Jump to content
Vespaforum.be

Pilaf

Members
  • Content Count

    729
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

795 Excellent

7 Followers

About Pilaf

  • Rank
    Lid

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    GS 160 MK1 (1962)
    GL-B 150 (1962)
    GTS 300ie Super (2015)
    LX 50 4T 4V (2009)

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Aalsmeer
  • Land
    Nederland

Contact Methods

Recent Profile Visitors

4,212 profile views
  1. Ik heb nog 2 banden liggen van mijn GL winter project. Deze banden zijn uiteraard niet meer te gebruiken op de weg maar misschien wilt iemand ze hebben voor een “display” Vespa. Heb wel vaker dingen weggegooid waarvan later iemand zei...die had ik wel willen hebben, dus bij deze. De banden zijn van voor 1985 want daarna is er niet meer mee gereden. Hoef er niets voor te hebben behalve de verzendkosten. Bij interesse stuur maar een pm, anders gaan ze rond half mei mee met het grofvuil.
  2. Pilaf

    vairoriem

    Nee, het is niet normaal om na 3000km een versleten koppeling te hebben. Denk dat de dealer geen zin heeft om het op te lossen, dat is jammer want het is een kleine moeite om ter controle de varioriem en koppeling even te wisselen met een model wat binnen staat. Dan kan je dat uitsluiten en desnoods verder zoeken. Zou zoiets voorstellen aan je dealer voordat je zelf aan de gang gaat, vertel hem ook dat er onbelast geen geluiden zijn en belast wel. Controleer trouwens ook even of de v-snaar goed gemonteerd is (pijlen in de juiste richting) en of het onderdeelnummer correct is.
  3. Pilaf

    vairoriem

    Dat is inderdaad niet veel aan km-ers. Vijlen aan een carter klinkt als een lapmiddel om de klant tevreden te houden. Als ik zo het filmpje hoor is het de koppeling en niet de snaar. Je hoort de toeren omhoog gaan en op het moment dat de koppeling bijt het “geluid”. Voel je ook een lichte schok bij het geluid? Zet je vespa eens op de bok en kijk of hij ook dit geluid maakt als je het gas open draait. Is het geluid weg dan is het de koppeling. Weet niet of je zelf er aan wilt sleutelen maar controleer bij de koppeling de schoenen/veertjes (2) en het koppelingshuis aan de binnenzi
  4. Kijk eens naar de bougie kleur, dat zegt genoeg over het mengsel en of je überhaupt zo wilt doorrijden.
  5. Pilaf

    vairoriem

    De snaar staat pas bij volgas in de hoogte positie bij je vario dus dat schurend geluid is iets anders, controleer het lager in de carterpan eens (koppeling) want die willen nog wel eens uitlopen wat ook een schurend geluid geeft. Sleepsporen van de snaar in het carter hebben de GTS-en redelijk vaak en zolang je die niet bij de carterpan hebt (risico op schade aan pakking) hoef je niet direct te handelen. Oplossing is een nieuwe snaar, weet niet hoeveel km-er er op staat maar ze willen nog wel eens iets rekken wat net genoeg is om aan te lopen. Een andere oplossing is een dunne
  6. Je hebt een Nederlandse PK gekocht met een klassieke gele plaat voorop, gaaf om te zien. Je hebt hem net op kenteken dus ga er maar van uit dat je Vespa minimaal sinds 2007 heeft stilgestaan (NL kenteken plicht vanaf 01/2007). Er is veel over geschreven op dit forum, ga eens zoeken op valse lucht en keerringen. Je vindt op dit forum zeker je antwoord. Je blok is gewoon aan wat onderhoud toe en als je met de keerringen aan de gang gaat bezuinig dan niet en vervang ook de lagers.
  7. Het zijn inderdaad de originele bobine houder gaatjes dus bij eventuele 12v conversie past de bijgeleverde CDI bracket ook gewoon. Let wel op dat Pinasco meerdere versies heeft en dat de juiste wordt gekocht. Het gaat hier om de cone maat, kunststof fan of metalen fan en gewicht van het vliegwiel. Ik wilde eerst voor de 1,6kg (gaan omdat mijn standaard GS160 (Vespatronic) ook dat gewicht heeft, maar ben blij dat ik voor mijn GL177 het gevraagde advies heb opgevolgd en de 1,8kg heb aangeschaft. Heb geen idee wat wijsheid is voor een standaard VNB maar dat advies kunnen ze hier wel gev
  8. Topic van 2 maanden oud...hopelijk al opgelost, zo niet... Koplamp kap los (3 schroeven). Dan voorzichtig de kap los maken en denk om de buitenste plastic lipjes die makkelijk breken. De horizontale bout (zie tekening) iets los maken en stuur rechtzetten. Bout op moment zetten en kap weer terug plaatsen. Totaal 15 minuten werk.
  9. Misschien aardig om de oplossing te delen.
  10. Of de bobine er origineel op zat kan je zien aan de bevestiging van bobine aan het carter. Kan het niet goed zien maar normaal zijn deze 2 gaten keurig afgewerkt en deels verzonken. Het lijkt of die van jou later zijn geboord. Jouw stator bestaat uit 4 spoelen. Die met tape is een gecombineerde spoel/bobine. De spoel met dunne wikkelingen is voor je remlicht en de overige 2 zijn lichtspoelen. Het is een dun elektrisch systeem qua vermogen, ben erg benieuwd waar en op welke spoel de knipperlichten op zijn aangesloten. Dat je nu een losse bobine hebt is denk ik een noodoplossing,
  11. Pilaf

