Jump to content
Vespaforum.be
BjornDJ

Vanwaar komen de gaatjes :)

Recommended Posts

Beste Vespagisten, 

Ik ben volop bezig met het restaureren van mijn bacchetta '48 en één ding is met onduidelijk en maakt me heel curieus. Op mijn frame waar de "vespa badge" hangt zijn een 6 tal gaatjes en ik weet niet wat er ooit gehangen heeft. Ik dacht eerst aan het vespa logo, maar dan zou het compleet verkeerd gehangen hebben, ik heb geen idee... misschien hebben jullie wel suggesties... ik zou de gaatjes willen verstoppen ;) 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post

….die gaten komen er waarschijnlijk door een "wilde achtervolging" waarbij "pistolen" gebruikt werden ;):D …( dichtplamuren, grondverf en lak erover )

  • Haha 2

Share this post


Link to post

Zou daar geen badge met de naam van van de handelaar hebben gestaan ? Dat werd wel meer gedaan vroeger…

Gaatjes dichtplamuren op een “ bewegend” beenschild is niet zo’n strak idee , dat zijn Indische carrosseriewerken .

als je het goed wil doen laat je het dichtlassen.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
2 hours ago, Domi said:

Zou daar geen badge met de naam van van de handelaar hebben gestaan ? Dat werd wel meer gedaan vroeger…

Gaatjes dichtplamuren op een “ bewegend” beenschild is niet zo’n strak idee , dat zijn Indische carrosseriewerken .

als je het goed wil doen laat je het dichtlassen.

idd dicht lassen is een optie... maar dan moet ik hem herlakken (ben ik over aan het twijfelen). De lassen herschilderen gaat volgens mij niet gaan daar de lak bijna 60j oud is en je dit nooit meer hetzelfde krijgt... 

Share this post


Link to post

Herlakken zou ik zeker niet doen. Bij mijn ss had ik ook 2 gaten op overschot, heb het zo opgelost:

image.thumb.png.ca4e1674cb8239ae2f25dae709b2791e.png

De 2 bovenste gaten kan eventueel gebruiken als je het logo iets anders hangt. 

Groetjes, nero.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post

Mooi ding , maar ik denk wel dat er iets niet klopt aan uw logo , is volgens mij geen origineel waardoor de maten wel eens niet 100% kunnen kloppen .

kan je eens wat meer foto's van uw Vespa posten ? 

Grtz sidvespa

  • Thanks 1

Share this post


Link to post

Hi Sid

bedankt voor je reactie. Ja idd mogelijks misschien slechte badge. Voorlopig enkel foto van de vorige eigenaar toe hij hem verkocht maar is niet verandert behalve dat hij nu uit elkaar ligt :mellow::rolleyes:

98EC948A-873F-4B37-93C9-DFE4C7E6256A.jpeg

C8F7BA56-E4B1-4D43-98DF-3875AEF9B634.jpeg

7F837C1D-60B7-4987-B21E-15659F177CD6.jpeg

6A971F97-DC7E-4D40-AE38-845DB5F21869.jpeg

0FF7444A-BAD1-4AF3-A1F0-3BDE7E844F16.jpeg

A4A0008C-9D95-4440-A4BA-5050DDF46979.jpeg

63F98126-C530-4492-84C6-8E0BB2FF119E.jpeg

6D3FDD98-C1A3-48C1-BDA1-ADD54B2F8F4F.jpeg

  • Like 4

Share this post


Link to post

Nog eens bekeken en volgens mij is uw logo inox , 

voor de rest mooi scooter , je meld dat hij uit elkaar is wat zijn de plannen dan?? Opnieuw een nieuwe laklaag?? Of deze behouden?? 

Ik zou in elk geval op zoek gaan naar een origineel logo ( kan wel wat kosten weet ik ) 

en indien geen nieuwe lak de nu geplaatste gewoon vervangen , indien wel een nieuwe laklaag gaten dichten ( lassen dus ) en logo op de juiste plaats monteren 

veel Suc6 nog met uw project ik hoop dat je ons hier zo nu en dan laat volgen via een fototje zo af en toe ;)

grtz sidvespa

  • Like 1

Share this post


Link to post

Btw de gaatjes met een 1 gemarkeerd zouden wel eens van een dealer logo kunnen zijn ,hoewel in de jaren 40 en 50 toen meestal decals gebruikt werden  en in de jaren 60 meer dealer logos ! 

