Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Onoplosbare Startproblemen 125 Gts


LEONRAM

Aanbevolen berichten

De voorvering van de originele Vespa is ontstaan uit het landingsgestel van een oorlogsvliegtuig ;) en had de volgende designeisen:

  • De motor moest afgedekt zijn zodat mensen er niet vies van werden
  • Er moest een schild zijn voor de benen, tegen het straatvuil
  • Er moest een prettige zithouding zijn en genoeg beenruimte
  • Een vrije doorgang voor de benen
  • Hij moest licht zijn
  • De wielen moesten verwisselbaar zijn zodat een reservewiel mogelijk werd
  • Hij moest een zelfdragende carrosserie hebben
  • De wielen moesten van de zijkant toegankelijk zijn
  • Er moest handschakeling opzitten
  • Hij moest gemakkelijk te onderhouden zijn en vooral goedkoop zijn

Enkele van deze spec's hebben ze in de loop der tijd laten vallen (handschakeling, licht, uitwisselbare wielen en goedkoop) maar aan een aantal voldoet de Vespa nog altijd. Deze designkeuzes maken een Vespa wat hij is en dat is niet voor iedereen de beste keuze... maar maakt hem wel iconisch.

 

Inconisch, origineel, boeiend, interessant, mooi ... en verdient een prominente plaats in de geschiedenisboeken. Als ik er ooit nog eentje koop, zet ik 'm in m'n living onder een plexi stolp. Om kilometers te vreten, zijn er andere oplossingen.

Link naar reactie

. . één van mijn vrienden heeft een 3 jaar oude "Beverly 300" en ik heb daar ook eens een twintigtal kilometers mee gereden. inderdaad een "zaligheid" om mee te bollen.

 

Toen ik terug op mijn Vespa stapte, dacht ik dat ik op een "stuk marsepein" reed. daarom dat ik niet meer op een "Beverly" rijd. dan weet je niet wat je mist :D 

Link naar reactie

Tot slot ...het einde van 1 jaar Vespa-ellende.

1.000 km gereden met de nieuwe Piaggio Beverly Sport Touring 350 ie ABS/ASR ... samengevat: een schitterende scooter. De perfecte mix tussen een scooter en een motor. Super zachte natte koppeling, het vermogen van een stevige 400, veel koppel, een ongelooflijk laag zwaartepunt, geweldige remmen. ABS én vooral ASR zijn fantastisch op de vochtige met bladeren bedekte herfstwegen. Acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u is indrukwekkend. Op de autoweg cruisen aan 120 is geen probleem en dan even het gas open en dat ding vliegt naar 160. De grote wielen en brede banden zorgen voor veel comfort en een fantastische wegligging ... tegelijk zeer handelbaar in de stad en en enorm stabiel op snelle trajecten. Verbruik minder dan 3,5 liter/100km.

Met alle sympathie voor de échte Vespa (mooi, iconisch, sympathiek) ... maar die Beverly lijkt van een andere planeet te komen :-)

 

wens je veel succes met je nieuwe aankoop.ik had u dat allang geleden gezegd het komt nooit niet meer goed eens die blok open is van je gts als die niet volledig word hersteld!

Link naar reactie

... één van mijn vrienden heeft een 3 jaar oude "Beverly 300" en ik heb daar ook eens een twintigtal kilometers mee gereden...inderdaad een "zaligheid" om mee te bollen.

 

Toen ik terug op mijn Vespa stapte, dacht ik dat ik op een "stuk marsepein" reed...daarom dat ik niet meer op een "Beverly" rijd... dan weet je niet wat je mist :D 

:-)

Link naar reactie

. . . . natuurlijk een Vespa moet ONMISKENBAAR een Vespa blijven. met kleine wielen ( gebaseerd op de bescheiden banden van het landingsgestel van een vliegtuig).

 

Een breed scherm die de bestuurder beschermt tegen wind en spatten, een ingekapselde motor en de typische vorm die nog steeds op de jaren '40 geïnspireerd is, enz.

 

Dit alles maakt de Vespa met zijn "typische aandoenlijke en gestroomlijnde silhouet" zo geliefd. de Vespa een andere vorm geven, zou het einde betekenen van deze icoon.

Link naar reactie

Even de Piaggio Beverly Sport Touring 350 ie vergelijken met een Vespa GTS 300 ie Super ABS:

 

Prijs                         € 5150                               

€ 5499                                 

Cilinderinhoud 330 cc 278 cc Vermogen 33 cv 22 cv overbrenging Automatische door variator Automatische door variator Cyclus 4 T 4 T koeling Vloeistof Vloeistof Cilinders 1 1 max.Power @ tr/min 8250 7500 starter Hefboom Elektrisch secundaire overb. Riem - Wielbasis ? 1370 Voorwiel 110 / 70R16 " 120 / 70-12 " Achterwiel 150 / 70R14 " 130 / 70-12 " Remmen Schijf Schijf     Zithoogte 790 mm 790 mm Gewicht 177 Kg 149 Kg Tankinhoud 13 liters 9 liter

 

Beter scores in het vet --> En toch rijden er meer Vespa's dan Beverly's ???

Link naar reactie

Even de Piaggio Beverly Sport Touring 350 ie vergelijken met een Vespa GTS 300 ie Super ABS:

 

Prijs                         € 5150                               

€ 5499                                 

Cilinderinhoud 330 cc 278 cc Vermogen 33 cv 22 cv overbrenging Automatische door variator Automatische door variator Cyclus 4 T 4 T koeling Vloeistof Vloeistof Cilinders 1 1 max.Power @ tr/min 8250 7500 starter Hefboom Elektrisch secundaire overb. Riem - Wielbasis ? 1370 Voorwiel 110 / 70R16 " 120 / 70-12 " Achterwiel 150 / 70R14 " 130 / 70-12 " Remmen Schijf Schijf     Zithoogte 790 mm 790 mm Gewicht 177 Kg 149 Kg Tankinhoud 13 liters 9 liter

 

Beter scores in het vet --> En toch rijden er meer Vespa's dan Beverly's ?

Het oog wil ook wat ...persoonlijk vind ik de Berverly lelijk ook al presteert  hij op papier beter dan de Vespa (ieder zijn smaak en voorkeur)... na 11 pagina's in dit topic ben ik blij dan Leonram terug vertrouwen heeft in zijn machine en hopelijk staan hem nu nog vele zorgeloze en veilige km's te wachten !

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...