Jump to content
Vespaforum.be

Peelke

Members
  • Content Count

    193
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

47 Excellent

4 Followers

About Peelke

  • Rank
    Lid

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    125 Primavera ET3 ('83)
    125 VNB (64')
    125 T5 ('92)
    GTS 300 ('17)

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Antwerpen
  • Land
    België

Contact Methods

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Te koop: bagagerek Cuppini met houder voor reservewiel. Beetje geoxideerd hier en daar maar verder in perfecte staat. (De tape rond de onderste spanstangen was om de lak van mijn Vespa te bescherme) . Rekje was gemonteerd op een primavera, maar volgens SIP is dit eerder een model voor VNA/VNB (het onderste op de screenshot)? Past volgens mij op beide. €20, op te halen in Schoten.
  2. Yes! Zonder die dempers rinkelt mijn T5 zoals het hoofd van George Foreman na een uppercut van Mohammed Ali. #oldschoolreference #ouwezak
  3. Omdat ik zelf met mijn dikke kop zo lang heb moeten zoeken naar een Large jet-helm die in de GTS-brooddoos past... De (redelijk) nieuwe Nolan N21 (Large) past perfect in de koffer. Hoezee! Het ingebouwde vizier werkt redelijk goed (met mijn gezicht). Ik kan er autostrade mee doen zonder teveel wind. Maar er is ook een versie met groter vizier (past ook in de bak). Misschien handig om nog eens een lijstje te maken. Welke helmen passen er nog in?
  4. Peelke

    T5 Malossi blues

    Da’s niet negatief maar voorzichtig Small end was onbeschadigd. Vermoed dat de relatieve hardheid ervan nog hoger is dan die van de lagers. Nog altijd niet zeker wat er precies is misgegaan (tenzij defect materiaal). Ik weet wel dat ik die gebroken naaldlager destijds bij het monteren had ingevet met kogellagervet. Misschien was dat al een slecht begin. Sindsdien smeer ik die delen bij het monteren enkel met motorolie. Aan t brugske over de vaart! Trouwens, Arendonk = brousse man En ik mag da zeggen want ons moeder is van daar (den Horst / Huest), jom!
  5. Peelke

    T5 Malossi blues

    Sadly, yes :-/ De Sahara en heeft ze overleefd, maar de jungle van Arendonk heeft haar de das omgedaan. Lagerpin van het small end gebroken en door de cylinder gejaagd. Was nochtans maar een Noordkaapritje oud, net daarvoor vervangen, allemaal volgens specificaties, met beste materiaal van SIP en beste olie. Zat geen speling op (in de lengte), maar aan de pistonpin te zien is er iets serieus beginnen slepen voor die pin brak. Resultaat: piston gesjosd, cylinderkop vol putten en een kap in één van de cylinderpoorten. Dat is wat amper 2mm hard staal op de foute plek veroorzaakt. Bon, ik ben al blij dat ze terug rijdt. De originele Nicasil-cylinder hou ik bij natuurlijk, misschien kan ik die gehavende poort ergens laten repareren? (Alhoewel, met die nicasil weet ik het niet goed...)
  6. Peelke

    T5 Malossi blues

    Ik voel een idee opkomen voor een 1-aprilgrap... :o)
  7. Peelke

    T5 Malossi blues

    Sidvespa & Frederik: HELDEN!!! :o) De piston zat omgekeerd. AAAAAHHH!!! Schaamrood op de wangen en #facepalm Ter mijner verdediging; er stond geen pijl op die Malossi piston. Dat markerinkje bovenaan is enkel een nummer "3L". Ik herinnerde me dat ik bij assemblage naar een pijl had gezocht, en uiteindelijk de kant van de piston met de poort in t.o.v. de uitlaatpoort had gezet; maar die moet dus omgekeerd. Tsk! Nieuwe entry in de reeks “dingen waarvan je dacht; dat overkomt alleen iemand anders”… Blokje snort als een tierelier nu! Superbedankt iedereen! Zonder jullie suggesties was ik blijven zoeken in de carbu. Ik hoop alleen niks beschadigd te hebben met het verkeerd testdraaien… Maf dat die motor uberhaupt draait met omgekeerde piston. @koeno83: check, spieke nog ok, thx! @bowyer: yes, gedubbelcheckt. @MisterT: toch bedankt voor de uitlaat! Vrolijk roderend richting terras nu. Cheers!
  8. Peelke

