Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Komen en gaan


Vinkske

Aanbevolen berichten

Beste Vespa-liefhebbers

Al jaren droomde ik ervan om ooit eens de eigenaar te worden van een prachtige Vespa. Lang heb ik erop gewacht ... te lang besef ik nu. Als alleenstaande zit ik aan huis gebonden om te zorgen voor mijn oude, lieve hond Roque, een Spaanse Galgo van 12 jaar, die ik niet voor lange tijd alleen kan laten (om bijvoorbeeld uitgebreide ritten te maken).  Zaak is dat ik er zelf ook niet jonger op wordt. Dus hakte ik in mei van dit jaar de knoop door en kocht een Vespa 300 ABS, kleur grigio dolomite en liet er meteen een middengroot windscherm en topkoffer op monteren.  Het lag in mijn bedoeling om kalmpjes aan ervaring op te doen met mijn Vespa scooter, aangezien een dergelijke onderneming volledig nieuw voor me is, want ik heb nooit eerder een gemotoriseerde tweewieler bediend.

Ik ben er zeer schroomvallig aan begonnen, opgezadeld met een grote dosis terughoudenheid (ik gebruik niet graag de term 'schrik', alhoewel het daar eigenlijk wel op neerkomt). Inmiddels zijn we ruim drie maand verder met nauwelijks 160 km op de teller. Dat is niet goed, beste mensen. Tijdens de weinige korte ritjes die ik ondernam heb ik toch al vaak kunnen ervaren dat er onder sommige automobilisten weinig respect heerst voor scooterrijders. Een keer werd ik zelfs de pas afgesneden waar een snelheidsbeperking van 50 km/uur geldt, een snelheid die ik trouwens aanhield, maar blijkbaar tegen de zin van de autobestuurder achter mij, die me na veel geclaxonneer rakelings voorbijstak over de doorlopende witte lijn nota bene en daarna ging afremmen om mij duidelijk te maken dat ik op zijn zenuwen had gewerkt. Zelf heb ik het klaargespeeld om mijn Vespa uit mijn handen te laten wegglijden. Gelukkig is hij niet met een smak op de grond terechtgekomen, maar kon ik hem neerleggen. Enkele minuscule krasjes zijn daar het resultaat van.

Feit is dat ik mij niet in het verkeer kan bewegen zonder stressgevoelens. Ik besef dat velen onder u dit waarschijnlijk moeilijk zullen kunnen begrijpen. Ik hoor het zo vaak zeggen (gewoonlijk door mensen die nog niet op een scooter/brommer gereden hebben): 'Gasgeven en remmen. Daar is toch niets moeilijk aan!'

Om mezelf en anderen niet in gevaar te brengen heb ik besloten om mijn gedroomde machine weg te doen. Het is hartverscheurend, maar het is de enige juiste oplossing. Graag luister ik naar uw reacties, maar spaar me aub van al te groot onbegrip. Ik ben wie ik ben en heb daarnaar gehandeld. Ik vind het al lastig genoeg om mijn genomen beslissing uit te voeren.  Ik zal mijn wesp voor verkoop met enkele nieuwe foto's posten en eens nadenken over de prijs.

 

Nog een prettig weekend

Hans

GTS300ABS.jpg

Link naar reactie

Hans. er is een tijd van komen en een tijd van gaan. en bij jou lijkt die tijd gekomen om je Vespa weg te doen. Een goede keuze als je het beu bent.

Het huidige verkeer is nu éénmaal agressief en meedogenloos. het "jungle-gevoel is nooit ver weg en alleen de wet van de sterkste is van tel.

Echt kalm en ontspannen rijden is er niet meer bij want je wordt voortdurend opgejaagd door opgefokte automobilisten die nergens tijd meer voor hebben.

En als je dan al schrik had dan kan dat nog alleen maar erger worden. Het nadeel is dat je vroeger nooit met een tweewieler met motor hebt gereden.

Als je met nul ervaring in het huidige, hectische verkeer wordt gesmeten dan kan ik mij voorstellen dat je daar een heel ander beeld van had.

Overleven en ongeschonden uit het verkeer komen is alleen mogelijk met doorzicht en ervaring en dan nog. je hebt duizend ogen nodig op de weg.

Als je het rijden veel te stresserend vind, kun je er beter mee ophouden, hoe hartverscheurend het ook is, en ook om jezelf te behoeden voor een ongeval.

Ik kan best begrip voor je situatie opbrengen. en wens je veel succes met de verkoop van je "geliefde Vespa" !

