Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restauratie px200e 1984


Skidmark

Aanbevolen berichten

Voor het vlakken vd cilinderkop gebruik ik een dikke glazen plaat. (20mm)

En dan 1000 en 1500 grid schuur papier.

Mits het lukt in 8 vorm schuren,

en rustig te werk gaan, goed contact houden met de glazen plaat, dan schuur je goed recht.

(plus wat wd40 of sae30 olie)

Dezelfde methode werkt bij een carburateur, om de onderkant mooi vlak te krijgen.

  • Like 2
Link naar reactie

Het is gelukt!

De nieuwe vlotternaald heeft het probleem verholpen. Vandaag al een stukje gereden zelfs.

De vespa moet nog wel goed afgesteld worden want iets hoger in de toeren viel het soms wat weg. 

Zal vast ook wel ergens beschreven staan op dit forum. Zaterdag ochtend maar eens naar kijken 💪

  • Like 1
Link naar reactie

Ik kom er even niet uit met de afstelling. Hieronder een filmpje van hoe de vespa stationair loopt. Lijkt al aardig maar nog niet top. Als ik vervolgens weg rijd gaat het goed totdat ik in de tweede versnelling wat harder ga rijden. Dan valt de vespa uit. 

Heb de gas/lucht mengsel schroef afgesteld tijdens het stationair draaien maar kan de motor niet fatsoenlijk warm rijden omdat deze dan uit valt. Heb al behoorlijk wat stukjes terug naar huis kunnen lopen 😅. Iemand een idee?

Wellicht het vermelden waard. De ontsteking staat hetzelfde als voor de revisie deze heb ik niet opnieuw gecontroleerd. Heb helaas geen stroboscoop. Zal het hem daarin zitten? 

Ander vreemd verhaal. Mijn benzinekraan is links open en rechts dicht. Meende dat dit andersom hoort?

Hopelijk heeft iemand een idee want ik wil graag gaan rijden! 😍

Link naar reactie

Lijkt wel of je valt zonder benzine. Indien je kraanhendel juist gemonteerd is staat de kraan dicht naar links, open verticaal en reserve naar rechts. De kraanhendel kan je ook verkeerd monteren maar dan draait hij naar onder ipv naar boven en krijg je het tegenovergestelde. 

De luchtschroef bij een Dellorto 1,5 toer uit bij een Spaco 2,5 toer uit. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie

De kraanhendel heeft bij mij geen reserve. Verkeerdom monteren zou geen impact moeten hebben op de werking toch? Kan morgen wel even controleren of er geen knik in de benzine slang zit.

Het is een dellorto inderdaad en ben begonnen met 1.5 slag naar buiten. Het is een 24/24 si met een main jet van 116. Daar heb ik zelf niks aan gewijzigd alleen schoongemaakt.

Link naar reactie

Kijk eens na of de benzinedarm niet gekneld zit onder de tank. Had vandaag hetzelfde probleem, daarmee...  :)

Waarschijnlijk gaat de benzinekraanhendel via de onderkant naar de andere zijde. Gewoon de clip's van de hendel losmaken, de hendel andersom monteren en ze werkt zoals het hoort. 

Groetjes, nero. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Alle PXen en large frames hebben volgens mij een kraan met reserve, op de hendel staat toch duidelijk een C en een R, Close en Reserve en in het midden staat ze open. 

Verkeerd monteren van de hendel heeft geen impact zolang je in de juiste richting draait. Normaal hendel links= gesloten, midden naar boven= open, rechts is reserve en dus ook open. Indien de hendel verkeerd gemonteerd is heb je, hendel rechts= gesloten, midden naar onder= open en links reserve en dus ook open. 

En zoals Nero al zei, lengte van de darm, héél belangrijk, dus zo kort mogelijk. 

Link naar reactie

Helaas ben ik gisteren niet toegekomen om bovenstaande te controleren. 

Wel zat ik in de tussentijd het volgende te bedenken. Het kan natuurlijk een vacuüm probleem zijn. Mijn tankdop heeft geen ontluchting, of is dat ook niet nodig bij een ontluchtingspijpje aan de benzinekraan? Kan wellicht ook zijn dat die deels verstopt zit? Heeft een benzinekraantje slijtage onderdelen of is het een kwestie van goed schoonmaken? 

Link naar reactie

Ik denk dat uw probleem zo opgelost is, zonder ontluchting in de dop gaat het niet lukken. 

Kraan vervangen door een fastflow en zorgen dat er een ontluchting in de dop zit. 

Link naar reactie

Iets te voorbarig geweest. De dop heeft wel ontluchting, maar heeeeel goed weg gewerkt 🤣. Vandaag de benzineflow bekeken. Die is met en zonder tankdop exact gelijk. 

