Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Onoplosbare Startproblemen 125 Gts


LEONRAM

Aanbevolen berichten

Ik heb een 125GTS Supersport van 2013 met 5.500 km op de teller.

 

Na het onderhoud van 4.800 km heb ik nog ca. 300 km gereden - zonder problemen tot, na een week stil staan, de Vespa weigerde de starten. Contact aan - injectiepomp draait even - startmotor werkt prima, maar de motor start niet. Na tientallen pogingen, ten einde raad, de bougie uitgedraaid. Deze zag er volkomen normaal uit en vonkte prima als ik startte en de bougie even tegen het blok hield. Bougie toch maar gekuist ... opnieuw in de cylinderkop gedraaid en ... motor startte meteen.

 

De daarop volgende week elke dag gereden. Geen problemen met starten. Daarna stond de Vespa opnieuw een week stil en weigerde daarna opnieuw te starten. Dezelfde truuk geprobeerd, bougie uitgedraaid ( deze was niet vuil of niet extreem nat van benzine ), proper gemaakt en opnieuw ingedraaid. Maar deze keer geen resultaat. De Vespa is met geen middel aan de praat te krijgen ( contact aan, je hoort de injectiepomp draaien, demarreren ... startmotor draait de motor prima rond maar de motor start niet ).

 

Na verschillende dagen proberen, de Vespa ten einde raad naar de dealer gebracht. Er is geen foutmelding op de computer, de benzinedruk is prima ( 3bar ), de Lambdasonde is vervangen ( even werd gedacht dat dit de oorzaak was ) ... en soms start de Vespa ( normaal, van de eerste druk op de demarreur ) ... en soms ( meestal ) weigert hij te starten.

 

Intussen is het probleem al aangekaart bij Vespa Benelux ( zij hebben geen idee wat de oorzaak is ), is het probleem besproken met de hoofdmechanieker van Vespa ( geen oplossing ), wordt het probleem nu met Vespa Italië besproken ( voorlopig geen oplossing ) en de dealer ( die zeer hulpvaardig is ) vindt ook geen oplossing. De Vespa staat inmiddels meer dan 6 maand stil en er is geen oplossing in zicht ( de garantie loopt inmiddels op zijn einde ).

 

Heeft er iemand een gelijkaardig probleem (gehad) ?   Enig idee voor een oplossing ?

Link naar reactie

Misschien een domme vraag, maar wie weet... Ik heb ooit een probleem gehad met benzine die te oud was. Mijn grasmaaier had 6 maanden stil gestaan met nog benzine in de tank. Wilde niet meer starten. Oude benzine eruit, nieuwe erin, meteen starten na eerste poging. 

 

Ontvlaambaarheid en vluchtigheid neemt af na maanden stilstand. Heb je verse benzine in de tank? Als de motor één keer draait met oudere benzine dan blijft de motor normaal wel draaien, maar starten kan wel een probleem worden. ik lees dat je Vespa inmiddels 6 maanden stil staat... Vandaar mijn idee.

 

Anyway, hopelijk snel een oplossing in zicht, want dit is echt niet leuk. Kop op!

Link naar reactie

6 maanden is wel echt lang, binnekort is u garantie afgelopen dan bellen ze u van kom u vespa maar halen!

ik denk eerder dat de dealer niet veel tijd erin wilt steken, als je garantie hebt en ze kunnen dat niet maken dan moeten ze er maar een nieuw blok eronder

zetten.

en in die 6 maand hoeveel keer heb jij u dealer opgebeld? of heb jij ondertussen gewacht tot dat zij u gaan bellen?

ik zou toch stilleks van u tak gaan maken want in 6 maand hebben ze nog niks gedaan zo te horen behalve uwe lamdasonde vervangen en da is 5 minuten werk!!!

Link naar reactie

Misschien een domme vraag, maar wie weet... Ik heb ooit een probleem gehad met benzine die te oud was. Mijn grasmaaier had 6 maanden stil gestaan met nog benzine in de tank. Wilde niet meer starten. Oude benzine eruit, nieuwe erin, meteen starten na eerste poging. 

