Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Recommended Posts

Hallo allemaal,

na wat motorische problemen met mijn PK 50 S die zich onder andere uitte in matig stationair lopen en het gevoel dat de fut uit het blok is en er compressie verlies is.

Aan de hand van deze klachten heb ik besloten het blok uit het frame te halen en te starten met een revisie.

312631B2-7328-4218-98F7-FB026F4E9F21.thumb.jpeg.ea183456fadbed56cb970d76d73cea50.jpeg

Het blok is inmiddels verwijderd en staat in een steun.

0487ADE9-0235-4741-A77D-5DD2E0F05B15.thumb.jpeg.d03c788769bf09986e8f8d526d78bb40.jpeg

Met het verwijderen van de koelkap is er een schroef afgebroken (ondanks WD40), iemand hier nog een idee voor om dit te verwijderen.

Hij zit helaas in het carter vast :(

FDD4FFAE-21CE-44E5-9B1A-80112B9B41B3.thumb.jpeg.2f8623a68345f1b3348f323c8e95f347.jpeg

Ook het vliegwiel en de ontsteking zijn verwijderd.

841E1CC8-EFB1-45BA-979D-25FF80C44FCF.thumb.jpeg.583fb05cd183c3c20af35f5917b93faf.jpeg

Naar mijn idee is dit (krassen op de zuiger) de reden van het compressie verlies en het futloze gevoel van de motor.

3019E1DE-055F-4349-B34F-8EF962830E5F.thumb.jpeg.a4a2ffe61776afa759e15f227ab5223c.jpeg

De documentatie is inmiddels ook al verzameld.

Via dit topic zal ik de aankomende tijd regelmatig mijn bevindingen posten en om advies vragen.

 

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
1 uur geleden, Vespa Reng Deng Deng Deng zei:

Met het verwijderen van de koelkap is er een schroef afgebroken (ondanks WD40), iemand hier nog een idee voor om dit te verwijderen. 

:)

  • Like 2

Deel dit bericht


Link naar bericht

Die zuiger en wrs cilinder zijn voor de vuilbak . Daar je voor de prijs van een dr 50 niet kan sukkelen.

Je kan misschien eens met dit proberen https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-tapeinduithalerset-3-18-mm/p/B401074

Top dat je zo een topic start, succes

 

Mvg

 

Arti

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht

Dit is super kruipolie, veel beter dan wd40, paar dagen op spuiten, laten intrekken, als er nog een stukje boven uit steekt, gleufje in de bout proberen te maken, zodat je ze met een platte schroevendraaier eruit kan draaien, beetje oppassen met tapeinden, als je die overdraait ben je verder van huis 

Succes! 

IMG_20181106_154419.jpg

  • Like 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
3 uren geleden, Vespa Reng Deng Deng Deng zei:

Met het verwijderen van de koelkap is er een schroef afgebroken (ondanks WD40), iemand hier nog een idee voor om dit te verwijderen.

Hij zit helaas in het carter vast :(

De vijs waarmee de koelkap achteraan op de carter zit? Schonekes afblijven en laten zitten. 90% van de smallframes rijdt sowieso zonder die vijs rond.

  • Like 3

Deel dit bericht


Link naar bericht

En moest je ze toch willen verwijderen, groefje in zagen met een fijn zaagblad,opwarmen  en proberen uit te draaien of te tikken met een schroevendraaier.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Het is inderdaad het best als er nog uitsteekt om een groef te maken. Je vind soms schroevendraai achtige dingen waar je met een hamer kan opslagen en die dan de vijs kan losdraaien (ik heb dat liggen) maar ik weet niet hoe dat noemt.

 

Gr

 

Arti

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ja , dat heet simpelweg een slagschroevendraaier , kheb dat ook , heeft me ook al heel goed geholpen :) .

  • Like 1
  • Bedankt 1

Deel dit bericht


Link naar bericht

Alleen zien dat ge geen stuk van uw carter klopt, anders zijt ge nog verder van huis.  :)

Groetjes, nero. 

  • Bedankt 1

Deel dit bericht


Link naar bericht

Iedereen alvast bedankt voor de tips! Ik ga het allemaal eens rustig bekijken en zien of ik die bout eruit krijg of niet.

@nero dat is uiteraard niet de bedoeling, dan word het wel een heel duur geintje B)

Deel dit bericht


Link naar bericht
8 uren geleden, arti-bella zei:

Die zuiger en wrs cilinder zijn voor de vuilbak . Daar je voor de prijs van een dr 50 niet kan sukkelen.

