Frederik9111 Posted January 8 Share Posted January 8 Die mag nog wat dieper. Px200-krukassen hebben (i.t.t. 125/150-kruks) een lip aan de timingwang. Die lip valt in een daarvoor voorziene dieper liggende gleuf in de krukaskamer. 2 1 Link to comment
Skidmark Posted January 9 Author Share Posted January 9 (edited) De krukas is nu nagenoeg flush (0,5mm scheelt het) maar verder gaat hij niet. Lijkt me prima zo. Probleem 2 is dat mijn kroonmoer naar zijn grootje is. Ik kan wel weer wat bestellen en daarop gaan wachten maar ik heb onderstaande alternatieven in huis. Kan dat of is dat vragen om problemen? EDIT: Voor degene die dit geniale idee ook heeft in de toekomst. Past niet. Nieuwe kroonmoer is in bestelling 😂 Edited January 9 by Skidmark Link to comment
Skidmark Posted January 11 Author Share Posted January 11 Kroonmoer zit vast, ben nu bezig de kickstarter weer te plaatsen. Voordat ik straks de helften weer op elkaar monteer heb ik een vraagje. De pakkingset die ik heb is van aramidevezel. Ik lees op dit forum dat er vaak nog een vloeibaar goedje wordt gebruikt samen met een pakking. Is dat nodig of kan de pakking ook ''droog'' gemonteerd worden? Link to comment
DD_ves Posted January 12 Share Posted January 12 Ik probeer eerst te sluiten zonder pakking om te zien of alles past. Daarna terug open en dan smeer ik de papieren pakking in met vloeibare pakking aan de 2 kanten. Niet teveel, anders pers je het er overal uit. 2 Link to comment
Pilaf Posted January 12 Share Posted January 12 19 uren geleden, Skidmark zei: aramidevezel Maak deze zelf met aramide pakkingpapier. Monteer ze altijd droog. Dit pakking materiaal is geschikt voor plekken met lage aandraai momenten en dat is bij onze carterbouten het geval. Je zal zien dat de transmissie olie uit je carter en mengolie uit je krukas kamer in de pakking trekt, deze zet dan iets uit waardoor de afdichting nog beter is. Smeer je de pakking voor montage al in dan is dit effect weg. 1 Link to comment
Skidmark Posted January 12 Author Share Posted January 12 Ah dus best droog monteren toch? Zo lastig dat er zoveel verschillende manieren/adviezen zijn. Zou graag het blok niet nog eens open halen😅. Lees ook veel dat mensen er een beetje vet op smeren voordat ze hem monteren. Helpt de pakking op de plek houden ook. Jou uitleg hierboven Pilaf doet mij wel sterk overwegen om de pakking toch gewoon droog te monteren. Zou zonde zijn als ik de werking van de aramidevezel tegen ga door er al vet op te smeren of iets dergelijks. Link to comment
Pilaf Posted January 12 Share Posted January 12 Bij standaard pakking papier kan je idd een beetje vet gebruiken om deze beetje in te smeren. Je prepareert de pakking tegen de olie/benzine en deze verschuift inderdaad niet bij het monteren. Bij vloeibare pakking moet je weer kijken of het bestand is tegen de ons gebruikte olie en benzine. De vloeibare pakking die gebruikt wordt op de transmissie deksel van de GTS/LX/S is bijvoorbeeld een hele goede en dus ook geschikt voor ons 2 takters. Dan heb je ook nog de pakking met een vulkaniserend randje. Deze werken ook goed maar zijn vaak eenmalig te gebruiken en het schoonmaken van het pasvlak vergt weer wat extra tijd. Ben zelf erg tevreden over de aramide pakkingen. 1 Link to comment
Skidmark Posted January 12 Author Share Posted January 12 Bedankt voor de toelichting! Ga ik de aramide pakking gewoon zonder verdere poespas gebruiken! 2 Link to comment
Skidmark Posted January 16 Author Share Posted January 16 Zo! De carterhelften zijn gesloten. De stator is voorzien van nieuw draad. De nieuwe cilinder met zuiger zijn gemonteerd en t blokje is weer zo goed als compleet. Nu kunnen we ons focussen om de tectyl laag weg te poetsen aan de onderkant. Volgende week donderdag heb ik een afspraak om alles te zandstralen. Is nog best een karweitje! 4 Link to comment