De met 2 gemarkeerde gaatjes zijn voor mij een raadsel 

IMG_1585.JPG

  • Like 1

Share this post


Link to post

Zo misschien: 

 

6D3FDD98-C1A3-48C1-BDA1-ADD54B2F8F4F.jpeg.7851cf41cc68d3385aeb1a2b81f92040_LI.jpg

Share this post


Link to post
16 minutes ago, nero said:

Zo misschien: 

 

6D3FDD98-C1A3-48C1-BDA1-ADD54B2F8F4F.jpeg.7851cf41cc68d3385aeb1a2b81f92040_LI.jpg

Ja, ik ga het er eens afnemen en eens zien waar ik het kan passen :)

Bedankt voor de tip

Share this post


Link to post
Op 19/7/2019 om 14:25, BjornDJ zei:

idd dicht lassen is een optie... maar dan moet ik hem herlakken (ben ik over aan het twijfelen). De lassen herschilderen gaat volgens mij niet gaan daar de lak bijna 60j oud is en je dit nooit meer hetzelfde krijgt... 

Herlakken?  Ik vind die look zo nog wel dik in orde met die zwarte velgskes!  Herspuiten en je je hebt er terug eentje zoals alle andere.... Trouwens, als eens een beetje decaan geprobeerd?  Zou niet van verschieten als daar nog originele lak onderzit...

Veel plezier

N

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
21 hours ago, BjornDJ said:

Ja, ik ga het er eens afnemen en eens zien waar ik het kan passen :)

Bedankt voor de tip

Hoi, ja, dacht ik ook. Komt precies wel overeen met de gaatjes van het logo maar dan gekanteld.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Wat wijzer geworden, ik heb het logo er eens afgehaald en je raadt het nooit. Als ik het kantel zijn de gaten bedenkt en komen ze perfect overeen. Het logo heeft dus ooit zo gehangen. Strange :blink:

en nu , toe lassen zeker :rolleyes:

74D7E7FB-45E3-4E28-ADA6-44792129E335.jpeg

Share this post


Link to post

… of zo laten.  Misschien wou de eerste eigenaar wel dat het logo zo hing.  :)

Ik vermoed dat er toen nog geen MISA- logo's waren (die waren gekleefd).  Het logo heeft dus altijd zo gehangen. 

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post

Denk je dit echt? Alle foto’s dat ik zie staat het wel anders :wacko:

Share this post


Link to post

1949-1950 is te vroeg voor MISA, hoor. Wellicht een foutje bij een eerdere restauratie/aanpassing-aan-de-goesting destijds. Gewoon die gaatjes laten zitten jong. Net als die oude blauwe lak. Die Vespa heeft 70 jaar “geleefde”. Niks schoner dan een paar rimpels/kilootjes die er bij komen in de loop der jaren. (Maak ik mezelf ook wijs elke keer als ik voor een spiegel passeer).

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
10 uur geleden, Frederik9111 zei:

1949-1950 is te vroeg voor MISA, hoor. Wellicht een foutje bij een eerdere restauratie/aanpassing-aan-de-goesting destijds. Gewoon die gaatjes laten zitten jong. Net als die oude blauwe lak. Die Vespa heeft 70 jaar “geleefde”. Niks schoner dan een paar rimpels/kilootjes die er bij komen in de loop der jaren. (Maak ik mezelf ook wijs elke keer als ik voor een spiegel passeer).

Als je 15jaar geleden op internet intikte: "oude scooter", kwam er gegarandeerd een foto voorbij van een felblauwe curryscooter met logo verkeerd gehangen :P

Share this post


Link to post

Zou er wel een Nagy (Il Naso) compressiekop opzetten en een Megadella uitlaatje van bij Bollag... Dan gaat hij iets vlotter.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Hey, Hello, 

Mijn excuses van het laten van updates maar ik was zo hard bezig met de restauratie van mijn broncchetta (haar nickname) dat ik niet aan de tijd kwam hier even wat te posten.:)

Ondertussen is mijn motortje volledige gereviseerd (met grote dank aan Frederik9111, je bent een schatje. Oké ik had beloofd niet emotioneel te worden :wub:) en is zo goed als alles vernieuwd. Dit zowel in de motor  (dichtingen, bourages, piston, roulementen, kicker, carterring, , ontkoppelingsplaten, ontsteking, bobines, enz… zelfs de olie ) als buiten de motor ben ik nu de volledige elektriciteit aan het vernieuwen samen met de gainen en kabels.