 

Ontvlaambaarheid en vluchtigheid neemt af na maanden stilstand. Heb je verse benzine in de tank? Als de motor één keer draait met oudere benzine dan blijft de motor normaal wel draaien, maar starten kan wel een probleem worden. ik lees dat je Vespa inmiddels 6 maanden stil staat... Vandaar mijn idee.

 

Anyway, hopelijk snel een oplossing in zicht, want dit is echt niet leuk. Kop op!

Da's inderdaad opletten met oude benzine ... maar in mijn geval werd om de 3 dagen getankt ( steeds merkbenzine ) en ineens begonnen de startproblemen toch.

Link naar reactie

6 maanden is wel echt lang, binnekort is u garantie afgelopen dan bellen ze u van kom u vespa maar halen!

ik denk eerder dat de dealer niet veel tijd erin wilt steken, als je garantie hebt en ze kunnen dat niet maken dan moeten ze er maar een nieuw blok eronder

zetten.

en in die 6 maand hoeveel keer heb jij u dealer opgebeld? of heb jij ondertussen gewacht tot dat zij u gaan bellen?

ik zou toch stilleks van u tak gaan maken want in 6 maand hebben ze nog niks gedaan zo te horen behalve uwe lamdasonde vervangen en da is 5 minuten werk!!!

 

Ik ga om de 2 weken langs bij de dealer. Hij belt me ook regelmatig. Dus op dat vlak doet iedereen z'n best. Alleen, blijkbaar heeft niemand een idee welke de orozaa

Link naar reactie

 

6 maanden is wel echt lang, binnekort is u garantie afgelopen dan bellen ze u van kom u vespa maar halen!

ik denk eerder dat de dealer niet veel tijd erin wilt steken, als je garantie hebt en ze kunnen dat niet maken dan moeten ze er maar een nieuw blok eronder

zetten.

en in die 6 maand hoeveel keer heb jij u dealer opgebeld? of heb jij ondertussen gewacht tot dat zij u gaan bellen?

ik zou toch stilleks van u tak gaan maken want in 6 maand hebben ze nog niks gedaan zo te horen behalve uwe lamdasonde vervangen en da is 5 minuten werk!!!

 

Ik ga om de 2 weken langs bij de dealer. Hij belt me ook regelmatig. Dus op dat vlak doet iedereen z'n best. Alleen, blijkbaar heeft niemand een idee welke de orozaa

 

Ik ga om de 2 weken langs bij de dealer. Hij belt me ook regelmatig. Dus op dat vlak doet iedereen z'n best, Alleen, blijkbaar heeft niemand een idee welke de oorzaak is van de startproblemen. Als de Vespa nu altijd weigerde te starten ... maar soms start hij wel, maar in 75% van de gevallen niet. Zeer frustrerend  :-)

Link naar reactie

Ik wil wel mee nadenken ;),,,soit als alles in orde lijkt,ontsteking,benzinedruk en geen storingen,,,is er iets dat er over blijft ( of misschien meerdere) maar vooral uwe injector,hier is nog geen woord over gezegd en daarbij uwe ECU kan uwe injector wel sturen,maar daarom hoeft ge nog geen benzine in uwe cilinder te krijgen,eventueel door een obstructie of mechanische/elektrische malfunctie.

 

CHEERS

Link naar reactie

Ik wil wel mee nadenken ;),,,soit als alles in orde lijkt,ontsteking,benzinedruk en geen storingen,,,is er iets dat er over blijft ( of misschien meerdere) maar vooral uwe injector,hier is nog geen woord over gezegd en daarbij uwe ECU kan uwe injector wel sturen,maar daarom hoeft ge nog geen benzine in uwe cilinder te krijgen,eventueel door een obstructie of mechanische/elektrische malfunctie.

 

CHEERS

Alvast dank voor het constructief meedenken. De piste die je opgeeft, lijkt inderdaad de richting waarin moet gezocht worden. De dealer wacht even op feedback van Italië, maar ook hij denkt in de richting van een storing in het injectiegedeelte ( injectiehuis, injector ). Ik ben benieuwd. 

Link naar reactie

Als u dealer is een andere injector steekt dan weet hij meteen of het dat is. Ik heb die van mij ook kapot gehad vespa  splinternieuw uit de toon zaal gereden en na 121 km in panne (injector in kortsluiting) . Wat ik wel straf vind is dat ze u een half jaar aan het lijntje kunnen houden ...volgens mij ben jij een zeeer geduldig man ;) .

