Vespa Reng Deng Deng Deng Geplaatst: 6 november 2018 Delen Geplaatst: 6 november 2018 Hallo allemaal, na wat motorische problemen met mijn PK 50 S die zich onder andere uitte in matig stationair lopen en het gevoel dat de fut uit het blok is en er compressie verlies is. Aan de hand van deze klachten heb ik besloten het blok uit het frame te halen en te starten met een revisie. Het blok is inmiddels verwijderd en staat in een steun. Met het verwijderen van de koelkap is er een schroef afgebroken (ondanks WD40), iemand hier nog een idee voor om dit te verwijderen. Hij zit helaas in het carter vast Ook het vliegwiel en de ontsteking zijn verwijderd. Naar mijn idee is dit (krassen op de zuiger) de reden van het compressie verlies en het futloze gevoel van de motor. De documentatie is inmiddels ook al verzameld. Via dit topic zal ik de aankomende tijd regelmatig mijn bevindingen posten en om advies vragen. 1 Link naar reactie
Thys Geplaatst: 6 november 2018 Delen Geplaatst: 6 november 2018 1 uur geleden, Vespa Reng Deng Deng Deng zei: Met het verwijderen van de koelkap is er een schroef afgebroken (ondanks WD40), iemand hier nog een idee voor om dit te verwijderen. 2 Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 6 november 2018 Delen Geplaatst: 6 november 2018 Die zuiger en wrs cilinder zijn voor de vuilbak . Daar je voor de prijs van een dr 50 niet kan sukkelen. Je kan misschien eens met dit proberen https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-tapeinduithalerset-3-18-mm/p/B401074 Top dat je zo een topic start, succes Mvg Arti 1 Link naar reactie
Spaniard Geplaatst: 6 november 2018 Delen Geplaatst: 6 november 2018 Dit is super kruipolie, veel beter dan wd40, paar dagen op spuiten, laten intrekken, als er nog een stukje boven uit steekt, gleufje in de bout proberen te maken, zodat je ze met een platte schroevendraaier eruit kan draaien, beetje oppassen met tapeinden, als je die overdraait ben je verder van huis Succes! 2 Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 6 november 2018 Delen Geplaatst: 6 november 2018 3 uren geleden, Vespa Reng Deng Deng Deng zei: Met het verwijderen van de koelkap is er een schroef afgebroken (ondanks WD40), iemand hier nog een idee voor om dit te verwijderen. Hij zit helaas in het carter vast De vijs waarmee de koelkap achteraan op de carter zit? Schonekes afblijven en laten zitten. 90% van de smallframes rijdt sowieso zonder die vijs rond. 2 Link naar reactie
Wilby Geplaatst: 6 november 2018 Delen Geplaatst: 6 november 2018 En moest je ze toch willen verwijderen, groefje in zagen met een fijn zaagblad,opwarmen en proberen uit te draaien of te tikken met een schroevendraaier. Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 6 november 2018 Delen Geplaatst: 6 november 2018 Het is inderdaad het best als er nog uitsteekt om een groef te maken. Je vind soms schroevendraai achtige dingen waar je met een hamer kan opslagen en die dan de vijs kan losdraaien (ik heb dat liggen) maar ik weet niet hoe dat noemt. Gr Arti Link naar reactie
Spaniard Geplaatst: 6 november 2018 Delen Geplaatst: 6 november 2018 Ja , dat heet simpelweg een slagschroevendraaier , kheb dat ook , heeft me ook al heel goed geholpen . 1 1 Link naar reactie
nero Geplaatst: 6 november 2018 Delen Geplaatst: 6 november 2018 Alleen zien dat ge geen stuk van uw carter klopt, anders zijt ge nog verder van huis. Groetjes, nero. 1 Link naar reactie
Vespa Reng Deng Deng Deng Geplaatst: 6 november 2018 Auteur Delen Geplaatst: 6 november 2018 Iedereen alvast bedankt voor de tips! Ik ga het allemaal eens rustig bekijken en zien of ik die bout eruit krijg of niet. @nero dat is uiteraard niet de bedoeling, dan word het wel een heel duur geintje Link naar reactie