Status van vandaag, ik heb dit voorbije weekend de eerste keer gereden met haar en super, ze draait heel mooi, alhoewel het afregelen niet zo simpel is bij een bacchetta van 71 jaar. Nu nog de elektriciteit goed krijgen en ik kan met haar eens buiten komen.

Ik post wat foto’s, enjoy :rolleyes: (let op oude en nieuwe pics staan wat door elkaar)

 

4015656F-F2F4-4C8D-A18F-CD2D9BE739A6.jpg

IMG_8914.JPEG

 

 

 

IMG_8947.JPEG

IMG_8951.JPEG

IMG_8972.JPEG

IMG_8973.JPEG

 

IMG_9120.JPEG

 

 

IMG_9246.JPEG

IMG_9250.JPEG

IMG_9254.JPEG

 

IMG_9266.JPEG

IMG_8917.JPEG

IMG_8945.JPEG

Edited by BjornDJ
  • Like 4

Share this post


Link to post

Amai da's rap gegaan :blink:.

Die @Frederik9111 is precies wel een tovenaar... 

Zalige kleur trouwens! Zeker niet herspuiten!!

  • Haha 1

Share this post


Link to post
13 minutes ago, DD_ves said:

Amai da's rap gegaan :blink:.

Die @Frederik9111 is precies wel een tovenaar... 

Zalige kleur trouwens! Zeker niet herspuiten!!

Ik heb zijn toverstok nog niet gezien :huh:

  • Haha 2

Share this post


Link to post
2 hours ago, BjornDJ said:

Ik heb zijn toverstok nog niet gezien :huh:

Ik ga daar ook liever voor passen.. :lol:

  • Haha 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By Dreke
      hallokes . Ik ben andreas ,8 jaar geleden voor mijn lief naar belgie verhuisd. Nu mijn vraag. De uitlaat van mijne peugeot tweet 50cc is gisteren bij 60km per uur bij een serieus hobbeltje en kleine sprong gescheurd(volledig ene keer rond) . Zou het mogelijk zijn een dunn metal plaatje rond die scheur en met koper te solderen? Ken er niet zoveel mensen hier in Antwerpen, en via een garagist te laten lassen is een te dure optie voor mij? Iemand handige tips? Groetjes den Duits ....
    • By Pilaf
      Na jaren gepruts aan mijn 6v systeem ben ik om. Een paar weken geleden liep ik de garage in en trof een plas accuzuur onder mijn GS160. Bil eraf en wat bleek, een scheurtje in de Yuasa accu. Het zuur had een deel van de reservevelg en beschermkap weggevreten. Was dit de druppel en het definitieve afscheid van mijn 6v systeem, ja zeker...op naar het 12v elektronische ontsteking tijdperk.
      Ik heb na het lezen van meerdere topics besloten om voor de Vespatronic te gaan. Het had net zo goed een Parmakit, Pinasco of BGM kunnen zijn want zover ik heb gelezen maakt het voor zowel de kwaliteit als installatie voor een standaard GS niet heel veel uit.
      Ik denk dan ook dat onderstaande informatie ook prima kan worden gebruikt voor de andere systemen.
      Vanwaar dan dit topic, ik probeer alle gevonden informatie en mijn installatie te combineren en hier met jullie te delen omdat er een hoop handige en nuttige informatie verspreid staat over de diverse topics.
       
      Wat heb ik aangeschaft voor deze conversie, als eerste de Vespatronic kit voor de gs160/ss180. Dit is een mooie complete kit maar heb toch nog wat andere onderdelen er los bijgekocht om het geheel af te maken.
      Als eerste de spanningsregelaar, het is een bgm spanningsregelaar geworden omdat ik bij deze regelaar direct gebruikers kan aansluiten op de DC output en deze een mooie vlakke en stabiele DC output geeft. 
      De CDI is te bevestigen met een P/PX bracket, heb zelf gekozen voor een rvs model met rubber dempers. 

      Als bougiedop heb ik gekozen voor een polini dop, deze is wel aan de prijs maar goed geïsoleerd, is van rubber en sluit mooi af bij de koelkap zodat deze aan de kop goed is afgesloten waardoor er geen “koellucht” ontsnapt.

