Jump to content
Vespaforum.be

Revisie pk 50 s motor


Recommended Posts

Hallo allemaal,

na wat motorische problemen met mijn PK 50 S die zich onder andere uitte in matig stationair lopen en het gevoel dat de fut uit het blok is en er compressie verlies is.

Aan de hand van deze klachten heb ik besloten het blok uit het frame te halen en te starten met een revisie.

312631B2-7328-4218-98F7-FB026F4E9F21.thumb.jpeg.ea183456fadbed56cb970d76d73cea50.jpeg

Het blok is inmiddels verwijderd en staat in een steun.

0487ADE9-0235-4741-A77D-5DD2E0F05B15.thumb.jpeg.d03c788769bf09986e8f8d526d78bb40.jpeg

Met het verwijderen van de koelkap is er een schroef afgebroken (ondanks WD40), iemand hier nog een idee voor om dit te verwijderen.

Hij zit helaas in het carter vast :(

FDD4FFAE-21CE-44E5-9B1A-80112B9B41B3.thumb.jpeg.2f8623a68345f1b3348f323c8e95f347.jpeg

Ook het vliegwiel en de ontsteking zijn verwijderd.

841E1CC8-EFB1-45BA-979D-25FF80C44FCF.thumb.jpeg.583fb05cd183c3c20af35f5917b93faf.jpeg

Naar mijn idee is dit (krassen op de zuiger) de reden van het compressie verlies en het futloze gevoel van de motor.

3019E1DE-055F-4349-B34F-8EF962830E5F.thumb.jpeg.a4a2ffe61776afa759e15f227ab5223c.jpeg

De documentatie is inmiddels ook al verzameld.

Via dit topic zal ik de aankomende tijd regelmatig mijn bevindingen posten en om advies vragen.

 

  • Like 1
Link to comment

Dit is super kruipolie, veel beter dan wd40, paar dagen op spuiten, laten intrekken, als er nog een stukje boven uit steekt, gleufje in de bout proberen te maken, zodat je ze met een platte schroevendraaier eruit kan draaien, beetje oppassen met tapeinden, als je die overdraait ben je verder van huis 

Succes! 

IMG_20181106_154419.jpg

  • Like 2
Link to comment
3 uren geleden, Vespa Reng Deng Deng Deng zei:

Met het verwijderen van de koelkap is er een schroef afgebroken (ondanks WD40), iemand hier nog een idee voor om dit te verwijderen.

Hij zit helaas in het carter vast :(

De vijs waarmee de koelkap achteraan op de carter zit? Schonekes afblijven en laten zitten. 90% van de smallframes rijdt sowieso zonder die vijs rond.

  • Like 2
Link to comment

En moest je ze toch willen verwijderen, groefje in zagen met een fijn zaagblad,opwarmen  en proberen uit te draaien of te tikken met een schroevendraaier.

 

Link to comment
8 uren geleden, arti-bella zei:

Die zuiger en wrs cilinder zijn voor de vuilbak . Daar je voor de prijs van een dr 50 niet kan sukkelen.

Je kan misschien eens met dit proberen https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-tapeinduithalerset-3-18-mm/p/B401074

Top dat je zo een topic start, succes

 

Mvg

 

Arti

Ik was al niet van plan om de zuiger & cilinder te gaan hergebruiken. Die gaan naar de oudijzerboer.

Link to comment
11 uren geleden, arti-bella zei:

Het is inderdaad het best als er nog uitsteekt om een groef te maken. Je vind soms schroevendraai achtige dingen waar je met een hamer kan opslagen en die dan de vijs kan losdraaien (ik heb dat liggen) maar ik weet niet hoe dat noemt.

 

Gr

 

Arti

slagschroevendraaier

Link to comment
21 uren geleden, Spaniard zei:

Ja , dat heet simpelweg een slagschroevendraaier , kheb dat ook , heeft me ook al heel goed geholpen :) .

