Pilaf Posted January 3 Share Posted January 3 2 uren geleden, Skidmark zei: Wat maakt dat het toch zo belangrijk is dat je me aanraad de veren te vervangen? Om te voorkomen dat de veren op korte termijn gaan breken en je de boel weer kan open gooien. Het is preventief en deze veren hebben al een heel leven er op zitten. Belangrijkste is dat je alle onderdelen die in het blok zitten goed controleert voordat je het blok sluit en lagers, keerringen, kickstart rubbers, o-ringen van je kickstart, primair veren, schakelkruis vervangt en ook je tandwielen shimt. De rest van de onderdelen buiten het blok kan je goed bij en makkelijk/snel vervangen/aanpassen. 1 Link to comment
Skidmark Posted January 3 Author Share Posted January 3 (edited) Alles wat je noemt is vervangen of wordt vervangen behalve dus de primair veren. Maar aangezien ik toch weer voor de zoveelste keer iets moet bestellen (juist maat oliekering) zal ik maar niet op die paar euro besparen en ook de primair veren vervangen. Was alleen door dat andere filmpje echt in de veronderstelling dat het eens niet nodig was 😅. EDIT: Als er nog meer onderdeeltjes zijn die toch heel wijs zijn te vervangen, maar die nog niet de revue hebben gepasseerd dan hoor ik het graag! Edited January 3 by Skidmark 1 Link to comment
Arnovt Posted January 3 Share Posted January 3 Ik meen te begrijpen dat jullie bij primaire veren het over de zuigerveren hebben? Voor zover ik mij uit de lessen automechanica herinner is het geen goed idee zuigerveren te vervangen zonder de cilinder opnieuw perfect rond te boren of honen. Dit omdat beiden op elkaar zijn ingesleten en de cilinder door gebruik iets ovaal slijt waardoor ronde zuigerveren een verlies aan compressie betekent. Maar verbeter me wanneer ik iets anders begrijp ivm primaire veren. Link to comment
Skidmark Posted January 3 Author Share Posted January 3 (edited) 3 minuten geleden, Arnovt zei: Ik meen te begrijpen dat jullie bij primaire veren het over de zuigerveren hebben? Voor zover ik mij uit de lessen automechanica herinner is het geen goed idee zuigerveren te vervangen zonder de cilinder opnieuw perfect rond te boren of honen. Dit omdat beiden op elkaar zijn ingesleten en de cilinder door gebruik iets ovaal slijt waardoor ronde zuigerveren een verlies aan compressie betekent. Maar verbeter me wanneer ik iets anders begrijp ivm primaire veren. Met primair veren worden de veren in de cush drive bedoelt. Deze vangen de schokken op van het wisselen van versnelling. Even snel een plaatje gestolen van het internet. Edited January 3 by Skidmark 1 Link to comment
Arnovt Posted January 3 Share Posted January 3 Dankjewel voor de feedback op mijn opmerking. mvg Arno Link to comment
Frederik9111 Posted January 3 Share Posted January 3 6 uren geleden, Skidmark zei: Ik zag een video op youtube van Robot van Motorsport. Daar verteld hij als de platen niet bol staan en je geen gerammel hoort kan je de veren prima laten zitten. Hij zegt juist bij een 200 hoef je de veren minder vaak te vervangen omdat het een dubbele veer is in tegenstelling tot bij de 150 en 125. Ik durf te voorspellen dat al minstens 1 van jouw huidige veren gebroken zal zijn. 200’s hebben idd dubbele veren, maar vangen ook bijna het dubbele vermogen op (ivm oudere 125/150’s). Overigens steek ik die dubbele sets ook standaard in 125/150cc-revisies en -upgrades. Wanneer 1 veer niet meer functioneert, vangen de overigen 5 veren de slag op; waardoor die ook versneld zullen volgen. De losse veeringetjes klutsen dan letterlijk de platen open. Als 1 rivet losschiet wordt de inhoud je versnellingsbak in gegooid. De afstand tussen carterwand en de snellingsplaten is op sommige plaatsen kleiner dan de dikte van zo’n veerringetje. Je zou niet de eerste zijn wiens carter al rijdend in 2 breekt. 1 Link to comment
Wilby Posted January 3 Share Posted January 3 En zo zien die kapotte veren er uit, doordat het dubbele veren zijn gaat het ook minder vlug rammelen. vervangen die handel. 3 1 Link to comment
Skidmark Posted January 3 Author Share Posted January 3 Ik was al overtuigd maar nu heb ik ook de achtergrond. Bedankt! Setje wordt maar weer besteld 😅 Link to comment
Bowyer Posted January 3 Share Posted January 3 3 uren geleden, Frederik9111 zei: Dit wil je niet 🙂 oei oei, dat ziet er wel heel erg rampzalig uit. Bij mijn volgende 200 (binnenkort) toch ook maar de primair in orde maken. Tot nog toe nooit gedaan in dezelfde veronderstelling als skidmark dat als het niet rammelde of verdikt was het in orde is. Link to comment
DD_ves Posted January 4 Share Posted January 4 21 hours ago, Frederik9111 said: Dit wil je niet 🙂 Damn 😬 Link to comment
Skidmark Posted January 4 Author Share Posted January 4 Cush drive vandaag uit elkaar gekregen na ruim een uur rotzooien (ik heb helaas geen kolomboor). Alle veren waren nog heel! Maar wat schetst mijn verbazing? In 1 van de grote veren zat geen klein veertje. Dit kan mijn inziens alleen maar betekenen dat deze al eens foutief is gereviseerd? Hopelijk wordt de montage wat minder tijdrovend. Nu eerst de onderdelen maar opnieuw grondig poetsen. 4 1 Link to comment
