Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Alle activiteit

Deze stream update zichzelf

  1. Gisteren
  2. nero

    Lamp springt steeds

    Je kan de voltage meten aan de koplamp. Kijk ook na of de lamp fitting goed spant, anders gaat de lamp veel sneller stuk. Groetjes, nero.
  3. Na navraag bij een kenner blijkt het zadelframe het originele Donza zadelframe te zijn. Nu nog een origineel Donza zadel overtrek zien te vinden! 😅 Dus als iemand een in nette conditie heeft? Nog wat meer duidelijke fotos vh frame;
  4. TomP

    Lamp springt steeds

    Ook de 6V lamp is gesprongen. Kan de spanningsregelaar de oorzaak zijn? Is er ene mogelijkheid om te testen of deze nog werkt?
  5. Afgelopen week
  6. Door het lek zal er een sensor vaststellen dat er teveel zuurstof in de uitlaatgassen zit, dus een te arm mengsel, waardoor het systeem de inspuiting zal verrijken, wat dan weer een hoger toerental kan veroorzaken. Lek oplossen, dan kijken wat het resultaat is. Heb je de Vespa zelf nieuw gekocht, en zijn er al werken aan gebeurd, waar die gescheurde slang het gevolg kunnen van zijn? En dan een vraag aan de kenners, zijn die slangklemmen standaard? Oh ja, maart 2024, gevalletje garantie zeker? (nu zie ik dat het de GTS is die uit mekaar ging voor het vloeistoflek! Tja, I rest my case your honour)
  7. Na de teleurstelling te laten bezinken terug gegaan naar de Vespa en ik merkte op een sissend geluid op als de bak uit het motorruim is. Het lijkt alsof de rubber tussen het gasklephuis en het inlaatspruitstuk lekt. Als ik op de rubber duw hoor je het sissend geluid van pitch veranderen. De rubber an sich lijkt ook wat gehavend te zijn. IMG_5412.mov
  8. Deze ochtend leek het stationair toerental niet echt stabiel en licht hoger, 2155 tr/m ipv rond de 1800. Bij aankomst op het werk was het wisselend rond de 2500-2600 tr/min. terug naar huis na de werkdag was het fluctuerend rond de 2400tr/min bij de start en bij aankomst thuis stationair rond de 2750tr/min. De GTS super sport 300 heeft 3400km en is nieuw sinds eind maart 2024. Zijn er nog gevallen? RPReplay_Final1721839738.mp4
  9. Is dit met de originele cilinder? Pinasco-veren zouden moeten volstaan. Als eens proberen kicken zonder koppelingsdeksel? Mogelijk is de duwpen te lang zodat de koppeling steeds ingedrukt is. Groetjes, nero.
  10. Ze doet hetzelfde met de koppelingskabel los, nieuwe veren it is dan. heb standaard pinasco veren gebruitk die mee werden geleverd. nog suggesties voor betere?
  11. Voorlopig even een paar dagen rust. Gisterenavond de onderste zuigerveer gebroken. Die kan zo in de top 5 verkloten met sleutelen. SC kan weer wat verkopen 😩
  12. Aha, bedankt voor de uitleg. Voorlopig dan de oude regelaar. Misschien in de toekomst dan een accu ivm mogelijke ledverlichting. De ledkoplamp geeft wel duidelijk veel meer licht dan de H4.
  13. Dat is nu eindelijk eens "een topbox" waar je tenminste wat kan insteken 😉
  14. Helpt dit? In dit gifje maakt het niet uit of de krukas linksom of rechtsom draait, het is de (vertikale) positie van de zuiger die of er uitlaatgassen naar buiten of brandstofmengsel naar binnen kan. Je moet dan wel de ontsteking verdraaien, want het aantal graden voorontsteking dat je had wordt het aantal graden "naontsteking". Bij een Vespablokje ligt het iets gecompliceerder omdat de krukas ook als rotary valve fungeert. De inlaattiming verschuift dus wel degelijk als de krukas andersom draait, maar als er gemiddeld over de inlaattijd nog steeds onderdruk in het carter heerst wordt er nog steeds brandstofmengsel aangezogen. Het blokje kan dan nog steeds lopen, maar minder goed (want inlaattiming suboptimaal).
  15. Wat ik ben vergeten te melden is een piaggio zip, weet niet of het bij uw lx het zelfde gaat zijn .
  16. Hey Yves, je bedoelt die van het benzinekraantje? Heb ik bij Maskes gekocht in Rijen, die heeft ze op voorraad
  17. Jouw Px heeft op dit moment geen accu? Dan ga ik uit van een 3-pins regulator? Zonder accu-inbouw kan je gewoon de Flytech stator aansluiten op de kabelboom (wit/geel op blauw, zwarte massakabel rechtstreeks op het carter) en de huidige 3-pins regulator van je Px. In dat geval heb je de Pinasco-regulator dus niet nodig en hoef je verder niks aan te passen. Wil je wél een accu dan sluit je de bedrading op de zelfde manier aan en vervang je de huidige regulator gewoon door de Pinasco regulator (beide +contacten op 1 pin; zie de handleiding). Het volstaat idd om de wit/rode statordraad te verlengen tot aan de regulator en vandaar uit accuvoeding en en bedrading naar je verbruikers in te bouwen (zie ook de handleiding). Met de cdi’s heb ik nog nooit problemen gehad. Mogelijk een monday morning exemplaatje?
