Jump to content
Vespaforum.be

ePit

Members
  • Content Count

    436
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

36 Excellent

1 Follower

About ePit

  • Rank
    Lid

Scooter Gegevens

  • Scooterclub
    geen
  • Mijn Scooter(s)
    GTS 300 ie super (2009)

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Bocholt
  • Land
    België

Contact Methods

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. @Frederik911 mijn uitleg was inderdaad niet helemaal volledig, want ook vrij complex in de link stond wel de volledige uitleg maar met een B-rijbewijs mag je enkel in België met moto/trike categorie A rijden Driewielers (trikes) Datum rijbewijs B --> Welke driewieler mag u besturen? Voor 1 mei 2013 Categorie A Vanaf 1 mei 2013 Categorie A, na 4 uur rijles in een erkende rijschool. Bijkomende voorwaarde: u bent minstens 21 jaar oud. U moet met uw rijbewijs naar het gemeentebestuur om er code 373 op te laten aanbrengen. Met een rijbewijs B mag u alleen in België met deze driewieler rijden. In het buitenland moét u een rijbewijs A hebben.
  2. https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-101074/564-art30 Artikel 30. Achteruitkijkspiegels §1. De motorfietsen op twee wielen met of zonder zijspan waarvan de goedkeuringsaanvraag na 1 januari 1975 en voor 1 januari 1983 ingediend werd moeten voorzien zijn van ten minste één achteruitkijkspiegel aan de linkerzijde van het voertuig. Elke achteruitkijkspiegel moet regelbaar zijn en een nuttige oppervlakte van ten minste 50 cm² hebben. Het gezichtsveld van de spiegel moet zodanig zijn dat de bestuurder tenminste een vlak en horizontaal weggedeelte met een breedte van 2.50 m kan overzien, gedeelte dat rechts wordt begrensd door het aan de lengte-as evenwijdige vertikale vlak door het meest linkse punt van de totale breedte, en wel vanaf een punt gelegen op 10 meter afstand achter de oogpunten van de bestuurder tot aan de horizon.
  3. Blauwe zone: moeilijke situatie voor trikes Voor motorfietsen en scooters moeten de rijders geen parkeerschijf zetten in een blauwe zone. Weinig motorrijders zijn zich daarvan bewust. In maart dit jaar is er bovendien een een wijziging doorgevoerd waarvan wellicht nog minder mensen op de hoogte zijn, omdat er helemaal geen ruchtbaarheid aan werd gegeven. De wet stelt nu: “Elke bestuurder die, op een werkdag of op de dagen vermeld op de signalisatie, een auto, een vierwielige bromfiets, een driewieler met motor of een vierwieler met motor parkeert in een zone met beperkte parkeertijd, moet op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig een parkeerschijf aanbrengen, die overeenstemt met het model dat bepaald is door de Minister van Verkeerswezen.” Dus zelfs als je geen voorruit hebt... toch een parkeerschijf ;-)
  4. Niet de cilinderinhoud maar het vermogen is van belang > 15 kW is rijbewijs A --> zie website van Vlaanderen https://www.vlaanderen.be/rijbewijs-a1-a2-of-a-voor-motoren-vanaf-50-cc/welke-motoren-mag-ik-besturen-met-een-rijbewijs-a-a1-of-a2
  5. Als je een passagiersruimte hebt, moet je geen helm dragen... Artikel 36. Valhelm - beschermende kleding De bestuurders en passagiers van drie- en vierwielers met motor en van bromfietsen, zonder passagiersruimte, moeten een valhelm dragen. De bestuurders en passagiers van speed pedelecs hebben de keuze tussen een bromfietshelm of een fietshelm.
  6. alles hangt af van de kleur --> rood = onmiddellijk probleem oplossen orange = er is iets mis, maar nog +/- OK EFI is de technologie voor nauwkeuriger controle over de lucht/brandstofverhouding, verzorgt brandstofinjectie en timing daarvan. Tegelijkertijd kan het slim de motortemperatuur, rotatiesnelheid en de krukaspositie berekenen om zo de prestatie van motorfietsen te perfectioneren. EFI verbetert de brandstofefficiency, vermindert de vervuiling en regelt het vermogen.
  7. spaar niet op die 1 liter olie en gebruik eventueel full syntetic 4 takt olie (5W40) is iets dikker bij koude start maar smeert beter bij hogere temperaturen https://www.sip-scootershop.com/nl/products/4takt+olie+eni+iride+racing+_14408100
  8. Ik zou gaan voor Agip 7007 long life II https://olietekoop.nl/product/1-liter-agip-0w30-vw-503-00-506-00-longlife-ii/
  9. ePit

