor je schuiner door de bochten kan, hierdoor is de kans dat je de zijstandaard of uitlaat tegen het asfalt zet kleiner. Ook gaat ze makkelijk op de middenbok. Qua rijden dus geheel persoonlijk, opties zeker een mooie upgrade. Heb nu zelf de standaard velg icm een 140 achterband en ook daar merk je verschil met de originele band dus ik raad je wel aan om een rondje te rijden voordat je deze dure upgrade aanschaft. Voor zover ik weet is er geen Nederlandse editie van het werkplaatshandboek, voor jouw GTS ABS ASR is dit de Engelstalige handleiding, de tekeningen zeggen vaak genoeg: https://manuals.wotmeworry.org.uk/Vespa/GTS300-2015-ABS/GTS300-2015-ABS.pdf Olie icm oliefilter is altijd een goed idee en verkeerde zuinigheid als alleen de olie wordt gedaan. Soms hoor of lees je wel anders maar met een simpele filter sleutel is het zo gedaan. Pas wel altijd even op met het verwijderen van de originele uitlaat dat je niet de pakking kapot maakt, deze zijn nogal gevoelig en aan de prijs. Als de pijp eraf ligt pak ik ook altijd even de koelvloeistof mee door alleen het huis los te maken en dan het systeem door te spoelen. Daarna met een beetje perslucht schoonblazen, opvullen en niet vergeten te onluchten bij de thermostaat. De bougie is idd een rotklus en weet precies aan wel randje jij je handen hebt opengehaald. Vervang de bougie altijd icm het kleppen stellen/controleren. Draai dan de schokbrekers aan de bovenzijde los (bij benzine dop) en lift de “kont” omhoog, let hierbij op de bedrading/kabels en maak desnoods wat klemmen/kabelbandjes los zodat er wat ruimte in de kabels komt. Kleppendeksel en bougie zijn nu makkelijk te bereiken. Daarna “kont” weer laten zakken en schokbrekers vastzetten. Is wat meer werk maar je creert meer ruimte om te werken aan de kop.
  3. Pilaf

    Mp3 velgen op gts

    Ja, vind het ook bijzonder. Ben benieuwd naar het antwoord van Vespalife en hopelijk wordt het dan een stukje duidelijker over welke modellen/jaargangen we wat precies moeten modificeren. Moet zeggen dat de Yourbans wel anders rijden dan de originele maat velgen. Heb je al een keer proefgereden?
  4. Pilaf

    Mp3 velgen op gts

    @bulldogger Mooie en duidelijke uitleg, mag ik ook weten over welk GTS jaar we het hebben. Bij de niet abs modellen heb nooit meer dan de binnenrand (asgat) van de Yourban velg verwijderd voor een goede passing. Bij het facelift abs model (2015) heb ik ook geen andere onderdelen vervangen/afgedraaid buiten het asgat. Heb wel een keer de swingarm opgevuld met 3 ringen om de ruimte tussen de abs sensor en het “tonewheel” te corrigeren. @motorhan Zag bij (https://vespalife.nl/vespa-gts-13-inch-wielset-model-yourban-zwart) een aangespaste kit liggen zonder band en het ziet er erg DIY uit. Misschien is dit de kit voor jouw model.
  5. Pilaf

    Mp3 velgen op gts

    Het gaat om dit randje: Dit kan gewoon met een dremel of klein slijpsteentje op de boormachine worden gedaan. Als je die rand wegslijpt sluit de velg weer mooi aan op de achterwielnaaf en kan je de 5 bouten aandraaien. Wel bij het abs model het abs/asr systeem opnieuw calibereren zoals beschreven in de GTS handleiding.
  6. Pilaf

    Start problemen troubleshooten

    Staat bij het testen van de benzine/benzinekraan de tankdop open of dicht? Deze vraag om uit te sluiten dat je tankdopontluchting niet verstopt zit en de tank vacuum trekt.
  7. Pilaf

    Start problemen troubleshooten

    Zet je normaal je benzinekraan dicht bij het parkeren? zit aan je vlotter/naald te denken. Je hebt niets veranderd aan je instelling en een vonk dus denk ook aan benzine (misschien flink verzopen) Kijk even of je een natte bougie hebt en zo ja bougie schoonmaken en dan met benzinekraan dicht en gas open en kicken. Daarna nogmaals normaal proberen te starten. Als de vespa nu start dan de vlotternaald vervangen. Start ze nog niet dan je carburateur reinigen en goed schoonblazen. Kijk als je carburateur los ligt ook meteen of er genoeg brandstof stroomt in de open en reserve stand.
  8. Pilaf