  18. Mijn zoon heeft een van 2021 ook a klasse , de vorige eigenaar had een ecu of zoiets meegegeven en nog andere vario onderdelen . De varioring was verwijderd toen wij het overnamen ,ging 40 km/u . Met die ecu te vervangen ging het rond de 60 . Wat aan de vario is veranderd weet ik niet . misschien de gewichten . Want de vario onderdelen zitten nog in de doos van polini en de onderdelen zijn gemerkt van polini .
  19. ik heb recent een VESPA 4T 50cc LX klasse A van 2012 gekocht met 15.000 km ( eerste eigenaar); met welke ingrepen ( betaalbaar) is deze scooter te brengen naar een top van ca 60 à 70 km / u ? ik ken wel wat van 2 takt Vespa"s: uitlaat - vario - sproeier / geen ervaring met 4takt ; is bij een klasse A altijd een andere vertanding geplaatst om die ( ECHT ) lage snelheid technisch mogelijk te maken ? in de tijd dat ikzelf 16j was, mocht een 50cc onbeperkt snel zijn.... / er bestond geen klasse A of B...
  20. De spanningsregelaar vlakt uw stroom af naar 12V en eventueel kan je via deze gelijkstroom krijgen (rood/witte draad) om een batterij te voeden. Tenzij je graag constant lampen vervangt is de spanningsregelaar/ gelijkrichter echt wel nodig. Groetjes, nero. ps: de bevestiging van de Pinasco-cdi's is echt wel kut (dit weekend eentje afgebroken na een paar 100km juist boven de bevestiging) en, dit kan toeval zijn, heeft ook de geest gegeven. Ik ga hiervoor Scooter Center aanspreken, een CDI die na 200km defect gaat en bij nazicht afbreekt lijkt me niet correct. Groetjes, nero.
  21. Beste mensen, Helaas heeft de Vespa van mijn dochter soms startproblemen. Een maand of wat terug heb ik hem al een grote beurt gegeven, originele onderdelen gebruikt en alles ging goed. Zelf ben ik mijn hele leven automonteur geweest dus ik heb wel wat kijk op techniek. Maar het is niet hetzelfde en dus: goede manuals gezocht en met de momentsleutels gewerkt; automonteurs zijn slopers aan brommers en motoren heb ik altijd geleerd Maar nu een probleem: exact dezelfde bougie is erin gegaan (zo'n NGK iridium ding) maar daarna wilde hij wel heel erg moeilijk starten. Oude bougie weer terug: gelijk lopen. Nieuwe er weer in; toch weer problemen. (Dit alles bij koude motor.) Dus heb ik toen maar de oude er weer in gezet en ben er verder niet meer aan toegekomen. Zou oud was hij niet, had net een beurt gehad bij de vorige eigenaar en ik geloof dat ook wel, te zien aan alles wat eruit kwam. Ik had nog wel (twee weken later) de banden vervang en toen moest ik de uitlaat eraf hebben. Erop ging wat lastig en toen hebben we de brommer behoorlijk schuin gehouden. Kan toeval zijn, maar sinds ongeveer die tijd wil hij als hij LAUW is niet goed starten. Als ze gereden heeft en hij heeft een uurtje gestaan. Koud: als een zonnetje, goed warm: ook. Dit is met de 'wél starten bougie. Dit is zo'n apparaat met een lambdasonde, zonder kickstarter en met een storingslampje wat overigens niet aan gaat als hij niet wil. Om de één of andere reden verdenk ik de temperatuursensor. Probleem is: ik kan hem wel meten, maar kan echt nergens de controlewaarde vinden! Wil je een goede, originele, is die niet gratis en ze heeft al enorm veel geld aan dat ding uitgegeven: ik zou toch echt graag weten wat hij moet zijn. Is er iemand die dat weet, weet te vinden of hem zelf eens (liefst bij koude motor) na wil meten? Zoals ik het zie, is het voor een 125 cc dezelfde. Maar alle andere tips zijn ook welkom uiteraard!
  22. Is waarschijnlijk een Spaans blok.
  23. Inmiddels wat kilometers gemaakt met de nieuwe O-ring. Lekkage is verholpen, dus de Vespa bakent niet meer zijn territorium af
  24. Hoi, op aanraden van iemand hier heb ik een flytech ontsteking gescoord op eBay voor op mijn px. Nu is deze geleverd met een Pinasco spanningsregelaar erbij. Nu vraag ik mij af of ik die nodig heb? In de meeste schema’s zie je het ding niet staan. Wat is de toegevoegde waarde van deze regelaar? Kan ik dan bijvoorbeeld een accu plaatsen zodat een eventuele ledkoplamp ook zou kunnen, zonder verder de halve kabelboom aan te moeten passen?
  25. Hey Kevin. Waar heb je deze revisieset vandaan? Ik heb er ook zo eentje nodig. Alvast bedankt, Yves.
  1. Laad meer activiteit
×
×
  • Nieuwe aanmaken...