Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Pilaf

Leden
  • Aantal items

    321
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Days Won

    40

Pilaf last won the day on November 7

Pilaf had the most liked content!

Community reputatie

281 Excellent

3 Volgers

Over Pilaf

  • Titel
    Lid

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    GS160MK1
    GTS300ie Super
    LX50 4T 4V

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Aalsmeer
  • Land
    Nederland

Contact Methods

Recente bezoekers van dit profiel

1696 profielweergaven
  1. Pilaf

    Vespatronic voor de gs160

    Het ei is gelegd en heb toch besloten om de originele deksel aan te passen, en met succes. Na een paar minuutjes draaien en een kort proefritje heb ik weer natte koppelingsplaten en ook het deksel/drukplaat zit weer goed onder de olie. Er is uiteindelijk 2mm van de rand verwijderd en heb nu 3mm rondom. Uiteindelijk ook nog wat van de ring verwijderd en van de lip van bovenste koppelingsplaat. Wilby, Nero en Sidvespa...bedankt weer voor de hulp en het meedenken.
  2. Pilaf

    Vespatronic voor de gs160

    Heb de koppeling maximaal ingedrukt, er is dan 2mm ruimte tussen de platen. Ook loopt de koppeling soepel, met 2 vingers goed rond te draaien. @nero wat ik met het bewerken van de deksel probeer te bereiken, is dat de olie via de tandwielen in de koppelingsruimte ook aan de veerzijde van de koppeling komt. Het is een natte koppelingen dus wil ik dat de koppeling goed door de olie gesmeerd en gekoeld wordt. Heb het idee dat dat nu minder is door de ring. Zie zelf geen bezwaren in het bewerken en jij ook niet, maar ga er nog eens goed over nadenken.
  3. Pilaf

    Vespatronic voor de gs160

    Bedankt voor het meedenken. Is het niet zo dat de bovenste plaat vaak voor problemen zorgt doordat deze geklemt en vaak scheef zit? De bovenste plaat zit keurig tegen de circlip aan en kan verder geen kant op door de ring, hij kan wel iets uitzetten door de warmte. Volgens mij de ideale manier waarop je deze plaat kan fixeren. Bij het ontkoppelen draaien de platen daaronder vrij rond en buiten de ring aanpassing is de koppeling hetzelfde. Heb de lipjes nu wel wat bewerkt en ze liggen nu mooi langs de ring. Je kan goed zien dat de ring in het carter mooi vrijloopt. De loze ruimte tussen koppeling en carter wordt echter na het plaatsen van het deksel nagenoeg opgevuld. Als ik de ring ga bewerken blijft er hier weinig materaal over. Volgens mij is dit dan de enige optie over om de ring wat meer ruimte te geven waardoor er ook wat meer olie richting drukplaat kan spatten. Als ik de lip van de deksel voor de helft verwijder dan ben ik er volgens mij, tenzij er enorme bezwaren of ervaringen zijn die zeggen dat ik de deksel dan bijvoorbeeld verzwak.
  4. Pilaf

    Vespatronic voor de gs160

    Het is dezelfde koppeling en zelfde platen. Zelfs de volgorde van verwijderen en terugzetten is hetzelfde. Uiteraard bij terugplaatsen nog een scheut sae30 op de platen gedaan en na het monteren van de circlip de vrije rotatie gecontroleerd. Deze loopt mooi soepel dus, sluit de koppling dus even uit. De ring raakt de koppelingsdeksel nergens, nergens aanloopsporen. Zit alleen met einig ruimte. Hoe moet ik dit voor me zien, kleine gaatjes in de ring boren? Zie jij dan nadelen van het iets afdraaien van de staande rand? Het is in dit geval of de ring dunner maken (en verzwakken) of iets materiaal van de deksel, beide geen voorkeur maar is niet anders.
  5. Pilaf

    Vespatronic voor de gs160

    Wilby, dank je wel voor het meten, dan zijn de P versies wat korter dus. Gaat helaas niet passen. Blijft denk ik de eerste optie over. Iemand nog suggesties of zaken waar ik op moet letten. Wil beginnen met 3mm materiaal te verwijderen van de binnenzijde, en dan alleen van de staande rand om de dikte van de deksel zelf (en ogen) te behouden.
  6. Pilaf

