Jump to content
Vespaforum.be

Pilaf

Members
  • Content Count

    606
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

632 Excellent

5 Followers

About Pilaf

  • Rank
    Lid

Scooter Gegevens

  • Scooterclub
    Geen
  • Mijn Scooter(s)
    GS160MK1
    GTS300ie Super
    LX50 4T 4V

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Aalsmeer
  • Land
    Nederland

Contact Methods

Recent Profile Visitors

3,439 profile views
  1. Wel geen echte reclame maar soort van “60’s review” wel leuk om die prijzen zo te zien.
  2. De klus op jouw GTS is inderdaad wat anders en vaak moeilijker om het schoon te doen. Er staat ook geen duidelijke omschrijving in het werkplaatshandboek (https://manuals.wotmeworry.org.uk/Vespa/GTS125/GTS125ie Super Workshop Manual.pdf) maar de plaatjes zeggen hopelijk genoeg (pagina 90/91 en pagina 175). Oude slangklemmen vervangen voor een goede kwaliteit rvs. Succes met de klus.
  3. Pilaf

    Spie vreter.

    😂 Mooi, daar dus ook al een filmpje van..scheelt weer typen de volgende keer.
  4. Pilaf

    Spie vreter.

    Zoals Adrian al zegt, kijk eens met de stift wat het resultaat is. Daarna met een fijne slijppasta de conische delen op elkaar pas maken. Dat is een precies en tijdrovend klusje maar daar heb je later wel veel plezier. Smeer wat pasta op beide delen, plaats het vliegwiel op de as en maak rustige draaibewegingen. Zodra je gekraak of gekras hoort moet je stoppen om beide delen te reinigen, er zit dan vuil tussen wat weer krassen maakt ipv verwijderd. Na een poos beide delen schoonmaken, wederom met stift controleren en eventueel opnieuw met pasta slijpen. Je krijgt zo een perfecte fitting tussen vliegwiel en as waarbij deze 2 delen zuigend op elkaar passen en de spie slechts voor het uitlijnen is. Controleer ook of het vliegwiel niet te ver op de as schuift. Is dat het geval dan kan je vastdraaien wat je wilt maar de moer loopt dan vast op de stootrand van de as. Je kan dit oplossen door een extra (platte) ring (met binnendiameter van je borgring) te plaatsen onder de borgring zodat bij het aandraaien je moer niet vastloopt op de stootrand van de as maar dat er ruimte blijft tussen stootrand en moer.
  5. Met zo’n km-er stand zit het niet in slijtage :). Vario goed ontvetten, alsook de rollen en glijbus. Daarna droog terugzetten zonder gebruik te maken van smeermiddelen, daar blijft het vuil in de loop van tijd aan plakken. Je hebt 2 stuks gereedschap (buzzetti) nodig, een koppelingblokkeersleutel en een varioblokkeersleutel. De eerste kan ook met 2 schroevendraaiers maar zou zelf het stukje gereedschap kopen. Succes met de klus.
  6. Pilaf

    Vespa 1966

    Dirk, denk dat je wat specifieker moet zijn dan “ben op zoek naar een vespa bj 1966 (Gerestaureerd). ” Hoeveel cc’s bijvoorbeeld, 50, 125, 150 of meer. En wat is het budget...dan komen er waarschijnlijk wel wat meer gerichte aanbiedingen.
  7. Pilaf

    Spie vreter.

    Waarschijnlijk inderdaad te weinig aangetrokken, vliegwiel mag tussen de 58-62 nm. https://beedspeed.com/pages/vespa-recommended-torque-settings (In ft lb dus nog even omzetten naar nm https://www.unitconverters.net/energy/ft-lb-to-nm.htm) Gebruik ook een goede borgring onder de moer, heb zelf goede ervaringen met “nordlock”.
  8. Je kan beginnen met de speedsensor te verwijderen en deze (pickup) schoon te maken. Controleer meteen of het contact (aan de binnenzijde) wat langs de pickup draait nog goed is gemonteerd en schoon is (eventueel schoonmaken met een wattenstaafje met alcohol of remreiniger). Blijft het probleem dan de kabel vervangen, aftermarkt of origineel, dat is aan jou qua budget. Heb je dan nog problemen dan zit het in je digitale teller. Ook een accu van 2 jaar kan al slecht zijn, gebruik je een druppellader? Zo nee dan is het wel aan te raden om deze aan te schaffen. Meet voor de zekerheid of er bij de accu een lekstroom loopt als je contact uit staat, dan kan je dat uitsluiten. Heb je wel een lekstroom (indien gemonteerd is het alarm vaak de boosdoener) dan uitzoeken met het elektrisch schema waar het problem zit.
  9. Pilaf