Link naar reactie

misschien was da slechte benzine die iets verstopt ofzo? kan je aan die dealer vragen dat ze die benzine leegpompen  en er volledig verse benzine in te tanken 

 

want zo te horen wacht u dealer op antwoord van italie . . . .

 

stel u voor als het  niet de injector  gedeelte is ben je weer 6 maanden zoet !

 

vind dat dit niet kan en dat ze sneller voor oplossingen moeten zorgen als ze hem niet kunnen maken ben nog altijd van mening dat ze u een nieuwe blok of een nieuwe vespa moeten geven.

Link naar reactie

Als u dealer is een andere injector steekt dan weet hij meteen of het dat is. Ik heb die van mij ook kapot gehad vespa  splinternieuw uit de toon zaal gereden en na 121 km in panne (injector in kortsluiting) . Wat ik wel straf vind is dat ze u een half jaar aan het lijntje kunnen houden ...volgens mij ben jij een zeeer geduldig man ;) .

Ik ben inderdaad erg geduldig, maar nu begint het hele verhaal op mijn systeem te werken. Morgen ga ik de dealer nog eens op zijn systeem werken :-(

Link naar reactie

misschien was da slechte benzine die iets verstopt ofzo? kan je aan die dealer vragen dat ze die benzine leegpompen  en er volledig verse benzine in te tanken 

 

want zo te horen wacht u dealer op antwoord van italie . . . .

 

stel u voor als het  niet de injector  gedeelte is ben je weer 6 maanden zoet !

 

vind dat dit niet kan en dat ze sneller voor oplossingen moeten zorgen als ze hem niet kunnen maken ben nog altijd van mening dat ze u een nieuwe blok of een nieuwe vespa moeten geven.

Inderdaad, maar omdat ik de tweede eigenaar ben ( vespa tweedehands gekocht mét nog meer dan één jaar garantie ) wilde ik niet te hard pushen. Maar uiteindelijk zal de dealer die de garantie geeft, de zaak moeten oplossen. Ik ben het verhaal inmiddels beu en ga de druk opvoeren.

Link naar reactie

idd hij is zeer geduldig . . . . maar soms moet je van je tak maken of anders word die vespa nooit gemaakt.

 

wens je nog veel succes en hopelijk word je vespa snel gemaakt dat je  terug kunt genieten van u vespa .

 

grtz

Het zonnige weer en de fruitbloesems in bloei én een Vespa in de garage = BALEN !!!!

Link naar reactie

Ik begrijp je houding helemaal. Je wil dat de zaak opgelost wordt, maar aan de andere kant wil je je dealer ook niet tegen je in het harnas jagen. Moeilijk evenwicht. Persoonlijk heb ik al een paar keer ervaren dat je in moeilijke en vervelende situaties meer opgelost krijgt met je vriendelijk op te stellen ipv met te beginnen grommelen. Uiteraard moet er wel aandacht blijven voor je vragen en problemen en moet er oplossingsgericht gewerkt worden. Laat je niet van het kastje naar de muur sturen, dit moet opgelost worden.

Link naar reactie

Ik begrijp je houding helemaal. Je wil dat de zaak opgelost wordt, maar aan de andere kant wil je je dealer ook niet tegen je in het harnas jagen. Moeilijk evenwicht. Persoonlijk heb ik al een paar keer ervaren dat je in moeilijke en vervelende situaties meer opgelost krijgt met je vriendelijk op te stellen ipv met te beginnen grommelen. Uiteraard moet er wel aandacht blijven voor je vragen en problemen en moet er oplossingsgericht gewerkt worden. Laat je niet van het kastje naar de muur sturen, dit moet opgelost worden.

Volledig mee eens  :-)

Link naar reactie

doe zelf een mail na vespa benelux en reklameer  dat u vespa al een 6 tal maanden aan de kant staat en dat u dealer niet veel probeert of doet.

