Jump to content
Vespaforum.be

All Activity

This stream auto-updates

  1. Past hour
  2. Pilaf

    Ss180 motor rammelt.

    Mooi werk, dat is dus het verschil tussen een 15 en een 16mm zuigerpen 😁. Vind het altijd mooi dat met zulke afwijkingen het motortje toch nog loopt…ondanks de herrie. Fijn dat je geen schade hebt en dat het boren toch correct is. Succes met het carburateur raadsel, dat komt ook wel weer goed 😉.
  3. Today
  4. Hoi Nero, Dat is niet het geval, als ik de carbu open heb , zie ik dat de haak de neiging heeft uit de hefboom te springen indien de gas helemaal open gedraaid wordt. Is enkele keren al voorgevallen, laatste weken.
  5. Toevallig de hendel niet andersom gemonteerd? Groetjes, nero.
  6. Yesterday
  7. Hallo, Ik heb sinds een goede week al een paar keer voor gehad dat de haak van mijn gasklepnaald uit het gat van de hefboom gaskabel springt. De carburator is voorheen gedemonteerd geweest voor het vervangen van de vlotternaald (ander probleem ,andere topic, probleem opgelost) Heeft iemand een tip waar dit aan kan liggen en hoe dit verholpen kan worden ? Ik heb de Carburator momenteel terug uitgehaald en de gasklep/naald/vering werken heel soepel zonder haperingen. grtz
  8. Het probleem is ondetussen opgelost door het vervangen van de vlotternaald, nadien reed de vespa terug als vanouds Bedankt allemaal voor het meedenken. Een ander klein probleem doet zich momenteel voor, zie ander topic.
  9. Damn da’s een chanceke! 👍🏻
  10. nero

    Ss180 motor rammelt.

    Ik ben dus een dom kieken... Vandaag de zuiger gedemonteerd en gemerkt dat de top end lager teveel speling had: 20240908_181209.mp4 Dan een andere lager gaan zoeken en eentje gevonden die mooi rond de as paste maar speling gaf in de zuiger: 20240908_181245.mp4 Blijkbaar heeft een GrandSport-piston een afwijkende asdikte. Bij het verder zoeken naar een geschikte lager valt mijn oog op de verpakking van de GS-cilinder en tussen de verpakkingsmoeskes zie ik een in plasticverpakte juiste lager vinden. Alles gemonteerd en de vibratie is weg, alleen heb ik nu wat carbu problemen (de motor lijkt te verzuipen) en ik kan hem niet laten draaien op ralenti (stationair) (de motor valt uit). @Pilaf: je zat er dus boenk op, bedankt! De komende dagen verder kijken om dat probleem op te lossen. 't Was dus geen donkerbruin vermoeden. Groetjes, nero.
  11. josse

    Ss180 motor rammelt.

    nu ben ik toch wel benieuwd naar dat donkerbruine vermoeden ? 😉
  12. Last week
  13. nero

    Ss180 motor rammelt.

    Morgen meet ik alles netjes op maar vrees dat dit het probleem is. Voordien had ik met dezelfde motor en een andere cilinder geen problemen ivm vibratie. Groetjes, nero.
  14. Pilaf

    Ss180 motor rammelt.

    Ik zou eerst gaan meten welke maat er geboord is. Iets meer boren dan normaal lijkt me iets wat in overleg gaat voordat er geboord wordt, zeker met onze beperkte onderdelen voor de originele GS en SS cilinders. Heb dat zelf ook aan de hand gehad vandaar dat het geluid me bekend voorkomt. Maar eerst zeker zijn dat je alles, en zoals Frederik ook zegt, naloopt.
  15. De meest linkse op deze fot is volgens mij een met zilver grijs velgen, meestal waren ze blauw, maar ook rood en zwart werd gebruikt. (Jammer dat dit een zwart/wit foto is)
  16. Dat klinkt m.i. niet echt als piston slap. Eerder als iets wat onvoldoende hard is aangespannen. Alle cartermoeren, -bouten en -vijzen al eens afgelopen? Iets in het luchtfilterhuis gevallen?
  17. Klopt, maar als de tussenplaten nog mooi recht zijn en vlak hoeft dit niet. Tussenplaten worden gestanst waardoor deze een kleine braam kunnen hebben en ze meestal licht "gebombeerd". Als je nieuwe tussenplaten steekt zorg er dan voor dat ze in dezelfde richting steken en niet braam naar braam. Groetjes, nero.
  18. Dash witter dan wit. Ik deed ze vroeger met een sopje van waspoeder...
  19. nero

    Ss180 motor rammelt.