      In de omschrijving van Vespatronic staat dat je de originele vliegwielmoer en de borgring kan gebruiken bij montage van het nieuwe vliegwiel, dit is niet het geval en ik heb een kleinere variant (m12 moer met spoed 1,50) moeten kopen.
      De originele contactschakelaar is te gebruiken maar heb gekozen voor een gemodificeerde SIP schakelaar (atrikelnummer 16837850). Deze heeft 3 standen, uit, aan en aan+licht.
      De lampen zijn allemaal vervangen voor een 12v model. De koplamp heeft een BA20s fitting en is 35w/35w, de parkeerlamp een BA15s 5w, de lamp voor het remlicht een BA15s 18w, de achterlamp een Festoon 15w van 11x41mm en de km-teller lamp een Festoon 3W van 6x28mm.
      De claxon is vervangen voor een 12v AC model.
      De originele remschakelaar is van het “shutter” type dus die is te gebruiken, maar heb zelf de remschakelaar contacten laten zitten aan de 6v kabelboom dus ook deze vervangen.
      De kabelboom, uiteraard is de originele aan te passen zodat deze geschikt is voor de 12v modificatie. Ik heb hier niet voor gekozen omdat ik alle originele 6v spullen bij elkaar wil houden, inclusief de kabelboom. Een goed alternatief is een nieuwe conversie kabelboom te kopen maar heb besloten er zelf een te maken.
      Een voordeel bij het zelf maken, is dat je zelf de lengtes kan bepalen en extra aardpunten maken. Heb alle onderdelen gekocht via Rick Donders (https://www.rdae.nl) wie in zijn webshop alle benodigde onderdelen heeft voor de kabelboom. Als kabeldikte heb ik uiteindelijk toch voor 1,5mm2 gekozen in plaats van 1mm2. Heb diverse draadcalculatoren gebruikt welke steeds als uitkomst de 1,5mm2 geven. Ben uit gegaan van 12v met maximale wattage (90w) wat de Vespatronic kan leveren en een verlies van 6% wat normaal is bij verlichting. Als connectoren heb ik ditmaal geen ongeïsoleerde krimpstekkers gebruikt die je met een krimptang bevestigd, maar soldeer connectoren met een krimpkousje. Het is meer werk en heeft niet de originele looks maar ben van mening dat de kabel beter beschermd is tegen invloeden van buiten af.

       
      Dan het monteren van de Vespatronic stator. Als eerste haal je originele stator los en verwijder je de timing ring van de krukas. Dan de kabel door het rubber voeren en vervolgens bevestig je de Vespatronic stator. De stator kan maar op 1 manier worden gemonteerd omdat de 3 bevestigingspunten niet op gelijke afstand zitten ten opzichte van het hart van de krukas. Als beginpunt de stator vastzetten in het midden van de sleuven.

      Het vliegwiel kan nu gemonteerd worden en vervang preventief de halve maan. Draai de moer aan en zet deze vast, gebruik nog geen Loctite omdat de timing nog moet worden gecontroleerd.
      Nu met een timingdisc het bovenste dode punt (BDP) bepalen en in het geval van de GS160 26graden voor BDP. Zowel op het vliegwiel als op het blok een duidelijke markering maken zodat je later de initiële timing kan controleren.

      De 4 draden die van de stator komen kunnen worden gemonteerd op het verdeelblok en ook de CDI kan worden aangesloten.


      De motor kan nu worden gestart. Zorg dat er een draad bij de hand ligt en dat de stroboscoop correct is aangesloten. Als de motor loopt kan de timing worden gecontroleerd, de markering moet rond de 26graden liggen. Om de motor te stoppen de plus (rood/zwart) van de CDI met de draad verbinden met het motorblok (massa). 
      Als de markering niet op de 26 graden ligt dan moet deze worden aangepast door het vliegwiel te verwijderen en de stator te draaien. Linksom is vervroegen en rechtsom verlaten aangezien het vliegwiel met de klok meedraait. Vervolgens het vliegwiel monteren en wederom de timing controleren. Als deze correct is dan een druppel loctite op de vliegwielmoer en deze op moment (50-55nm) zetten. Het mechanische gedeelte is nu klaar.
       
