Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Onoplosbare Startproblemen 125 Gts


LEONRAM

Aanbevolen berichten

is die benzinepomp al vervangen ?

 

en als de vespa afkoelt start hij dan ? na een uur ofzo ? 

De benzinepomp is gecheckt ... geeft een continue druk van 3 bar. Is dus volledig OK. De Vespa start soms wel, soms niet. Er is geen lijn in te vinden. Normaliter start hij warm ALTIJD. Behalve vandaag - voor de eerste keer - stoppen aan een kruispunt, motortoerental zakt tot de motor afslaat en NIET MEER te starten. Vijf uur later, motor helemaal afgekoeld, proberen te starten ... NIKS !!! Startmotor draait fris rond, bougie vonkt prima maar blijft krukdroog. De motor krijgt duidelijk GEEN BENZINE ingespoten. Dus injecteur of injectiehuis naar de knoppen.

Link naar reactie

Wat een ellende daar wordt je echt niet blij van. Ik heb echt met je te doen ik hoop dat het nu eindelijk opgelost wordt.

Ja ... dikke miserie. Dus intussen maar met de fiets op stap ... goed voor de gezondheid maar zeer frustrerend als de matzwarte 125 GTS staat te niksen in de garage :-(

Link naar reactie

dit is echt pech hebben. . . .  wens je veel sterkte ermee je zult hiervan grijze haren krijgen.

 

zij hebben tijd genoeg zij zullen dit ooit wel opgelost krijgen maar als jij zo lang moet wachten en telkens de zelfde probleem krijgt 

 

is het echt niet plezant om mee te maken .normaal gezien moet jij genieten van je vespa dit is dus niet het geval .

 

of een advocaat inschakelen je geld terugeisen of dat ze desnoods de motor volledig veranderen en met morele schadevergoeding van 6 maanden .

 

en zeggen van dat je de vespa hebt gekocht om naar je werk te gaan enz. . . .  en dat je tot nu toe altijd via via naar je werk moet ,

 

dat je de vespa hebt gekocht om te rijden en om naar je werk te gaan niet om 6 maanden of langer aan de kant te stallen.

 

speel het hard . de garage verkoopt je praatjes  maar ze kunnen het niet vinden omdat ze bijna nog niks hebben veranderd daarom vinden ze het ook niet !

 

als jij morgen een advocaat inschakelt en dat komt voor geloof mij jij zult dik betaald worden voor die 6 maanden 

Link naar reactie

Beetje gevolgd. Als het officiele netwerk hun paraplu blijft opentrekken, dan is het de hoogste tijd om een advocaat in te schakelen. De vespa is in belgie gekocht, parallel import of niet, de verkoper is verplicht je 2 jaar garantie te geven tenzij uitdrukkelijk anders vermeld op het aankoopformulier. De terugroepactie staat daar los van, tenzij de vespa ouder is dan 2 jaar.

Link naar reactie

Beetje gevolgd. Als het officiele netwerk hun paraplu blijft opentrekken, dan is het de hoogste tijd om een advocaat in te schakelen. De vespa is in belgie gekocht, parallel import of niet, de verkoper is verplicht je 2 jaar garantie te geven tenzij uitdrukkelijk anders vermeld op het aankoopformulier. De terugroepactie staat daar los van, tenzij de vespa ouder is dan 2 jaar.

 

Je zegt het zelf... de verkoper. Hij heeft al de garantie dat de problemen opgelost zullen worden, zelfs al zou hij voorbij de 2 jaar gaan. Het is hier geen probleem van niet willen, maar van niet kunnen. Een officieel dealernetwerk heeft vrije toegang tot support en onderdelen. Een grijze importeur is eigenlijk maar een opkoper. Hij heeft geen magazijn aan reservestukken. En hij kan niet zomaar onderdelen bestellen om te kijken of dat het was. Hij zal het uiteindelijk wel opgelost krijgen, maar hij moet zelf ook gewoon wachten op wat hij toegereikt krijgt. Er zitten een paar extra stappen tussen, dus dat vergt tijd. 