    Vespatronic voor de gs160

    Komende tijd werd helaas wat korter, de koppeling voelde tijdens het rijden “plakkerig” en dus net even opengemaakt. Toch 2 droge platen en ook het deksel was droog, dus de ring belemerd toch de smering...de ruimte is gewoon te klein al loopt de ring niet aan. Het plan, deze deksel aanpassen of een nieuwe kopen. Als eerste de originele aanpassen. Kan ik een stuk (binnenzijde deksel) van de opstaande rand slijpen? Volgens mij wel want deze rand is toch alleen voor het centreren van de deksel. De andere optie is een nieuwe deksel kopen en deze aanpassen, nu zijn deze voor de gs en ss niet meer te krijgen dus wordt het eentje van een P of PX. De deksel lijkt me te passen maar de armlengte ben ik niet zeker van. Heeft iemand een P of PX deksel liggen en de onderstaande maat voor me?
  7. Pilaf

    Missende onderdelen PK50 automaat

    Nummer 18 is volgens mij een kunststof busje zoals hieronder. http://www.elcon-models.com/nl/kunstof-bussen/303-kunststof-bus-met-kraag.html (En qua verzendkosten er een mooi restauratie verhaal van maken, dan stoppen ze ze vast wel in een enveloppe met postzegel).
  8. Pilaf

    Welk vliegwiel

    Iedereen loopt op het forum wel eens tegen zaken aan waar niet op gereageerd wordt, en ja...misschien ben je de eerste met dit specifieke probleem. Denk juist dat het dan extra gewaardeerd wordt door de lezers als je het zelf oplost en de oplossing hier met ons deelt. We hadden je ook kunnen bombarderen met nutteloze tips...als ik nogmaals je eerste post lees was je volgens mij al goed op weg om het zelf op te lossen, dus uit pure interesse: was het je ontsteking of toch het vliegwiel.
  9. Pilaf

    Vespatronic voor de gs160

    Het is de ring van SIP (https://www.sip-scootershop.com/en/products/outer+ring+for+clutch+basket+_93206000). Zal de ring en koppeling nogmaals bekijken, meten en voor de zekerheid de ring wat verkleinen. Hou de smering de komende tijd in de gaten, ga er ook vanuit dat het wel goed zit.
  10. Pilaf

    Vespatronic voor de gs160

    Daar heb je zeker een punt, niet over nagedacht. Zal morgen de rand wat verder weg dremelen. Ik moet toch nog de remschoenen vervangen voor Newfren AntiAqua en neem de deksel dan meteen mee. Vind zowieso dat er weinig ruimte over is na het plaatsen van de ring. Is dit bij jou ook het geval en gaat dit ten koste van de smering (ook omdat de ontluchting daar zit) of zie ik weer beren op de weg.
  11. Pilaf

    Vespatronic voor de gs160

    Schijnen daar ook erg temperamentvol te zijn, ben zuinig op mijn servies...dan maar af en toe gezeik over de olielucht en zwarte handen. Toch mooi dat er op ieder potje een dekseltje past..
  12. Pilaf

    Oliepeil gts

    Ben stiekem toch wel benieuwd waar ze bij de nieuwe HPE motor een 12% vermogenstoename en een 18% koppel vandaan hebben gehaald t.o.v. een lager brandstofverbruik (als de gegevens kloppen in het artikel). Maar ben nu het oliepeilstok topic aan het “kapen” dus terug naar het originele onderwerp....”de oliepeilstok”.
  13. Pilaf

    Olie Lek

    Werk aan de winkel dus, ga je het zelf proberen op te lossen of wordt het een bezoek aan de garage...
  14. Pilaf

