Jump to content
Vespaforum.be

Restauratie px200e 1984


Skidmark

Recommended Posts

8 uren geleden, nero zei:

Wat betreft de SI-carburators heeft Frederic id 100% gelijk, de horizontale schroef acheraan de carburator  

Nero, ik ben er ondertussen ook achtergekomen dat jij NIET met een SI carburateur rijd maar een verticale.   Dat in acht nemend hebben we allemaal wel gelijk. 😉

mvg Arno 

Edited by Arnovt
Link to comment
On 4/26/2023 at 8:26 PM, Frederik9111 said:

Cheap but does the trick: linkje. Maakt niet uit welke accu. Zolang het maar 12v gelijkstroom is. 12V autoaccu's gaan helemaal prima. Netstroom zeker niet (want AC).

The Whale heb ik na 1 poging verticaal geklasseerd (onhandig voor Vespa). Buzzwangle is top maar eigenlijk te duur. Met een vliegwieltrekker en een magnetische waterpas kan je exact hetzelfde. 

Luchtfilter uitboren heeft niks met cilindermaat te maken. Meer vrijloop in het luchtcircuit >> meer fueldebiet mogelijk >> meer kaboem >> meer leute. Basicly stap 1 in het verhogen van motorvermogen (óók voor 25/50/80/125/whaterer/cc). PX200 heeft overigens normaliter een uitgeboorde luchtfilter. Nieuwe Piaggio luchtfilters zijn overigens altijd uitgeboord.

Ik heb nog wat info gevonden mbt het uitgeboorde luchtfilter,

is standaard vanaf de Cosa modellen, maar betekent wel dat je alle sproeiers moet aanpassen bij oudere modellen (PX en ouder) om vastlopers te voorkomen:

 

  • With hole over main air nozzle

Standard filter of the Cosa models which have additionally a plate air filter. Has two large holes above the nozzle bars. If it is installed on PX/Rally/Sprint models, it reduces the mixture significantly compared to a filter without holes. This means that here you should replace the secondary nozzle, main nozzle and possibly the main air correction nozzle with a more powerful one to prevent engine damage.

 

Uitleg van SCK

Link to comment
Op 26/4/2023 om 20:26, Frederik9111 zei:

Luchtfilter uitboren heeft niks met cilindermaat te maken. Meer vrijloop in het luchtcircuit >> meer fueldebiet mogelijk >> meer kaboem >> meer leute. Basicly stap 1 in het verhogen van motorvermogen (óók voor 25/50/80/125/whaterer/cc)

Vandaar dus…

Link to comment

Wilde vandaag maar wat sproeiers bestellen om het een en ander te proberen. Vergroot ik best alleen de main jet? Van 118 naar bijvoorbeeld 120 of zelfs 122? Of moet ik de nevensproeier ook vergroten? Ik ben me nog aan het inlezen over de exacte werking van de SI carburateur, maar tot nu toe klinkt het een beetje als zwarte magie met betrekking tot sproeiers 😅

Link to comment
1 uur geleden, Skidmark zei:

Wilde vandaag maar wat sproeiers bestellen om het een en ander te proberen. Vergroot ik best alleen de main jet? Van 118 naar bijvoorbeeld 120 of zelfs 122? Of moet ik de nevensproeier ook vergroten? Ik ben me nog aan het inlezen over de exacte werking van de SI carburateur, maar tot nu toe klinkt het een beetje als zwarte magie met betrekking tot sproeiers 😅

Heb op een ander forum een interessant topic gevonden waar de werking van de main jet, mixer en air controler uitgebreid worden belicht. 

Kort door de bocht: De hoofdsproeier (stack) bestaat uit een aircontroler (bovenste deel bij mij 160, hoger getal is meer lucht) een mixer (middelste deel bij mij BE3) en een jet (onderste deel bij mij 118, hoger getal is meer benzine). Het bovenste deel laat een gecontroleerde hoeveelheid lucht door vanuit het luchtfilter. En het onderste deel een gecontroleerde hoeveelheid benzine vanuit de vlotterkamer. Dit wordt in het middelste deel gemengd en de venturi ingezogen.