 

Nogmaals... grijze import is niet illegaal. Maar het heeft zijn nadelen. Dit is één van die uitzonderlijke gevallen. Mijn tip voor Leon... schakel zéker geen advocaat in. Je enige manier om het opgelost te krijgen in garantie is geduld bij de verkoper. Als je die tegen de borst stoot is het gedaan. Probeer wel misschien overeen te komen dat de garantie verlengd wordt met het aantal maanden dat de vespa noodgedwongen stil stond. Eventueel een vervangvoertuig te vragen, zodat er wat meer druk staat. 

Zelfs voor een officiële dealer kunnen zo'n problemen moeilijk te achterhalen zijn hoor. Dat is niet per sé een teken van slechte wil. Ik heb thuis ook een motor (nieuw gekocht) die in totaal meer dan een jaar bij de dealer heeft gestaan, nog voor hij 3 jaar oud was. 

 

Iedereen die zelf sleutelt weet dat een probleem dat zich ad random manifesteert het lastigste is wat je kan tegenkomen. Uit ervaring weet ik wel dat bij moderne voertuigen vaak de 'gewone' problemen over het hoofd worden gezien. Computers, injectie, sensoren worden altijd als eerste geroepen, waardoor vaak een stom probleempje als een slechte massa, interne kabelbreuk, startonderbreker schakelaars (zitten er daar op, koppeling, staander,?..) Ik heb een motor gehad die af en toe niet wou aanslaan. Tot ik er achter kwam dat mijn staander niet elke keer volledig naar boven ging. Het enige moment om die dingen te kunnen testen, is als het probleem zich voordoet.

Link naar reactie

Chapeau voor je geduld,ik had hem allang in brandt gestoken.

Sommige dealers kunnen u wel helpen na de garantie,als ze u een vette rekening kunnen presenteren.

En ik maar denken met mijn oldie we vertrekken nu voor een rit en hopelijk geraken we thuis :)

Ik vindt het erg dat ze eigenlijk afkomen dat het niet volgens de officiële weg is gebeurd uwe VESPA, hij is toch bij piaggio van den band gegaan dus zou die eigenlijk bij hen volgens u frame nummer toch gekend moeten zijn of beeld ik me dat verkeerd in en is hij van de vrachtwagen gevallen zoals ze dat in de volksmond zeggen.

Hopelijk geraakt dit voor jou wel opgelost.

Grtz

Link naar reactie

ik ga het even beknopt uitleggen. Omdat het principe blijkbaar voor weinig mensen duidelijk is. 

 

Voertuigen worden op 3 manieren in de markt aangeboden:

  1. De zwarte markt (alles wat illegaal is, bijvoorbeeld van de vrachtwagen gevallen, namaak,...)
  2. De officiële weg
  3. Via grijze import

De officiële markt werkt altijd via een invoerder. Een invoerder is verantwoordelijk voor het homologeren van een bepaald model in een bepaald land. Elk land heeft namelijk zijn eigen eisen. Dat is wat minder nu met de EU, maar kijk naar het bekende voorbeeld van het GVA. In Nederland niet verplicht, bij ons wel. Die invoerder draagt een deel van de kosten van het in de markt zetten van een voertuig, en hij is ook de bemiddelaar tussen het fabriek en het dealernetwerk. 

In elk land heersen er andere taksen op voertuigen, en ook de kosten voor homologatie. De wettelijke garantie etc. Verschillen van land tot land. 

 

Stel nu dat een opkoper slim is, en in een oost-europees land waar misschien geen wettelijke garantie van toepassing is, waar homologaties en taksen te verwaarlozen zijn vespa's gaat kopen, en hij voert ze wettelijk in. Hij betaalt invoerrechten en alles. Dan heeft hij vespa's die hij goedkoper aankoopt dan een officiële dealer dat hier via de invoerder kan doen. Er kan officieel niets tegen gedaan worden. En ze adverteren natuurlijk niet met 'grijze import'. Maar het is geen mooie manier van zaken doen. 