Vespa Reng Deng Deng Deng Geplaatst: 6 november 2018 Auteur Delen Geplaatst: 6 november 2018 8 uren geleden, arti-bella zei: Die zuiger en wrs cilinder zijn voor de vuilbak . Daar je voor de prijs van een dr 50 niet kan sukkelen. Je kan misschien eens met dit proberen https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-tapeinduithalerset-3-18-mm/p/B401074 Top dat je zo een topic start, succes Mvg Arti Ik was al niet van plan om de zuiger & cilinder te gaan hergebruiken. Die gaan naar de oudijzerboer. Link naar reactie
mesot Geplaatst: 7 november 2018 Delen Geplaatst: 7 november 2018 11 uren geleden, arti-bella zei: Het is inderdaad het best als er nog uitsteekt om een groef te maken. Je vind soms schroevendraai achtige dingen waar je met een hamer kan opslagen en die dan de vijs kan losdraaien (ik heb dat liggen) maar ik weet niet hoe dat noemt. Gr Arti slagschroevendraaier Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 7 november 2018 Delen Geplaatst: 7 november 2018 (aangepast) 21 uren geleden, Spaniard zei: Ja , dat heet simpelweg een slagschroevendraaier , kheb dat ook , heeft me ook al heel goed geholpen . 9 uren geleden, mesot zei: slagschroevendraaier . . .vijgen na Pasen. Spaniard was je al voor met zijn "slagtoernavies" 7 november 2018 aangepast door Vespaciao LEZEN IS WETEN Link naar reactie
Vespa Reng Deng Deng Deng Geplaatst: 7 november 2018 Auteur Delen Geplaatst: 7 november 2018 Inmiddels alweer een paar stappen verder met het demonteren. De cilinder en zuiger zijn verwijderd. Het lijken de originele cilinder, zuiger en cilinderkop nog te zijn (uit 1985) gezien de Piaggio tekens en tekst die ik gevonden heb. Al met al ziet dit er wel rampzalig uit De koppelingsdeksel en achterrem plaat zijn ook verwijderd. Link naar reactie
Vespa Reng Deng Deng Deng Geplaatst: 7 november 2018 Auteur Delen Geplaatst: 7 november 2018 Ook heb ik de stelschroeven voor de schakelkabels verwijderd. Één kwam zonder problemen los en de andere brak ondanks een bus WD40 die over en in de cruciale plekken zijn gegaan met enkel en alleen handkracht al af Het gaat lekker zo met die rotte bouten, heb helaas geen grip meer op het stuk wat in het carter zit. Dus dat wordt uitboren en een nieuw schroefdraad laten tappen denk ik. Iemand nog een goed adres waar ik dit kan laten doen? Het liefst niet al te ver van de provincie Drenthe af natuurlijk. Link naar reactie
mesot Geplaatst: 8 november 2018 Delen Geplaatst: 8 november 2018 Op 7-11-2018 om 17:30, Vespaciao zei: ... vijgen na Pasen...Spaniard was je al voor met zijn "slagtoernavies" sorry ik was nog zover niet stonden nog wat onder 1 Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 8 november 2018 Delen Geplaatst: 8 november 2018 18 minuten geleden, mesot zei: sorry ik was nog zover niet stonden nog wat onder . . ..geen probleem. dat is mij ook al gebeurd. en je kan na een tijdje je "geschreven tekst" niet meer verwijderen. niemand is perfect ( alhoewel sommigen dat wel denken ) Link naar reactie
Vespa Reng Deng Deng Deng Geplaatst: 8 november 2018 Auteur Delen Geplaatst: 8 november 2018 Inmiddels de koppeling probleemloos kunnen verwijderen Link naar reactie