In beide gevallen komt er onregelmatig benzine uit steeds een golfje als het ware, gevolgd door veel luchtbellen. 

Lijkt me dat het tijd wordt voor een nieuw gaskraantje? Denk dat bij gas geven de vlotterbak wordt leeg gezogen.

  • Like 1
Link naar reactie

Heb je de benzineslang al ontlucht? Kan ook een hardnekkig en euvel met vage symptomen zijn.

Ik sluit altijd een tweede benzineslag erop aan mbv metalen koppeling, die komt uit in een reserve plastic benzine tank.

Benzine kraan open en aan laten tot alle luchtbellen eruit zijn.

Link naar reactie

Geen continue flow = tankkraan versleten. 

4 uren geleden, Skidmark zei:

elmatig benzine uit steeds een golfje als het ware, gevolgd door veel luchtbellen. 

Lijkt me dat het tijd wordt voor een nieuw gaskraantje? Denk dat bij gas geven de vlotterbak wordt leeg gezogen.

Sounds like a no brainer. 

Link naar reactie

Het was inderdaad de benzinekraan! Vandaag een fast flow benzinekraan gemonteerd en geen luchtbelletjes meer.

Gelijk een lekker stukje gereden 😁.

Wat viel op. Stationair loopt de scooter goed. Bij vol gas geven gaat hij ook vlot. Half gas of vaste snelheid in hogere versnelling is stotteren. Heb dit (nog) niet weten te verbeteren met de gas/lucht mengsel schroef.

Iemand een idee? Na het eerete rondje was de bougie redelijk zwart. Mengsel schroef een kwartslag dicht gedraaid maar geen merkbaar verschil.

Tot zover ben ik in ieder geval al zeer content dat hij rijdt! 🙃

 

Link naar reactie
24 minuten geleden, Skidmark zei:

Op die grote staat bovenin 160 en onderin 118.

Op die kleine staat 55 160. 

Ik heb hier werkelijk geen idee van of dat goed of fout is 🙈

Da's de standaard jetting voor een 200cc zonder mengsmering. Wat is de positie van je mengvijs? 

Boegie al eens vervangen?

Link naar reactie

Wat bedoel je met "zonder mengsmering"? Het goedje benzine met 2 takt olie die mijn vespa grg lust heet toch mengsmering? 🤔

Had een nieuwe bougie besteld maar ik heb er 1 met schroefdraad op het uiteinde dus de nieuwe pastte niet. Idee om de bougiekabel / dop en bougie te vervangen?

Volgens de vorige eigenaar was de bougie die ik erbij kreeg net nieuw maar dat weet ik niet zeker.

Ohja en de mengselvijs ben ik begonnen met 1,5 slag uitgedraaid. Heb hem na 1 rondje rijden een kwartslag ingedraaid zonder duidelijk resultaat.

aangepast door Skidmark
Link naar reactie

Het bovenste stukje van je oude bougie kun je overzetten op de nieuwe, dan heeft de oude schroefdraad bovenaan.

Frederik 9111 bedoeld daarmee zonder automatische smering, jij mengt zelf.

Heb je de ontsteking al eens gecontroleerd op tijdstip?

En mengselschroef indraaien geeft meen ik een rijker mengsel. Maar wacht hier even de reactie's van de geleerden af want ik kan het zomaar vautd hebben.

  • Like 1
Link naar reactie
9 uren geleden, Bowyer zei:

 

En mengselschroef indraaien geeft meen ik een rijker mengsel. Maar wacht hier even de reactie's van de geleerden af want ik kan het zomaar vautd hebben.

 

Ik ben niet de Vespa geleerde maar stelschroef indraaien = armer mengsel. 😉

mvg Arno 

Link naar reactie
14 hours ago, Skidmark said:

Wat bedoel je met "zonder mengsmering"? Het goedje benzine met 2 takt olie die mijn vespa grg lust heet toch mengsmering? 🤔

Had een nieuwe bougie besteld maar ik heb er 1 met schroefdraad op het uiteinde dus de nieuwe pastte niet. Idee om de bougiekabel / dop en bougie te vervangen?

Volgens de vorige eigenaar was de bougie die ik erbij kreeg net nieuw maar dat weet ik niet zeker.

Ohja en de mengselvijs ben ik begonnen met 1,5 slag uitgedraaid. Heb hem na 1 rondje rijden een kwartslag ingedraaid zonder duidelijk resultaat.

Check ook de electrode afstand van je bougie, die wil van de fabriek af wel eens niet overeenkomen met wat Piaggio adviseert.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...