      Dan het elektrische gedeelte. Heb het elektrische schema en de oude kabelboom als referentie voor de nieuwe gebruikt, zo heb je een idee waar de splitsingen zitten voor de rem, claxon en spanningsregelaar.
      Eerst de draden uitleggen waarbij er wat marge wordt gehouden bij begin en eind, afknippen kan altijd nog. 

      Daarna de hoezen om de kabel heen en de splitsingen met tape afdichten. 

      Als extra aardpunten op het frame heb er ik eentje onder de tank gemaakt en eentje in het stuur. 
      De spanningsregelaar is op de plaats van de accu geplaatst. Je ziet soms ook dat de spanningsregelaar op de plek van de oude gelijkrichter wordt geplaatst maar in de oude accubak hangt deze wat meer in de “vrije” lucht en wordt dus wat beter gekoeld. 

      Het aansluiten van de BGM regelaar gaat in brug en meer informatie is hier (https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/30187-aansluiten-12v-spanningsregelaar-vespatronic/) te vinden.
      Om het geheel af te maken toch maar een rubber stofhoes geplaatst.

      De stuurschakelaar aansluiten is met het gebruik van de SIP schakelaar een simpel klusje. Je kan de originele gebruiken maar vind persoonlijk dat dan de stuurschakelaar standen niet logisch en overzichtelijk zijn.
      Een klein nadeel is dat de SIP aansluitingen niet geschikt is voor 1,5mm2 en zeker niet als je de uiteinden ook nog met wat soldeer behandeld. Dit is echter makkelijk op te lossen door de schroefjes te verwijderen en met een 1,5mm boor de gaatjes wat groter te maken.

      De schakelaar van SIP heeft de volgende standen:
      0 - 2+5+6+8 (motor uit)
      1 - 1+4 en 6+8 (motor aan, lichten uit, remlicht en claxon aan)
      2 - 1+5 en 6+8 (motor aan, lichten aan, remlicht en claxon aan)
       
      De aansluiting is als volgt:
      1 - geel/wit (12v van de spanningsregelaar)
      2 - blauw (massa)
      3 - roze (claxon)
      4 - x
      5 - geel (koplamp groot/klein, achterlamp en parkeerlamp)
      6 - x
      7 - x
      8 - rood/zwart (ontsteking)
       
      Het elektrisch schema wat ik heb gemaakt en gebruikt staat hieronder. Kan deze helaas niet in .pdf posten maar als er interesse is in de hoog resolutie versie, hoor ik het wel.

       
      Dan de conclusie na wat testritjes. Dit had ik eerder moeten doen, buiten dat ik nu een stukje minder “origineel” rijd denk ik dat ik qua de betrouwbaarheid er een stuk op vooruit ben gegaan. De GS rijdt ook beter en heeft een goede en pittiger gasrespons. 
       
      Is er dan echt niets meer te wensen, zeker wel.
      Om te beginnen de claxon, voor nu is het goed maar wil toch eigenlijk wel graag mijn oude claxon geluid terug. Zal eens gaan kijken voor een 12V DC claxon die ik dan ga aansluiten met een brugdiode.
      Dan de verlichting, denk dat ik wat optimistisch ben geweest. De 90watt op de verpakking is leuk maar bij laag toeren haalt de Vespatronic dit niet. Bij het afremmen gaan bij een lager toerental de lampen bijna uit. Achter is geen probleem want het remlicht is dan nog steeds goed zichtbaar maar voor is het een ander verhaal want dan heb je van het ene op het andere moment weer de 6V kaars die de weg moet verlichten. Dit is waarschijnlijk de “ondervoltage” bescherming van de BGM spanningsregelaar die dan inschakelt.
      Zal dit dus nog eens moeten doormeten en wellicht de wattage van de lampen moeten verlagen, de voorlamp kan dan naar 25w/25w, de parkeerlamp kan uit, het achterlicht naar 5w, het remlicht 10w, en desnoods vervang ik de achterverlichting voor led want die lampjes zie je toch niet zitten.
      Van de BGM spanningsregelaar had ik meer verwacht en zeker van het DC gedeelte. In de omschrijving staat dat je gebruikers direct kan aansluiten op de DC maar bij mij werkt dat niet goed. Zal hier ook nog eens aan gaan meten want een simpele 12V telefoon/navigatielader mag toch geen probleem zijn bij stationair draaien met lampen uit.
      Blijkt dat dit direct aansluiten op de DC uitgang niet gaat werken dan kan ik altijd nog een kleine hulpaccu plaatsen die alleen geïnstalleerd wordt bij de langere ritjes om de navigatie te laden. Wil namelijk niet terug naar een vaste accu want daar is dit hele verhaal mee begonnen.
       