Je kan misschien eens met dit proberen https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-tapeinduithalerset-3-18-mm/p/B401074

Top dat je zo een topic start, succes

 

Mvg

 

Arti

Ik was al niet van plan om de zuiger & cilinder te gaan hergebruiken. Die gaan naar de oudijzerboer.

Deel dit bericht


Link naar bericht
11 uren geleden, arti-bella zei:

Het is inderdaad het best als er nog uitsteekt om een groef te maken. Je vind soms schroevendraai achtige dingen waar je met een hamer kan opslagen en die dan de vijs kan losdraaien (ik heb dat liggen) maar ik weet niet hoe dat noemt.

 

Gr

 

Arti

slagschroevendraaier

Deel dit bericht


Link naar bericht
Geplaatst: (aangepast)
21 uren geleden, Spaniard zei:

Ja , dat heet simpelweg een slagschroevendraaier , kheb dat ook , heeft me ook al heel goed geholpen :) .

 

9 uren geleden, mesot zei:

slagschroevendraaier

.......vijgen na Pasen...Spaniard was je al voor met zijn "slagtoernavies" ;)

aangepast door Vespaciao
LEZEN IS WETEN

Deel dit bericht


Link naar bericht

Inmiddels alweer een paar stappen verder met het demonteren.88CF7D5F-1CA7-486F-A5BD-84D90778B8AC.thumb.jpeg.d8546d6931734c198d40880c5ee42c0d.jpeg

0B9F72BC-A27E-4959-B2B5-BC4C6535A729.thumb.jpeg.fdf222b706039e4966a588c372f7150b.jpeg

706BF9F5-BBF2-48BB-A6A0-A0443C0C1FCB.thumb.jpeg.515774fe05459fae28ab7ffae5948a94.jpeg

De cilinder en zuiger zijn verwijderd. Het lijken de originele cilinder, zuiger en cilinderkop nog te zijn (uit 1985) gezien de Piaggio tekens en tekst die ik gevonden heb. Al met al ziet dit er wel rampzalig uit :(

380564C5-E31B-4061-A89F-FF012E1B4A1E.thumb.jpeg.aaf65bd731775cf3a114d06804218644.jpeg

De koppelingsdeksel en achterrem plaat zijn ook verwijderd.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ook heb ik de stelschroeven voor de schakelkabels verwijderd.

Één kwam zonder problemen los en de andere brak ondanks een bus WD40 die over en in de cruciale plekken zijn gegaan met enkel en alleen handkracht al af <_<

Het gaat lekker zo met die rotte bouten, heb helaas geen grip meer op het stuk wat in het carter zit. Dus dat wordt uitboren en een nieuw schroefdraad laten tappen denk ik.

Iemand nog een goed adres waar ik dit kan laten doen? Het liefst niet al te ver van de provincie Drenthe af natuurlijk.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Op 7-11-2018 om 17:30, Vespaciao zei:

 

....vijgen na Pasen...Spaniard was je al voor met zijn "slagtoernavies" ;)

sorry ik was nog zover niet stonden nog wat onder

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
18 minuten geleden, mesot zei:

                           sorry                   ik was nog zover niet                   stonden nog wat onder

........geen probleem...dat is mij ook al gebeurd...en je kan na een tijdje je "geschreven tekst" niet meer verwijderen...niemand is perfect ( alhoewel sommigen dat wel denken ) ;)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Geplaatst: (aangepast)
Op 8-11-2018 om 00:13, Vespa Reng Deng Deng Deng zei:

De cilinder en zuiger zijn verwijderd. Het lijken de originele cilinder, zuiger en cilinderkop nog te zijn (uit 1985) gezien de Piaggio tekens en tekst die ik gevonden heb. Al met al ziet dit er wel rampzalig uit :(

Mocht je de originele cilinder + kop willen behouden: keertje stralen, nieuwe zuiger en laten boren+honen doet wonderen.

Wellicht is dit net zo duur als een nieuwe cilinderkit.

 

Ik heb dat laatst hier laten doen:

https://www.atmcylindertechnics.nl

Ben tevreden met het resultaat!

aangepast door Thys
  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Op 8-11-2018 om 00:32, Vespa Reng Deng Deng Deng zei:

Ook heb ik de stelschroeven voor de schakelkabels verwijderd.

Één kwam zonder problemen los en de andere brak ondanks een bus WD40 die over en in de cruciale plekken zijn gegaan met enkel en alleen handkracht al af <_<

Het gaat lekker zo met die rotte bouten, heb helaas geen grip meer op het stuk wat in het carter zit. Dus dat wordt uitboren en een nieuw schroefdraad laten tappen denk ik.

Iemand nog een goed adres waar ik dit kan laten doen? Het liefst niet al te ver van de provincie Drenthe af natuurlijk.

