Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Pilaf

Leden
  • Aantal items

    121
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Days Won

    10

Pilaf last won the day on February 17

Pilaf had the most liked content!

Community reputatie

59 Excellent

2 Volgers

Over Pilaf

  • Titel
    Lid

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    GS160MK1
    GTS300ie Super
    LX50 4T 4V

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Aalsmeer
  • Land
    Nederland

Recente bezoekers van dit profiel

958 profielweergaven
  1. Vespa GS160

    Eerlijk gezegd schrik ik altijd van dit soort prijzen en kan moeilijk objectief blijven in de huidige Vespa koop/verkoop markt. Denk persoonlijk als je dit budget hebt er mooiere exemplaren te koop zijn, zonder al dat "niet originele" chrome opmuk, vloermat en rare banaan uitlaat, maar nogmaals...dat is heel persoonlijk. Kan je dus in deze prijscatergorie helaas geen aankoop advies geven. Succes met speuren.
  2. Uitlaatgeluid GTS300 bj 2013

    Welkom Leo, er van uitgaande dat je een standaard uitlaat hebt, heb je al gekeken of je uitlaatklem (onderdeelnummer 8), uitlaatbocht (onderdelnummer 7) en/of lambda sensor (onderdeelnummer 13) nog goed vastzit? Als dat niet het geval is draai deze aan en kijk of het is opgelost. Heb je nog steeds een probleem controleer dan of je pakking (onderdeelnummer 6) niet beschadigd is. Het zou kunnen zijn dat er tussen de cilinder en uitlaat een lek zit, cilinder koelt minder snel af dan de pijp dus krimpt ook minder snel, dat zou het "tank probleem" kunnen verklaren. Als je de volgende dag start zijn zowel cilinder als uitlaat koud, de pijp zet bij het starten sneller uit dan de cilinder en sluit dus goed af.
  3. Vespa GS160

    Maskes heeft er nog 2 staan: http://www.maskesvespaklassiekers.nl/nl/showroom/ Speurders: https://www.speurders.nl/overzicht/vespa-gs-160-bj-1963-173353891.html En in Italie: http://annunci.dueruote.it/vespa-gs-160 Succes met zoeken.
  4. Vespa Ciao

    Deze heeft nog geen 30cm nodig...
  5. Hallo vespa liefhebbers

    Maarten, zou ik van jou de link mogen waar je nieuwe LX bodemplaten kan kopen want dat is compleet nieuw voor mij. Ik zie wel eens dat deze platen los worden aangeboden maar dan komen ze van een sloopmodel en dat is nu juist wat je niet wilt. Je wil het niet op je geweten hebben dat je aanstaande koper zichzelf te barsten rijdt omdat jij je miskoop wilt terug verdienen. Behandel je LX alstublieft als schadescooter en laat hem ook zo bij de RDW keuren. En dan nog een opmerking over de monoqocue, verzekeringsmaatschapijen en de RDW verklaren in Nederland vaak bij schade de frames total loss vanwege de eventuele en niet zichtbare constructieschade aan het monoqocue frame, het is heel moeilijk te herstellen laat staan het prijskaartje wat er aanhangt (kratje pils?). Ben van mening dat alles te repareren is maar tegen welke prijs...zeker omdat ik uit je verhaal begrijp dat je er zelf niet met je eigen leven op gaat zitten. Deze Lambretta eigenaar dacht namenlijk ook dat hij iets moois had gekocht... In de Vespa/Lambretta wereld staat dit ook beter bekend als "bodge" https://en.m.wiktionary.org/wiki/bodge Jammer dat wij als Nederlanders ook weer in de wiki voorkomen...
  6. Hallo vespa liefhebbers

