Jump to content
Vespaforum.be

Veloce.

Members
  • Content Count

    9
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

6 Neutral

About Veloce.

  • Rank
    Newbie

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    50N '67

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Limburg
  • Land
    Nederland

Recent Profile Visitors

69 profile views
  1. Thanks voor de tips wederom. Dat is dan meteen weet wat leergeld. Ik rekende erop dat een nieuw carter wel even te regelen zou zijn voor niet al te veel geld. Voordat ik aan de motor wil beginnen zijn we denk ik wel weer paar maanden verder, maar ik zal dan mijn ogen open houden voor ;of een compleet carter (want wil toch al krukas en cylinder vervangen) óf inderdaad een redelijk motortje voor een normale prijs. Ik heb vandaag het frame naar de spuit gebracht om 2 kleine oneffenheden bij te werken. De naad boven de claxon (zie foto) was afgekit en daardoor had de verf niet mooi gehecht. Heeft iemand wellicht een foto of uitleg hoe het hier normaal zit? Wel/geen kitnaad of gewoon een openstaande rand ofzo?
  2. Yes, inderdaad uit Hasselt. Bekende van je?
  3. Thanks! Héle nuttige link, precies wat ik zocht! Als je ook nog die handleiding voor de motor hebt, dan houd ik me aanbevolen. De adressen in NL ken ik wel, die in Italië is zeker ook handig!
  4. Ja, daar is inderdaad een stuk uit ter grote van een 1-euro munt. Ik heb ook niet al te veel vertrouwen in het blokje gezien het gebruik van de vloeibare pakking. Ik wilde het blok denkelijk toch al uit elkaar halen, omdat ik zo'n gebruikt blok anders niet vond matchen met de rest van de Vespa waar alles nieuw aan is. Het gat had ik daar al opgemerkt, maar kan/kon niet echt zien of hij er ook lekt. Maar omdat daar iets omheen gesmeerd zit reken ik daar wél op. Om nou meteen een nieuw blok te gaan zoeken lijkt me wat extreem, ik denk eerder dat een nieuw carter wel voldoende zal zijn. (dus als iemand iets heeft liggen? :-) ) Dit setje schokbrekers zat er overigens bij. Ze zijn achteraf door iemand zwart gespoten, dus kan geen merk of type zien. Herkent iemand deze?
  5. Na een voorsteltopic eerder deze week maak ik hier dan maar een apart projecttopic aan. Zoals al eerder aangegeven heb ik nu op 35-jarige leeftijd mijn eerste brommer gekocht. Ik ben sinds mijn 18e al bezig aan klassieke Alfa's, dus ik vertrouw erop dat ik dat ding wel in elkaar krijg. Maar ik ontbeer natuurlijk enkele brommer- en 2-takt-specifieke kennis. Die hoop ik hier ook te vinden als ik een beetje vast kom te lopen. Het betreft een 50N uit de 2e helft van 1967, dus een 2e serie. De kleur is okergeel, a.k.a. Giallo Positano. Ik wil hem zo qua looks zo origineel mogelijk laten, dus alles wat qua uiterlijk op dit model hoor. Dus gewoon stalen geperste wielen en geen chromen stript. Ik twijfel alleen of ik de vloerrails ook origineel rubber doe, ook toch de chromen versie. Motorisch zit ik te denken aan een upgraden naar 70 a 80cc, maar daar moet ik me nog allemaal over gaan inlezen wat de beste optie is. Dat komt wel als ik met de motor aan de slag ga. Eerst even een indruk van de Vespa: ik heb 'm recent in België gekocht, maar woon zelf nét aan de andere kant (500m) van de grens. Gekocht van een echte lierhebber met een stuk of 6 smallframes in zijn bezit. Deze okergele was begin dit jaar geheel gerestaureerd, daarmee bedoel ik volledig gelast en vers gespoten. Ook kreeg ik er een doos onderdelen bij, maar heb ik gezien dat niet alles helemaal klopt. Dus daar kan ik al fijn naar op zoek. Het frame is erg mooi gespoten maar heb toch 2 mindere plekken gezien die ik ga laten bijwerken. De bovenrand van de voorkant is niet heel mooi gespoten omdat de vorige eigenaar daar een chromen strip wilde monteren. Deze hoort natuurlijk niet op een 50N, dus moet ik dat stukje even bij laten werken. Ook de horizontage lasnaad 10cm boven de claxon is niet mooi afgewerkt, als daar niet goed ontvet is geweest. Ik heb gelukkig de pot met de gebruikte verf meegekregen, dus kan