Ik loop al lange tijd tegen het volgende aan: de GTS300 (2014) start soms niet meer, vlak na het stilleggen. De startmotor gaat dan niet rond, hij reageert niet op de startknop. Al uitgesloten: nieuwe startknop gezet, de oude had behoorlijk speling en slecht contact. Nieuwe startrelais geplaatst. Nieuwe accu. Remlichtschakelaars gecontroleerd, remlichten branden tijdens de poging. Ik dacht eerst aan de warmte, vlak na het stilleggen, want na 5 minuten start hij weer gewoon. Ten einde raad dus maar een nieuwe startmotor, stel dat de oude door de hitte het even laat afweten: geen resultaat.
Volgens de wiring diagram zou de spanning van de remlichten naar de startknop moeten gaan, en bij starten stuurt die dan de 12V + naar de relais. Ik merk dat de 12V+ echter rechtstreeks naar de relais (fiche 85, zwart/wit) gaat. En volgens datzelfde schema loopt de andere kabel (fiche 86 naar de stuurdoos, aansluiting 24). Wat zou betekenen dat de startrelais niet rechtstreeks door de startknop wordt van stroom/massa wordt voorzien, maar via de computer? Misschien om te vermijden dat je zou kunnen starten als de motor al draait. Dus los van de afwijkende aansluitingen, merk ik ook dat bij de falende startpoging er een tikkend geluid te horen is, als een oude wekker, terwijl ik de knop ingedrukt hou. Lijkt op impuls van de sturing.
Om nu ook de computer niet te vervangen, ga ik een backup systeem monteren. Vermist de relais al 12V+ krijgt op de 85, ga ik een drukknop monteren om de 12V- aan de andere kant, de 86 toe te voegen. Altijd beter als de startmotor rechtstreeks onder stroom te zetten, met de nodig vonken als gevolg. Zie ik iets over het hoofd?
Iemand de gouden tip, nog ooit tegengekomen? Diagnose is moeilijk, want hij doet het maar af en toe, en na enkele minuten is weer alles normaal. Koud start hij perfect, na 10 minuten stilstand eveneens...