Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa Reng Deng Deng Deng

Leden
  • Items

    629
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

2 Volgers

Scooter Gegevens

  • Scooterclub
    Geen (er zit geen Vespa club in de provincie Drenthe)
  • Mijn Scooter(s)
    Momenteel in bezit;
    Vespa Primavera 50 4T4V, 2016
    Honda NC700X, 2013
    ———————————————————
    Voorheen in bezit;
    Vespa PK 50 S, 1985 (verkocht in 2022)
    Vespa Cosa 200, 1992 (verkocht in 2020)

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Emmen
  • Land
    Nederland

Recente bezoekers van dit profiel

4.839 profielweergaven

Vespa Reng Deng Deng Deng's prestaties

Community Regular

Community Regular (8/14)

  • Dedicated Zeldzaam
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In

Recente badges

218

Reputatie

  1. Inmiddels is er een tweede Vespa bijgekomen. Een rode Primavera 50 4V4T, zodat we als gezin ook met z’n drieën op de Vespa’s weg kunnen. Deze Primavera komt uit 2015 en heeft slechts 4000km gereden. Het onderhoud qua oliën en filters zijn inmiddels vervangen en ook hier zijn al de eerste uiterlijke veranderingen doorgevoerd. Koffertje verwijderd, en een Sprint beugel geplaatst en ook hier de koplamp ring vervangen voor een versie met een petje/klepje, tevens ook bij deze een gele lamp geplaatst in de koplamp.
  2. Welkom op het forum en veilig “brommer” plezier gewenst.
  3. Welkom op het forum met deze indrukwekkende verzameling aan vier en twee wielers, en succes met de restauratie en de opbouw van de Struzzo.
  4. Heb je vonk? Benzine is er, want je bougie is nat.
  5. Eind November 2023 heb ik een Primavera gekocht uit 2017. In de afgelopen tijd ben ik wat bezig geweest met het uitvoeren van het reguliere onderhoud. Olie, oliefilter, luchtfilter, vertandingsolie, aandrijfriem en bougie heb ik vervangen, de remblokken en remschoenen heb ik gecontroleerd en goed bevonden. De kleppen zijn volgens de bijgeleverde bon rond de 14.500 km gesteld, dus dit moet goed zijn. Verder heeft de Primavera de afgelopen maanden enkele technische en cosmetische veranderingen ondergaan. Wat is er technisch veranderd? De variateur is vervangen voor een exemplaar van Malossi (Malossi Multivar) met 6.1 gr. rollen, de koppeling is ook vervangen voor een exemplaar van Malossi (Malossi Delta Clutch System) met witte trek en drukveer. De hoofdsproeier in de carburateur heb ik aangepast van maat 72 naar 78, de standaard maat (72) is aan de arme kant, zeker als de vario ring verwijderd wordt. Wat er technisch nog moet gebeuren is een andere cdi met begrenzer, deze is al besteld maar dit pakket is tussen wal en schip beland helaas, er wordt nu gezocht naar een oplossing. Het doel is niet zozeer een hele hoge topsnelheid (dat is met een viertakt toch al quasi onmogelijk in vergelijking met een tweetakt) 55/60 op de teller is meer dan zat om goed met de auto’s mee te kunnen komen binnen de bebouwde kom. Vooral het wat vlottere optrekken is hierin het doel en dat is al wel bereikt. _______________________________________ Cosmetisch gezien is ook het eea. veranderd; Allereerst is de nodige opsmuk verwijderd van de Primavera, ik hou toch meer van een cleanere look. Het hoge windscherm en de klapdrager zijn verwijderd en voor de klapdrager is een beugel van de Sprint in de plaats gekomen. Het originele achterlicht is vervangen voor één van de latere series Primavera/Sprint, dit is een plug & play aanpassing. De 11 inch zilverkleurige Primavera velgen met 5 spaken zijn vervangen voor zwarte 12 inch Sprint velgen, met de 12 inch wielen schijn je iets stabieler te rijden en in vind de Sprint velgen simpelweg gewoon mooier. Met het veranderen naar een inch grotere velgen moest ook de midden standaard vervangen worden zodat het achterwiel wel vrij staat als de scooter op de bok staat. Een spatbordverlenger is aangebracht aan het voorspatbord tegen het ergste opspattende vuil en kortere spiegels om de boel zo clean mogelijk te houden. De koplamp ring is vervangen voor een variant met een “petje” en in de koplamp heb ik een gele lamp geplaatst voor een meer retro look en zodat ik hopelijk wat meer opval in het verkeer. ________________________________________ Hieronder een aantal foto’s van de Primavera bij aankoop; En hieronder een aantal foto’s van de Vespa na de aanpassingen;
  6. Voor de liefhebber, ik heb inmiddels een werkplaats handboek gevonden voor de Primavera/Sprint met 49cc 4T 4V motor gevonden. Als het goed is komt het handboek als bestand mee met dit bericht. Vespa Primavera 50 4t 4v service manual 2.pdf
  7. Allereerst, welkom op het forum en gefeliciteerd met jullie aankoop. Als het goed is heb je bij de scooter een boekje zitten waar ook de nodige informatie staat over olie en filters vervangen. Heb je dat boekje niet meer bij de Vespa dan kan je deze opvragen bij Vespa zelf. https://manuals.vespa.com Ik weet niet of de Primavera een Euro 4 of een Euro 5 model is, dat kan je wellicht controleren ahv. het motornummer wat achter op het carter staat. Ik heb namelijk wel een werkplaats handboek van een Euro 5 model kunnen vinden op internet; https://file.dogantrend.com/dogantrend/dtonline/Dogan_Trend_Servis_Manuelleri/2022/Vespa/Vespa Primavera-Sprint ALL 50 E5 EU (2020-)_1Q000845.pdf Anders is wellicht een Haynes of een ander werkplaatshandboek wel handig om aan te schaffen.
  8. In de woonkamer? Dat krijg ik niet voor elkaar 😂
  9. Welkom op het forum en veel rijplezier op de Vespa. Is het een snor of brom uitvoering? En is het een carburateur of een iGet (injectie) versie?
  10. Wellicht een late reactie, maar ik zal hem zelf uit elkaar halen en in onderdelen verkopen
  11. Valt mij qua kosten nog mee, dat was ik zeker ook kwijte voor de revisie van het PK50S blok, en dat heb ik zelf gedaan. Ik hoop dat je snel weer een goed rijdende Vespa hebt.
  12. Ik zat eigenlijk in de illusie dat de blokjes qua lagers technisch overeenkomen met de 125cc variant. Maar verkeerd gedacht dus.
  13. Oeps, dat is wel minder mooi nieuws. Ik vind dat toch wel vrij vlot hoor voor krukaslagers. Ben wel benieuwd wat zo’n “geintje” (lees: revisie) kost eigenlijk. Alvast bedankt voor het terugkoppelen van deze informatie.
  14. Lijkt een blok type te zijn, 125 tot 180cc 4 takt. In welke type’s dit geleverd is weet ik niet.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...