Ga naar inhoud
Vespaforum.be

the-edge60

Leden
  • Items

    43
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    Vespa GL 150 1964

Persoonlijke Gegevens

  • Land
    Nederland

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

the-edge60's prestaties

Contributor

Contributor (5/14)

  • Conversation Starter
  • Reacting Well Zeldzaam
  • First Post
  • Collaborator
  • Week One Done

Recente badges

44

Reputatie

  1. Beetje laat misschien, maar bij de 53er met aluminium bulten en spatbord waar wij mee bezig zijn. Zit dat slotje er inderdaad op geklonken met verzonken nagels. Is best wel een beetje fragiel.
  2. Nu heb ik het geheel in elkaar gezet weer. Nu is er juist een zingend geluid als de koppeling niet ingetrokken is. Zodra ik hem inknijp is het weg...🤷 Dus net andersom als ik eerst had. Het geluid klinkt wel anders als eerst en als ik weg rijd ook. Lijkt dus alsof het een is opgelost, maar er ander probleem voor is terug gekomen...
  3. Oude naaldlagers heb ik niet gehad. Maar de naaldjes steken er niet uit. Het gedeelte wat op de krukas is iets langer dan de naaldjes en het tandwiel. Het geheel is in kratten aangekocht dus kan niet vergelijken. Ik heb een anders koppelings tandwiel erin gezet die ik toevallig nog had liggen. Er zit een dikke ring tussen koppeling en krukas met de schuine kant naar de krukas kering. Nu is mijn opgevallen dat in deze koppeling geen dunne messing ring aanwezig is. Is dat juist bij dit type?
  4. Ook had het bronzen busje al aardig wat voor zijn kiezen gehad van hoogstens 5 km op en neer rijden. Terwijl ik wel genoeg speling op het koppelings handel had. ..
  5. Ik heb hem eraf liggen en is met schuine vertanding. Het vlak waar de naaldjes in liggen is door de oude naaldjes wel flink ingeslagen. Je voelt dat goed met je nagels. Ook is het vlak waar het tandwiel tegen de ring op de krukas komt op 1 plek beschadigd. Zou dit het geluid kunnen veroorzaken als ik ga rijden en de koppeling heb losgelaten?
  6. Hi Nero, het naaldlager is nieuw, maar het kan natuurlijk zo zijn dat ik met monteren een fout gemaakt heb. Bedankt voor de suggestie! Ik ga de koppeling eraf halen en het eens nazien!
  7. the-edge60

    Vespa vm1t 1953

    Beste forumleden, ik zit met een probleempje Mijn broer en ik zijn een heel eind met de restauratie van een Vespa vm1t uit 1953. Met de eerste test rit kwam er een beetje raar geluid uit het volledig door mij zelf gereviseerde motorblokje. Het is er alleen zodra je de koppeling los laat en gaat rijden. Ik weet niet hoe ik het geluid moet omschrijven. Soms als een auto achteruit rijd klinkt het ook zo, maar toch ook weer niet helemaal. Het is aanwezig met optrekken en ook afremmen op de motor als het gas dicht is. Het lijkt even wat minder te zijn als je niet optrekt, maar ook niet uitbolt. Als er geen krachten op de tandwielen staan zeg maar. Maar ben er ook niet zeker van. Als het geluid er is en je de koppeling intrekt en de scooter uit laat bollen, dan is het weg tot je koppeling weer loslaat. Hij loopt en rijd verder goed en klinkt dus ook perfect als hij in zn neutraal staat, of als de koppeling is ingetrokken in een versnelling. Loopt ook zeer netjes stationair en trekt goed door. Maar ik ben bang dat ik toch wat fout gedaan heb in de versnellingen/tandwielen of koppeling. Ik zit zelf aan de koppeling te denken omdat als ik die rijdend in knijp het geluid direct weg is. Dit is de eerste keer dat ik zo'n motortje onder handen heb genomen na samen 2 gl 150 cc scooters te hebben gerestaureerd, met compleet gereviseerde motortjes. Waar we al duizenden kilometers op hebben gereden zonder een enkel probleem. Wellicht hebben julie een idee waar ik het in moet zoeken? Bij deze nog een paar plaatjes van de restauratie.
  8. Het weglaten van de koperen / messing ring heeft inderdaad geholpen. Wel moet ik de koppeling kabel best strak zetten om een goede werking te krijgen. Ik ga snel eens een rondje proefrijden om te zien hoe het gaat.
  9. Oke bedankt ik ga dat woensdagavond eens proberen.
  10. Ik heb hier een dunne messing ring er tussen liggen. Zou die er onder uit moeten dan?
  11. Oke bedankt voor de suggestie, ik ga dat vd week even checken!
  12. Met het middelste "hoogste" punt bedoeld u de messing bus? We hebben om überhaupt wat werking van de koppeling te hebben een bijna 2 mm ring gedraaid en geplaatst die eerst op de krukas komt tegen de al gemonteerde ring die tegen de kering zit. In de koppeling zit er een messing of koperen ring.
  13. Hi Nero, de astap van de krukas aan koppeling zijde is cilindrisch. De koppeling zit er met een spie opgeschoven. Er zit een ring tussen de krukas kering en de koppeling. Het probleem is dat we deze scoot hebben gekocht in onderdelen. Motor stond wel in elkaar maar geen idee of het ooit wel gewerkt heeft. Ik heb me laten vertellen dat de koppeling van een VGLA wat smaller is als van andere modellen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...