Opboren zou ik niet doen, zonde van het blok. Bovendien zijn er andere oplossingen.

Nogmaals het filmpje bekijken wat ik eerder postte en deze set bestellen: https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-tapeinduithalerset-3-18-mm/p/B401074 (link gejat van Arti-Bella :) )

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ben wel benieuwd naar de conditie van je  compresieplaat ...

Deel dit bericht


Link naar bericht

Inmiddels weer verder gegaan en de carterhelften kunnen scheiden van elkaar.

7D24BBF3-5D81-4F3F-98AE-D1AE3AE1A053.thumb.jpeg.9854da973939c60fbcd1a39b783b93ba.jpeg

Helaas wel tegen het volgende probleem aangelopen en dat is dat de krukas in de vliegwielzijde van het carter is blijven zitten en ik deze met een plastic/rubberhamer niet krijg verwijderd.

79253C1E-0659-4677-8C9E-0097CA7A976C.thumb.jpeg.d543d8babfeaadd30073c756ef6851ba.jpeg

Evenals de primaire as zit nog in de carterhelft.

D78166FD-2FC3-4D60-B0D5-0FE85799EBCD.thumb.jpeg.02f4e847e2fa7e301ca78312915914ac.jpeg

Ook deze bout komt niet met een paar simpele tikjes van een plastic/rubberhamer los.

522A4881-6D5D-408B-9E61-7C24344B3A30.thumb.jpeg.554c3f1f94f1ddefa6e0dd1ac2b03869.jpeg

Wel iets positiefs, de compressieplaat lijkt tot nu toe in orde. Hoewel de zijde aan de vliegwielzijde nog beoordeeld moet worden.

__________________________________

Heeft iemand tips of tricks om deze drie problemen op te lossen?

- hoe verwijder ik de krukas uit de vliegwielzijde van het carter?

- hoe verwijder ik de primaire as?

- hoe verwijder ik de carterbout (foto 3)?

Deel dit bericht


Link naar bericht

Krukas/primaire as , de boel erond even opwarmen met verfstripper

Carter bout   als het niet stoort , gewoon laten zitten .

anders ook hier Carter errond wat verwarmen en dan de truc met de twee boutjes op elkaar.

Maar voorzichtig ! Als bout afbreekt wordt het veel moeilijker om op te lossen 

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
7 uren geleden, Adrian zei:

Krukas/primaire as , de boel erond even opwarmen met verfstripper

Carter bout   als het niet stoort , gewoon laten zitten .

anders ook hier Carter errond wat verwarmen en dan de truc met de twee boutjes op elkaar.

Maar voorzichtig ! Als bout afbreekt wordt het veel moeilijker om op te lossen 

Thnx voor de info. De krukas en de primaire as zijn inmiddels verwijderd.

De tip om daar een verfstripper bij de gebruiken had ik inmiddels van @Daan ontvangen via een PM.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

