Jump to content

Arnovt

Members
  • Posts

    58
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

Scooter Gegevens

  • Scooterclub
    Vlaamse Vespa Vrienden
  • Mijn Scooter(s)
    Piaggio Vespa px 125e 1993

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Essen
  • Land
    België

Contact Methods

Recent Profile Visitors

368 profile views

Arnovt's Achievements

Enthusiast

Enthusiast (6/14)

  • One Month Later
  • Week One Done
  • Dedicated Rare
  • Collaborator
  • Reacting Well Rare

Recent Badges

25

Reputation

  1. Ook welkom en benieuwd naar jouw project. ivm je vraag welke plek, er is een P-forum waar je volgens mij best je verhaal en foto’s plaatst. Je vind P-forum onder klassieke scooters. mvg Arno
  2. Amaai dat er zoveel verschillende carburateurs zijn wist ik niet. Ik wist eigenlijk geen eens dat er zoveel verschillende Vespa’s waren en blijkbaar weet niemand hoeveel er zijn. 😁 Dan mag ik vermoedelijk van geluk spreken een tweedehands te hebben gekocht waar alles enigszins klopt.
  3. Leuk kado in elk geval. Ik heb zelf maar 1 Vespa 2takt 125cc hoewel ik ook graag sleutel rijd ik er ook erg graag mee. Gewoon om boodschappen of een toertje. Als ik veel van de winkel nodig heb rijd ik twee keer. Om maar te illustreren dat als ik jou was ik deze graag snel rijklaar zou willen hebben. Om de carrosserie wat bij te werken en te spuiten zijn er manieren genoeg om terwijl nog te kunnen rijden. Bedoel maar dat een mens eigenlijk minstens 2 Vespa’s nodig heeft. Eentje om mee te rijden en eentje om aan te sleutelen of als reserve. Voorlopig tracht ik met 1 px125e toe te komen in mijn dagelijkse Vespa behoeften 😁
  4. 5 a 10 is misschien wel veel. Hoe dan ook als je PX niet meer lekt is hij kapot wordt gezegd. Om maar aan te geven dat wat Carter olie lekken misschien niet “normaal” is maar dat er weinig niet lekken. En niet lekken kan komen omdat alle olie al is weggelekt. 😉
  5. Daar is weinig mening over te geven op een halve scheve foto. mvg Arno
  6. Blijkbaar is deze vraag toch al langs gekomen en vond ik de link via Google search. Het zal wel aan mij liggen maar ik vind deze titel NIET via de forum search.
  7. Wanneer ik een zoekopdracht doe ivm Kilometerstand gaat het allemaal over “weinig km”. Sommigen onder jullie bezitten meerdere Vespa’s en ik neem aan dat dit niet is om jullie 2takt motortjes te sparen ivm kilometers. Dus ben ik benieuwd naar het aantal kilometers je kan halen uit een 2takt blokje zonder te moeten reviseren. En ja alles hangt natuurlijk af van rijstijl en onderhoud. Mijn px125e van 1993 die ik begin dit jaar kocht heeft nu bijna 15000km op de teller en begint steeds beter te bollen door mijn geoptimaliseerd onderhoud en dagelijkse ritjes met een totaal van 5000km jaarlijks.
  8. Ritje in mijn vertrouwde omgeving, de Maatjes te Nieuwmoer Kalmthout.
  9. Dankjewel Frederik en Adrian. Voor mij een hele geruststelling en blij dat ik alweer wat heb bijgeleerd. Want hoe dan ook, wanneer je kiest om met een oudere 2takt rond te rijden is technische kennis van je machine geen overbodige luxe. mvg Arno
  10. Er zijn carburateurs waarbij mengsel schroef de lucht regelt, maar ik ben vrij zeker dat de carburateur zoals ik de foto van mijn px125 laat zien wel degelijk de benzine regelt waarbij helemaal dicht gedraaid, (met de wijzers van de klok mee) de motor stil valt. Hier wordt een standaard instelling van 1,75 toeren uitgedraaid te beginnen met 2 toeren uit geadviseerd nadat een carburateur is gereviseerd. mvg Arno