Wat mij dan verbaasd is dat de 160 aircontroler een bepaalde hoeveelheid lucht inzuigt en het uitboren van het luchtfilter daar toch effect op heeft. Heeft wellicht iets met stroomsnelheid te maken, want lucht is immers ook een gas. 

De main jet (onderste deel) moet ik dus vergroten naar 120 of 122 (moet uiteraard getest worden, dit is een eerste gedachte) om te zorgen dat mijn mengsel niet te arm wordt. Tevens ben ik denk ik veiliger om de idle jet (nevensproeier, bij mij nu 160/55)) ook een maatje te vergroten. Aangezien de 160 voor lucht staat en de 55 voor benzine kan ik in dit geval een 140/50 kiezen, dat geeft een iets rijker mengsel. De werking van de jets lopen behoorlijk in elkaar over in het hele toerenbereik en bij gas loslaten in de hoge toeren wordt eigenlijk je motor alleen door de idle jet voorzien van mix. De mixer (BE3) ga ik niet wijzigen.

Voor degene die ook geïnteresseerd zijn in dit topic. Hieronder de link:

https://modernvespa.com/forum/topic115912.2

Als de geleerden het niet eens zijn met wat ik hierboven beschrijf, of andere tips hebben dan hoor ik het natuurlijk ook heel graag :) 

Link to comment
5 uren geleden, Skidmark zei:

De main jet (onderste deel) moet ik dus vergroten naar 120 of 122 (moet uiteraard getest worden, dit is een eerste gedachte) om te zorgen dat mijn mengsel niet te arm wordt. Tevens ben ik denk ik veiliger om de idle jet (nevensproeier, bij mij nu 160/55)) ook een maatje te vergroten. Aangezien de 160 voor lucht staat en de 55 voor benzine kan ik in dit geval een 140/50 kiezen, dat geeft een iets rijker mengsel. De werking van de jets lopen behoorlijk in elkaar over in het hele toerenbereik en bij gas loslaten in de hoge toeren wordt eigenlijk je motor alleen door de idle jet voorzien van mix. De mixer (BE3) ga ik niet wijzigen.

Bij nader inzien is een 160/58 of 160/60 van Pinasco dan een beter optie denk ik. Dan voeg je letterlijk alleen maar meer benzine toe zonder de luchthuishouding ook te veranderen. (nog steeds lerende he 😛 )  Wel jammer dat deze alleen in een hele set komen en niet los :( 

  • Like 1
Link to comment

Los van BGM te verkrijgen bij Scooter-Center.

  • Thanks 1
Link to comment

Vandaag ook eindelijk de timing kunnen controleren. Ik zat er recht op de 23° blijkt. Zowel bij stationair als bij gas half open precies op de 23°. Wilde de motor niet vol gas open gooien want wil dan een warm blok hebben en doe dat liever met de wat grotere jets.

Kan het probleem van geen vermogen bij half gas niet sowieso aan een te kleine idle jet liggen? Vol gas was goed en stationair ook.

 

Link to comment
Op 6/4/2023 om 10:48, Frederik9111 zei:

Versleten carbu. 

Ahum...☝️

Link to comment

Er staan wel meer fouten in dat artikel van 20 jaar geleden. 

Link to comment
33 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Er staan wel meer fouten in dat artikel van 20 jaar geleden. 

Verklaar u nader.

 

Link to comment

Startpositie mengschroef (zonder onderscheid in generaties), keuze primaire sproeier heeft effect op de hoofdsproeier (niet omgekeerd), effect van mengbuis oververeenvoudigd,… leuk basisartikel over een aantal basisprincipes maar zeker niet als handleiding voor aanpassingen te gebruiken. 

Edited by Frederik9111
  • Like 1
Link to comment
9 uren geleden, Niels_1977 zei:

Dus toch 😅;

 

 

IMG_6981.jpeg
 

(info staat in bovengenoemd artikel van Sip)

Die heb ik dus niet geplaatst. Ga dat voor de zekerheid maar wel proberen. Ik dacht dat kan geen kwaad 🙈

Link to comment
  • 1 month later...