 

De consument zoekt uiteraard naar de goedkoopste prijzen. En aangezien er een wettelijke garantie geldt van 2 jaar, en de vespa's nieuw zijn kan je toch onmogelijk een slechte zaak doen. In de meeste gevallen is dat ook zo, maar in dit geval dus niet. De verkoper is nog steeds verplicht om hem te repareren, maar is niet ingesteld op garantieclaims. Hij is een verkoper.

Link naar reactie

ondertussen staat deze vespa 6 maanden al aan de kant , nu hij dacht dat deze gemaakt was is hij weer defect.

 

de bedoeling is hij wil van zijn vespa gaan genieten hij wil ermee in het kort gezegd gaan rijden .

 

moet die jong nu weer een x aantal maanden wachten tot moto conti 1 onderdeel gaat veranderen?

 

lijkt me wel een grap precies.hoe deze vespa is ingevoerd interesseert mij niet , ik vind dit persoonlijk slechte service  van moto conti.

Link naar reactie

Hey DMI,

Ik heb gelezen dat hij nog garantie heeft,dus ga ik er vanuit dat het een nieuwe is en ga ik er ook vanuit dat de moto zaak die ook langs de officiële weg koopt zodat de klant zich geen zorgen moet maken over de garantie.

Zonder al die miserie er rond.

Grtz

Link naar reactie

is die benzinepomp al vervangen ?

 

en als de vespa afkoelt start hij dan ? na een uur ofzo ? 

De benzinepomp is getest en deze "zou" OK zijn ( 3 bar druk ).

Ik denk echter dat de injectiepomp of de injector niet naar behoren functioneren.

Als de Vespa afgekoeld is ... zelfs na 2 dagen ... weigert nog steeds te starten.

Link naar reactie

tja dan moeten ze maar de injectiepomp of de injector gaan vervangen , willen ze dat wel doen bij moto conti ?

 

wat stelt moto conti nu voor wat willen ze nu gaan doen ? of met wat willen ze beginnen te vervangen en hoe lang duurt het eer dat ze die injectiepomp of injectie vervangen ?

Link naar reactie

Absurd verhaal, maar volgens mijn dealer moet hij de Vespa inderdaad aanmelden bij de importeur voor de garantie. De problemen klinken mij bekend, heb hetzelfde gehad met mijn vorige 250 GTS. Brandstofpomp! Het blijft Italiaanse (?) elektronica, dus meestal doet hij wat het moet doen, maar niet altijd... Bij mij is de pomp vervangen en daarna nooit meer last van gehad. Zou via het zelfde grijze kanaal een nieuwe pomp laten monteren. Succes in ieder geval.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Timster heeft net zoals mezelf bij m'n eerste comment niet het volledige topic gelezen (TL;DR...). Dit is inderdaad een uitzonderlijk pechgeval i.v.m. grijze import en daar kan je weinig tegen ondernemen, enkel maar hopen op de goodwill van Moto Conti of e.v.t. de importeur van het land dat de brommer origineel geïmporteerd heeft (good luck!).

...Die goodwill kan je na 6 maand sukkelen dus wel duidelijk vergeten.

 

Enkele oplossingen die mezelf zouden te binnen schieten:

 

  1. : Vespa binnen doen bij een andere officiële (!) dealer en de rekening betalen.
  2. : Vespa binnen doen bij een andere officiële (!) dealer en de rekening doorsturen naar Moto Conti.
  3. : Vespa binnen doen bij een andere officiële (!) dealer en de rekening betalen + baksteen door de ruit bij Moto Conti.
  4. : Moto Conti vragen om de Vespa te ruilen tegen een andere.

 

Maar hoe dan ook: als een garagist een probleem niet kan oplossen binnen de zes maanden (!!!) dan moet je gewoon maken dat je scooter er weg is als je er ooit nog op wilt rijden.

Sterk topic dit. Misschien aanleiding om alle grijze importeurs een keertje op te lijsten als 'te mijden'?

Grts,

AJ

Link naar reactie

Timster heeft net zoals mezelf bij m'n eerste comment niet het volledige topic gelezen (TL;DR...). Dit is inderdaad een uitzonderlijk pechgeval i.v.m. grijze import en daar kan je weinig tegen ondernemen, enkel maar hopen op de goodwill van Moto Conti of e.v.t. de importeur van het land dat de brommer origineel geïmporteerd heeft (good luck!).

