Jump to content
Vespaforum.be

nero

Members
  • Content Count

    11,932
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1,816 Excellent

About nero

  • Rank
    MILF

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    GS 150
    SS180
    SS50

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Edingen
  • Land
    België

Contact Methods

Recent Profile Visitors

6,720 profile views
  1. Voor alle duidelijkheid, ik ging voort op het VNB-verhaal. Enorm veel VBB- Curry's zijn hier ingevoerd als VNB's omdat men hiervoor geen motorijbewijs hoefde te hebben Ook het zwakke motorvermogen kan wijzen op een "afgejakkerde" motor. Nu er duidelijker foto's zijn lijkt het frame mee te vallen, de naden komen mooi door wat wijst op weinig plamuur. De helmhaak en vloerstrips wijzen eerder op een persoonlijke smaakaanpassing dan op curry-origine. Wat wel curry- aanwijzingen zijn het "vespa" logo op het beenschild, de zadels en de in Vietnam veel gebruikte blinkende zwarte lak. Het spatbord lijkt scheef of los te zitten (kan ook gezichtsbedrog zijn). Voor alle duidelijkheid, dit is geen curry- kenmerk. Als je geldige papieren heb zou ik de vespa houden en beginnen met de technische mankementen te verhelpen die je vernoemde hierboven. Eventueel kan je deze winter overwegen om een motorrevisie te doen of een recentere (px?) motor aan te kopen en die er onder te bouwen. Bij deze modellen moet je daarvoor geen aanpassingen doen, behalve overschakelen naar 10" banden of de motor aanpassen aan 8". Groetjes, nero.
  2. nero

    Ontstekingstijdstip

    Vandaag alles weer naar datgene gebracht dat tot nu toe het beste reed: Stationaire sproeier: 60 Hoofdsproeier: 125 mengbuis: BE3 Air corrector: 185 Dan de voorontsteking met een paar mm's verlaat (heb het niet gemeten met de stroboscoop) maar dit maakte weinig verschil (de motor leek iets minder krachtig rte zijn). Dan een km volgas (max 95km/u op de teller) gereden en de bougie gecontroleerd. Deze was donkergrijs. Nadien alleen de hoofdsproeier vervangen door een 128 en ook volgas gereden (nu 105km/u) . De bougie was iets minder grijs. Dan hetzelfde met een 130 sproeier en de wijzer van de teller ging tot het einde (120 km/u) en de bougiekleur werd licht bruin. Voor alle zekerheid een 132 gestoken maar nog niet kunnen uittesten wegens donker worden. Ik denk dat we er ver zijn, wel merk ik dat de tankbeurten fel zullen vermeerderen... Groetjes, nero.
  3. Je vergeet wel dat een vespatronic een variabele ontsteking heeft wat niet het geval is bij een "gewone" elektronische ontsteking waar het ontstekingstijdstrip niet veranderd. En dank zij vespatronic, flytech van Pinasco,.... kunnen we met onze oudjes minder pannegevoelig maken. Groetjes, nero.
  4. Mooi opzoekingswerk! Het groot deel van de verslagjes gaat mijn petje te boven maar ik onthoud dat de 2de ontsteking op een vespatronic niet schadelijk is en mogelijk een minder vervuilende uitlaat geeft. Groetjes, nero.
  5. Is dat allemaal zo belangrijk? Als je de cilinder verwijdert kan je zien of het een Veloce-motor is of niet (2 of 3 poorten). De hexagonale badge werd vanaf 1968 gebruikt. Als je een foto neemt van het chasisnummer en dit uitvergroot raak je r wel aan uit. Groetjes, nero.
  6. nero

    New member :)

    Sorry maar dit is geen VNB aar een VBB, mogelijk van bedenkelijke afkomst (curry). Als er nog de originele motor ondersteekt (wat ik denk) is het normaal dat je bij tegenwind 10km/u minder rijdt. Groetjes, nero. ps: mooie verzameling.
  7. Bij mij werkt da perfect: https://www.scooterhelp.com/serial/ves.frame.serial.numbers.html Groetjes, nero.
  8. nero

    Ontstekingstijdstip

    Ga dat proberen, zal mogelijk ook helpen om de "kick backs" nog te verminderen. Bedankt! Groetjes, nero.
  9. nero

    Ontstekingstijdstip

    Idd, daarom dat ik de hoofdsproeier vergroot heb van 125 naar 128. Die 130 die ik even geprobeerd heb bracht geen verbetering, daarmee. Groetjes, nero.
  10. nero

    Ontstekingstijdstip

    De voet begint te beteren, dus vandaag het maar gewaagd om de mengbuis te vervangen door een BE3 en de hapering bij gas bijgeven is weg. Wel heb ik nu dat hij in de hoge toeren wat inhoudt (bij 80km/u in 3de versnelling en bij 100km/u in 4de). De bougiekleur was donker grijsachtig. Dan een grotere hoofdsproeier (130) gestoken maar geen verbetering te merken. Dan de tussenmaat 128 gestoken en een luchtmenger van 185 naar 160 gebracht. Morgen verder testen. Groetjes, nero.
  11. @Dries adams: wat is de lengte van de oude veer, gemeten aan de bovenzijde vanaf het begin van de silentblok tot het midden van de bevestigings- as ondezraan de veer. En wat is de diameter van het gat in de silentblok op de motor waar de bout door moet? Het is raar dat men telkens verwijst naar VNB4. De lengte ( te lang) kan een probleem zijn maar ook als de asopening in de silentblok van de motor te klein is ten opzichte van de asdiameter van de nieuwe veer. Groetjes, nero.
  12. Het verschil zit hem toch blijkbaar in de veerhoogte. Tot de VNB3 steken er 8" wielen onder, vanaf de VNB4 10". Staat ook zo aangegeven op de SIP-site als je door scrolt naar beneden. Groetjes, nero.
  13. Een VLB1T is een gewone sprint. Klopt helemaal met de motor (vis-platinees ipv een elektronische ontsteking). Als je de cilinder demonteert weet je het direct, sprint = 2-poorts, Sprint Veloce = 3 poorten. Groetjes, nero.
  14. Hallo nero 

    misschien weet jij wel , hoe je een wormwieltje kan vervangen . 

    Het betreft een elftandig wieltje , 

    wanneer je de grote moer losdraait , kan je het er gewoon uittrekken . Mijn vraag is nu , kan je gewoon een nieuw wieltje er in schuiven .

     

    eerst dacht ik dat mijn km kabel stuk was .  Tot ik vond dat er een paar tanden precies afgesleten waren van dat plastieken wieltje . 

    Sorry dat ik zo plots binnenval hoor , maar jij weet daar wel raad mee . Alvast merci , gr vespamario

    1. nero

      nero

      Dag Mario! 

      Best eerst het oud vet en eventueel stukjes wormwiel verwijderen, nieuw vet steken en dan het wormwieltje erin steken. 

      Groetjes, nero. 

    2. Vespamario

      Vespamario

      Dank u wel , nero 

    3. nero

      nero

      Graag gedaan!  Maar post beter iets via pm ipv status update, dan krijg ik een verwittiging via mail.  :)

      Groetjes, nero. 

×
×
  • Create New...