Skidmark Posted January 25 Author Share Posted January 25 Het was een tijdje stil, dat tectyl verwijderen is een rotklus. Voor degene die ooit hetzelfde moet doen. Bij mij werkte het redelijk om met een hittepistool en een spatel het grootste deel tectyl te verwijderen. Wat overblijft kan met een staalborstel en wat benzine weg gepoetst worden. Geeft wel een enorme bende Morgen gaan we alles zandstralen en daarna gaat de lasser zijn kunstje verrichten. Alvorens ik het frame naar de lasser breng behandel ik deze met een anti-roest lasprimer. (op advies van mijn lasser). Deze primer gebruik ik maar op de gehele motorscooter. https://www.nonpaints.com/nl/crop-anti-roest-primer-spuitbus-professional?sqr=lasprimer Vervolgens ga ik er met een 2K lak overheen ook van Crop en als laatste een blanke 2 k lak. Raden jullie aan om de onderkant weer te behandelen met tectyl? Ik ga denk ik alleen met goed weer rijden, maar de steenslag is wel een dingetje natuurlijk dus daar heb ik de volgende spuitbus voor: https://www.nonpaints.com/nl/motip-anti-steenslag-spuitbus-500ml?sqr=anti-steenslag Link to comment
Skidmark Posted February 4 Author Share Posted February 4 Tijdje stil geweest hier. Maar ik ben weer bezig. Het frame is gezandstraald en staat nu bij de lasser. Ondertussen ben ik alle andere onderdeeltjes aan het opknappen. Vandaag de velgen gespoten. Ik twijfel nog of ik de trommels mee spuit of niet. Zijn wel gestraald dus weer helemaal schoon. 3 Link to comment
Skidmark Posted February 21 Author Share Posted February 21 Vespa terug gekregen van de lasser. Totaal 4 puntjes aangepakt. De grote roestplek voor onder is gerepareerd. Daarnaast 2 puntjes op het vloerbord bij de achterste ondersteunings balk. Roest weg getikt en opnieuw gelast. nu wachten tot de lamuur binnenkomt. Ondertussen de andere onderdelen vast in de eerste laklaag gezet. 5 Link to comment
Skidmark Posted March 7 Author Share Posted March 7 Kleine tegenvaller met het spuiten van de onderkant van de vespa. Ik had gekozen om na een primerlaag de anti gravel van crop te spuiten maar resultaat zoals hieronder. naast dat het lelijk is ben ik ook bezorgd over de hechting van de lak. Heeft iemand dit eerder gezien? Het is bedoelt als taai spul om steenslag tegen te gaan dus glad schuren is haast niet te doen. Overspuiten met tectyl? Iemand ideeën tips? De overige onderdelen zijn met de 2k lak gelukkig erg mooi geworden. Link to comment
Wilby Posted March 8 Share Posted March 8 Lijkt dat je acryl primer gebruikt hebt. Heb je anti gravel van Finixa gebruikt, die kan je verwijderen met oplosmiddel. Link to comment
Skidmark Posted March 8 Author Share Posted March 8 Primer was Brunox (epoxy) en de anti gravel was van motip. Zal helaas wel gaan schrobben met oplosmiddel en hopelijk de overige lak niet beschadigen. Wel een pittige tegenvaller zo, wil graag de Vespa weer monteren en niet nog weer meer moeten spuiten. 😑 Beschermen jullie de onderkant van de Vespa op een bepaalde manier of is dat gewoon afgelakt? Link to comment
Bowyer Posted March 15 Share Posted March 15 De px heb ik ook aan de onderzijde in de 2k lak met daar over een steenslag laag tot net ter hoogte van de klinkjes van de strippen. Je moet dan al haast op je knieen gaan zitten om het te zien. Zo te zien heeft van een van de 2 lagen het oplosmiddel met het andere gereageerd. Enige goede oplossing is alles eraf en opnieuw laagjes opbouwen. Link to comment
Skidmark Posted March 18 Author Share Posted March 18 Ben eindelijk begonnen met de montage! Vraagje: onderstaand antirobos slot zat erop en die wil ik graag terugplaatsen. Heb er alleen geen sleuteltje meer bij. Kan nergens op internet dit slot vinden. Weet iemand waar ik dit kan kopen? Op het slot staat Luma Classic Link to comment
Skidmark Posted March 19 Author Share Posted March 19 Volgende issue Probeer de uitlaat te monteren, maar merk dat er een rammel in zit. Lijkt wel alsof er een los onderdeeltje in zit. Volgens mij niet de bedoeling. Betekent nieuwe kopen ben ik bang? Of is dit een bekend probleem? Link to comment
Skidmark Posted March 19 Author Share Posted March 19 Geeft mooi wat oud ijzer zo'n restauratie 🤣 Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now