Jump to content
Vespaforum.be

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Today
  2. Welkom Dries...succes met de restoratie voor je familie …… uiteindelijk : "andra' tutto bene" ( alles komt goed )
  3. Het motornummer is terug te vinden op een rechthoekig vlakje op de motorswingarm (net "achter/onder" de uitlaatpoort van je cilinder). Op basis van het motornummer kan je hier nagaan welk motortype je exact in handen hebt. Met 200cc blokken zit je meestal safe. Alleen even opletten met Spaanse 200 DS blokjes (alhoewel vandaag weer alle Femsatronic onderdelen verkrijgbaar zijn).
  4. En zorg dat je het gebied rond het koppelingsdeksel goed schoon maakt, voordat je het deksel eraf haalt. Zo voorkom je vuil in het blok, en vuil tussen het deksel en carter nadat je alles weer in elkaar hebt gezet. (met lekkage en ellende tot gevolg)
  5. koeno83

    V50 koppeling

    Veer was idd het probleem en vervangen gaat makkelijk gewoon de achterveer los maken en het wiel verwijderen. Zolang je zorgt dat de spie blijft zitten gaat het goed.
  6. Dries_98

    Nieuw lid!

    Hey iedereen! Mijn verzoek om me op dit forum aan te sluiten is net goedgekeurd, dus het leek me wel een goed plan om me meteen even voor te stellen. Mijn naam is Dries, woon in Herzele en ben momenteel bezig met het restaureren van een VNB3T van een familielid. Ik hoop hier veel bij te leren en ook andere mensen te kunnen helpen! Ben net begonnen met de heropbouw nadat ik alles herspoten heb in Grigio Beige Chiaro 756. Heb al meteen enkele vragen voor jullie maar die zal ik later in de juiste groep van dit forum plaatsen. ;-) Ik voeg alvast wat foto’s toe van hoe hij er uitzag en hoe hij er momenteel bijstaat. Enjoy!
  7. Dat hoogte verschil klopt met het verschil tussen pré- en post-Sprint generatie. Voor koppeling en primair tandwiel dien je telkens bij de dezelfde genertie te blijven. In beiden (maar ik in 6-veers PX generatie) horen telkens 3 platen te zitten. Alleen icm specifieke dunnere tussenplaten is 4-plaats mogelijk (off brand combinaties) maar daarbij is afstelling meestal pokke moeilijk.
  8. Beste Forum leden, Wou me graag even voorstellen, ben Richard 27 jaar. Kom uit noord Nederland, en ben sinds kort in het bezig van een Vespa pk 50 xl Plurimatic. Heb al gelezen dat het niet het populairst en betrouwbare model ik, maar wou het er toch op gokken. Heb hem gekocht van een hobbiest die hem klaar gemaakt had voor z'n vrouw, hij start elektrisch goed. Loopt mooi stationair en rijd verder lekker. Alleen het uitlaatje wou ik graag vervangen, de vorige eigenaar gaf aan dat deze hem behoorlijk smoorde. Ik vroeg me af of de uitlaat voor de automaat anders is als de handgeschakelde? Link uitlaat sio plus Zou de uitlaat in deze link geschikt zijn? Het bouwjaar komt alleen niet overeen? Verder zie ik bij sommige uitlaten een extra bochtje, heb ik die ook nodig? Met vriendelijke groet, Richard
  9. iHans

    Koppelingsprobleem

    Thx blijkt dus inderdaad een verkeerd koppelingshuis ingezeten te hebben. Had nog een oude liggen en die was mm of 2 minder diep. Dat verklaard dus de extra plaat. Die had men ertussen gezet om op te vullen. Werkt iig weer perfect nu! Bedankt voor meedenken
  10. Hallo Hans, heb ook een aantal problemen gehad met de koppeling van mijn Vespa GLB misa, lag oa aan de koperen bus die teveel versleten was. (en heeft andere maat dan de standaard px koperen koppelingsbus, dus lastiger te vervangen) Wat toen ook duidelijk werd, er zijn nogal wat variaties in totale hoogte vd diverse koppelingen. De koppeling die je nodig hebt voor de GLB is gelijk aan de VBB koppeling. De PX alt en PX lusso koppelingen hebben weer verschillende totaal hoogtes, en passen niet in de GLB koppelings behuizing. Een eventuele adapter ring om de behuizing geschikt te maken voor een PX alt of lusso koppeling kan je voor 30 euro vinden bij SIP. (bestel dan ook wat verschillende ringen voor tussen koppeling en krukas) Wil je perse de originele koppeling zoek dan nieuw of tweedehands naar een VBB koppeling. Ook een kenmerkend verschil, de totale hoogte vd koppeling; in dit geval 45 mm, is dus bij px alt en px lusso weer anders. (enige manier van goed vergelijk is een paar volledig opgebouwde koppeling naast elkaar zetten en opmeten) En nog een duidelijk verschil is de kleinere binnen diameter van koperen ring, en het dunnere metaal tpv waar de spie zit.
  11. Voor degenen die er nog aan twijfelen : "blijf in uw krot" ...tot de maatregelen "langzaam afgebouwd" worden...
  12. iHans

    Koppelingsprobleem

    Nee absoluut niet te hard aangespannen. Zijn er toevallig verschillende koppelingshuizen? Die 4e plaat zat er alleen ter opvulling dat was duidelijk, functie had ie niet nl. Op die wijze. Heb nu 2 huizen naast elkaar moet ze nog meten maar lijkt dat de ene dieper is dan de andere.
  13. Heb je ook al eens gecontroleerd of je niet per ongeluk " je rode noodknop (rechts op het stuur )" hebt ingedrukt ( door bv. het zadel te openen ) ?...want dan start hij ook niet meer...
  14. 6-veers koppelingen behoeven altijd 3 frictieplaten (2 tweezijdige, 1 enkelzijdige). Enkel koppelingen van het COSA2 type hebben 4 platen. Als je de boel correct in elkaar hebt gestoken en de kickstarter trapt door, heb je de koppelingskabel te hard aangespannen.
  15. iHans

