Jump to content
Vespaforum.be

Frederik9111

Members
  • Posts

    2,697
  • Joined

  • Last visited

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    Special 90
    Acma 125
    VNB1T 177 O’rat
    Sprint 215 Pinasco
    Primavera 125
    Primavera ET3 133 Polini
    T5 172 Malossi MRP
    PX 125 E
    PX 190 E Pinasco
    PX 225 E Pinasco

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Sint-Niklaas
  • Land
    België

Recent Profile Visitors

6,561 profile views

Frederik9111's Achievements

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • Reacting Well Rare
  • Conversation Starter Rare
  • Dedicated Rare
  • Very Popular Rare
  • First Post Rare

Recent Badges

1.4k

Reputation

  1. Een standaard Si 24-24 hoort in alle omstandigheden voldoende te zijn voor een standaard 200cc. Als de motor niet goed draait is er iets mis. Transfer gaatje vergroten of vlotterkamer verhogen kan stricto senso nooit “nodig” zijn voor een verder standaard setup. Heb je de essentials al gecheckt? Staat en debiet van de benzinekraan/leiding? CDI? Bougie?... Best eerst daar es naar kijken. De doktor van den Dam is overigens even betrouwbaar als het advies van de meeste specialisten hier hoor. 😉
  2. Een ietsje te lang kan geen kwaad, maar de kabels op jouw foto zijn minstens 10-15cm te lang. Bij té lange gainen dien je eerst de binnenkabel eerst strak te trekken binnenin de gaine alvorens ook effectief te schakelen/ontkoppelen/functioneren. Door de kabels correct op maat te maken wordt de bediening een stuk strakker en accurater. Naar mijn ervaring bevatten alle aftermarket-sets bevatten (veel) te lange buitenkabels. Correct op maat maken is de boodschap. Voor koppeling-, versnellings en achterremkabels: strak tussen beide stopper + 2à3 cm. Voor de voorrem 5à8cm bij ingedoken swingarm.
  3. De meeste Specials hebben geen remcontact aan de pedaal. Het stukje over aanpassing van de kabelboom en maak/breek-contacten mag je desgevallend overslaan. De werking van de toeter is afhankelijk van de herkomst van je scooter (verschillende versies). Gewoon eerst even aansluiten via het schema van MR160 in bovenstaande link en kijken wat er werkt en vandaar verser werken dus. 👍
  4. Yop. Da’s een PK-blok dus. Hier vind je de oplossing.
  5. Da’s geen Special motor. Die plug wijst op een 12v PK (S) stator. Die ontsteking is niet rechtstreeks op de kabelboom aan te sluiten. Daarvoor dien je een eerst een 12v regulator te plaatsen en de kabelboom licht aan te passen naar 12v-principes.
  6. Vergelijken met PX heeft weinig zin ams de ontsteking nog de originele 6v-versie. Check de basics: lampjes en claxon niet verbrand? Voldoende massa punten?... Indien geen zichtbare problemen is de lichtspoel op ontstekingsplaat wellicht gaar (= gescheiden van de overige 1 of 2 spoelen).
  7. Krukaskeerring binnenin gaar? Revisie-time... ☝😬
  8. De beugel hoort normaliter omgekeerd te zitten; met de kabelklemmetjes omhoog. In deze positie kan de beugel&CDI-combo de binnenkant van de bil raken, denk ik.
  9. Bedoel je dat de diameter van de pistonpennen verschillend is?
  10. Met de originele vertanding worden smallies idd snel vinnig maar door de vertandingsverhouding aan te passen kan je het extra vermogen wel wat spreiden. Met een Polini 130cc met 24mm carb en 24-61 vertanding kan je i.c.m. een originele banaan erg aangenaam cruisen. Een variabele onsteking en BGM semi-expansie banaan geven nog wat extra koppelleute.
  11. Je bedoelt wellicht dat je hoofdsproeier is vergroot voor een Polini (semi-)expansieuitlaat? Ja als weer een originele pot wil plaatsen dien je idd die sproeier weer te verkleinen. Over welk PX-type/jaartal gaat het? Nog steeds 125cc? Originele luchtfilter?
  12. Gewoon de moer er terug op (net iets verder dat het draadeinde) en you're safe (idem voor drijfas e.d.). Maar euh, ik heb nog nooit een vliegwiel op die manier van een krukas gekregen. En zou't ook niet aanraden, toch niet in omstandigheden waarbij de krukas aan de de andere kant "vrij" kan bewegen (wat in dit geval al niet kan). Misschien mogelijk eventueel desgevallend als laatst mogelijke oplossing. Lijkt me de beste manier om het zwakke aluminium schoepenrad te beschadigen, je krukas in onbalans te slaan of de lagervatting aan de koppelingskant stuk te kloppen. Ik zou eerst maar es in een goeie pulytrekker investeren dan.
  13. Ook smallframes (behoudens de exemplaren met circlips) hebben dezelfde 28x1 binnendraad, toch. Zeker van de maat van de trekker?
×
×
  • Create New...