    Stator probleem vnb

    Heb zelf geen ervaring met een VNB maar als ik bovenstaande schema’s bekijk ben je van een 3 coil stator naar een 2 coil stator gegaan. Zover ik kan zien heeft de originele een kleine spoel om het remlicht te bedienen (waarschijnlijk omdat de 10w piek teveel was voor de andere 2 spoelen omdat je ook al een interne bobine hebt). De nieuwe stator heeft 2 spoelen en zijn waarschijnlijk krachtiger waardoor ze de 3e spoel achterwege hebben gelaten. Weet niet hoe je de spoelen nu hebt aangesloten, maar denk ik dat je de 2 spoelen in parallel moet aansluiten op de verdeeldoos (junctionbox) en daar kan je dan ook het remlicht op aansluiten. Kijk dan eens hoe je verlichting het doet, het is allemaal AC dus je kan duidelijk verschil (of niet) zien als je 2 spoelen in parallel zet.
  10. Als hij de vario inclusief rollen heeft gecontroleerd is dat een volgende optie om naar te kijken. Weet niet hoeveel km-er je GTS heeft gereden en of je originele onderdelen hebt maar over het algemeen zijn er geen problemen met de drukveer.
  11. Dit ligt aan je vario en voornamelijk aan je rollen in de vario. Deze kunnen een vlakke zijde hebben of plakkerig waardoor ze pas in de hogere toeren gaan werken. Afhankelijk van hoe handig je bent kan je een van de tutorials op youtube volgen. Daar staat stap voor stap hoe je de vario losmaakt en welke gereedschappen je daarvoor gebruikt. Als je het zelf doet kan je ook kijken of het nodig is om de v-snaar te vervangen en wat de staat van de koppeling is.
  12. Vraag de dealer maar waar de kleine letters staan. Bij Vespa geldt in iedergeval een service beurt op 1000km (zie onderhoudsboekje) met een wettelijke EU garantie van 24 maanden. Je kan een garantie extentie kopen bij Vespa voor een extra 24 maanden maar ook daar zijn weer kleine lettertjes en uitsluitsels. Sommige dealers passen de regels aan maar het is dan wel netjes als ze de aangepaste voorwaarden met je delen. Zou me er niet te druk om maken, gewoon de beurt laten doen als de dealer dat op 500km/3 maanden wil doen. Het gaat erom dat de inrij (transmissie) olie wordt vervangen alsook de motorolie...Verder is het een controle rondje..
  13. Heb je bij het inkorten van de draden ook de coating een beetje verwijderd voor je het oog hebt gemonteerd. Ben dat zelf een keer vergeten waardoor er slecht/geen massa was. Heb even je schema erbij gepakt en je hebt 2 standen. http://www.vespa-klub.dk/pics/pdf tegninger/Bat_4.PDF Stand 1 alles op de batterij en stand 2 lampen direct op AC. Doen je lampen het op stand 2? Hoe heb je de BGM aangesloten? Zoals ik in bovenstaand schema zie is de oude gelijkrichten een “halve wave rectifier” en de BGM is een “full wave rectifier”. Gebruik zelf de BGM 12v versie en daar moet deze in brug worden gezet bij het gebruik van 1 spoel (zie: https://www.scooter-center.com/media/pdf/f4/6d/c9/Einbauanleitung_c87.pdf). Ik ga er van uit dat dit ook bij de 6v versie moet en dan zou je kunnen kijken of de batterij laadt als je AC1 en AC2 van de BGM in brug zet, dan de gele draad (coil 2) aansluit op AC1 (of AC2) van de BGM en aansluiting 3 los maakt. De BGM wordt nu alleen gevoed door coil 2. Een andere test die je kan doen is AC1 en AC2 van de BGM in brug zetten, dan de gele draad (coil 2) los maken op de verdeeldoos. De gele draad die van aansluiting 3 (stuur) komt sluit je aan op AC1 (of AC2). De BGM wordt nu alleen gevoed door coil 1 (via de aansluiting 8 (zwart/geel) en 3 naar de BGM). Beide testen doen met de schakelaar in stand 1 of 2.
  14. Waar meet je deze 0,9Volt? Aangezien je motor goed loopt en je een goede vonk hebt kan je er vanuit gaan dat de magneten goed zijn anders had je ontstekingsspoel ook geen goede vonk gegeven. Wat je kan controleren: Aarde in orde bij (tussen) de stator en bij de spanningsregelaar. Neem aan dat je deze gelijkrichter hebt (https://www.scooter-center.com/en/voltage-regulator-4-plug-bgm-pro-6v-ac/dc-universal-bgm6696) wat is (bij draaiende motor) de spanning bij de spanningsregelaar tussen de aarde en AC1 en aarde en AC2, en is er spanning tussen aarde en DC? Heb je de weerstand al gemeten over beide spoelen (licht en laadspoel) en zo ja wat is de waarde? Verlichting werkt wel normaal?
  15. Gebruik ook die Nordlock ringen en ben daar zeer tevreden over. Gebruik ze ook onder de 4 moeren van de cilinderkop. Bij de koppeling de moer idd vastzetten op 40-45nm en een druppel loctite 243 op de draad. Koppeling is nog nooit losgekomen noch is er ooit een spie gebroken. Bij het verwijderen van de koppeling de draad goed schoonmaken en weer vastzetten met loctite. Zou de moer niet strakker zetten en vertrouwen op de in de specificaties gebruikt moment.
×
×
  • Create New...