    Vespatronic voor de gs160

    ...daar denken ze thuis soms anders over...
  15. Pilaf

    Vespatronic voor de gs160

    Ben toch even verder gaan prutsen aan de Vespatronic omdat er toch wel wat puntjes ter verbetering zijn. Als eerste vind ik dat de motor op de cilinderkop merkbaar warmer wordt. De koelkap is na een ritje van 30 minuten niet meer aan te raken. Ze zullen bij IDM er wel over de koelcapaciteit van de fan hebben nagedacht maar ik ben niet tevreden. Zo kwam ik uit bij het MMW vliegwiel en kreeg ook het advies van Nero om deze te vervangen. Ook kreeg ik het advies van hem om meteen de koppeling aan te passen d.m.v. een ring, ter compensatie van het lichtere vliegwiel. Hieronder de modificatie en uiteraard de zaken waar ik tegen aan liep, want plug&play...dacht het niet. Als eerste het MMW vliegwiel, de eerste indruk is goed en het ziet er mooi afgewerkt uit. Na wat meetwerk blijken de schoepen van de MMW een 53% groter oppervlakte te hebben (Vespatronic 412mm2 en MMW 630mm2). Buiten het grotere oppervlakte moet het model van de schoepen de koeling ook ten goede komen. En waar ik al bang voor was klopt, de fan loopt aan op de vliegwieldeksel en niet zo’n klein beetje ook. Ook bij mijn andere deksel loopt hij aan dus de fan moet worden aangepast. Een voordeel is dat je de fan nu wel helemaal pas kan maken zodat het luchtverlies minimaal is (probeer die vieze handen en aluminium splinters maar goed te praten). Voor: Na: Heb de vliegwielen even naast elkaar gelegd om het gewicht te vergelijken. Originele GS160 6V vliegwiel: Vespatronic met kunststof fan: Vespatronic met aluminium MMW fan: Dan de koppeling, door het lichtere vliegwiel bestaat de kans dat de koppelingskorf naar buiten verbuigt. Er zijn mooie alternatieven voor getunede motoren maar zover ik weet dus niet voor de GS160, dan blijft de ring over. Bij het demonteren van de koppeling zag ik bij de bovenste plaat al slagpitten zitten en ook zat de plaat muurvast. Deze platen zitten er 1200km in waarvan 300km met de Vespatronic dus ben er op tijd mij. Bedankt dus voor deze tip Nero... De ring ging er moeilijk omheen en na wat passen en meten besloten om de ring zo hoog mogelijk te plaatsen zodat de bovenste koppelingsplaat geklemd wordt tussen de ring en de circlip. Vervolgens de ring met puntlassen vastgezet om te voorkomen dat deze gaat verschuiven. Het kan ook met een gewone las maar wil zo min mogelijk materiaal aan de buitenzijde van de koppeling. De ring is redelijk dik en past net in het carter. De deksel past niet dus daar de Dremel gebruikt om deze aan te passen. Heb nu 3mm ruimte tussen carter en ring, dat is niet veel maar moet genoeg zijn om de onderdelen aan de kant van de deksel te smeren. Qua timing heb ik ook een aanpassing gedaan. Heb contact gehad net IDM en de vraag gesteld welke initiële setting zij adviseren voor een GS160 (met dus een 26 graden bij een contactpunten ontsteking). Het antwoord was 23 graden, ze hebben dit voor alle modellen gelijk gesteld (pistonport en rotary) omdat de tuners onder ons dit toch naar eigen wens aanpassen. Ben dus van 26 graden naar 23 graden gegaan en bij het afstellen eerst het stationair wat hoger gezet (2000rpm) omdat daar volgens de grafiek de 23 graden begint. Ook leuk om te zien dat er na 180 graden nogmaals wordt gevonkt, is mijn GS toch weer een stukje “groener” geworden :). Dan als laatste de verlichting, heb de voorlamp vervangen voor een 25w/25w, de achterlamp naar 5w en het remlicht naar 10w en dit lost het probleem op bij laag toeren, de lampen blijven nu goed licht geven en de spanningsregelaar werkt nu naar behoren. Het direct aansluiten van apparatuur op de DC van de regelaar werkt prima boven de 2500rpm maar daaronder blijft het zeuren. Wil het goed werken dan zal er toch met een accu geplaatst moeten worden als buffer en dat hoofdstuk is voor mij gesloten. Voor de langere stukken koop ik wel een powerbank om de navigatie op te laden. Of de modificatie heeft gewerkt, voor nu zeker. De motor is koeler dan met de originele fan en denk dat het bij de warmere dagen zeker gaat uitmaken.
×