      Hopelijk heeft iemand wat aan deze informatie en als er iets niet klopt of moet worden toegevoegd dan hoor ik het graag.
      Zodra ik wat meer weet over de spanningsregelaar, lampen en navigatielader dan kom ik daar nog even op terug.

       
    • By Pilaf
      Wil al jaren wat doen aan het “geduik” van mijn GS160 bij het remmen. Zoals iedereen weet zijn die originele trommelremmen (vooral voor) op onze oldies nou niet de beste maar om de voorrem nou helemaal niet te gebruiken.
      Heb een paar jaar geleden een Pascoli repro voorschokbreker gemonteerd en dat reed een stuk beter dan de originele met lekke keerring. Helaas bij het remmen nog steeds een happend en duikende beweging bij gebruik van de voorrem.
      Ondertussen kwam ik deze site (http://scooterlounge.com/vespa/repair-guides/gs_shock_rebuild.shtml) tegen en dacht, tijd voor een modificatie en revisie van de originele set. 
      De keerringen voor de GS zijn helaas alleen te bestellen bij Pascoli.
      Keerring voor: https://www.mauropascoli.it/scheda.php?id=3263
      Keerring achter: https://www.mauropascoli.it/scheda.php?id=3264
      Bij navraag bij Pascoli gebruiken zij in de repro modellen SAE10 vork olie. Ook daar heb ik mij verder in verdiept en heb besloten om over te gaan op SAE15 vanwege de hogere demping.
      Als achterremklauwen ben ik vorig jaar overgegaan op de Newfren Anti Aqua, ben daar achter zeer tevreden over dus heb nu ook een set voor de voorrem gekocht.
       
      Als eerste heb ik de voor schokbreker gedemonteerd, de veer laten coaten en een stuk gereedschap gemaakt om de bus te verwijderen.

      Heb vork olie van Castrol gekocht en een spuit om de hoeveelheid olie precies af te meten.
       
      De benodigde hoeveelheid vork olie, voor de VSB1T 50cc voor en 103cc achter.

      Voor het installeren van de keerring de draad even aftapen om schade aan de keerring te voorkomen.


      De olie afmeten, 50cc voor de GS160 voor schokbreker.

      Doe de afgepaste olie in een ander klein resevoir en beweeg de plunjer rustig heen en weer totdat deze vol zit, de plunjer heeft veel weerstand als deze vol zit.

      In het resevoir zit ongeveer nog 20cc, de rest zit in de plunjer. 

      Het resevoir kan nu in het onderste deel van de schokbreker worden gegoten en de plunjer kan er rustig worden ingeschoven.

      De keerring rustig naar beneden drukken, gebruik er zelf een pasende dopmoer voor.

      De plunjer rustig naar beneden duwen en kijk of er vork olie langs de keerring lekt. Kan je de plunjer niet naar beneden bewegen, dan hebben we te maken met “hydrolock” en dan zit er waarschijnlijk teveel olie in.

      De bus kan gemonteerd worden en met het stukje gereedschap (staalstrip met gleuf en gat voor oude m4 boor) worden aangedraaid.
        
      De veer en rubber buffer plaatsen (op onderstaande foto is de verkeerde buffer geplaatst, dit is de top buffer, de juiste is conisch).

      De bovenzijde van de schokbreker terugplaatsen en rubber buffers (2x) plaatsen. De schokbreker is klaar voor montage.

      Heb deze revisie ook gedaan bij mijn achterschokbreker en moet zeggen dat ik erg tevreden ben. De demping en wegligging is zeer goed.
      Aan de voorzijde is het remmen bij gebruik van de voorrem een stuk verbeterd, de combinatie van de Newfren remschoenen en de SAE15 voorkomt het happen en duiken aan de voorzijde. Of dit ook zo blijft is even afwachten maar als het verslechterd zal ik dat uiteraard even vermelden.
      Ook over de achterzijde ben ik erg tevreden. De vering is stugger en de GS ligt beter op de weg, vooral in de bochten.
      Hopelijk hebben jullie wat aan deze informtie en als er er vragen zijn zie ik ze wel verschijnen.
       