    T5 Malossi blues

    Visueel onbeschadigd. De naald is mooi door de uitgangpoort gegaan. (Daar zit dus wel een kap in, dus cylinder maar vervangen.) Wel heb ik nog stevig moeten meppen met een rubber hamer om de (gekoelde) krukas terug in het (verhitte) lager te krijgen. Ik had geen trekker (sorry). Misschien daar de krukas scheef geklopt? Maar als die krukas niet meer perfect uitgelijnd is, zou ik toch veel meer lawaai moeten horen, niet? Ik zal die ingangspoort boven de compressieplaat eens volgieten met 2t-olie en zien hoelang het blijft staan (volgens Haynes). Of kan ik dat op een andere manier testen?
  9. Peelke

    T5 Malossi blues

    Yes, verschillende bougies geprobeerd + andere bougiekabel: zelfde resultaat. De rest van de carbu is standaard T5 gebleven (volgens de Malossi manual moet je enkel die sproeier aanpassen). Ik ga de originele sproeier nog eens proberen voor de jol, maar die is in principe te klein (T5's zijn sowieso al dorstige beestjes
  10. Toen ik een gat in mijn piston had, had ik inderdaad exact dezelfde symptomen. even piepen naar je cylinder en piston (en koop een goedkop compressiemeterke; altijd handig).
  11. Peelke

    T5 Malossi blues

    Boys n gals, Ik zit een beetje vast met een gereviseerd T5-blok. Nadat er een naaldlager door mijn cylinder is gegaan (ouch!), heb ik een nieuwe piston, cylinderkop en cylinder moeten steken. Ineens een Malossi 172cc T5-kit erop gezet en alle lagers, keerringen en pakkingen vervangen. Die kit heeft geen verdere aanpassing nodig qua uitlaat of carbu, alleen de sproeier vervangen door een bijgeleverde 122 en de timing aanpassen van 16°(T5 standard) naar 13-14°. Hier gaat ie: De motor start maar is heel lui en reageert niet direct. Hoge toeren halen kan in neutraal, maar je moet heel veel gas geven (volledig open). Ook om ralenti te draaien, moet je veel gas geven, anders valt hij stil (zelfs met stelschroef ralenti helemaal ingevezen). Rijden kan amper. Gas moet bijna volledig open en het vermogen valt totaal weg, telkens vanaf hetzelfde (lage) toerental. Dan blijft ie op dat toerental hangen, ongeveer hetzelfde in elke vitesse. Geen schokken of variatie. Resultaat: max 35km/u in 4e. Zonder belasting geraakt de motor wel in hogere toerentallen. Al (dubbel)gecheckt: carbu, sproeiers, vlotter, pakkingen, … carbu mixschroef (1,5 toer standaard, veranderen heeft geen invloed) carbu pakking verse benzine, benzineleiding ok, debiet ok timing ontsteking 14° (veranderen heeft geen invloed) compressie 9bar bougie B9ES en B8ES (chocolat) + andere bougiekabel sterkte vonk + uitlaat: niet kunnen meten maar visueel en voelend lijkt dit ok ik ben geen 100kg bijgekomen da'k weet. En de handrem staat ook niet op. AAAAHH!!! Mister Haynes is also running out of ideas!! Waar kan het nog aan liggen? Misschien?: Krukas/inlaatpoort onder de carbu die niet meer goed afsluit? Misschien toch iets de uitlaat? (hoe test ik dit zonder een andere uitlaat te moeten kopen? Polleke ervoor houden?) Any ideas welcome! Plke p.s. foto totaal irrelevant; maar het blijft mooie techniek om naar te kijken ;)
  12. Hahaha débrouillards zijn het!
  13. Hopsakee :) Een Vespa in de rubriek “dagelijkse kunst”. Uiteraard! https://klara.be/dagelijksekunst/dagelijkse-kunst-michael-van-peel
  14. Heeft er iemand een idee welk het PVG nummer is voor een Primavera ET3 uit 1978? Zou geweldig zijn! Ik neem aan dat één bepaald model door de tijd andere pvg nummers krijgt naarmate het design wat aangepast wordt... groetz, Plke
×
×
  • Create New...