  • Gerelateerde inhoud

    • Door Floria
      Voor een Vespa Sprint-project ben ik op zoek naar tips om het frame ongelakt (lees: bare metal) te laten. Alle foto's, tips en handigheidjes zijn welkom.
      Wie heeft ervaring met bare metal? Welke producten gebruik ik best om roest te voorkomen?
    • Door Gille1973
      Goedemiddag allemaal,
      Mezelf even voorstellen, ik ben Gille van Deurne bij Antwerpen en heb een voorliefde voor alles wat retro is. Maakt niet uit wat voor voertuig het is, zo ben ik in het bezit van een gerestaureerde Chevrolet Blazer van 1976 en een caravan Tabbert van 1969 deze is nog in Restauratie. Ik heb ook een aantal gerestaureerde koersfietsen van uit de jaren 60 en 70.
      Ik ben net nieuw in het Vespa wereldje dus je kan me een echte leek noemen.
      Heb me dan maar meteen lid gemaakt van jullie forum en heb al wat rondgeneusd!! Er staan hier prachtige restauraties bij en tal van weetjes, je kan ook lezen dat jullie echt houden van deze voertuigen. Mooi.
      Een aantal weken geleden heb ik in een schuur dat opgeruimd werd voor de verkoop 2 vespa's kunnen kopen.
      Allebei met wat werk aan en eentje zonder papieren maar de eigenaar heeft me wel een bewijs van verlies gegeven dat dateert van jaren terug.
      De PK50XL heeft geen sleutels en heb ik ook nog niet kunnen starten maar de motor zit wel los. Echter vind ik hier het bouwjaar niet van terug en weet ik dus niet van welk jaar hij is. Op het web heb ik reeds gezocht achter het juiste bouwjaar maar helaas op die site waar jullie vaak over spreken waar je de bouwjaren en motoren die aan de chassisnummers verbonden zijn kan terugvinden. De naam ontglipt me nu!!
      De zilver metallic  heeft een certificaat van overeenstemming met het type op M094 maar wat voor model is dit?? Geen inschrijvingsbewijs, kan dit kwaad?? Het is wel een 150CC volgens de papieren. Deze Vespa is van 2004. Start goed en draait mooi, hij rijd ook nog goed en de remmen en alles werkt naar behoren, deze heeft enkel wat schade van een valpartij. Er s geen aanrijding geweest.
      Ik heb al wel een aantal dingen gerestaureerd maar nog nooit een Vespa. Bestaan er op het web ergens tutorials, filmpjes of plannen over hoe je een Vespa gemonteerd en terug monteert want ik weet echt niet waar te beginnen en ik wil geen dingen verkloten natuurlijk.
      Verder zal ik een aantal foto's bijdoen zodat jullie kunnen zien over welke type's ik hier schrijf.
      Of ik deze vespa's ga bijhouden weet ik nog niet want ze zijn volgens mij niet oud genoeg voor mijn collectie.
      Het zal er aan liggen of iemand een serieus bod doet of ik ze ga restaureren en zelf mee rijden of ik ze van de hand doe en een ouder model koop die meer in mijn favorieten jaren ligt. 
      Als er iemand een serieus bod wil doen op deze 2 Vespa's dat mag altijd maar hou er rekening mee dat ik ze zeker ook niet gratis heb gekregen dus een bod naar behoren graag.
      Bedank dat ik hier mijn woordje mocht schrijven en ik wens jullie allemaal nog een prettige dag toe en laat je horen als je mij kan helpen aub.
      Vele groetjes, Gille
       



    • Door Kristof E
      Beste Vespa liefhebbers
      Een vriend van me heeft een Vespa GS 150 (1957) cadeau gekregen van de grootvader.
      Het gaat over een restauratie, zowel koetswerk als motor. Hij vroeg me om advies m.b.t prijs etc. 
       
      Heeft iemand een idee wat de prijs van zo'n model ongeveer is/zou kunnen zijn?
      Op dit moment weet hij nog niet wat ermee te doen, zelf mee rijden of verkopen. Hij neemt zijn tijd. De foto is niet die vespa maar het model komt normaal gezien wel overeen (typerend voor zijn vespa is dat hij hemels/lichtblauw is, dubbel lederen zadel, geen white walls, naar eigen zeggen staat die origineel). Op het internet circuleren prijzen €3500-€4500, maarja op het internet staat zoveel hé. Ik kijk alvast uit naar jullie meningen. 

      Groeten

    • Door Peelke
      Hey Vespiepels,
      Vraagje: als je een motor (PX, Primavera) reviseert en terug in elkaar steekt, moet je de lagers/rollementen dan flink invetten met kogellagervet, of juist droog laten? Of enkel smeren met een beetje motorolie? Gezien ze in de carter normaal gesmeerd worden door de motorolie en je anders misschien smurrie en net slechtere smering krijgt?
      En wat met het lagertje tussen krukas en piston-pin?
      Groetels!
      Plke
    • Door Frissenappel
      Gegroet!
      Niet zeker of het in deze rubriek hoort maar:
      Gisteren de verre tocht richting Limburg gewaagd om mijn pk50XL te ruilen tegen 2 PK50S'en en een XL.

       

      Alle 3 de scooters hebben werk nodig ( doen we het voor, toch?) dus reeds begonnen met de demontage van de eerste.
      Deze staat vrij origineel, nergens roest maar kan een oplapbeurt gebruiken. 
      (Ik ben nog op zoek naar carosseriehamers en dolly's om deze uit te blutsen, als je nog iets liggen hebt mag je me gerust contacteren.)
       

      heeft wat hamer en vijlwerk, laagje verf, nieuwe rem- en schakelkabels nodig maar qua motor staat hij nog vrij 'fris'.
      het blok heeft nergens noemenswaardige speling, heeft goede compressie en krijgt benzine alleen is er geen vonk.

      De Witte PKS en de XL moeten tegen de zomer op de baan zijn. De blauwe pks heeft jammer genoeg nieuwe treeplanken nodig, daar moet ik nog uitzoeken hoe dat op de juiste manier gebeurd. Alle hulp is welkom!

       
      De PK50XL is op een klein plekje aan de veer na, nergens doorgeroest.
      Na een middagje, start, stopt en rijdt deze terug. Dus afgezien van wat carosseriewerk valt het mee.

       



×