Ga naar inhoud
Vespaforum.be

LoMax

Leden
  • Items

    151
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

2 Volgers

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    Cosa GS 200 (weg)
    GTV 250 (ook weg)
    GTS 250 ie (weg)
    X7 (weg)
    GTS 300 Super
    GTS 125 Super (weg)
    GTS 125 Carb (218 Malossi)
    GTS 250 ie

Persoonlijke Gegevens

  • Land
    België

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

LoMax's prestaties

Enthusiast

Enthusiast (6/14)

  • Dedicated Zeldzaam
  • Conversation Starter
  • First Post
  • Collaborator
  • Week One Done

Recente badges

10

Reputatie

  1. Een mens moet hier ook alles zelf doen 😂 Na heel wat opzoekwerk, schema's, doormeten, testen, uiteindelijk toevallig op het volgende uitgekomen: Bij hoge trillingen, 120km per uur enz, deed het fenomeen zich niet voor. En na het stilleggen wou ie plots ook niet meer starten, geen enkele reactie op de startknop. Wat friemelen met de noodstop-knop, en weer perfect starten. Knop nog eens Off-On, en weer niet starten. Knop een milimeter terug, dus niet helemaal On, en starten als een nieuwe. Die rode knop is dus niet meer goed. En in de stand 'bijna On', is ook het vallen van de temperatuurwijzer verdwenen. Dus een nieuwe knop, en alles moet weer perfect werken. Zouden er ook Duitse of Japanse knoppen bestaan voor op die Vespa's?
  2. Hoe zou ik het volgende fenomeen kunnen verklaren/oplossen: Een GTS250 ie van 2010, het type met de analoge wijzertjes voor temperatuur en benzinepeil, Bij het rijden warmt hij normaal op, wijzertje mooi in het midden, en bij het gas volledig loslaten, gaat ook het temperatuurwijzertje naar beneden, koude stand. Terug gas geven=wijzertje terug mooi naar het midden. Koelvloeistof staat mooi op max, stekkertje op sensor zit goed. Even dacht ik aan de laadstroom, maar die is meer dan voldoende, ook in vrijloop. Nu geeft die temperatuursensor een signaal naar de ECU, voor de meterstand, maar ook voor de inspuiting. En dit type durft al eens stilvallen bij snel gas lossen en meteen afremmen/stoppen, de van huis uit arme inspuiting wordt vermoedelijk uitgeschakeld bij gas lossen, zolang de motor door het achterwiel wordt aangedreven. Zou er een verband kunnen zijn tussen dat afkoppelen van de injectie, en het vallen van dat wijzertje? De temp-sensor werkt op weerstand via de massa, ik zie daar geen + afgekoppeld worden. Maar zodra ik de gas opendraai, gaat de wijzer weer mooi omhoog, en ook bij volledige stilstand gaat ie weer langzaam omhoog (want bij loskoppelen van aandrijving door het achterwiel bij stilstand, begint de injectie weer benzine in te spuiten voor de vrijloop). Zie ik spoken, is dit een gekend verschijnsel?
  3. Ziezo, tool werkt, ik kan zo'n beetje alles uitlezen, en heb twee foutcodes (1 ivm lambda-waarde en 1 unknown) kunnen wissen, en die komen niet terug. De write-functie ga ik nog even niet uitproberen, nu hij goed start en draait. En dan natuurlijk de vraag over de TPS, ik lees in vrijloop bij 'gasklep' een waarde van 3,70°, en af en toe gaat die naar 3,80°. Gashendel positie 0. Bij verdraaien hendel, gaat ook die waarde omhoog, en gaat de Gasklep naar een waarde van 10,.... Wat zou de juiste waarde voor die gasklep bij koudstart moeten zijn, kan die 3,70° kloppen, of moet dat 0 wezen?
  4. Ziezo, eerste Ali. kabel binnen, en die werkt. Heb nog een tweede in UK besteld, wordt straks getest. Wordt vervolgd. (Detail: heel deze operatie was voor slechte koudstart en stilvallen op te lossen. Tijdens het wachten op de kabels heb ik de tank, waar al een jaar E95 in stilstond, aangevuld met goede E98 en portie Redex, resultaat: start en draait als een zonnetje!)
  5. Dat werkt alvast niet, mijn toestel ziet wel 'iets', maar kan geen verbinding maken, hij zal die ECU niet kennen vrees ik. Dus nog even wachten op mijn kabel.