 

hopelijk word em snel gemaakt wil niet in u schoenen staan. veel succes nog

Ik heb de Vespa tweedehands gekocht van mijn neef ( minder dan één jaar oud, met 3500 km op de teller en in nieuwstaat ... geen krasje) Ik kende de Vespa van toen hij nieuw was en deze was perfect onderhouden. Toen ikzelf het onderhoud van 4500 Km moest doen, ben ik naar de dichts bijzijnde officiële Vespa dealer gegaan ( op 7 km van mijn woonplaats ). Hij heeft het onderhoud gedaan en daarna heb ik nog ca. 300 km zonder problemen gereden. En dan begon ineens de startellende. Ik heb de Vespa terug naar dezelfde dealer gebracht en daar heeft hij eerst 2,5 maand gestaan zonder dat een oplossing gevonden werd.  Ik heb dan een brief gestuurd naar Vespa Benelux. Van die kerels heb ik een bijzonder leuk antwoord terug gekregen:  uw Vespa komt van bij Moto Conti en deze dealer is geen officiële dealer, uw Vespa is niet via ons ingevoerd, wij hebben niks met uw problemen te maken, wij hebben geen garantie op uw Vespa gegeven omdat wij niet de invoerder zijn enz...

Blijkbaar is Vespa Benelux pissed dat er parallel import gedaan wordt door Moto conti en verlenen zij dan ook geen enkele medewerking.

Ik heb als klant van Vespa écht geen boodschap aan de hele heibel tussen importeur en nevenimporteurs. Vespa Italië verkoopt z'n scooters via alle mogelijk circuits maar hun officiële importeurs laten de klant gewoon stikken als zij niet de invoerder zijn ... hoewel het uiteindelijk toch om een échte Vespa gaat en garantie is toch "FABRIEKSGARANTIE" . Dat soort onzin is dodelijk voor het imago van het merk. Maar daar liggen onze nederlandse vrienden niet wakker van.

Ik heb mijn Vespa dan naar Moto Conti gebracht omdat hij dus bij hun in garantie was ( en niet bij Vespa Benelux ) en daar staat hij nu al ruim 3 maand. Ik heb 't gevoel dat Moto Conti écht zijn best doet om de problemen op te lossen maar tot nu toe vinden zij de oorzaak niet.

Ik heb m'n hele leven probleemloos met Japanse tweewielers gereden ... de overschakeling naar een Italiaans product is dus geen groot succes. Ik had 't moeten weten.

Link naar reactie

Leonram,

 

in jouw geval; blijf rustig, ten alle tijden.

 

Ik heb 2 x zo iets meegemaakt met auto's.

 

De eerste keer ook goe dopgejaagd met maagzweer tot gevolg.

 

tweede keer les geleerd en anderhalf jaar de kalmte zelf gebleven.

 

Soit, heb je een rechtsbijstandsverzekering? Als je die hebt, direct inschakelen; schade laten vaststellen, rapport naar    Piaggio sturen.

 

Ivm garantie; je hebt het probleem aangemeld binnen de garantieperiode, het is nog niet opgelost, dus zelfs al vervalt je garantie;dit probleem  blijft onder garantie tot het opgelost is.

 

Laat je niet te snel afschepen door praatjes van  invoerders of distributeurs, in de rechtbank houdt hun uitleg geen steek, dat is al een geruststellig op zich.

 

Blijf rustig; ho je bij de feiten, blijf teruggaa naar de dealer als hij niet werkt, onmiddellijk. Stuur wekelijks een mail waarin je de vordering vraagt, dan heb je officieel iets op papier.

 

Je dealer is de enige die je zal helpen, dus die hou je te vriend.

 

Ivm het probleem zelf; een VEspa is redelijk eenvoudig ; er zit geen EGR klep, turbo, weet ik veel wat in; je dealer moet asap beginnen onderdelen in zjn geheel te swappen tot het probleem verholpen is.

 

Lijst in een mail op wat er al gedaan is en vervangen.

 

Vraag dan om verder onderdelen te vervangen tot het euvel opgelost is.

 

Als je dossier begint te groeien en er komt geen vordering in, dan stuur je een mail of brief, aangetekend en per kerend post naar je dealer, Piaggio, vermeldt erin dat je dit dossier ook stuurt naar testaankoop, en doe dat ook effectief.

 

Laatste stap; vraag je dealer wat hij je wil geven voor je Vespa, verkoop hem, als de Vespa nog zo nieuw is, en enkel slecht start, is die nog veel geld waard...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...