Jump to content
Vespaforum.be
Sign in to follow this  
bass_lane

Vastloper

Recommended Posts

Hallo

In juni met mijn vespa GTS 250 in panne gevallen. Verloor aan vermogen en is toen ik denk uit veiligheid stilgevallen. Nadien bij het starten een enorm gekletter, alsof er metaal tegen elkaar kletste. Volgens mij te weinig olie gehad. Nu staat hij al sinds juni in de garage, want nog geen tijd/centen gehad om binnen te doen. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Ik heb na het voorval mijn aandrijfriem vervangen (omdat ik dacht dat het daaraan lag), olie en filter vervangen, luchtfilter vervangen. Nog steeds gekletter, wel wat minder dan daarvoor. Ook vermogen nog niet zoals het hoort.

Heb toen enkele dealers opgebeld. In Boechout spraken ze over nieuwe motor erin te steken, terwijl de dealer uit Antwerpen centrum het kleinschaliger zag. Vriend van mij raadt aan om zelf een nieuw blok te steken, maar kan er enkel tweedehandse vinden. Is dit een zelf te realiseren job, of toch maar door iemand anders laten doen?

 

Graag wat advies! en oh ja, ik heb er ondertussen wel al uit geleerd dat ik hem wat sneller op onderhoud moet doen :(

 

Cheers

Share this post


Link to post

Heb je tijdens het vervangen van de snaar de vario ook los gehad en de vario/geleiders en rollen bekeken. Ook de koppeling even bekijken of er misschien een (druk) veer is gebroken.

Indien deze in orde zijn dan toch even de kop trekken en de waterpomp controleren. Er staan mooie tutorials op youtube hoe dit te doen. Een nieuwe motor kan je altijd nog aan te schaffen.

Heb je enig idee waar het "gekletter" vandaan komt?

  • Like 2

Share this post


Link to post

Hej Pilaf

Rolletjes waren allemaal proper in orde, alsook geleiders. De veringskes leken mij niet gebroken aangezien het serieus werken was om de v snaar er terug in de krijgen.

Maat van mij die er wel wat van kent (industrieel ingenieur, al heel wat vespa's uit elkaar gehaald) denkt dat het iets aan de piston zou zijn, dus echt in de motor. Dat is ook wat die garage in Boechout dacht en daarom dus een nieuw motorblok voorstelde.

Waterpomp lijkt me niet het probleem, koelvloeistof niveau is nog in orde, geen lekkage. 

Ik denk echt dat het met de olie te maken had. Kreeg wel eens een lampje van de olie, maar ging vanzelf weer uit. Na de panne oliepeil nagekeken en zat effectief weinig olie meer in. Blijkbaar verbrand hij wel wat olie als je ermee op de autostrade rijdt, wist ik niet :(

Enig idee waar ik een motorblok kan vinden? Op 2dehands en marktplaats al gekeken, niet veel soeps te vinden.

Share this post


Link to post

Dan is dat uitgesloten en de waterpomp (lager) maakt vaak een ratelend geluid als deze op is dus ook dat is uigesloten.

Het is inderdaad goed mogelijk dat er schade aan zuiger (veer) is. Als ik je mag adviseren dan toch de kop en cilinder verwijderen om de schade op te nemen. Misschien valt het mee en ben je met een nieuwe cilinder/zuiger combinatie klaar. Als je mazzel hebt valt de schade aan kop en kleppen mee en is je krukas ook nog in orde, maar dat kan je uiteraard pas na demonteren van de cilinder bekijken.

Een 2e hands blok moet dan van een loop/sloop gts komen. Let dan wel op dat je ECU opnieuw moet worden ingelezen ivm de startonderbreker. Heb geen idee waar je nu zo snel een blok vandaan kan halen, behalve ebay: https://www.ebay.co.uk/itm/Motor-Vespa-GTS-300-125-300-ccm-Triebsatzschwinge-engine-Antrieb-Varioamtik/202520381033

Als je maat je kan helpen en de bovengenoemde schade valt mee dan heb je een leuk winter project en lijkt mij een revisie voor nu de beste optie.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Similar Content

    • By LoMax
      Spookslangetjes? Ik heb hier een 2009 GTS125 (carburator) staan, de vorige eigenaar heeft er wat vrienden laten aan klussen, en hem dan ten einde raad maar verkocht. Na bijvullen van de koelvloeistof liep die vloeistof even snel onderaan weer weg. Tot ik doorkreeg dat onder de carburator 2 rubberen slangetjes (aftakkingen van bestaande koelvloeistofslangen) nergens aangekoppeld waren. Nu vind ik nergens aansluitpunten, en als voorbeeld heb ik enkel wat injectie-modellen, die hebben die slangetjes dus niet. Iemand een idee waar die dingen op thuishoren? 


    • By Exon
      Ik verkoop mijn Vespa GTS Super 125 I.E. Nero.
      Door het veranderen van werk wordt deze jammer genoeg niet meer gebruikt. De vespa is ongevalvrij en is in goede staat enkel sporen van gebruik zichtbaar.
      Km: 32.000
      Bouwjaar: 2009
      Vermogen: 11kw
      Kleur: Zwart
      Prijs: €1600
      Locatie: Beernem



       
    • By Peelke
      Omdat ik zelf met mijn dikke kop zo lang heb moeten zoeken naar een Large jet-helm die in de GTS-brooddoos past...
      De (redelijk) nieuwe Nolan N21 (Large) past perfect in de koffer. Hoezee!
      Het ingebouwde vizier werkt redelijk goed (met mijn gezicht). Ik kan er autostrade mee doen zonder teveel wind. Maar er is ook een versie met groter vizier (past ook in de bak).
      Misschien handig om nog eens een lijstje te maken. Welke helmen passen er nog in?
       


    • By tintomrobel
      Vraagje. Is een zadel voor een Vespa GTS bouwjaar 2015 compatibel met een Vespa GTS bouwjaar 2009? De zadels zien er quasi identiek uit maar ik weet niet of ik dat model 2015 kan monteren op mijn Vespa GTS uit 2009. 
      Kan iemand me helpen?
    • By Wimbeau
      Zeer mooie donkerblauwe Vespa GTS250ie.
      Eerste inschrijving februari 2011 -- Slechts 8000km
      Laatste onderhoud op 7400km

      Quasi perfecte staat -- lichte sporen van gebruik na 8000km
      Vespa heeft altijd binnen gestaan.

      Extra's: 
      - verstelbaar windscherm van Faco
      - extra daglichten in de richtingaanwijzers vooraan (originelen worden meegeleverd)

      Prijs is met inbegrip van gegarandeerd laatste onderhoud voor verkoop. Indien niet gewenst kan wat van de prijs af.

      Cash te betalen en alleen ophalen is mogelijk. Regio Brugge.




×
×
  • Create New...