 

Link naar reactie

Beste,

het doet me goed dat er mensen zijn die begrip kunnen opbrengen voor mijn dilemma.

U heeft dat perfect verwoord en in duidelijke lijnen de hectische verkeerssituatie en mentaliteit geschetst, die mij heeft afgeschrikt. Ik woon in een dichtbevolkt gebied aan de rand van Antwerpen met taltijke doorgangswegen en gewestwegen, die bijna constant in gebruik zijn door het drukke commuterverkeer. En dan weten dat het me niets doet als ik hier fiets of met de wagen rijd ... .

Niet ideaal om daar de eerste scooter rijlessen op te doen, zoals u terecht opmerkt. Vooraf had ik geīnformeerd naar lessen voor scooterrijders bij de rijscholen maar dat wordt niet aangeboden. Ik had er mij  wel een idee van gevormd dat het niet evident zou zijn om met een krachtige GTS 300 het pad op te gaan. Waarschijnlijk zou een 125 cc identieke impressies en reacties hebben verwekt. Omwille van mijn1,84 m, zat ik ongemakkelijk op de kleinere modellen en besloot ik niet te opteren voor een 50 cc.

Mijn broer heeft er al honderdduizenden kilometers op zitten met zware motors. Die heeft me vaak gewaarschuwd om ten alle tijde voorbereid te zijn en te anticiperen op alles en iedereen en inderdaad precies daarom constant ook ogen op de rug te hebben, zoals je schrijft.

Bedankt voor uw morele steun.

Met vriendelijke groeten.

 

Link naar reactie

Jammer dit  te moeten lezen maar ik begrijp de situatie ... .heb je er nooit aan gedacht om is naar het platte land te trekken en daar wat kms te maken, haal je vespa buiten wanneer het wat minder druk is ..enfin ik wil je over de streep trekken of is je beslissing echt definitief ?

 

 

 

 

Link naar reactie

Ik dacht hetzelfde als Fendt 4 life. Probeer het platte land eerst eens, ver buiten de Antwerpse drukte. Zwalm, Pajottenland, Hageland, Limburg,  noem maar op. Routes genoeg. 160 km lijkt mij weinig voor een definitieve evaluatie en de beslissing om uw dromen op te bergen. Het is maar een tip.

Link naar reactie

Beste Vdv en Fendt 4 life

De schrik zit er teveel in om de drukke plaatsen rond de Antwerpse noordrand te doorkruisen. U bedoelt het goed en wil me helpen en dat waardeer ik. Dat ik er maar 160 km op heb zitten zegt genoeg. Beter nu stoppen vooraleer ik echt brokken maak.

Ik hoop dat mijn ervaring beginners niet afschrikt. Jonge mensen zeker niet. Die bezitten voldoende flexibiliteit om nieuwe uitdagingen aan te gaan.

Vriendelijk dank voor de reacties.

Link naar reactie

Ik snap uw bedoeling eigenlijk niet... 

Als ge uw vespa te koop wilt aanbieden, doe dat dan toch gewoon. In de achterliggende reden heeft een kandidaat-koper weinig of geen interesse.

Eventueel kan je vragen aan de dealer waar je de vespa hebt aangekocht of hij de vespa wil overnemen.

 Groetjes, nero. 

Link naar reactie

... ... ..ik snap uw bedoeling niet goed...waarom zou een kandidaat-koper geen interesse hebben in de achterliggende reden ?

Als een dealer hem terugneemt, krijg je er bij wijze van spreken nog "een appel en een ei" voor, want die ziet enkel zijn "portemonnee volstromen".

Link naar reactie
1 uur geleden, Vespaciao zei:

... ... ..ik snap uw bedoeling niet goed...waarom zou een kandidaat-koper geen interesse hebben in de achterliggende reden ?

Als een dealer hem terugneemt, krijg je er bij wijze van spreken nog "een appel en een ei" voor, want die ziet enkel zijn "portemonnee volstromen".

De ene kandidaat koper is blijkbaar de andere niet, en voor een zo goed als nieuwe en ongebruikte scoot kan je volgens mij wel een mooie prijs krijg en terzelfder tijd 10-tallen telefoontjes, bezoekers en afdingers vermijden. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Tja, precies wat impulsief geweest, geen proefrit gemaakt? Ik herinner me mijn eerst rit, moet een belachelijk zicht geweest zijn, bang aan 50 per uur, wel in regen en wind, 70km naar huis...

als je echt de interesse hebt/had, zouden motorijlessen toch een oplossing kunnen bieden? Toch chapeau voor de wijze beslissing want velen kruipen zomaar op een veel zwaardere moto... Met misschien alle gevolgen vandien. Afschaffen die zomaar verworven A rijbewijzen!

