Jump to content
Vespaforum.be

LoMax

Members
  • Content Count

    135
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

2 Followers

About LoMax

  • Rank
    Lid

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    Cosa GS 200 (weg)
    GTV 250 (ook weg)
    GTS 250 ie (weg)
    X7 (weg)
    GTS 300 Super
    GTS 125 Super
    GTS 125 Carb

Persoonlijke Gegevens

  • Land
    Belgiƫ

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ziezo, er zit een nieuwe regulator in, testrit, nog steeds hetzelfde. Dan het filtertje verwijderd dat lucht aan het membraan in de carb toelaat, ook geen effect. Compressiemeter krijg ik niet in de bougieopening, slang van de tester loopt vast tegen de carrosserie, daarvoor moet het blok er onderuit, even uitstellen. Dus even een nieuwe benadering: vanuit stilstand vertrekt hij gelijk een speer, dus vermogen genoeg. In de vario heb ik Dr Pulley sliders voor de 200cc geplaatst, dat klopt nog wel. Maar aan de koppeling heb ik niks veranderd. Te zwakke trekveertjes gaan geen verschil maken, eenmaal als hij gelanceerd is. Maar wat met de grote drukveer? Zou het kunnen dat die te zwak is voor het extra vermogen? Waardoor bij gas geven de achterste poullies plots te snel uit mekaar gedrukt worden (zwakke veer), en de vario hierdoor naar zijn grootste 'versnelling' schiet, een te grote doormeter krijgt. En de motor dus gewurgd wordt. Bij slippende riem of koppeling zou het toerental niet wegvallen, in tegendeel, maar bij een te snelle diameterwissel wel. Zit daar enige logica in? Volgende poging: eerst de goedkoopste.test, de oude 125cc rolletjes terug in de vario steken, die zetten minder kracht, dus wel hogere toeren maar minder koppel op de riem. En als dat iets oplevert, toch de veer in de koppeling vervangen, dan zit het in de aandrijving. Enige suggesties, goede ervaringen? Of gewoon de veer voor een 200/250 cc steken?
  2. Bij het nalopen van de kabelboom, stator check en regulator check: die regelaar was nergens te bespeuren, is gewoon eruit gesloopt geweest. Vandaar die losse stekker, die nergens op paste To be continued...
  3. De elektrische choke en de voeding ervan gecontroleerd, werkt prima, maar de (nieuwe) accu was zo goed als leeg. En met draaiende motor meet ik 11,80 volt op de accupolen, dat ding laadt dus niet! De kilometers die ik tot nu reed, zijn dus puur op accuvoeding gereden, nog goed dat ik telkens thuis geraakt ben... Eerst dit probleem aanpakken, stel dat het daarna weer beter gaat ;-) Behalve bedrading nalopen, nog tips?
  4. Het SAS systeem is uitgeschakeld, en meteen is ook het knetteren in de uitlaat gedaan, dat valt alweer mee. En het slangetje op het inlaatspruitstuk heb ik vervangen door een stop, dus daar kan ook geen valse lucht naar binnen. En ook nu gaat het een heel klein beetje beter, maar nog verre van goed. Morgen compressie meten. En een lamp aan de bougie koppelen, zo kan ik onder het rijden ook zien of hij blijft vonken op het ogenblik dat hij hapert...
  5. Lektest op de kleppen heb ik niet gedaan, hij heeft relatief weinig km en ze zijn niet los geweest, straks misschien wel nog compressie-test doen. Maar dan zou hij het altijd iets minder moeten doen. Maar je hebt wel een punt met die valse lucht. Onder het inlaatspruitstuk zit blijkbaar al kit, twee kleuren nog wel, dus al enkele keren 'behandeld' geweest. En in dat spruitstuk zit een buisje met een slangetje op, en ik ben niet zeker dat dit buisje nog goed afsluit, zeker eens testen. Want dat zou ook het knallen in de uitlaat verklaren, het SAS systeem dat niet goed functioneert, samen met een overdosis zuurstof langs een evt lek. Het hele systeem eens bypassen of afkoppelen, kijken of het dan beter wordt. Bedankt voor het meedenken...
  6. Waar denk je dan dat bij een 4takt valse lucht zou kunnen spelen? Tot aan de carb, aanzuiggedeelte, zou het niet zo'n probleem mogen zijn. Ik heb wel een rooktoestel om lekken te zoeken, of misschien wat remmenreiniger op mogelijke lekkage-plaatsen. Inlaatspruitstuk, maar verder zie ik geen kans om valse lucht te trekken, zoals de keerringen bij een 2takt. De uitlaat-joint is wel ruim, knettert een beetje, maar vermits er geen lambda-sonde op zit, gaat je die extra zuurstof ook niet meten. Toch eens op zoek gaan, elke tip is welkom, want zelf zie ik geen logische verklaring...