Tijdje geleden weer maar toch eindelijk weer tijd gevonden om verder te gaan.

Luchtfilter was uitgeboord. Na wat spelen met jets en idle jets bleek de main jet van 120 en de standaard idle jet wel een lekkere combi. Vandaag een paar kleine rondjes gereden en het leek allemaal goed. Tijd voor een grotere test dacht ik.

Na zo'n 6 km viel ineens de Vespa stil. Ik had wat gereedschapjes mee dus even kijken wat het is. Maar eerst van de gelegenheid gebruik gemaakt om een plaatje te schieten.

IMG_20230611_143031761_HDR.thumb.jpg.0ae73da75cd3a1b65f2fb65a910736ff.jpg

Na wat gerommel erachter gekomen dat er geen vonkjes meer in de bougie zaten. Nieuwe bougie gestoken ook bougie kabels en bougie dop maar niks mocht helpen. 

Nu 5 kilometer naar huis gewandeld. Gelukkig was het niet zo warm 😅. Hoort nou eenmaal bij het avontuur. Nu op zoek naar de oorzaak. Als iemand tips heeft hoor ik ze graag!

En Ohja bougie kleurtje was als volgt:

IMG_20230611_191908886_HDR.thumb.jpg.8cdc11f55328480528af95ab6f2e4a94.jpg

Edited by Skidmark
Link to comment

balen, maar ja wel een lekkere wandeling aan overgehouden. Bougie kleur geeft aan dat hij te rijk loopt. Het niet meer willen vonken kan van alles zijn. kan in de kabelboom/control unit zitten, of de ontsteking en aanverwante delen zelf. Kun je de kabelboom loskoppelen en kijken of hij dan wel vonkt, kun je dat gedeelte mogelijk uit sluiten.

Link to comment

Met kabelboom loskoppelen bedoel je de groene draad van de CDI loshalen? Dat heb ik namelijk geprobeerd en de vonk bleef uit helaas.

Ik zat zelf te denken om de CDI unit wellicht maar te vervangen, maar of dat logisch is (of van tevoren te constateren) weet ik niet zo goed.

Link to comment

Koppel de motor los van de kabelboom (zwart, blauw en groen) en check opnieuw om een eventueel massaverlies uit te sluiten.

Als je vliegwiel nog rond draait ligt het alvast niet aan het half maantje. Check vervolgens:
- Bougie
- Boukiekabel en -kop
- CDI
- Stator

 

Edited by Frederik9111
  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Vandaag heb ik je lijstje gevolgd Frederik, maar nog steeds niks gevonden.

Geen vonk door de genoemde draden af te koppelen.

Geen vonk met een nieuwe bougie/bougie dop/ bougie kabel/ CDI

Stator doorgemeten en de waardes kloppen met wat ik op het net vind.

Kan het zijn dat ik een kapotte nieuwe CDI heb gekregen? Is daar nog iets aan door te meten?

Kan het zijn dat er toch nog iets mis is met de stator/pickup ook al heb ik juiste ohm waardes gemeten? 

Ik weet nu even niet waar te zoeken en alles klakkeloos nieuw bestellen vind ik een beetje zonde 😐

Link to comment

Vliegwiel eraf en de stator visueel inspecteren. Een pick-up kost €10; een nieuwe stator €100.

Ook geen ramp als daarmee je Vespa terug kan bollen, toch? 

 

Link to comment

Vandaag een vreemd geval. Ik dacht ik zet alles weer in elkaar wellicht heb ik het met de verkeerde groene draad los geprobeerd. (Geen idee of dat allemaal heel veel uitmaakt)

Zonder groene draad naar het contactslot en ik krijg een vonk! Met groene draad aangesloten ook een vonk! Alles terug gemonteerd en ze loopt weer.

Vreemder en vreemder. Als ik nu een rondje ga rijden heb ik het idee dat ik ergens stil kom te staan 🙄

Ik heb nu namelijk niks vervangen en naar mijn idee ook niks gerepareerd. Zal het een slecht contact zijn ergens?

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...