Link naar reactie
8 uren geleden, Wutsie75 zei:

Tja, precies wat impulsief geweest, geen proefrit gemaakt? Ik herinner me mijn eerst rit, moet een belachelijk zicht geweest zijn, bang aan 50 per uur, wel in regen en wind, 70km naar huis...

als je echt de interesse hebt/had, zouden motorijlessen toch een oplossing kunnen bieden? Toch chapeau voor de wijze beslissing want velen kruipen zomaar op een veel zwaardere moto... Met misschien alle gevolgen vandien. Afschaffen die zomaar verworven A rijbewijzen!

Vooraf getracht om rijlessen te volgen (alle plaatselijke rijscholen afgebeld), maar er is geen aanbod voor scooters. Uitsluitend handgeschakelde rmotors. Door totale gebrek aan ervaring proefrit afgeslagen. Eigen dealer is wel mee geweest naar parking Makro (na sluitingstijd), waar ik rondjes kon rijden. Toen is de schrik in mijn hoofd gekropen.

Link naar reactie
13 uren geleden, nero zei:

De ene kandidaat koper is blijkbaar de andere niet, en voor een zo goed als nieuwe en ongebruikte scoot kan je volgens mij wel een mooie prijs krijg en terzelfder tijd 10-tallen telefoontjes, bezoekers en afdingers vermijden. 

Groetjes, nero. 

Als nieuweling/bezitter van een scooter reageren we niet allemaal op dezelfde manier op de loop van het leerproces, beste Nero. Mijn beslissing voor zowel de aankoop, als voor het stopzetten, is er niet impulsief gekomen, maar het resultaat van een weloverwogen denkproces. Bovendien had ik er behoefte aan om mijn emoties op het forum te delen. Daar dient dit forum toch ook voor, nietwaar?

Groetjes, Vinkske

Link naar reactie

Beste Vinkske, ik wil u niet overtuigen om op u beslissing terug te komen maar toch enige bedenking. U schrijft dat het u niets doet als u daar met de wagen of de fiets rijdt, welnu dat laatste verwonderd mij ten zeerste want met de fiets is het honderden malen gevaarlijker dan op de Vespa. Ik spreek van ondervinding ben zowat 3 jaar geleden beginnen rijden met de Vespa en met de fiets, na ongeveer 45 jaar geen van beiden nog gebruikt te hebben, ik ben dus geen jong veulen niet meer (63) zoals u kan vermoeden. Ben deze zomer met de fiets tegen 72 km/h bergen afgereden in Frankrijk met blote benen, blote armen en een flinterdun pakske aan geen probleem, op de Vespa moet ge bij 30° een lange broek, lange mouwen, hoge schoenen en handschoenen aandoen, wat zou nu het gevaarlijkste zijn? 

En wat het verkeer betreft, u plaats opeisen zowel met de fiets als met de Vespa helpt al veel. Héél veel scooter en andere brommerrijders rijden rechts van hun rijvak, nee in het midden is u plaats. Soms moet men in het leven ballen aan zijn lijf hebben en doorzetten!

Grt, Wilby.

 

Link naar reactie

Hallo Vinkske

Ik heb waarschijnlijk makkelijk praten met 35j motorervaring, maar toch het volgende : 

Ook de mensen met ervaring komen soms angstaanjagende toestanden tegen. Couperen, sigaretten uit de wagen gooien die op u belanden, geen plaats laten tussen files, enz... Het zijn allemaal zaken waar we met zijn allen moeten mee omgaan. Leuk is anders, en iedereen reageert weer anders op deze voorvallen. Ik kan best begrijpen dat je na je negatieve ervaringen de Vespa wil wegdoen. Daar steun ik je ook in als je het helemaal niet meer ziet. You gotta do what you gotta do.

Maar toch : die ervaringen had je evengoed met je auto kunnen meemaken. Ik ga de verhalen niet doen die ik hier in de stad reeds heb meegemaakt met de auto. Zoals hierboven vermeld, je plaats opeisen op het baanvak doet al veel. Het is toch wel wat toeval dat je net op die eerste 160 km enkele klootzakken bent tegengekomen. Evengoed mensen die plaats maken in de file, of die netjes op 10-20m afstand van jou blijven rijden aan 50km/u.