 

9 uren geleden, mesot zei:

slagschroevendraaier

. . .vijgen na Pasen. Spaniard was je al voor met zijn "slagtoernavies" ;)

Edited by Vespaciao
LEZEN IS WETEN
Link to comment

Inmiddels alweer een paar stappen verder met het demonteren.88CF7D5F-1CA7-486F-A5BD-84D90778B8AC.thumb.jpeg.d8546d6931734c198d40880c5ee42c0d.jpeg

0B9F72BC-A27E-4959-B2B5-BC4C6535A729.thumb.jpeg.fdf222b706039e4966a588c372f7150b.jpeg

706BF9F5-BBF2-48BB-A6A0-A0443C0C1FCB.thumb.jpeg.515774fe05459fae28ab7ffae5948a94.jpeg

De cilinder en zuiger zijn verwijderd. Het lijken de originele cilinder, zuiger en cilinderkop nog te zijn (uit 1985) gezien de Piaggio tekens en tekst die ik gevonden heb. Al met al ziet dit er wel rampzalig uit :(

380564C5-E31B-4061-A89F-FF012E1B4A1E.thumb.jpeg.aaf65bd731775cf3a114d06804218644.jpeg

De koppelingsdeksel en achterrem plaat zijn ook verwijderd.

Link to comment

Ook heb ik de stelschroeven voor de schakelkabels verwijderd.

Één kwam zonder problemen los en de andere brak ondanks een bus WD40 die over en in de cruciale plekken zijn gegaan met enkel en alleen handkracht al af <_<

Het gaat lekker zo met die rotte bouten, heb helaas geen grip meer op het stuk wat in het carter zit. Dus dat wordt uitboren en een nieuw schroefdraad laten tappen denk ik.

Iemand nog een goed adres waar ik dit kan laten doen? Het liefst niet al te ver van de provincie Drenthe af natuurlijk.

Link to comment
18 minuten geleden, mesot zei:

                           sorry                   ik was nog zover niet                   stonden nog wat onder

. . ..geen probleem. dat is mij ook al gebeurd. en je kan na een tijdje je "geschreven tekst" niet meer verwijderen. niemand is perfect ( alhoewel sommigen dat wel denken ) ;)

Link to comment
Op 8-11-2018 om 00:13, Vespa Reng Deng Deng Deng zei:

De cilinder en zuiger zijn verwijderd. Het lijken de originele cilinder, zuiger en cilinderkop nog te zijn (uit 1985) gezien de Piaggio tekens en tekst die ik gevonden heb. Al met al ziet dit er wel rampzalig uit :(

Mocht je de originele cilinder + kop willen behouden: keertje stralen, nieuwe zuiger en laten boren+honen doet wonderen.

Wellicht is dit net zo duur als een nieuwe cilinderkit.

 

Ik heb dat laatst hier laten doen:

https://www.atmcylindertechnics.nl

Ben tevreden met het resultaat!

Edited by Thys
  • Like 2
Link to comment
Op 8-11-2018 om 00:32, Vespa Reng Deng Deng Deng zei:

Ook heb ik de stelschroeven voor de schakelkabels verwijderd.

Één kwam zonder problemen los en de andere brak ondanks een bus WD40 die over en in de cruciale plekken zijn gegaan met enkel en alleen handkracht al af <_<

Het gaat lekker zo met die rotte bouten, heb helaas geen grip meer op het stuk wat in het carter zit. Dus dat wordt uitboren en een nieuw schroefdraad laten tappen denk ik.

Iemand nog een goed adres waar ik dit kan laten doen? Het liefst niet al te ver van de provincie Drenthe af natuurlijk.

Opboren zou ik niet doen, zonde van het blok. Bovendien zijn er andere oplossingen.

Nogmaals het filmpje bekijken wat ik eerder postte en deze set bestellen: https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-tapeinduithalerset-3-18-mm/p/B401074 (link gejat van Arti-Bella :) )

  • Like 1
Link to comment

Inmiddels weer verder gegaan en de carterhelften kunnen scheiden van elkaar.

7D24BBF3-5D81-4F3F-98AE-D1AE3AE1A053.thumb.jpeg.9854da973939c60fbcd1a39b783b93ba.jpeg

Helaas wel tegen het volgende probleem aangelopen en dat is dat de krukas in de vliegwielzijde van het carter is blijven zitten en ik deze met een plastic/rubberhamer niet krijg verwijderd.

79253C1E-0659-4677-8C9E-0097CA7A976C.thumb.jpeg.d543d8babfeaadd30073c756ef6851ba.jpeg

Evenals de primaire as zit nog in de carterhelft.