       
       
    • By Vespa Reng Deng Deng Deng
      Hallo allemaal,
      na wat motorische problemen met mijn PK 50 S die zich onder andere uitte in matig stationair lopen en het gevoel dat de fut uit het blok is en er compressie verlies is.
      Aan de hand van deze klachten heb ik besloten het blok uit het frame te halen en te starten met een revisie.

      Het blok is inmiddels verwijderd en staat in een steun.

      Met het verwijderen van de koelkap is er een schroef afgebroken (ondanks WD40), iemand hier nog een idee voor om dit te verwijderen.
      Hij zit helaas in het carter vast 

      Ook het vliegwiel en de ontsteking zijn verwijderd.

      Naar mijn idee is dit (krassen op de zuiger) de reden van het compressie verlies en het futloze gevoel van de motor.

      De documentatie is inmiddels ook al verzameld.
      Via dit topic zal ik de aankomende tijd regelmatig mijn bevindingen posten en om advies vragen.
       
    • By Gille1973
      Goedemiddag allemaal,
      Mezelf even voorstellen, ik ben Gille van Deurne bij Antwerpen en heb een voorliefde voor alles wat retro is. Maakt niet uit wat voor voertuig het is, zo ben ik in het bezit van een gerestaureerde Chevrolet Blazer van 1976 en een caravan Tabbert van 1969 deze is nog in Restauratie. Ik heb ook een aantal gerestaureerde koersfietsen van uit de jaren 60 en 70.
      Ik ben net nieuw in het Vespa wereldje dus je kan me een echte leek noemen.
      Heb me dan maar meteen lid gemaakt van jullie forum en heb al wat rondgeneusd!! Er staan hier prachtige restauraties bij en tal van weetjes, je kan ook lezen dat jullie echt houden van deze voertuigen. Mooi.
      Een aantal weken geleden heb ik in een schuur dat opgeruimd werd voor de verkoop 2 vespa's kunnen kopen.
      Allebei met wat werk aan en eentje zonder papieren maar de eigenaar heeft me wel een bewijs van verlies gegeven dat dateert van jaren terug.
      De PK50XL heeft geen sleutels en heb ik ook nog niet kunnen starten maar de motor zit wel los. Echter vind ik hier het bouwjaar niet van terug en weet ik dus niet van welk jaar hij is. Op het web heb ik reeds gezocht achter het juiste bouwjaar maar helaas op die site waar jullie vaak over spreken waar je de bouwjaren en motoren die aan de chassisnummers verbonden zijn kan terugvinden. De naam ontglipt me nu!!
      De zilver metallic  heeft een certificaat van overeenstemming met het type op M094 maar wat voor model is dit?? Geen inschrijvingsbewijs, kan dit kwaad?? Het is wel een 150CC volgens de papieren. Deze Vespa is van 2004. Start goed en draait mooi, hij rijd ook nog goed en de remmen en alles werkt naar behoren, deze heeft enkel wat schade van een valpartij. Er s geen aanrijding geweest.
      Ik heb al wel een aantal dingen gerestaureerd maar nog nooit een Vespa. Bestaan er op het web ergens tutorials, filmpjes of plannen over hoe je een Vespa gemonteerd en terug monteert want ik weet echt niet waar te beginnen en ik wil geen dingen verkloten natuurlijk.
      Verder zal ik een aantal foto's bijdoen zodat jullie kunnen zien over welke type's ik hier schrijf.
      Of ik deze vespa's ga bijhouden weet ik nog niet want ze zijn volgens mij niet oud genoeg voor mijn collectie.
      Het zal er aan liggen of iemand een serieus bod doet of ik ze ga restaureren en zelf mee rijden of ik ze van de hand doe en een ouder model koop die meer in mijn favorieten jaren ligt. 
      Als er iemand een serieus bod wil doen op deze 2 Vespa's dat mag altijd maar hou er rekening mee dat ik ze zeker ook niet gratis heb gekregen dus een bod naar behoren graag.
      Bedank dat ik hier mijn woordje mocht schrijven en ik wens jullie allemaal nog een prettige dag toe en laat je horen als je mij kan helpen aub.
      Vele groetjes, Gille
       



×
×
  • Create New...