...Die goodwill kan je na 6 maand sukkelen dus wel duidelijk vergeten.

 

Enkele oplossingen die mezelf zouden te binnen schieten:

 

1: Vespa binnen doen bij een andere officiële (!) dealer en de rekening betalen.

2: Vespa binnen doen bij een andere officiële (!) dealer en de rekening doorsturen naar Moto Conti.

3: Vespa binnen doen bij een andere officiële (!) dealer en de rekening betalen + baksteen door de ruit bij Moto Conti.

4: Moto Conti vragen om de Vespa te ruilen tegen een andere.

 

Maar hoe dan ook: als een garagist een probleem niet kan oplossen binnen de zes maanden (!!!) dan moet je gewoon maken dat je scooter er weg is als je er ooit nog op wilt rijden.

Sterk topic dit. Misschien aanleiding om alle grijze importeurs een keertje op te lijsten als 'te mijden'?

Grts,

AJ

 

Toch graag even een stand van zaken geven.

  1. Moto Conti betwist OP GEEN ENKEL OGENBLIK de garantie
  2. Het is dus geen kwestie van grijze import, slechte wil enz... Moto Conti is zeer coöperatief
  3. Maar ... de oorzaak van het startprobleem werd niet gevonden en dan wordt het zoeken ...

 

Vorige zaterdag ben ik opnieuw bij Moto Conti geweest :

  • de Vespa start niet meer ( voorheen startte hij af te toe - nu dus niet meer )
  • benzinepomp is opnieuw gecheckt - 3 Bar continu - is dus OK
  • de computer geeft geen enkele foutmelding
  • luchtfilter OK
  • kleppen regeling opnieuw nagekeken : OK
  • bougie : OK ( vonkt prima )
  • batterij gecheckt : OK
  • injector getest = OK

Maar bij het demarreren, krijgt de motor geen benzine.

Het probleem kan dus niet anders dan bij de centrale liggen ( sturing van de injectie )

Moto Conti heeft een nieuwe sturing besteld en deze wordt deze week verwacht en dan meteen gemonteerd.

Wellicht ( en hopelijk ) is dan het probleem opgelost.

 

Voor alle duidelijkheid: ik heb de Vespa tweedehands gekocht bij een goede bekende - ik ken de Vespa ook van toen hij nieuw was ( één jaar oud / nog één jaar garantie / ca. 2700 Km op de teller / leverancier Moto Conti ). Staat : pico bello, geen krasje, perfect onderhouden.

Ik heb net voor de 5000 km onderhoud laten doen bij een officiële dealer van Vespa ( kleppen / olieververversen / filters enz ) en daarna een tijd gereden zonder problemen. Opeens weigerde de Vespa te starten ... daarna startte hij soms, meestal niet. 

 

Dat probleem is dus al ruim 6 maand aan de gang. De Vespa heeft dan eerst 3 maand bij de officiële dealer gestaan die het onderhoud gedaan had. Deze kreeg het probleem niet opgelost. En toen er sprake was van garantie, weigerde Vespa Benelux alle medewerking wegens gekocht bij een dealer die aan parallelimport doet. Daarna Vespa naar originele leverancier gebracht, Moto Conti. Staat daar nu meer dan 3 maand.

Hopelijk is het einde van de shit nu in zicht. 

Link naar reactie

Moto Conti is natuurlijk coöperatief. Maar het blijft wel grijze import en dus kunnen ze geen beroep doen op Vespa en de fabrieksgarantie.

 

Hun reclame met 15% korting ten opzicht van catalogusprijs is verleidelijk. Maar als je bij een erkende dealer binnen stapt, krijg je ook al gauw 5-10 procent korting. En dan is de vraag: is het verschil in prijs dan echt nog het risico waard? 

Link naar reactie

Heb even m'n antwoord in uw quote gezet...

 

Toch graag even een stand van zaken geven.
1. Moto Conti betwist OP GEEN ENKEL OGENBLIK de garantie

- Dat zou er nog aan moeten mankeren, dan kunnen ze de deuren sluiten wegens niet naleven Europese consumentenwetgeving.

