Ik zou eerst dubbelchecken of je je versnellingskabels wel goed hebt afgesteld, het kan zijn dat na de eerste installatie de kabel bv in het stuurhuis pas goed op de plek is gaan zitten nadat je de kabels op spanning hebt gezet.
Dus eerst kabels nogmaals controleren. (in neutraal zetten, en dan afstellen, mag iets speling op zitten, maar niet veel)
Stap 2 zou zijn, ververs je versnellingsbak olie, als dit vol metaal zit, kan dat mogelijk een indicatie zijn van versleten lagers/koppeling/versnellingen/schakelkruis etc.
Je kan dan eerst de versnellingsbak vullen met nieuwe olie. (kan je 2 keer herhalen)
Blijft er veel metaalgruis in de olie zitten, en blijft de Vespa slecht schakelen (je kan het schakelen ook testen dmv naast de Vespa lopen en al lopend de versnellingen selecteren, MET DE MOTOR UIT!) dan heb je ernstiger problemen.
Wel zorgen dat je zeker weet dat de versnellingskabels goed zijn afgesteld!
Er is dan een goede kans op versleten schakelkruis=revisie motorblok.