Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Pilaf

Leden
  • Aantal items

    375
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Days Won

    45

Pilaf last won the day on February 28

Pilaf had the most liked content!

Community reputatie

342 Excellent

3 Volgers

Over Pilaf

  • Titel
    Lid

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    GS160MK1
    GTS300ie Super
    LX50 4T 4V

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Aalsmeer
  • Land
    Nederland

Contact Methods

Recente bezoekers van dit profiel

1.998 profielweergaven
  1. Pilaf

    Sei giorni

    Loopt ook een draadje over bij MV: http://modernvespa.com/forum/topic163902 GTV 300 HPE SEI GIORNI ABS GRIGIO OPACO MY20, en die kleur mag @Vespaciao vertalen :).
  2. Pilaf

    Vespa sleutel

    Heb in de randstad ook wel goedkopere (iets wat louche) varianten zien langskomen maar heb daar persoonlijk geen goed gevoel over. Je geeft tenslotte wel je combinatie kenteken/serienummer/immo code en je adres aan zo’n bedrijf. Heb geen idee wat Carmo na het klonen met je gegevens doen maar misschien is het iets om even na te vragen.
  3. Pilaf

    Vbb1T van '62

    Is dat geen Indonesisch import model? Hopelijk is dit wel een veilig en plamuurloos model want we willen geen brokken als deze in de toekomst wel op kenteken komt te staan.
  4. Pilaf

    Vespa sleutel

    Je kan deze sleutel laten klonen, dit bedrijf doet dat o.a. (https://www.carmo.nl/) en kijk onder het kopje “sleutels verloren”. Je zit dan op zo’n 60eu excl. verzenden, maar alles goedkoper dan een nieuwe ecu/immobilizer.
  5. Pilaf