ik het zonder kleurverschil bij laten werken. De motor is volgens het nummer uit 1968. Het is z.g.a. zeker niet het originele blok mee, ik begreep van de vorige eigenaar dat hij voorheen eerst was voorzien van een PK50-blokje. Dat verklaart ook waarom er een spanningsregelaar bij de onderdelenbulk zit. Nog enkele foto's van de restauratie eerder dit jaar: De komende maand heb ik nog weinig tijd om er aan te werken en laat ik eerst die 2 plekjes even bijspuiten. Daarnaast ben ik vooral bezig met het inventaristeren wat ik nodig heb voor de body (véél!) en ook veel filmpjes/boeken aan het bekijken. Ik heb al een bedradingsschema, maar ik mis bijvoorbeeld nog een goed werkplaatshandboek. Heeft iemand wellicht een tip voor me? Ook op YouTube staat veel info, maar zo merk ik dat er voor de vooras/naaf/remmen vooral veel info is over het latere type zoals de Special heeft. Zo zoek ik nog een mooie tekening van dit deel van de Vespa, specifiek voor de vroege 50 met kleine remmen en dichte wielen. Ook hierbij iemand die dit wellicht heeft?
  6. En is er wellicht ook een voorbeeld van het correcte achterlicht?
  7. Ah super, bedankt! Zo had ik het nochtans ook in gedachte, maar na het zien van een aantal foto's meende ik dat de 2e serie dus wél die strip had. In hoeverre is dat verlengde frame groter dan de vroege 50's?
  8. Ik ben begonnen aan de restauratie van mijn 50N uit '67. Het is een hele vroege 2e serie, afgaande op het serienummer. (S2 begint bij *200001) Maar nu vraag ik mij af wat de optische verschillen zijn tussen de 2 series. Ik kreeg namelijk een set chromen lijsten erbij voor de voorplaat en de koplamp. Maar volgens mij is dit niet correct. Ik was eerst in de veronderstelling dat de 2e serie geen chroom op de koplamp en voorspatbord heeft (net als 1e serie 50N), maar dan wél die chromen lijst om de voorplaat. Zie foto 2 hier onder. Echter zei een vriend van mij gisteren dat de 2e serie qua uiterlijk gewoon identiek is aan de 1e serie, dus volledig vrij van chromen versiersels en het zwarte Vespa-logo voorop. (Foto 1) Beide foto's zijn trouwens 2e series, afgaande op het hexagonale logo. Maar wat is nou juist?
  9. Hoi! Ik ben Rik (35), woonachtig ergens tussen Visé en Maastricht en heb afgelopen week mijn allereerste brommer gekocht. Oorsponkelijk een groot liefhebber van Alfa Romeo's en andere Italiaanse auto's, maar een oude Vespa was ik al jaren naar aan het kijken. Ik wilde namelijk heel specifiek een 50N die ik dan ik blauw of (oker)geel wilde spuiten. Maar het was een beetje een sluimerende zoektocht die ook soms maanden weer stil lag. Totdat ik afgelopen week een leuk 50N-project voorbij zag komen dat in de buurt stond, waarbij de body al volledig was gerestaureerd en gespoten in okergeel. Het was één van de allereerste 50N's uit de 2e serie (#702, BJ1967) en gespoten in origineel Giallo Positano. Er zit een hele bulk onderdelen bij, maar heb ook al gezien dat niet alles compleet is of er wat spulletje goed schoongemaakt/gereviseerd moeten worden. Ik ben van plan hem qua looks zo origineel mogelijk te houden, technisch weet ik het nog niet zo. Ik zit te denken over een upgrade naar 70 of 80cc en/of naar 10" wielen met grotere remmen. Maar dat laat ik even afhangen van wat ik nog allemaal aan onkosten tegen kom. Er zit een motor bij, maar ik moet nog even kijken in welke staat hij is. Hij schijnt een aantal jaren geleden gereviseerd te zijn, maar daar is geen bewijs van. Daarom neig ik ook een beetje naar even schoonmaken en eerst een gaan rijden. Maargoed, dat is een zorg en beslissing voor later. Zoals gezegd wordt dit dus mijn allereerste brommer, daar ik als 16-jarig er geen heb gehad. Ik ben echter wel aardig handig, want bezit wel 2 klassieke Alfa Romeo's ('65 Giulia Super en '85 Spider Veloce) en een Abarth 595 waar ik zelf aan sleutel. Ik hoop op dit forum dan ook veel info (en hulp) te vinden, daar brommer- en 2-takt techniek voor mij echt iets nieuws is. Hieronder nog enkele foto's van de Vespa:
×
×
  • Create New...