    Hou er ook rekening mee dat je de LX bij de RDW laat keuren als schade scooter en toon aan dat de schade correct hersteld is. Meld je dit niet bij de RDW en de nieuwe eigenaar krijgt een ongeluk (waarbij er wordt aangetoond dat de reparatie niet goed is gedaan) dan blijf jij verantwoordelijk, dus wees gewaarschuwd. Het blijven monocoque frames waarbij de sterkte van het frame ook vanuit de bodemplaat komt. Als ik zo de 3e foto bekijk heb ik zo mijn twijfels of je het met een plaat en poedercoat gaat redden, zeker omdat er bij het subframe ook flink wat roest zit. Persoonlijk denk ik dat als een keurmeester deze foto's te zien krijgt, hij het frame total loss verklaard. Het is tenslotte niet een oldie waarbij je je bodemplaat even vervangt. Ben erg benieuwd naar je vorderingen en succes met je project.
  7. Hallo vespa liefhebbers

    Helemaal mee eens, op de diverse advertentiesites staan prima lx frames met of zonder kenteken. Deze heeft bijvoorbeeld geen vin nummer, kwestie van jouw nummer overzetten, frame strak maken en verder knutselen. https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/brommeronderdelen-scooters/m1249068373-vespa-s-lx-lxv-frame-zonder-nummers.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
  8. 6 Volt gel of natte accu voor GS160

    Ben weer toe aan een nieuwe accu, heeft een van jullie ervaring met een 6v gel accu? Kwam de Blitz 0811 tegen: https://www.biketeile-service.de/BMW-R-25-31709/de/elektrik/batterie/fahrzeugbezogen/blitz/gel/motorradbatterie0811gelschwarz6vmitdeckelblitz.html Heb zelf geen idee of een gel accu beter is dan de normale natte accu's, of dat gel überhaupt geschikt is voor onze Vespa's. Lees veel verschillende verhalen over gel accu's maar volgens de aanbieder is deze gel accu wel geschikt voor onze 50er en 60er jaren Vespa's (en BMW's). Het alternatief is: https://www.accu-unie.nl/gs-b49-6.html Beide hebben 12Ah, dat is meer dan 8Ah van de Yuasa accu die ik normaal gebruik. Heeft dat nog verdere voordelen buiten dat je parkeerlicht langer kan branden op de accu?
  9. Frame nummer

    Of deze: http://www.vespa.name/vin-number
  10. Revisie van een GS160 motor

    Bedankt voor de complimenten en mooie reacties. Uiteraard was dit nooit gelukt zonder jouw motorblok, Sztief en natuurlijk het vliegwiel van Nero...jullie hebben mij zeer gelukkig gemaakt :). Heb vandaag het motorblok gemonteerd en een rondje gereden volgens het advies van Meteor. Wat is het een heerlijk blok, het schakelt soepel en in vergelijk met mijn originele blok draait deze heel rustig, weinig vibratie en ook het geluid is meer gedempt. Denk dat dat laatste door het andere type luchtfilter komt. Er zijn nog wat kleine zaken die ik moet nalopen, uitlaat afdichten (lekt langs uitlaat-cilinder bevestiging) , 2 kabels van het schakelmechanisme inkorten, boutje van vliegwieldeksel plaatsen (1 tekort besteld) en klemmen van luchtfilterrubber plaatsen. Helaas was het tijdens het proefritje al te donker voor een goed filmpje maar die houden jullie te goed. Bij deze toch nog wat foto's van na de rit. Het zal de komende weken wel weinig rijden worden dus ga maar weer eens kijken naar mijn originele blok want dat rateltje blijft toch knagen, zeker nu ik dit blok heb en weet hoe mooi een gs160 blok kan lopen. Ga in iedergeval de cilinder nogmaals boren en honen (nu met dezelfde Meteor zuiger als gebruikt in dit blok) en ook de 2 "speciale" lagers ga ik vervangen. Zal mijn bevindingen uiteraard weer delen in het andere topic: https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/25808-een-vespa-gs160-motor-ratelgetik/
  11. De eerste stappen ...

    Met een beetje fantasie...zie je GTS al staan. Zo'n rijdende spiegel trekt waarschijnlijk wel vrouwen aan die nog even de makeup willen bijwerken. Succes met je chroom project.
  12. Dat klopt, deze sensor zit in de bocht. Het zijn vervelende klachten maar als je de bovenstaande zaken zoals bougie, kleppen hebt nageken zou ik toch weer richting de ECU gaan om te kijken of er een fout in zit en of de waardes van Manifold Air Pressure (MAP) en Temperatuur correct zijn. Niet alle fouten worden namelijk weergegeven via het EFI lampje op je dashboard. Als het inderdaad een ECU probleem is dan moet foutcode P0611 zichtbaar zijn. Deze kan worden gedownload en worden geanalyseerd door Piaggio. Je kan voor de initiële diagnose naar de dealer gaan of voor 20 euro er zelf een maken. Als je er een zelf maakt kan je zaken als MAP en temp sensoren zelf uitsluiten. Ook staan er misschien andere fouten in zoals de P0611. Zou dan ook bij Piaggio aankloppen als het zo blijft en kijken of er toch niet nog ergens een update voor je MIU1 mapping aanwezig is. DIY diagnose tool: https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/28293-diagnose-gereedschap-voor-injectie-vespas/ http://modernvespa.com/forum/topic150992
  13. @Jos54 goed nieuws en mooi om te horen dat er dealers zijn die het netjes voor de klant oplossen, veel probleemloze km-ers toegewenst. @Tanguyonderwater als de dealer je gts aan de computer heeft gehangen mag je er van uitgaan dat er ook geen fout codes in zitten. Denk dat je toch even naar de basis terug moet en begin eens met een nieuwe bougie. Als je technisch genoeg bent ook even naar de klepspeling kijken, staat een mooi howto filmpje op youtube gemaakt door de heren van scooterwest. Verder oliepijl en koelvloeistof op orde? Geen lek bij de uitlaat waardoor de lambda sensor foute waardes door geeft aan de ecu? Kijk ook eens onder je zadelbak naar de bedrading of daar eventueel schade te zien is, loop ook de connectoren langs en kijk of ze goed vast zitten.
  14. Revisie van een GS160 motor

    Het blok is vandaag weer tot leven gekomen na een dikke 40 jaar stilstand. Maar om eerst terug te komen op de zuiger. Ik heb buiten het forum ook contact gezocht met Meteor, Maskes, SCK en Grandsport. Ze geven allemaal verschillende waardes op. De waarde en de manier van meten, van Dimitripx 125 is correct. De tekening die in het werkplaatsboek staat is dus niet meer van toepassing. De waardes die ik heb gekregen: Meteor: 0,085 - 0,10 mm SCK: 0,10 mm Maskes: 0,13 mm Grandsport: 0,12 - 0,14 mm Maskes en Grandsport houden beide een kleine veiligheidsmarge aan ivm ervaring met vastlopers. Mijn zuiger is dus achteraf toch goed geboord alleen heb ik dus verkeerd gemeten, de zuigerspeling is nu 0,11 mm en de slotspeling 0,25 mm. Van Meteor kreeg ik ook nog onderstaande extra informatie: Meteor pistons already have the recommended clearance built in. Skirt diameter is smaller than the recommended bore size (see sizing on box). Some applications: Nitrous, supercharged, turbo, and cold water marine engines may need more than the recommended clearance. Pistons are measured 90 degrees from the piston pin axis of the piston skirt, with a micrometre and then a ball micrometre gauge used to check the piston to bore clearance. Meteor clearances are set before coating. Coatings are 0.012mm thick and should be deducted when measuring for piston to bore clearance. Adding additional clearance than recommended may create extra engine noise (piston slap) upon start up and cold running. This can cause damage to the piston and/or cylinder. Some piston noise is normal on engine start up and during cold running. This will reduce when engine is at operating temperature. It is advisable to avoid high loads or high RPM during engine warm-up. It is very highly advisable to check piston to bore clearance correctly before fitting a piston, this goes for all brand pistons including genuine. Ook hadden ze nog advies over het inlopen van de zuiger en veren. Heb dit nog niet eerder gehoord of gedaan maar heb net 2 cycli van 5 minuten met variabel toerental gedraaid. New Piston & Ring Run-in 1) Assemble the engine properly and torque all fasteners to specs. 2) Start the engine with the bike on a stand and allow the engine to come up to operating temperature (top of the radiator hot to the touch). Do not allow the engine to run at one RPM all the time. Constantly vary the RPM and do not allow the engine to idle. When then engine reaches operating temperature (about 3 to 5 minutes of running time), shut it off. 3) Let the engine cool completely (at LEAST one hour). You want the engine to be stone-dead cold. Longer is better. 4) Repeat: Start the engine with the bike on a stand and allow the engine to come up to operating temperature (top of the radiator hot to the touch). Do not allow the engine to run at one RPM at all. Constantly vary the RPM and do not allow the engine to idle. When then engine reaches operating temperature (about 3 to 5 minutes of running time), shut it off. 5) Let the engine cool completely (at LEAST one hour). You want the engine to be dead-stone cold. Longer is better. 6) Repeat: Start the engine with the bike on a stand and allow the engine to come up to operating temperature (top of the radiator hot to the touch). Do not allow the engine to run at one RPM at all. Constantly vary the RPM and do not allow the engine to idle. When then engine reaches operating temperature (about 3 to 5 minutes of running time), take the bike off the stand and put it in gear. Take it for a ride. During this ride you want to keep the engine under a load at all times. Do not coast. Do not let the bike idle. Do not allow the engine to stay at one RPM. Riding on a mild slope is fine for this, as is slightly dragging the rear brake the entire time. Do this for about 15-20 minutes. Then shut the bike off. 7) Let the engine cool completely (at LEAST one hour). You want the engine to be stone-dead cold. Longer is better. 8 ) Re-torque the head and base nuts if required. 9) Go ride. The cool-down steps are crucial to this operation. You must let the engine cool completely for the break in process to work properly. Also, do the warm the engine before EVERY ride. Your engine will last much longer if you do. De motor draait mooi en ga het blok in de loop van volgende week onder mijn GS zetten. Dan is het wachten op droog weer zodat ik de 3 cyclus kan doen en die is in combinatie met een ritje :). Als laatste nog wat foto's van het laatste deel van de revisie. De stator, nieuwe contactpunten, vilt en condensator. Ook even de spoelen los gehad en doormeten, daarna nieuw soldeer en krimpkousjes over de uiteinde geplaatst. Om de krukas in het hoofdlager te zetten heb ik onderstaande onderdelen gebruikt. Op deze manier trek je de krukas in het lager en beschadig je het lager niet. Verwarmen van het lager doe ik liever niet omdat ik de keerring niet wil beschadigen. De krukas gaat overigens wel een nacht in de vriezer. De kroonmoer vervangen, nieuw lager, keerring, rubbers en remschoenen. De 2 speciale lagers, heb deze BGM lagers bij SCK gekocht, SIP heeft ze ondertussen ook weer op voorraad. Ook het kickstartmechanisme en rubbers zijn vervangen en beweegt weer soepel. Nieuwe stangen en de Meteor 58,4 zuiger. Tandwielen geshimt met overmaatse ring en speling is nu weer 0,15 mm, en uiteraard een nieuw schakelkruis. Ook het elektra aangepakt, nieuwe bobine, draden en verdeeldoos met rubbers. Zodra het blok onder mijn GS hangt zal ik hier nog wat foto's van posten.
  15. Revisie van een GS160 motor

    Dank je voor je toelichting, en dan zit ik met een 0,20 speling dus verkeerd juist omdat hij heeft aangegeven dat hij voor het boren de zuiger niet heeft na gemeten. Volgens de informatie (zie tekening hiervoor) wordt er gemeten tussen de poort en de onder de onderste zuigerveer onder een hoek van 115 graden. Is dit oude informatie? Deze vraag omdat jij het hebt over de onderzijde (dikste deel) van de zuiger. Ga maandag wel even in overleg hoe we dit gaan oplossen maar ik vrees een nieuwe zuiger en opnieuw boren. Dan kan ik deze 58,4 gebruiken voor mijn andere motor want vrees dat hij ook deze zuigerspeling na het boren niet heeft nagemeten.
×