    Voordien heb ik geen probleem gehad met resonantie in het blok. De lagers van de versnellingen waren recent allemaal vervangen,evenals de krukaslagers. Dacht eerst ook aan een loszittende vliegwiel-of koelkap, maar aanspannen of verwijderen hielpen niet. Naiefweg gedacht dat het probleem zich wel zou oplossen als de motor gemonteerd was, heb ik de motor eronder gestoken en een testritgedaan. Het kabaal deed zich vooral voor bij lagere toeren, eenmaal meer snelheid leek het soms op te houden. Nu had de man die de cilinder had geboord wel gezegd dat hij iets meer dan normaal had moeten boren om de cilinder mooi rond te krijgen (blijkbaar had de cilinderpen lichte gleuven gemaakt in de cilinder?). Als je zegt dat de grandsport zuigers enorm gevoelig zijn voor kantelen, zou een "normale" zuiger het probleem dan kunnen oplossen, of ga ik beter direct voor een grotere overmaat + opnieuw laten boren/ honen? Bijkomend probleem is dat niet elke overmaat van piston voor een SS180 beschikbaar is en dat er geen grandsport-zuigers meer worden gemaakt (door het overlijden van de eigenaar van het bedrijf?). Alvast bedankt voor de input en het min of meer bevestigen van mijn donkerbruin vermoeden. Groetjes, nero.
  20. Tussenplaten ook meteen vervangen? Klopt toch dat er 3 koppelingsplaten ingaan en 2 tussenplaten?
  21. Yup! (Foto is nog pré revisie)
  22. Pilaf

    Ss180 motor rammelt.

    Het is voor mij wel een bekend geluid 🥴. Maar eerst, heb je alleen de cilinder/zuiger combinatie verwijderd (dus geen koppeling los gehad)? en daarna alles weer opgebouwd? Neem aan dat je daarvoor geen vreemde geluiden had in het blok. Welke krukas zit erin en hoe oud zijn je krukaslagers? Zo op het oor klinkt het als resonantie van metaal op metaal, zou alles incl. koelkap (controleer ook of de trillingsplaten nog goed zitten) loshalen en nogmaals kortstondig starten om dit uit te sluiten. Is dat het niet dan toch de kop en cilinder los halen. Heb je de cilinder nagemeten na het boren? Die grandsport zuigers zijn enorm gevoelig voor kantelen als ze te ruim in de cilinder zitten dus kijk of er sporen zitten aan de onderzijde van de cilinder. Heb je ook de zuigerpen (nieuw?) speling bekeken tov het lager? Jij hebt geen bronzenbus maar die 16mm pen en een naaldlager toch? Ziet dat alles er keurig uit dan denk ik dat je gelijk hebt met je donkerbruine vermoeden.
  23. Heb een cilinder laten uitboren naar 2de overmaat: van 62,0mm naar 62.4mm voor een grandsport piston met fijne segmenten. Bij het testen en testrijden op bepaalde toeren maakt de motor een hels lawaai, zie filmpje. Iemand een idee wat de oorzaak is? Heb wel een donkerbruin vermoeden... ps: het is niet de vliegwielcover die los zit of het vliegwiel dat tegen de cover komt. Groetjes, nero.
  24. Enkel en alleen Piaggio’s! https://www.scooter-center.com/en/clutch-friction-plate-piaggio-vespa-type-6-springs-px80-px125-px150-3-friction-plates-inner-7672425?number=7672425 (in de veronderstelling dat er nog een 6-veers korf in zit)
  25. @Frederik9111 welke koppelingsplaten raad je aan voor een P125X? Momenteel zit er een setje van SURFLEX op (besteld op SC: https://www.scooter-center.com/en/clutch-friction-plate-set-vespa-type-6-springs-px80-px125-px150-4-friction-plates-premium-quality-incl.-springs-and-steel-plates-1320017?number=1320017)
  26. Heb ik ook al gedaan , ik ga beginnen met een nieuwe condensator
  27. Dasty allesreiniger, komen ze weer nieuw uit . Even laten in trekken en dan weg vegen met een vochtige doekje met dasty . Opletten met vernislaag of verf van je velg . Kan na enkele keren vegen je verf afdoen.
  28. Ik heb whitewalls van continetal en best tevreden van. Alleen beginnen ze wat geel te kleuren. Waarschijnlijk van de ouderdom. Heb vanalles geprobeerd. Met Cif, witte schoenstick,... Enig idee hoe ik ze toch terug wit krijg? Ik dacht nog aan bleekwater maar das misschien te riskant ivm chemische reacties?
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...