 

2. Het is dus geen kwestie van grijze import, slechte wil enz... Moto Conti is zeer coöperatief

-Over slechte wil wordt niets gezegd, maar dit is wel een probleem van grijze import dat Moto Conti er duidelijk graag bijneemt ( ze verdienen wss toch genoeg aan alle andere probleemloze scooters die ze onder de marktprijs verkopen). M.a.w. ze plassen in uw schoenen en vragen af en toe of het warm is.

 

3. Maar ... de oorzaak van het startprobleem werd niet gevonden en dan wordt het zoeken ...

-Het blijft straf dat je drie maanden nodig hebt om dat uit te zoeken. Als dealer/importeur heb je normaal gezien die stukken liggen en kan je desnoods zelfs het hele motorblok/de hele kabelboom en elektrische componenten vervangen onder garantie. (Believe me, het gebeurt - zeker sinds de opkomst van de budgetmotoren uit lage loonkostlanden - bij meer auto/motormerken dan je denkt.)

 

Dat probleem is dus al ruim 6 maand aan de gang. De Vespa heeft dan eerst 3 maand bij de officiële dealer gestaan die het onderhoud gedaan had. Deze kreeg het probleem niet opgelost. (Kreeg het niet opgelost, of wilde er geen tijd insteken omdat hij wist dat de scooter niet van bij een officiële dealer kwam en jij dus ook geen aanspraak kon maken op garantie?...dat blijft de vraag waar je wss toch nooit een eerlijk antwoord op krijgt.) En toen er sprake was van garantie, weigerde Vespa Benelux alle medewerking wegens gekocht bij een dealer die aan parallelimport doet. Daarna Vespa naar originele leverancier gebracht, Moto Conti. Staat daar nu meer dan 3 maand.

Hopelijk is het einde van de shit nu in zicht. 

Ik hoop het ook voor u!

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Vervolg van de soap ( 268ste aflevering / 7de maand-gang )    :-(    :-(   :-(

Nieuwe sturing getest op de Vespa ... guess what? Het ding weigert nog steeds te starten. Intussen heb ik het naseizoen én het voorseizoen gemist en zie ik ook de zomer al aan m'n neus voorbij gaan. Verzekering betaald voor een vol jaar, geplande trips afgezegd, m'n goed-weer-transportmiddel kwijt, dus overal met de auto naartoe enz... Vorige zondag uit miserie gaan fietsen en langs de Maas kom ik zo'n hele bende huurVespa's tegen ... van pure frustratie bijna m'n fiets in de Maas geflikkerd.

Moto Conti heeft de Vespa enkele weken geleden, ten einde raad, naar Brussel gebracht  ( wie of wat in Brussel ??? ). Na en dikke week is hij terug gekomen en het bedrijf in Brussel heeft de volgende ontdekking gedaan : DE VESPA HEEFT GEEN COMPRESSIE. Logisch dat hij dan niet start. Maar hoe komt dat? Wilde vermoedens van kapotte segmenten, beschadigde cylinder, vasthangende kleppen en ander onprettig nieuws. Vreemde zaak, want hij heeft maanden soms wel, soms niet gestart en als hij draaide, reed hij prima.  Dus soms wel compressie, soms geen. Als er mechanische schade is, dan is die er altijd ... dus niet soms wel, soms niet. Enfin ... de Vespa moet dus nu open - cylinderkop er af, kleppen checken enz...

Ik ga tegenwoordig 2 x per week naar Milmort ( t'is toch maar 50 km op en af ... ik heb er al zo'n 500km naar Milmort opzitten ... alsof ik niks anders te doen heb ). Er werd mij beloofd dat het nu snel zou gaan. Maar na een week is de motor nog niet open. Mijn geduld is inmiddels op ... Vandaag krijg ik dan te horen dat de cylinderkop er uiterlijk morgen af gaat ... én dat er een vermoeden bestaat dat de officiële Vespadealer die een kleine 1.000 km geleden het onderhoud gedaan heeft én de kleppen geregeld heeft, mogelijk de kleppen fout geregeld heeft zodat een klep de zuiger geraakt heeft en krom is. Alsof ik dat niet zou horen of voelen tijdens het rijden. Ik ben zeer benieuwd om de motor open te zien ... ik ken genoeg van techniek om zelf vast te kunnen stellen wat er aan de hand is.