    Mp3 velgen op gts

    SIP-SCOOTERSHOP beschrijft inderdaad dat er 1 mm materiaal verwijderd moet worden: https://www.sip-scootershop.com/nl/products/velg+voor+voor+piaggio+mp3_pi000901 Velg voor voor PIAGGIO MP3 Sport i.e. 500ccm `14, ook geschikt voor Vespa GTS/GTS Super/GTV/GT 60/GT/GT L 125 -300ccm, 3.00-13", zwart met zilver rand, 5 spaken De velgen oorspronkelijk de uitrusting van de PIAGGIO MP-3 en GILERA Fuoco driewieler scooters zijn echte eye-catchers. Deze aluminium geproduceerd, tien-spaaks items kunnen ook worden gemonteerd op de Vespa GTS / GTS Super/GTV/GT-60/GT/GTL modellen om een u200bu200boriginele styling te garanderen. Het voorwiel kan direct worden gemonteerd, Plug & Play! Om het achterwiel echter monteren, de swingarm samenstel is ongeveer 1 mm materiaal zorgvuldig worden verwijderd om ongewenst contact met de rand van het nieuwe type wiel te voorkomen. Een beetje technische ervaring nodig is om deze conversie succesvol af te ronden.
  10. Een goed onderhouden 4-takt motor zou toch 50-60.000 km moeten kunnen lopen zonder te veel problemen. Als de slijtage van de zuiger en de cilinder te groot zou zijn, kan je de cilinder laten honen en een oversized zuiger laten monteren. Maar tijdig en correct onderhoud betekent veel bij 4-taktmotoren. Veel succes ermee
  11. GTS 125 ie heeft dit koude start probleem al jaren (sinds 2009 denk ik) en komt doordat de lambda sonde te veel onverbrande benzine detecteert en de injectie omlaag schroeft. Ik loste dit vroeger op door een snelle "start and go". Want als je een paar seconden wacht, treedt de sonde in werking en moet je nog langer (een minuutje) wachten. Succes ermee
  12. .doorrijden tot de eerstvolgende kruisende weg en dan samen de de kruisende auto's oversteken of afstappen en met de bromfiets aan de hand een zebrapad oversteken. Iemand die een bromfiets of een fiets voortduwt, is ook een voetganger
  13. als de hete uitlaatlucht niet tegen gevoelige onderdelen blaast mag je gerust verder rijden als je buren tenminste tegen het extra geluid kunnen
  14. Beschermende kledij is een goede zaak, Maar of enkelbeschermende schoenen echt het verschil gaan maken op een Vespa, dat ga ik betwijfelen... En een dun "jumpsuit" is dan weel wel OK volgens de wet opdat je lange pijpen hebt!?
  15. Oliefilter met olie is een gevolg van teveel olie in het carter. De tutters onder de lucht filter zijn er om te controleren of er geen overbodige olie in de luchtfilter zit. Als deze vol zitten met smurry dan is dit al een bestaand en oud probleem. En nog een tip: Je oliepijl moet te allen tijden tussen minimum en maximum staan! DUS ook niet boven maximum, want dan gooit de motor dit op plaatsen waar het niet moet zitten en veel te veel is zelf net zo gevaarlijk als teweinig (olie is namelijk niet samendrukbaar, lucht wel)
×
×
  • Create New...