  6. Hallo Pilaf, na jaren 'op goed geluk' klussen aan mijn GTS'en, wordt het tijd om eens wat diagnose-software te installeren en te gebruiken. Heb namelijk net een 2010 GTS250 gekocht, die koud enkel start met gashendel een cm open (toen ik hem kocht, was de motor al opgewarmd en startte hij meteen goed, dom hè). En nu mijn vraag, ik heb de Fiat kabel al aangeschaft, en vraag me af of de geschikte obd kabel nog steeds de kabel is die je hierboven beschrijft (VAG KLL FTDI), of heb je intussen al betere kabels gevonden? Ik heb zelf namelijk de dure HEX kabel die hoort bij het VDCS (VAG COM) diagnose prgrm van Ross Tech, maar die zou ik hier liever niet voor uitproberen, stel dat het fout gaat, €€brr. Lijkt dit geschikt? https://www.obd24u.nl/vag-kkl-usb-kabel-met-ftdi-chip.html De software zal nog wel dezelfde zijn voor die oude rakkers (ik ga misschien ook even testen of ik mijn AUTEL Maxidiag MD808 pro kan gebruiken, of lijkt dat ook een dwaas idee?)
  7. Ik heb de GTS nog niet aan de diagnose gehad, vooral omdat ie dan juist waarschijnlijk niks verkeerd gaat doen, en normaal starten. Ik zou dat toestel onderweg op mijn schoot moeten hebben, zoals ik ooit met mijn BMW deed. En als de ECU faalt, wordt het een dure hobby, het is een complete unit met het gasklephuis, €780, geen namaak of piraat te vinden. Maar een update, dat heeft ie eigenlijk nooit gehad, misschien eens achter horen. Intussen heb ik alle stekkers, vooral die op de ECU, met WD40 ingespoten, uitgeblazen en een paar keer in-en uitgestoken, old-school. Nu even dealer contacteren ivm update. Verder merk ik op dat de dodemansknop gebypassed is, in functie van bijgeplaatste led-strips en lampjes allerhande, terwijl de ECU dit circuit ook scant alvorens startimpuls te geven, misschien dit ook terug naar origineel zetten. Verder neem ik aan de de ECU nog enkele parameters checkt alvorens te starten, namelijk de aanwezigheid van spanning op de relais en het al dan niet draaien van de motor. Alvast bedankt voor het meedenken..
  8. Vergissing nr 1: ik heb de wiring diagram van de 300Super gebruikt, terwijl het een ABS versie is, ander diagram. De 12V+ loopt hier dus niet naar de startknop, maar inderdaad rechtstreeks naar de relais, pool 85, dat klop dus wel... De tweede draad vd relais (86) gaat ook niet naar fiche 24, maar naar fiche 10, het is dus niet de startknop die de relais bedient, maar de ecu...
  9. Ik loop al lange tijd tegen het volgende aan: de GTS300 (2014) start soms niet meer, vlak na het stilleggen. De startmotor gaat dan niet rond, hij reageert niet op de startknop. Al uitgesloten: nieuwe startknop gezet, de oude had behoorlijk speling en slecht contact. Nieuwe startrelais geplaatst. Nieuwe accu. Remlichtschakelaars gecontroleerd, remlichten branden tijdens de poging. Ik dacht eerst aan de warmte, vlak na het stilleggen, want na 5 minuten start hij weer gewoon. Ten einde raad dus maar een nieuwe startmotor, stel dat de oude door de hitte het even laat afweten: geen resultaat. Volgens de wiring diagram zou de spanning van de remlichten naar de startknop moeten gaan, en bij starten stuurt die dan de 12V + naar de relais. Ik merk dat de 12V+ echter rechtstreeks naar de relais (fiche 85, zwart/wit) gaat. En volgens datzelfde schema loopt de andere kabel (fiche 86 naar de stuurdoos, aansluiting 24). Wat zou betekenen dat de startrelais niet rechtstreeks door de startknop wordt van stroom/massa wordt voorzien, maar via de computer? Misschien om te vermijden dat je zou kunnen starten als de motor al draait. Dus los van de afwijkende aansluitingen, merk ik ook dat bij de falende startpoging er een tikkend geluid te horen is, als een oude wekker, terwijl ik de knop ingedrukt hou. Lijkt op impuls van de sturing. Om nu ook de computer niet te vervangen, ga ik een backup systeem monteren. Vermist de relais al 12V+ krijgt op de 85, ga ik een drukknop monteren om de 12V- aan de andere kant, de 86 toe te voegen. Altijd beter als de startmotor rechtstreeks onder stroom te zetten, met de nodig vonken als gevolg. Zie ik iets over het hoofd? Iemand de gouden tip, nog ooit tegengekomen? Diagnose is moeilijk, want hij doet het maar af en toe, en na enkele minuten is weer alles normaal. Koud start hij perfect, na 10 minuten stilstand eveneens...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...