Als dit verhaaltje echter gaat uitdraaien op een "dat is de ander z'n schuld " discussie tussen officiële, half officiële, grijze nevenimport Vespa verdelers en andere betrokkenen... dan gaan ze iets meemaken. Mijn advocaat-vrienden wrijven zich nu al in de handen ...  

Link naar reactie

Leon ... Jammer zo een verhaal des te meer omdat de "niet officiële" dealer nu zijn pijlen gaat richten op de "officiële " dealer ...hoe zielig kan men zijn . (dan nog maar gezwegen over het verhaal erachter kleppen geraakt... ) ...tjonge jonge echt  om te bleiten . Kansen genoeg gegeven zou ik zeggen laat de vrienden er maar op los !!!!

Link naar reactie

Ik ben hier gewoon maar mee aan het nadenken hé,,,ik geloof je als je zegt dat je genoeg ervaring hebt mbt tot kromme kleppen,,nu lees ik hier ook dat er al aan de kleppen gewerkt is en dat er geen compressie,,,,,,nu valt mijne Euro en dit is maar een gedacht hé,,,,,op dat tandwiel dat op de nokkenas staat,,,daar staat ook een centrifugaal/counterweight koppeling met veer op,,,ik ben dat ooit eens tegengekomen in de workshop manual en ik weet dat ik mij aan het afvragen was waarom diene cinéma op dat aangedreven nokkenas tandwiel moest staan,maar soit waarom weet ik nog niet,,,maar ik kan mij wel inbeelden dat als daar iets de mist ingaat,,ge problemen hebt.

Als ik tijd heb zal ik wel eens een foto of iets dergelijks posten.

 

CHEERS

Link naar reactie

Miljaar wat ellende. Ik zou deze dealer tussen neus en lippen vertellen dat ik een hoop vrienden had bij de Hells Angels . ;)

Beste ge weet toch da ge die moto club ... . ... Zijn naam niet mag gebruiken op fora,s en degelijke er staat zware straffen op.misschien wist je dit niet zeg dit alleen ter info zie da ge nie in de problemen geraakt.

Grtz

Link naar reactie

Ik ben hier gewoon maar mee aan het nadenken hé,,,ik geloof je als je zegt dat je genoeg ervaring hebt mbt tot kromme kleppen,,nu lees ik hier ook dat er al aan de kleppen gewerkt is en dat er geen compressie,...,nu valt mijne Euro en dit is maar een gedacht hé,,,,,op dat tandwiel dat op de nokkenas staat,,,daar staat ook een centrifugaal/counterweight koppeling met veer op,,,ik ben dat ooit eens tegengekomen in de workshop manual en ik weet dat ik mij aan het afvragen was waarom diene cinéma op dat aangedreven nokkenas tandwiel moest staan,maar soit waarom weet ik nog niet,,,maar ik kan mij wel inbeelden dat als daar iets de mist ingaat,,ge problemen hebt.

Als ik tijd heb zal ik wel eens een foto of iets dergelijks posten.

 

CHEERS

 

Bon,,even wat research gedaan,,,blijkbaar staat die koppeling op uw nokkenas tandwiel er...om beter te starten ,,,lees decompressie in startmodus,,,dus als dat grapje blijft hangen,kunt ge geen compressie opbouwen,denk ik dan,,,dit doet me denken aan die oldschool enduro's,,waar ge daar een hendeltje aan uw stuur voor had,,,maar blijkbaar heeft Piaggio gekozen voor een koppeling op uwe nokkenas,,,Whateva!!

 

CHEERS

Link naar reactie

als ik da zo allemaal lees heb ik de indruk dat het binnekort goed gaat komen . . . . 

 

eindelijk gaan ze dat blokje opengooien , wens echt voor de eigenaar dat zijn vespa zo snel mogelijk gemaakt word dat hij terug kan 

 

genieten na een lange stress periode.

 

grtz

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...