Thys Geplaatst: 9 november 2018 Delen Geplaatst: 9 november 2018 (aangepast) Op 8-11-2018 om 00:13, Vespa Reng Deng Deng Deng zei: De cilinder en zuiger zijn verwijderd. Het lijken de originele cilinder, zuiger en cilinderkop nog te zijn (uit 1985) gezien de Piaggio tekens en tekst die ik gevonden heb. Al met al ziet dit er wel rampzalig uit Mocht je de originele cilinder + kop willen behouden: keertje stralen, nieuwe zuiger en laten boren+honen doet wonderen. Wellicht is dit net zo duur als een nieuwe cilinderkit. Ik heb dat laatst hier laten doen: https://www.atmcylindertechnics.nl Ben tevreden met het resultaat! 9 november 2018 aangepast door Thys 2 Link naar reactie
Thys Geplaatst: 9 november 2018 Delen Geplaatst: 9 november 2018 Op 8-11-2018 om 00:32, Vespa Reng Deng Deng Deng zei: Ook heb ik de stelschroeven voor de schakelkabels verwijderd. Één kwam zonder problemen los en de andere brak ondanks een bus WD40 die over en in de cruciale plekken zijn gegaan met enkel en alleen handkracht al af Het gaat lekker zo met die rotte bouten, heb helaas geen grip meer op het stuk wat in het carter zit. Dus dat wordt uitboren en een nieuw schroefdraad laten tappen denk ik. Iemand nog een goed adres waar ik dit kan laten doen? Het liefst niet al te ver van de provincie Drenthe af natuurlijk. Opboren zou ik niet doen, zonde van het blok. Bovendien zijn er andere oplossingen. Nogmaals het filmpje bekijken wat ik eerder postte en deze set bestellen: https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-tapeinduithalerset-3-18-mm/p/B401074 (link gejat van Arti-Bella ) 1 Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 10 november 2018 Delen Geplaatst: 10 november 2018 Ben wel benieuwd naar de conditie van je compresieplaat ... Link naar reactie
Vespa Reng Deng Deng Deng Geplaatst: 11 november 2018 Auteur Delen Geplaatst: 11 november 2018 19 uren geleden, Adrian zei: Ben wel benieuwd naar de conditie van je compresieplaat ... Ik ook. Link naar reactie
Vespa Reng Deng Deng Deng Geplaatst: 11 november 2018 Auteur Delen Geplaatst: 11 november 2018 Inmiddels weer verder gegaan en de carterhelften kunnen scheiden van elkaar. Helaas wel tegen het volgende probleem aangelopen en dat is dat de krukas in de vliegwielzijde van het carter is blijven zitten en ik deze met een plastic/rubberhamer niet krijg verwijderd. Evenals de primaire as zit nog in de carterhelft. Ook deze bout komt niet met een paar simpele tikjes van een plastic/rubberhamer los. Wel iets positiefs, de compressieplaat lijkt tot nu toe in orde. Hoewel de zijde aan de vliegwielzijde nog beoordeeld moet worden. __________________________________ Heeft iemand tips of tricks om deze drie problemen op te lossen? - hoe verwijder ik de krukas uit de vliegwielzijde van het carter? - hoe verwijder ik de primaire as? - hoe verwijder ik de carterbout (foto 3)? Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 11 november 2018 Delen Geplaatst: 11 november 2018 Krukas/primaire as , de boel erond even opwarmen met verfstripper Carter bout als het niet stoort , gewoon laten zitten . anders ook hier Carter errond wat verwarmen en dan de truc met de twee boutjes op elkaar. Maar voorzichtig ! Als bout afbreekt wordt het veel moeilijker om op te lossen 1 Link naar reactie
Vespa Reng Deng Deng Deng Geplaatst: 11 november 2018 Auteur Delen Geplaatst: 11 november 2018 7 uren geleden, Adrian zei: Krukas/primaire as , de boel erond even opwarmen met verfstripper Carter bout als het niet stoort , gewoon laten zitten . anders ook hier Carter errond wat verwarmen en dan de truc met de twee boutjes op elkaar. Maar voorzichtig ! Als bout afbreekt wordt het veel moeilijker om op te lossen Thnx voor de info. De krukas en de primaire as zijn inmiddels verwijderd. De tip om daar een verfstripper bij de gebruiken had ik inmiddels van @Daan ontvangen via een PM. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen