Jump to content
Vespaforum.be

Peelke

Members
  • Content Count

    199
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

60 Excellent

4 Followers

About Peelke

  • Rank
    Lid

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    125 Primavera ET3 ('83)
    125 VNB (64')
    125 T5 ('92)
    GTS 300 ('17)

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Antwerpen
  • Land
    België

Contact Methods

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hahaha, zalig herkenbare topic is dit Van die momenten waar 3 seconden geleden alles nog oké was, en nu totaal naar de kloten. Op zo’n momenten zou je gewoon CTRL+Z / undo moeten kunnen doen. 1. Allereerste keer uw Primavera ET3 koppeling eruithalen in den hof en dan het tikkende geluid van de messing pin van de drukplaat dat heeelemaal naar de onderkant van uw boite rammelt. Met twee man gewoon heel de scooter op zijn kop gedraaid en liggen schudden gelijk met een fles ketchup. Gelukt! Cylindertje er terug uit. 1e les geleerd. 2. Primavera helemaal restaureren en herspuiten. Nergens schade. Helemaal op het einde met de klinknagels van de voetstrips alsnog de nieuwe lak kapotbreken. (klassieker, denk ik) 3. T5 blokje reviseren, in elkaar vijzen, monteren, kabels aansluiten, klaar. Dan in je ooghoek in de ontvetterbak één achtergebleven speciaal rondelleke zien liggen. Jezelf heel even betrappen op de gedachte “och, één rondelleke… dat zal het toch niet maken”. Bleek nogal noodzakelijke rondel van de oliepomp te zijn. Rinse and repeat. 4. Malossi 172 kit installeren, motor draait goed stationair en gaat in toeren, maar heeft geen vermogen. Toch heat cyclen, compressie checken, ringen checken, 6x ontsteking checken, 8x timing checken, voltages meten, nieuwe bougiekabel, nieuwe bougie, benzine vervangen, carbu nog eens kuisen, vlotter en naald vervangen, vliegwielspie checken, toch maar nieuwe bobbijn bestellen, ten einde raad op het forum posten. Op aanraden van Sidvespa & Frederik toch eens dubbelchecken of je de piston niet omgekeerd hebt gemonteerd? Komaan, der stond toch een markering op? Welke debiel zou nu … Heh? AAAAAAAHHH! GODMILJAARDEDJU!!!
  2. Voor wie deze zomer dan maar wat wil wegdromen bij andermans reizen... hier nog drie Facebook profielen van gasten die je kan followen. Ilario Lavarra: www.vespanda.com / https://www.facebook.com/ilario.lavarra.9 -> (It/En) Is momenteel de wereld aan het rondrijden op een 50 jaar oude wesp Zit nu in Ethiopië. Heel mooie beelden. Markus Andre Mayer: https://www.facebook.com/MarkusAndreMayer -> is regelmatig wel met iets vespagerelateerd onderweg Vygintas Usinskas: https://www.facebook.com/vy.vygintas -> Zot uit Litouwen die ik tegenkwam aan de Noordkaap en die morgen om 5 uur vertrekt op een 50cc voor een 1200km in 24u challenge. (I know...) Vorige winter reed ie nog in 24 uur bij -27°C 824km van het Finse Oulu naar de Noordkaap met een ET4 150... Enjoy! (en vul gerust aan)
  3. Thx, Tom! Voor de liefhebbers geef ik nog even de Facebooksite van Ilario Lavarra mee; echt nen aanrader! Een knotsgekke Italiaan die momenteel de wereld aan het rondtoeren is op zijn Gran Turismo van 1968 Facebook foto's en posts (in Italiaans en Engels): https://www.facebook.com/ilario.lavarra.9 Website: http://www.vespanda.com/ Good roads!
  4. Te koop: bagagerek Cuppini met houder voor reservewiel. Beetje geoxideerd hier en daar maar verder in goede staat. (De tape rond de onderste spanstangen was om de lak van mijn Vespa te beschermen, maar kan er gewoon af) . Rekje was gemonteerd op een Primavera ET3. N.B. Opgelet: enkel geschikt voor classic smallframes (Primavera, 50 special, ...), niet voor largeframes (VNB, ...) ! Ik had dit rekje al eens gepost en volgens een SIP cataloog pastte hij ook op een largeframe, maar de realiteit bleek anders €20, op te halen in Schoten.
  5. Helaas pindakaas, babies! Dat boek is helemaal uitverkocht. Ik heb er zelf ook geen meer. Het is idd nog wel te verkrijgen als e-book uiteraard. (Voor de paper lovers; je kan het altijd afprinten of naar de bib gaan en fotokopiëren :) Blijf weg van profterende 2dehands-ollanders op bol.com en hun zotte prijzen! Alleszins dikke merci voor de interesse!
  6. Yes! Zonder die dempers rinkelt mijn T5 zoals het hoofd van George Foreman na een uppercut van Mohammed Ali. #oldschoolreference #ouwezak
  7. Omdat ik zelf met mijn dikke kop zo lang heb moeten zoeken naar een Large jet-helm die in de GTS-brooddoos past... De (redelijk) nieuwe Nolan N21 (Large) past perfect in de koffer. Hoezee! Het ingebouwde vizier werkt redelijk goed (met mijn gezicht). Ik kan er autostrade mee doen zonder teveel wind. Maar er is ook een versie met groter vizier (past ook in de bak). Misschien handig om nog eens een lijstje te maken. Welke helmen passen er nog in?
  8. Peelke

    T5 Malossi blues

    Da’s niet negatief maar voorzichtig Small end was onbeschadigd. Vermoed dat de relatieve hardheid ervan nog hoger is dan die van de lagers. Nog altijd niet zeker wat er precies is misgegaan (tenzij defect materiaal). Ik weet wel dat ik die gebroken naaldlager destijds bij het monteren had ingevet met kogellagervet. Misschien was dat al een slecht begin. Sindsdien smeer ik die delen bij het monteren enkel met motorolie. Aan t brugske over de vaart! Trouwens, Arendonk = brousse man En ik mag da zeggen want ons moeder is van daar (den Horst / Huest), jom!
  9. Peelke

    T5 Malossi blues

    Sadly, yes :-/ De Sahara en heeft ze overleefd, maar de jungle van Arendonk heeft haar de das omgedaan. Lagerpin van het small end gebroken en door de cylinder gejaagd. Was nochtans maar een Noordkaapritje oud, net daarvoor vervangen, allemaal volgens specificaties, met beste materiaal van SIP en beste olie. Zat geen speling op (in de lengte), maar aan de pistonpin te zien is er iets serieus beginnen slepen voor die pin brak. Resultaat: piston gesjosd, cylinderkop vol putten en een kap in één van de cylinderpoorten. Dat is wat amper 2mm hard staal op de foute plek veroorzaakt. Bon, ik ben al blij dat ze terug rijdt. De originele Nicasil-cylinder hou ik bij natuurlijk, misschien kan ik die gehavende poort ergens laten repareren? (Alhoewel, met die nicasil weet ik het niet goed...)
  10. Peelke

    T5 Malossi blues

    Ik voel een idee opkomen voor een 1-aprilgrap... :o)
  11. Peelke

    T5 Malossi blues

    Sidvespa & Frederik: HELDEN!!! :o) De piston zat omgekeerd. AAAAAHHH!!! Schaamrood op de wangen en #facepalm Ter mijner verdediging; er stond geen pijl op die Malossi piston. Dat markerinkje bovenaan is enkel een nummer "3L". Ik herinnerde me dat ik bij assemblage naar een pijl had gezocht, en uiteindelijk de kant van de piston met de poort in t.o.v. de uitlaatpoort had gezet; maar die moet dus omgekeerd. Tsk! Nieuwe entry in de reeks “dingen waarvan je dacht; dat overkomt alleen iemand anders”… Blokje snort als een tierelier nu! Superbedankt iedereen! Zonder jullie suggesties was ik blijven zoeken in de carbu. Ik hoop alleen niks beschadigd te hebben met het verkeerd testdraaien… Maf dat die motor uberhaupt draait met omgekeerde piston. @koeno83: check, spieke nog ok, thx! @bowyer: yes, gedubbelcheckt. @MisterT: toch bedankt voor de uitlaat! Vrolijk roderend richting terras nu. Cheers!
  12. Peelke

    T5 Malossi blues

    Visueel onbeschadigd. De naald is mooi door de uitgangpoort gegaan. (Daar zit dus wel een kap in, dus cylinder maar vervangen.) Wel heb ik nog stevig moeten meppen met een rubber hamer om de (gekoelde) krukas terug in het (verhitte) lager te krijgen. Ik had geen trekker (sorry). Misschien daar de krukas scheef geklopt? Maar als die krukas niet meer perfect uitgelijnd is, zou ik toch veel meer lawaai moeten horen, niet? Ik zal die ingangspoort boven de compressieplaat eens volgieten met 2t-olie en zien hoelang het blijft staan (volgens Haynes). Of kan ik dat op een andere manier testen?
  13. Peelke

    T5 Malossi blues

    Yes, verschillende bougies geprobeerd + andere bougiekabel: zelfde resultaat. De rest van de carbu is standaard T5 gebleven (volgens de Malossi manual moet je enkel die sproeier aanpassen). Ik ga de originele sproeier nog eens proberen voor de jol, maar die is in principe te klein (T5's zijn sowieso al dorstige beestjes
  14. Toen ik een gat in mijn piston had, had ik inderdaad exact dezelfde symptomen. even piepen naar je cylinder en piston (en koop een goedkop compressiemeterke; altijd handig).
×
×
  • Create New...