Jump to content
Vespaforum.be

Frissenappel

Members
  • Content Count

    90
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

26 Excellent

About Frissenappel

  • Rank
    Lid

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    '83 pk50s
    ‘83 pk50ss
    ‘84 pk50xl

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Sint-Niklaas
  • Land
    België

Recent Profile Visitors

519 profile views
  1. Bij mini 4 takt hydraulische vorkjes gebruik ik sae10 en als ze verlaagd zijn sae 15. De 15 is iets dikker dan de 10 voor een iets hardere vering. Ik heb nog nooit een schokbreker van een vespa gereviseerd, ik koop gewoon ofwel een nieuwe of een betere variant. dus daar kan ik je verder niet mee helpen. een nieuwe schokbreker kost je rond de 20euro.
  2. Ook nog eentje liggen regio st niklaas
  3. Ik vermoed dat met tooling de stansmallen, framejigs en gietmallen bedoeld worden. Alles wat in het productieproces gebruikt werd om tot een lml te komen. Als Sip ze ook echt opgekocht heeft kijk dan in de toekomst maar uit naar complete motorblokken, frames en reparatieplaten met SIP merknaam. Complete vespa's lijken mij echter onwaarschijnlijk.
  4. Pk50s heeft een vetvork. Tenzij je de schokbreker bedoelt? Ik gebruik gewoon industrieel lagervet of facom lithiumvet.
  5. Die speling die sip vernoemd is hetzelfde verhaal als de tolerantie van de stuurbouten zelf. Die sleuren worden/werden overal gemaakt van India tot Spanje tot in de UK met elk model zijn kleine verschillen. Persoonlijk kijk ik nooit uit die hoek naar mijn stuur en als het goed rijdt zou ik het zo laten. Maar ik kan er in komen dat je die spleet lelijk vindt en ze weg wilt. Het vijlen raad ik af omdat ik zelf mindere ervaringen heb gehad met een uitgelopen sleuf die niet meer vast te spannen was. Kan in hindsight ook algemene slijtage geweest zijn, is te lang geleden. Over die klemvastheid; de opening van de gegoten C aan de binnenkant van je stuur. Diegene die je dus rond de vork klemt door aan te spannen gaat deels samenvallen met de sleuf. Dus normaal gezien span je daar sowieso niet volledig op vast en verlies je dus ook weinig of geen klemmend oppervlak als ik het goed voor heb. Let wel op als je aanspant dat je die gegoten C aan de binnenkant van je stuur niet overtrekt.
  6. Motoricambi soviero heeft enkel de vloerplaat aan 66euro. Ik weet nog een pk xl2 frame staan. Zal eens horen wat dat moet kosten.
  7. Elke smallframe headset en bij uitbreiding largeframes, behalve deze van de xl2 en de t5, zijn normaal gezien interchangeable. De headset zou juist moeten zitten als de bovenkant van de vork gelijk uitkomt met de verhoging in je stuur zoals op je 3e laatste foto. Dan komen de sleuf en het gat overeen. Er bestaan verschillende diktes in die stuurbouten, de toleranties van origineel piaggio of aftermarket kunnen nogal eens afwijken. Bij mijn repro v50 headset ging de originele er vlotjes door terwijl een aftermarket stuurbout er met lichte dwang moest ingedraaid worden. Die sleuf uitslijpen of veilen zou ik niet doen. Deze is zoals ik reeds zei op enkele uitzonderingen na gelijk.
  8. 1 gaatje voor spatbord afgebroken. 75euro
  9. Ik ben van st niklaas, als je hem tot hier krijgt wil ik er wel eens naar kijken.
  10. Nog steeds gezocht
  11. Je mist hoogstwaarschijnlijk stukje 34. Dat is het deel dat de vork blokkeert.
  12. Is de standaard helmhaak van een pk xl
  13. @BowyerHet toevoegmateriaal was 6042 of 6043 meen ik mij te herinneren. Er is mij verteld dat dat een legering is van alumium, zink en magnesium. Maar ik zie in bovenstaande tabel dat het waarschijnlijk aluminium, magnesium en silicium betreft. Dat heb ik fout overgenomen, mea culpa. 'T is wel gelast geraakt Een legering verandert ook wel in zijn fysische kwaliteiten wanneer er stoffen aan worden toegevoegd of wanneer concentraties van diezelfde stoffen veranderen. Zo heeft staal, gietstaal en gietijzer een verschillend smeltpunt al bestaan ze uit, grotendeels, dezelfde stoffen. Of dit op messing en zinklegeringen van toepassing is kan ik u niet met zekerheid vertellen..(wel staat in de tabel dat al-zn-mg dan toch wel redelijk tot niet te lassen valt) en dat 'niet lasbaar' eigenlijk wil zeggen dat de materialen gewoon zeer gevoelig zijn voor warmtescheuren, niet dat ze opbranden. Wel persoonlijk meegemaakt bij smelten van zilvergranulaat. normaal niet smeltbaar met behoud van vorm terwijl dit in legering met koper wel mogelijk is omdat het smeltpunt van koper hoger ligt dan dat van zilver. @basie; snel opgelost! monteren en cruizen! Sorry voor het gezeik, frustraties..
  14. Worb5 en consoorten zagen en lassen toch ook gegoten stuurtjes aan elkaar voor dropbars.. Aluminium is verschillend in staal omdat het zijn warmte beter verdeelt. Maar gietijzer bv kan evengoed ook terug scheuren na het lassen, is meer kwestie van voor en nabehandeling na het lassen (zeer traag laten afkoelen in natte kranten) en welk toevoegmateriaal. Voor de rest vind ik dat er met alu ook mooi te lassen valt. Voor carters hebben ze mij indertijd, zoals Nero reeds vermeldde, een legering met aluminium en zink aangeraden ipv 'enkel' alu. Deze legering zou beter bestand zijn tegen temperatuurschommelingen en toch harder zijn. Staat wel buiten kijf dat dat kleine stukje haast niet te lassen valt. Zou hoogstwaarschijnlijk gewoon in het smeltbad verdwijnen. De grote scheur gaat gelast kunnen worden maar de nabewerking gaat je tijd kosten. Op motoricambi soviero vindt je een 50 r,n,s,l headset voor 180 euro. Of indien je naar schijfrem wil overstappen heb ik nog een complete vork+ px schijfremsetup met headset liggen voor 350
  15. Moet wat open staan, als je je relantievijs indraait gaat je gasschuif meer open.
×
×
  • Create New...