D78166FD-2FC3-4D60-B0D5-0FE85799EBCD.thumb.jpeg.02f4e847e2fa7e301ca78312915914ac.jpeg

Ook deze bout komt niet met een paar simpele tikjes van een plastic/rubberhamer los.

522A4881-6D5D-408B-9E61-7C24344B3A30.thumb.jpeg.554c3f1f94f1ddefa6e0dd1ac2b03869.jpeg

Wel iets positiefs, de compressieplaat lijkt tot nu toe in orde. Hoewel de zijde aan de vliegwielzijde nog beoordeeld moet worden.

__________________________________

Heeft iemand tips of tricks om deze drie problemen op te lossen?

- hoe verwijder ik de krukas uit de vliegwielzijde van het carter?

- hoe verwijder ik de primaire as?

- hoe verwijder ik de carterbout (foto 3)?

Link to comment

Krukas/primaire as , de boel erond even opwarmen met verfstripper

Carter bout   als het niet stoort , gewoon laten zitten .

anders ook hier Carter errond wat verwarmen en dan de truc met de twee boutjes op elkaar.

Maar voorzichtig ! Als bout afbreekt wordt het veel moeilijker om op te lossen 

  • Like 1
Link to comment
7 uren geleden, Adrian zei:

Krukas/primaire as , de boel erond even opwarmen met verfstripper

Carter bout   als het niet stoort , gewoon laten zitten .

anders ook hier Carter errond wat verwarmen en dan de truc met de twee boutjes op elkaar.

Maar voorzichtig ! Als bout afbreekt wordt het veel moeilijker om op te lossen 

Thnx voor de info. De krukas en de primaire as zijn inmiddels verwijderd.

De tip om daar een verfstripper bij de gebruiken had ik inmiddels van @Daan ontvangen via een PM.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By snellestinus
      nieuwe topic gestart,omdat ik graag de foto reeksen van anderen hun restauratie volg heb ik er zelf ook eentje gestart 😄
      voorlopig uitgevoerd:
      -zandstralen
      -laswerk
      -plamuren frame
      -grondverf frame
       
      Dit is de toestand van aankoop.

      laswerk frame

      onderdeeltjes aangeschaft ( is bijna hele vespa😁)

       

      neusje lassen en soldeerwerk

       
      plamuurwerk

       
      spuitplamuur

       
      grondverf frame

       
      en nu de kleinere onderdelen en motor nog

       
      to be continued....
       
       
       


    • By the-edge60
      Mijn broer heeft nieuw project op de kop getikt nadat de GL150 1964 zo'n beetje klaar is. Dat was de eerste Vespa die we ooit gedaan hebben en dat smaakte naar meer.  Het is er 1 met veel werk, carroserie is behoorlijk krokant maar dat is de uitdaging 😬 eraan. 





    • By BjornDJ
      Beste Vespagisten, 
      Ik ben volop bezig met het restaureren van mijn bacchetta '48 en één ding is met onduidelijk en maakt me heel curieus. Op mijn frame waar de "vespa badge" hangt zijn een 6 tal gaatjes en ik weet niet wat er ooit gehangen heeft. Ik dacht eerst aan het vespa logo, maar dan zou het compleet verkeerd gehangen hebben, ik heb geen idee... misschien hebben jullie wel suggesties... ik zou de gaatjes willen verstoppen  



    • By Veloce.
      Ik ben begonnen aan de restauratie van mijn 50N uit '67. Het is een hele vroege 2e serie, afgaande op het serienummer. (S2 begint bij *200001)
      Maar nu vraag ik mij af wat de optische verschillen zijn tussen de 2 series. Ik kreeg namelijk een set chromen lijsten erbij voor de voorplaat en de koplamp. Maar volgens mij is dit niet correct.
      Ik was eerst in de veronderstelling dat de 2e serie geen chroom op de koplamp en voorspatbord heeft (net als 1e serie 50N), maar dan wél die chromen lijst om de voorplaat. Zie foto 2 hier onder. Echter zei een vriend van mij gisteren dat de 2e serie qua uiterlijk gewoon identiek is aan de 1e serie, dus volledig vrij van chromen versiersels en het zwarte Vespa-logo voorop. (Foto 1)
      Beide foto's zijn trouwens 2e series, afgaande op het hexagonale logo. Maar wat is nou juist?


×
×
  • Create New...