  11. Merci Niels, ja ik ken scooterhelp nog maar recent, ik zal daar eens wat zoeken. mvg Arno
  12. Dankjewel Niels voor de links en je beoordeling van de bougiekleur. Ik heb een NGK B7HS zoals de handleiding voorschrijft. Ik begrijp ook via je link dat NGK B8HS een warmere bougie is die meer koelt bij een warmere motor. Dus de kleur van de bougie is verteld best veel over de tuning van het motortje. Wat ik echter niet begrijp is dat je zegt “de luchtstelschroef (pilot mixture screw) indraaien om minder lucht aan het mengsel toe te voegen. Ik begreep dat deze schroef A de hoeveelheid benzine regelde en dat inschroeven minder brandstof betekent. Verbeter me indien ik het verkeerd ben. Zoals ik het begrijp uit de Haynes Service and Repair Manual is het correct instellen van de pilot mixture screw (A) erg belangrijk. Vermits ik de juiste afstelling NIET ken draai ik de stelschroef A helemaal in en vervolgens 1 1/2 draai uit. Dit zou de standaard setting zijn. Vervolgens zoals ik de werkwijze begrijp draai je stationaire toerental schroef B uit zodat de motor net niet stil valt. Vervolgens draai je de A telkens een kwartslag en tel je het aantal kwart slagen tot de motor begint te haperen en zet je de schroef A terug naar de begin positie en die je vervolgens hetzelfde maar dit keer per 1/4 slag uitdraaien tot de motor begint te haperen. Op die manier vind stel je de schroef A zo in dat de motor op het hoogste toerental draait met de stationaire schroef B het meest uitgedraaid zonder dat de motor stil valt. Nu heb ik nog een vraag ivm het mengsel en afstellen van de carburateur. Ik meende dat de schroef A enkel invloed had op het stationaire mengsel, en dat rijker of armer mengsel met het gas meer open enkel bepaald wordt door de hoofdsproeier. mvg Arno Dankjewel voor je oordeel. mvg Arno
  13. Sinds dit voorjaar na de aankoop van een px125e van 1993 heb ik hier al veel gelezen om mezelf vertrouwd te maken met het onderhoud van mijn aankoop. Recentelijk heb ik de topic over vastlopers of warmlopers gelezen en het topic over snelheid. Ik had al de luchtfilter reinigen en boiteolie verversen gedaan met Haynes boek. Zo kwam ik er achter dat de carburateur niet goed vaststond met de twee bouten. Dus kon ik de stelschroef voor het stationair mengsel opnieuw regelen met het Haynes handboek. Het leek me dan ook meer dan tijd om mijn bougie eens te bekijken. Ik heb immers sinds de aankoop 1500km gereden. Ik heb de bougie vervangen niet tegenstaande ik geen kickstart probleem heb. Wel dat de motor bij vol gas open bij de maximale snelheid van iets meer dan 80km inhield. De reden hiervoor kan volgens mij de carburateur die niet vast stond als oorzaak hebben. En inderdaad dat heb ik vandaag met een testrit ondervonden. Dan ook een paar keer gestopt om de kleur van de bougie te bekijken welke naar ik begrijp veel verteld over het motortje. Ik beoordeel deze als zeker niet te weinig smering. Juist? alvast bedankt voor uw reactie, Arno
  14. Omdat de temperatuur vandaag voldoende was voor spuitwerk in mijn werkruimte, een “tuinhuis” van 3X3 meter, de vloer en rechterbil onder handen genomen. Waarschijnlijk de laatste zomerdagen met 20 graden en kan het carrosserie er weer jaren tegen met een beetje aandacht. mvg Arno
×
×
  • Create New...