DD_ves Posted January 5 Share Posted January 5 (edited) Misschien had Luigi er maar 5 in zijn broekzak zitten? Of eentje op de grond gevallen, en geen goesting om op te rapen? Edited January 5 by DD_ves 1 Link to comment
Skidmark Posted January 5 Author Share Posted January 5 (edited) Omdat ik moet wachten op mijn nieuwe veertjes vandaag andere klusjes gedaan. Eerst het glas van de kilometerteller vervangen. Behoorlijk priegelklusje nog wel. Dan boor ik liever de cush drive uit 🤣. Resultaat is dan wel weer wat waard. Daarnaast de tank schoongemaakt want daar leek iets van kurk in te zitten. De onderkant van de tank ziet er vanbinnen nog mooi uit maar halverwege is een scheiding te zien en lijkt de tankwand wat korrelig? Kan het slecht verwoorden. Misschien dat iemand hier dit kent? Edited January 5 by Skidmark Link to comment
DD_ves Posted January 5 Share Posted January 5 Kiezelsteentjes/schroeven bouten en moeren en schudden, schudden, schudden ✌️ Link to comment
Skidmark Posted January 5 Author Share Posted January 5 Ik krijg sterk het vermoeden dat je sarcastisch bent? 😅 Een dergelijke actie zou toch de ''coating'' van de tank ook vernielen? Link to comment
Frederik9111 Posted January 5 Share Posted January 5 Belangenie. Vandaag ook nog zo’n P-tankje gereinigd. Overigens hebben die geen coating hoor. 2takt(damp) is de beste bescherming tegen roest. 1 Link to comment
Skidmark Posted January 5 Author Share Posted January 5 Haha akkoord! Bedankt voor de tip dan DD_ves! Ga ik maar eens op zoek naar schone kiezels 🤣 1 Link to comment
josse Posted January 5 Share Posted January 5 als je een betonmolen ter beschikking hebt, kun je de tank daarin opspannen en draaien maar.... ik heb vorig jaar hetzelfde eens gedaan, maar dan de tank in verhuisdekens gewikkeld en laten draaien in de droogkast... mijn echtgenote kon er niet mee lachen. 4 Link to comment
Bowyer Posted January 5 Share Posted January 5 (edited) 1 uur geleden, josse zei: als je een betonmolen ter beschikking hebt, kun je de tank daarin opspannen en draaien maar... ik heb vorig jaar hetzelfde eens gedaan, maar dan de tank in verhuisdekens gewikkeld en laten draaien in de droogkast... mijn echtgenote kon er niet mee lachen. Ik heb dat voor de tank van de gla ook gedaan en het werkt prima. droger op koud zetten en op 2 uur en dan nog 3x. Wel had ik omdat er nogal wat roest in zat er wat oplossing van fosforzuur bij in gedaan, dat werkte echt helemaal geweldig. Edited January 5 by Bowyer 1 Link to comment
Skidmark Posted January 6 Author Share Posted January 6 Nieuwe cilinder en krukas zijn ook al binnen. Vandaag komen de nieuwe veertjes voor de cush drive binnen. Ik hoop dus dit weekend het blok weer te kunnen sluiten. Zijn er nog speciale dingen waar ik rekening mee moet houden bij het monteren van een nieuwe cilinder/krukas/zuiger? Uiteraard zullen foto's volgen dit weekend 1 Link to comment
DD_ves Posted January 6 Share Posted January 6 7 hours ago, Skidmark said: Nieuwe cilinder en krukas zijn ook al binnen. Vandaag komen de nieuwe veertjes voor de cush drive binnen. Ik hoop dus dit weekend het blok weer te kunnen sluiten. Zijn er nog speciale dingen waar ik rekening mee moet houden bij het monteren van een nieuwe cilinder/krukas/zuiger? Uiteraard zullen foto's volgen dit weekend Je gaat wel vooruit 😅 7 hours ago, Skidmark said: Nieuwe cilinder en krukas zijn ook al binnen. Vandaag komen de nieuwe veertjes voor de cush drive binnen. Ik hoop dus dit weekend het blok weer te kunnen sluiten. Zijn er nog speciale dingen waar ik rekening mee moet houden bij het monteren van een nieuwe cilinder/krukas/zuiger? Uiteraard zullen foto's volgen dit weekend Cilinder en zuiger wat inpappen met 2taktolie 😉 Zou je die krukas niet inruilen voor die die @Frederik9111 liet zien trouwens? 1 Link to comment
Skidmark Posted January 7 Author Share Posted January 7 Goeie tip weer, ga ik doen! En deze px houd ik zo standaard mogelijk. Als het rijden dadelijk bevalt (ik heb dus nog nooit op een vespa gereden 🤣) zie ik nog wel een tweede komen. Een rally of GS vind ik nog mooier, maar laten we eerst kijken of dit mij lukt Ik wil graag vanaf maart rijden dus dat is de deadline die ik mijzelf gegeven heb. Link to comment
Skidmark Posted January 8 Author Share Posted January 8 Dit weekend helaas wat minder tijd gehad dan gehoopt, dus het blok kan nog niet dicht. De cushdrive is voorzien van nieuwe veren en naaldlagers en is geïnstalleerd. De versnellingen zijn ook geïnstalleerd samen met een nieuwe opvulring zodat de speling gemininaliseerd is. De nieuwe krukas zit ook op zijn plek. Hieronder een foto van de huidige status. 1 Link to comment
Skidmark Posted January 8 Author Share Posted January 8 Heb alleen het idee dat de krukas nog iets verder moet want hij is niet "flush" in het lager. Hoort dat zo? Ik heb namelijk verrassend weinig ruimte aan de andere kant dus ben bang dat hij dadelijk aanloopt. Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now