    Regenhoes zadel

    🙄 Google Regenhoes Zadel Vespa GTS
  12. Pilaf

    Opstart na winter

    2takt olie mag het probleem niet zijn. Als dit er al die jaren heeft ingezeten dan deze minerale gebruiken. De “moderne” 2 takt rijden over het algemeen op een half/volle synthetische olie. Als je geen verstand hebt van carburateurs dan het beste je LX weg brengen, het is niet veel werk maar je moet wel weten wat je doet. En altijd 98 tanken en zeker als je de scooter langere tijd niet gebruikt. Aan de pomp zijn het een paar centen die je door het voorkomen van hersteldiensten weer snel terug verdiend.
  13. Pilaf

    Opstart na winter

    Waarschijnlijk heb je euro95 (e10) brandstof getankt en je LX weggezet. Je bent niet de eerst en zeker niet de laatste met dit probleem na de winterstop. Controleer en reinig je carburateur, sproeiers verwijderen en alle kanalen doorblazen met lucht. Is de carburateur erg vies (witte aanslag) dan kan je het beste met de ultrasoon reiniging aan de gang. Start ook even als de carburateur verwijderd is en kijk of er benzine uit de benzineslang komt. Is dat niet het geval dan zit het probleem in het vacuum systeem van de brandstofkraan, of het brandstoffilter.
  14. Achter de neus zitten ook nog 2 zekeringen (10A en 7,5A). Deze zitten samen in 1 zekeringdoos en controleer deze ook. Daarna is je CDI aan de beurt, als je deze (werkende cdi) tijdelijk van iemand kan lenen om te testen zou dat mooi zijn. Werkt dat niet dan naar de pickup en stator kijken, de waardes staan omschreven in het werkplaatsthandboek: https://manuals.wotmeworry.org.uk/Vespa/LX50/LX50 4 Stroke 4 Valve/LX50 4Valve Workshop Manual.pdf
  15. De pakkingbus (nummer 2) waar Andy het over heeft zit bij de GTS125cc carb tussen de de demper en de bocht, controleer die inderdaad ook even. Als ik jouw verhaal lees zit het lek meer naar de aansluiting met de cilinder. Er zit een koperen ring tussen de uitlaat en de cilinder (nummer 3). De LX e.a. carb modellen met een ring lekken daar wel eens als de uitlaat is verwijderd of als de originele uitlaat is vervangen voor een repro. Je kan de uitlaat verwijderen en kijken of deze ring aanwezig is of is beschadigd. Zit de ring goed dan de uitlaat eerst op de cilinder
×
×
  • Create New...