    Benzine verlies

    Er zijn meerdere leveranciers waar je spullen kan kopen. Er zijn meerdere topics over geschreven dus gebruik daar zelf de zoekfunctie voor. Bij deze leverancier kan je mooi de fotos gebruiken, dan weet je een beetje wat je nodig hebt qua revisie onderdelen als je je blok gaat splitsen: https://www.lambretta-teile.de/Revisionskit-sorglos-Vespa-PX200-Lusso Je kan voor de lagers alle kanten op, skf, nadella, fag..ook daar is al een hoop over geschreven, koop wel kwaliteit en de juiste lagers (sommige C (standaard) en andere weer C3) Voor de pakkingset zou ik een kwaliteitsset met silicone kopen zoals deze: https://www.bgm-tuning.com/shop/bgm1212-engine-gasket-set-bgm-pro-silicone-vespa-largeframe-px80-125-150-200-all-rally200-cosa-sprint-veloce-incl-o-rings-with-without-autolube/ De oliekeerringen van Corteco of Ariete zijn van goede kwaliteit: https://www.scooter-center.com/en/3820012/oil-seal-set-engine-corteco-vespa-px80-px125-px150-px200-efl-t5-125cc-cosa-external-rear-hub-oil-seal?number=3820012 Dat geldt ook voor het schakelkruis, bezuinig daar niet op en koop kwaliteit, dat onderdeel heeft een hoop te lijden. Wat er mist op bovenstaande foto is de primairkit, heb met deze kit goede ervaringen: https://www.bgm-tuning.com/shop/bgm0195f48-primary-gear-repair-kit-bgm-pro-12-springs-reinforced-vespa-largeframe-px80-px125-px150-px200-cosa-t5-125cc-sprint-gs160-gs4-ss180-vnc-since-11001-gt125-gtr125-ts125-gl/ Dit zijn de basis onderdelen, controleer daarnaast de krukas lagers, zuiger en zuigerveren en de cilinder. Neem ook de shim mee voor de versnellingsbak zodat ook deze weer netjes binnen de tolleranties valt: https://www.bgm-tuning.com/shop/bgm6020s13-gearbox-shim-bgm-pro-vespa-smallframe-v50-pv125-et3-pk-largeframe-px-efl-1984-cosa-t5-125ccm-130mm-00-004mm/ Succes met de revisie.
  6. Je moet het koelvloeistof er helaas weer uitlaten lopen. Zoals je ziet zit het resevoir boven je thermostaat dus die zal gaan leeglopen zodra je deze verwijderd. Om te voorkomen dat de vloeistof bij het demonteren van the thermostaat over je blok loopt kan je het koelsysteem laten leeglopen langs het “slakkenhuis”, zorg dat deze schoon is zodat je je verse vloeistof weer kan hergebruiken. Je kan ook de slangen bij het “slakenhuis” losmaken maar dan moet je de slangklemmen vervangen en in model buigen voor de montage. Het verwijderen van de thermostaat is niet moeilijk, vervang de slangklem met een rvs variant en buig deze in model voor het monteren en vastdraaien. Hiermee voorkom je dat je je slang beschadigd (en de slang vervangen is een echt intensieve klus). Het vastdraaien is handvast omdat het hier om bronzen draad gaat zet je deze snel te vast met schade als gevolg, 3nm volgens de handleiding. Om eventueel lostrillen te voorkomen kan je een heel klein druppeltje loctite gebruiken of een klein stukje teflon tape, maar dit is vaak niet nodig.
  7. Probleem opgelost en nieuwe New Old Stock cilinderkop gevonden. Kwam ook een paar gebruikte tegen maar die zagen er niet echt fris uit. Deze is nieuw en ziet er top uit. Heb de kop even schoongemaakt en daarna de binnenzijde gepolijst en het pasvlak strak gemaakt. Je ziet dat zo’n New Old Stock kop toch wat minder is afgewerkt maar met een uurtje huisvleit toch weer een mooie kop op de werkbank. @koeno83 Bedankt voor het meedenken en @sidvespa misschien ga ik als alle projecten klaar zijn toch eens met de dremel aan de gang.
  8. Vind het wel weer een leuke discussie. Deze loopt al een tijdje bij onze zundapp en kreidler collega’s waarbij de reacties en ervaringen positief zijn. Durf het met mijn pistonport motor met bronzen smallend ook nog niet aan, maar ga me wel eens inlezen want dat spul is voor de toekomst wel interessant. Hieronder de 2 links met testen en forum: https://www.zundappveteranenclub.nl/triboron/ https://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?t=44032
  9. Dank je, gaan er mee aan de slag.
  10. Bedankt voor de tip. Deze P200 heeft een lageras van 12mm ipv 16mm, de 16 en 20mm slaan dus sec op de wielas en niet op het lager. Denk dat het in dit geval ook een nieuwe vork wordt, we weten niet of de swingarm al krom was of dat de metaal bewerker het bij het uit persen van het lager de arm heeft verbogen. Wel weet ik nu dat deze swingarmen heel broos zijn. Vanwaar de voorkeur voor 20mm? Denk dat bij deze P200 alleen maar de 16mm vork combinatie past want de inkeping van het slot ziet er bij de 20mm vork ook anders uit. Zit dan aan deze te denken: https://www.sip-scootershop.com/en/products/steering+column+for+vespa+_62800000
  11. Ik ben bezig mijn maat te helpen om zijn P200 te restaureren en nu zijn we tegen het volgende aangelopen. De schommelarm is verbogen en bij het plaatsen van een nieuw lager zou deze zeker stuk gaan. Ondanks het gegoten aluminium toch eens geprobeerd deze iets te verbuigen maar zoals verwacht brak deze op het al zwakke punt. Uiteindeljk wel blij want dit soort onderdelen moeten in orde zijn. Waar we nu tegen aan lopen is dat ik dit onderdeel nergens nieuw kan kopen, de 16mm en 20mm varianten wel maar de vork heeft een asgat van 12mm. Het lager hebben we al nieuw dus nu zijn er een aantal opties. Heeft een van jullie een rechte P200 swingarm liggen waar een 18mm lager ingaat en welke dus geschikt is voor de 12mm vork, of weten jullie waar deze te koop is. Een andere mogelijkheid is de vork op te laten boren naar 16mm en dan een swingarm te kopen voor 16mm (16mm lager heb ik ook liggen). Weet niet of deze modificatie gaat werken of dat er verschil zit tussen de 12mm en 16mm arm dus als iemand weet of dit gaat werken hoor ik het ook graag. Als laatste optie is het denk ik een nieuwe complete vork kopen bij sip of sck.
  12. Pilaf