    Koppelingsprobleem

    Goedendag, ik loop tegen een probleem aan met het vervangen van de koppelings platen van mijn GLB Misa. Vond de koppeling nogal springerig dus wilde de platen vervangen. Normaal horen er 3 plaatjes in dacht ik maar er kwamen er 4 uit.. de laatste andersom (opvulling?) zo gezegd zo gedaan het hele spul met 3 plaatjes in elkaar gezet zoals het hoort volgens mij en nu pakt de koppeling dus niet in zijn vrij wanneer je op de kickstarter trapt. Iemand een idee wat er niet zou kunnen kloppen in het hele verhaal? Gr. Hans
  16. ik krijg (na winterstop) mijn vespa niet gestart (gas 125supersport). Kan ik dit op één of andere manier in orde krijgen? Alvast bedankt
  17. Nope, jullie mogen de grens niet over
  18. Whahaha, als Hollander nog geen thuisblijfplicht. Dus kan vh weekend gewoon komen. ;-)
  19. Dit zou kunnen als je stationair toerental onder de 2000rpm ligt en dus meet onder de 2000rpm, vanaf 2000rpm zou er een vlakke voorontsteking uit moeten komen tot ongeveer 4000rpm. Heb dit ook al geprobeerd, vandaar dat ik brandstof bijna ga uitsluiten en richting de elektra ga zoeken. Mijn ervaring met de standaard GS/SS blokken is dat ze niet heel moeilijk zijn af te stellen mits je bij fabrieksinstellingen (carb/timing/mengsel) blijft. Een andere optie is toch de standaard kop terug te zetten. Heb destijds een N.O.S. kop gemonteerd en deze was wat ruw afgewerkt bij de bougie dus netjes glad gemaakt (https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/30475-gevraagd-cilinderkop-gs160/). Het zal wel niet uitmaken maar ook dit maar uitsluiten. Zuiger heeft geen aanloopsporen van te nauw boren en heeft ondertussen 3000km op de klok dus dat hadden we eerder moeten hebben. @Bowyer daar hebben we destijds een draadje over gestart en over gesproken: https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/31452-vespatronic-waarom-2-vonken/ Ik meet deze voor de zekerheid toch nog even door maar kan deze dus ook uitsluiten. Dat denk ik ook maar als je met een standaard blok tussen de 2000-4000rpm de voorontsteking op de door de fabrieksinstelling (vaste voorontsteking) zet mag dit geen probleem geven in de hoge toeren (want zo hoog toeren draaien onze blokjes niet). Het mengsel wat ik gebruik heeft door het octaangehalte (super100 of vpower98) ook al een trager vlamfront dus met de 26 graden zit het wel goed.
  20. Yesterday
  21. Hallo, Is deze Vespa nog beschikbaar? Kan u mij dan contacteren om een prijs af te spreken en te kijken hoe snel ik deze kan komen ophalen? heel fel bedankt Beste groeten Dirk Platteeuw 0475817100
  22. Ik denk wel dat een variabele ontsteking problemen kan geven doordat ze variabel is. Als er te weinig voorontsteking wordt ingesteld bij stationair toerental kan dit bij hoge toeren problemen (stotteren) geven, maar niet in de midden- of lage toeren. Groetjes, nero.
  23. Ik heb al 1 defecte stator gehad, CDI niet. Toen was het wel gedaan met rijden. Nog af en toe een zwakke vonk maar kon de motor niet meer starten. Mijn vermoeden is dat dit kwam door een (te) warm geworden carter.
  24. Misschien een idioot idee hoor. Was de vespatronic niet de ontstekking met de dubbele vonk? Zo ja, zou het kunnen zijn dat de tweede vonk bij zoveel vervroeging een probleem geeft? Ik kan nu even niet een plaatje maken om te kijken wat er dan wanneer gebeurt.
  25. Hallo, Ik ben op zoek naar een 200cc blok voor mijn GL-X.
  26. Ben vandaag bezig geweest met het afstellen van een nieuw gereviseerd SS180- blokje met een boring van 64mm. Stond eerst op 20° voorontsteking dan naar 25° gebracht en ik vond dat de motor soepelder draaide. Maar zonder testrit (corona -lockdown in Belgie) toch maar terug gebracht naar 23°. Wat ik wel een beetje raar vond is , als ik gas bijgeef de voorontsteking lijkt groter te worden ipv te verminderen. Of zie ik dit verkeerd? Ondertussen dat blokje met 67mm piston er vanonder gehaald en de cilinder gedemonteerd. Daar was het probleem ook stotteren/ inhouden bij half gas. Heb dat nooit echt weg gekregen en nu blijkt dat de onderzijde van de piston "slijpsporen" vertoont. Ik vermoed dat hij daar iets te nauw geboord is? Heb je een andere carbu liggen om eens te proberen? Ik heb er hier een 4-tal liggen waarvan 2 bruikbaar zijn. De andere zijn niet af te regelen. Ik vermoed dat bij uw GS160 de diameter van de piston niet het probleem kan zijn. Bedankt voor de info, morgen ga ik de SS180 ook 26° voorontsteking geven en toch eens gaan winkelen met de vespa. Groetjes, nero.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...