  7. Neen, niets van dit alles, het is de eerste generatie GTS, geen gadgets
  8. Blijkbaar ben ik de enige deelnemer aan dit topic, maar hier het vervolg, misschien heeft er straks toch iemand de goede tip: intussen is ook de benzinepomp (55ltr debiet), de afsluitklep en de benzinefilter vervangen, en heb ik de indruk dat het weer ietsje beter gaat, maar verre van echt goed. Dus starten gaat prima, rijden zonder te veel gas te geven is ook goed, maar bij gas opendraaien vallen er 'gaten' in het draaien. En af en toe is er een seconde dat hij plots toch voluit wil, om dan weer terug te vallen, ik heb het gevoel dat misschien de ontsteking wegvalt, maar zie niet hoe dit afhankelijk van de belasting kan zijn, bij continu rijden hapert hij niet.
  9. Intussen heb ik de 120 sproeier door een 115 vervangen (bougie was toch redelijk zwart), en het verschijnsel is al iets minder erg. En op vlakke weg, na rustig opbouwen, gaat ie rustig over de 110 km/u, maar bij het minste gas bijgeven is het even einde verhaal. Debiet pomp misschien net niet genoeg om kamer vol te houden bij gas geven? Vergelijken met of vervangen door pomp van grotere broers is moeilijk, de 200 had een ander type pomp en kleinere sproeier in de carb, en de 250 bestond niet in carb versie. Kent iemand de specificaties (vooral debiet) van de pomp, en evt een alternatief?
  10. Ik heb een 125cc carb voorzien van een 218cc Malossi cilinder en zuiger, het ding start meteen en draait mooi, rustig rijden valt ook nog mee, maar bij doortrekken hapert hij behoorlijk. Nu heb ik al wat dingen kunnen uitsluiten of vervangen: kleppen zijn goed gesteld en timing is goed. Ik had mijn twijfel over het membraan in de carb, en de elec choke, en daar die twee dingen samen meer kosten dan een nieuwe carb, heb ik er meteen een complete nieuwe carburator op gezet. De 108 sproeier had ik al mooi, zoals voorgeschreven, door een 120 vervangen. Bougie is nieuw. De rollen in de vario heb ik door Dr Pulley voor de GT200 vervangen, en die doen het goed. Luchtfilter is nieuw. Wat zie ik over het hoofd? Ik moet er wel bijvertellen dat ik niet weet hoe hij het deed als 125, ik kocht het ding na een jaar stilstand, met onbekende voorgeschiedenis.
  11. Dat ie de eerste 2 seconden werkt, en daarna niets meer, lijkt me normaal, bij mijn exemplaar is dat toch het geval. Zodra er genoeg druk is, stop ze met zoemen, er is nu eenmaal niet zoveel druk nodig als bij een injectie-motor, enkel de vlotterkamer moet vol gehouden worden. Maar voor die 9 volt heb ik niet meteen een verklaring.
  12. Band op druk brengen, en onderdompelen in een kuip met water (of in de vijver). zelfs het kleinste lekje geeft dan af en toe een luchtbelletje. Of een mengsel van water en detergent/afwasproduct overal overvloedig op sprayen (ik heb steeds zo'n sprayflacon klaar staan). Ook ventiel binnen en buiten checken met spray, en tijdens het proces ook even met ventiel bewegen (masseren).
  13. Ik heb de 125 Carb GTS blok open liggen, alles ziet er nog goed uit, maar de verleiding om er een cylinder met wat meer ademruimte (209/218) in te hangen, wordt nu wel groot. Iemand ervaring mee? Grotere hoofdsproeier lijkt logisch, maar wat met de vario, iets zwaardere rollen, om niet te lang hoog in de toeren te blijven? En de voetpakking, een maatje dikker nemen, of standaard laten? Ik zou natuurlijk kunnen gaan berekenen of de grotere boring een hogere compressie oplevert, dan lijkt de dikkere pakking een optie, maar misschien heeft hier iemand die oefening al gemaakt.
  14. Heb de slangetjes idd al even doorverbonden, lek=weg. Barstje onderaan in expansievat gevonden, lek2=weg. Nog paar dagen klussen en ik heb een nieuwe. Bedankt voor de tip en het meedenken, Brink is idd low-budget, voor de prijs van dat 'verwarmstukje' heb je een hele carb. En waarom zou ik die benzine willen opwarmen, zaakje goed open houden, wordt ie vanzelf warm van...
  15. Zo kan ik nog lang zoeken De ori carburator zit er nog op (lag er los bovenop), maar die buisjes ontbreken, je ziet nog waar ze vastgeschroefd zaten. En nu kosten die buisjes (verwarmer) bijna zoveel als een complete carb, misschien het juiste moment om er iets leuker van carb op te zetten, was toch al aan een 218 kitje aan het denken... Hartelijk bedankt, dat scheelt mij uren piekerwerk.
×
×
  • Create New...