Wat hierboven al eens gezegd is zou IK (dus niet jij ;-)) ook doen. Op een rustige vakantiedag, of tussen 11- 14u eens op de baan gaan en het platteland gaan bezoeken. Meteen een ritje van 100 km achter de kiezen, die je wat meer vertrouwen zou kunnen geven. 

Wat je ook beslist (liefst niet overhaast, het steekt niet op een jaar voor de waarde van je scoot) : respect voor je mening, en doe ENKEL waar JIJ je goed bij voelt. 

Link naar reactie

 

12 hours ago, Wilby said:

En wat het verkeer betreft, u plaats opeisen zowel met de fiets als met de Vespa helpt al veel. Héél veel scooter en andere brommerrijders rijden rechts van hun rijvak, nee in het midden is u plaats. Soms moet men in het leven ballen aan zijn lijf hebben en doorzetten!

Dat klopt volledig. Als ik Vespa's en soms zelfs motoren langs rechts op het vak zie rijden... dan vraag je gewoon om weggedrukt te worden. En meestal zijn het mensen die nooit een rijbewijs A hebben gehaald. Je plaats is zelfs niet midden het rijvak, maar op 2/3 van rechts te beginnen. Assertief zijn!

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Beste mensen

Mijn Vespa heeft een nieuwe eigenaar gevonden. Ik wens iedereen te danken die een bijdrage geleverd heeft aan mijn topic. Inmiddels heb ik een Piaggio Medley 125 ABS testgereden. Dat stemt duidelijk meer overeen met mijn 'rustig temperament'. Kan dit model deelnemen aan het Forum?

Vinkske

Link naar reactie
2 uren geleden, Vinkske zei:

Beste mensen

Mijn Vespa heeft een nieuwe eigenaar gevonden. Ik wens iedereen te danken die een bijdrage geleverd heeft aan mijn topic. Inmiddels heb ik een Piaggio Medley 125 ABS testgereden. Dat stemt duidelijk meer overeen met mijn 'rustig temperament'. Kan dit model deelnemen aan het Forum?

Vinkske

'k vrees het... ik begrijp wel niet waarom je geen gts 125 genomen hebt ipv die 300. Die zal toch niet veel schelen met de Medley? Toch succes met je nieuwe aanwinst en blijf het hier af en toe nog maar eens volgen he!

Link naar reactie

Ik vrees dat een 125cc het probleem (schrik) enkel maar gaat verergeren. Een 125 is niet krachtig genoeg om alles en iedereen zomaar voor te zijn in het verkeer (PX weliswaar). Ik ben van 125 overgestapt naar 200 en dat was een verademing. Inhalen en vertrekken aan het verkeerslicht gaat vanzelf en je vermijdt opdringerige automobilisten aan de lichten. Al vanaf mn 16 rijd ik in het Antwerpse rond (binnenstad, buiten de Singel en in de naburige gemeenten) met een Vespa. Nog nooit ben ik getuige geweest van automobilisten die me van de baan willen duwen, kort opzitten, enz... misschien hoerenchance. In de auto ondervind ik veel meer hinder en gevaren icm andere automobilisten. De fiets daarentegen, dat is een jungle van gevaar en onoplettendheid voor mij. Elke ochtend breng ik mn kinderen per fiets naar school en ervaar dagelijks een "bijna-ongeval" moment, soms bij mezelf en heel vaak getuige van...

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Beste Vinkske, niks is mooier dan een droom waarmaken. En U hebt er de mogelijkheid toe, je bent al in het bezit van je droom. Nu is het de kunst om te leren voluit te genieten er van. En zeker is dat niet simpel omdat jij geen enkele ervaring hebt, hoe om te gaan in het verkeer op twee klein wieltjes. Het zou toch heel spijtig zijn vind ik dat je zo rap op geeft, en je droom ziet verdwijnen. Ikzelf ben 72, toegegeven ik heb heel wat ervaring op gemotoriseerde tweewielers, als sinds mijn 16 jaar. Jij hebt iemand nodig die je leert om te gaan met je Vespa op rustige wegjes, je op de gevaren wijst, wat je wel en niet moet doen ik het verkeer. Je leren zeker te zijn op je vespa. Leren leren en leren, zoals men je in de kleuterklas leerde naar het toilet te gaan. En geloof mij je zal U zekerder voelen, die schrik moet weg. Neem eens contact met mij, ik wil je begeleiden en je de raad geven van door te zetten, of het op te geven. Ik rij veel samen met andere vespa rijders waarvan de leeftijd van 60 tot 73 jaar is. Mvg

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...