    Wijzers instrumenten

    Zover ik weet zijn deze wijzers niet los te krijgen maar misschien weet je iemand in je omgeving met een 3d scanner/printer. Heb laatst ook zo'n soort onderdeel moeten vervangen en het resultaat was prima. Het ontvangen onderdeel was bij onvangst wat ruw maar met een hele fijne korrel schuurpapier perfect glad gekregen.
  13. Mooi dat je probleem is opgelost en zo’n reservestand is toch wel prettig. Die luchtbel in de slang is niet goed want in principe zit de benzine aansluiting onder de benzinekraan gemonteerd waardoor luchtbellen gewoon via de tank omhoog gaan. Kijk eerst of je de luchtbel er aan de carburateurzijde uit krijgt door de slang daar een klein beetje los te draaien. Gaat de luchtbel niet omhoog dan is er toch iets mis gegaan bij het terugplaatsen van de tank en benzineslang, denk dan bijvoorbeeld aan een knik of een extra bocht in de slang, dit dus even controleren.
  14. En controleer dan ook even de staat van het grof filter in je tank, komt wel erg veel rotzooi mee.
  15. Pilaf

    Mp3 velgen op gts

    Vind het persoonlijk wel anders rijden, meer als een motorfiets. De Vespa spoort meer en dat is heerlijk met hoge snelheden maar het snelle sturen op lage snelheid is echt voorbij. Voordeel is dat ze wat hoger staat waardoor je schuiner door de bochten kan, hierdoor is de kans dat je de zijstandaard of uitlaat tegen het asfalt zet kleiner. Ook gaat ze makkelijk op de middenbok. Qua rijden dus geheel persoonlijk, opties zeker een mooie upgrade. Heb nu zelf de standaard velg icm een 140 achterband en ook daar merk je verschil met de originele band dus ik raad je wel aan om een rondje te rijden voordat je deze dure upgrade aanschaft. Voor zover ik weet is er geen Nederlandse editie van het werkplaatshandboek, voor jouw GTS ABS ASR is dit de Engelstalige handleiding, de tekeningen zeggen vaak genoeg: https://manuals.wotmeworry.org.uk/Vespa/GTS300-2015-ABS/GTS300-2015-ABS.pdf Olie icm oliefilter is altijd een goed idee en verkeerde zuinigheid als alleen de olie wordt gedaan. Soms hoor of lees je wel anders maar met een simpele filter sleutel is het zo gedaan. Pas wel altijd even op met het verwijderen van de originele uitlaat dat je niet de pakking kapot maakt, deze zijn nogal gevoelig en aan de prijs. Als de pijp eraf ligt pak ik ook altijd even de koelvloeistof mee door alleen het huis los te maken en dan het systeem door te spoelen. Daarna met een beetje perslucht schoonblazen, opvullen en niet vergeten te onluchten bij de thermostaat. De bougie is idd een rotklus en weet precies aan wel randje jij je handen hebt opengehaald. Vervang de bougie altijd icm het kleppen stellen/controleren. Draai dan de schokbrekers aan de bovenzijde los (bij benzine dop) en lift de “kont” omhoog, let hierbij op de bedrading/kabels en maak desnoods wat klemmen/kabelbandjes los zodat er wat ruimte in de kabels komt. Kleppendeksel en bougie zijn nu makkelijk te bereiken. Daarna “kont” weer laten zakken en schokbrekers vastzetten. Is wat meer werk maar je creert meer ruimte om te werken aan de kop.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...