    O-Lak lambretta jet 200

    Heb zelf geen verstand van Lambretta’s maar deze ziet er heel mooi uit en wat een km-er stand...bijna nieuw Veel veilige km-ers toegewenst op je nieuwe speeltje...
  9. Pilaf

    Lx 50 met 20.000Km

    Weet niet of je zus de LX al heeft aangeschaft maar bij normaal gebruik is 20000km niet veel. Zoals ePit al zegt kan het motortje het prima aan, heb ze wel eens met 60k op de teller zien langskomen en die liep nog prima. Is het trouwens een 2v of een 4v? Helaas is het zo dat veel moderne brommer/snor Vespa’s ontgrenst worden op de CDI waardoor het motortje wel sneller slijt. Hoe snel/hard rijdt de LX nu? Kijk bij de aankoop ook naar de staat van de uitlaat, dit is een duur onderdeel zeker bij het 4v model, neem dit eventueel mee in de prijs/onderhandeling. Als de servicebeurten niet aan te tonen zijn, een service kit voor de LX ligt tussen de 100-150eu voor een grote beurt dus ook dit kan je mee onderhandelen. Als laatste kan je het subframe controleren, zet de LX op de bok, ga achter de Vespa staan en trek het wiel tov het frame zijwaards. Is het silentblock origineel en kan je het wiel flink heen en weer bewegen dan zegt dit wel iets over de rijstijl en gewicht wat er op de Vespa heeft gereden, ook dit heeft natuurlijk invloed op het motorblok (slijtage) en hoe hard deze heeft gewerkt. Als het subframe versleten is heeft de achterband ook last van “cupping” dus ook die even controleren.
  10. Pilaf

    Piaggio 4t start moeilijk

    Als eerste, om welk model, motor (2v of 4v), hoeveel km-ers gaat het en uit welk jaar? Heb je al dit topic gelezen: https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/30171-startprobleem-lx-50/&tab=comments#comment-315604 Hoe heb je de (electrische) choke gecontroleerd op juiste werking? Denk persoonlijk aan valse lucht bij het spruitstuk (kou = krimp en rubber wordt hard), je kan kijken of de boutjes goed vast zitten.
  11. Pilaf

    Gevraagd - cilinderkop gs160

    Daar heb ik ook aan gedacht maar er moet dan behoorlijk wat materiaal worden weggeslepen wil de kop weer strak worden, sommige putten zijn 2mm ingeslagen. Heb geen idee hoe dik het materiaal daar is en hoeveel er overblijft. Als ik zoveel materiaal moet weghalen veranderd ook de compressie, kan dat natuurlijk aanpassen door de squish veranderden maar ook daar heb ik beperkt materiaal, vandaar het idee van oplassen en daarna dremelen. Misschien zie ik beren op de weg maar als ik een kop kan vinden heeft dit de voorkeur, lukt dat niet dan probeer ik het bij Arrows om de kop op te lassen Toch bedankt voor het meedenken. @koeno83 degene van het Duitse forum was al leeg gekocht, heeft alleen nog de Pinasco kit liggen.
  12. Pilaf

    Gevraagd - cilinderkop gs160

    Je bent te snel voor me.. Pak die van het duitse forum ook even mee.. bedankt.
  13. Pilaf

    Gevraagd - cilinderkop gs160

    Jep, die van ebay zag ik ook al langskomen en heeft dezelfde putten van een gebroken zuigerveer. Gaat hem ook niet worden. Zat ook al te denken aan de pinasco kop (A3608G) uit de gs/ss kit maar ook die moet met een ring gemodificeerd worden van een bore 69 naar een bore 58. Ga voor nu eens kijken wat rollerladen te melden heeft en wil even wat foto's van de binnenzijde zien.
  14. Pilaf

    Gevraagd - cilinderkop gs160

    Die vespa-oldtimerteile heb ik al een tijdje geleden gemaild, voorraad indicatie klopt niet dus dat gaat hem helaas niet worden.
  15. Pilaf

    Gevraagd - cilinderkop gs160

    Tja, die hebben we ook nog, rollerladen.de...dank je wel voor de link. Ga ze meteen mailen, volgens mij zijn de GS4 en GS160 beide uitgerust met VSB1M motoren. En ja de prijs... Begin er helaas aan te wennen.
×