Jump to content
Vespaforum.be

Niels_1977

Members
  • Content Count

    482
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

110 Excellent

6 Followers

About Niels_1977

  • Rank
    Lid

Scooter Gegevens

  • Scooterclub
    Vespa Club Groningen
  • Mijn Scooter(s)
    Motovespa 160S
    Vespa PX200E
    Vespa GLb 150 Misa

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Amersfoort
  • Land
    Nederland

Recent Profile Visitors

1,342 profile views
  1. Beste dat pas te doen als je daadwerkelijk een zwaardere cilinder wil, zou ik zowiezo doen. (let wel is niet wettelijk! dus eigen risico) Dit is een mooie betrouwbare cilinder die veel extra power geeft, geen hogere topsnelheid, wel beter weggedrag: https://www.sip-scootershop.com/nl/product/racing-cilinder-dr-75-cc_10005000?cr=6a482150-5343-4aeb-a22a-3163a3fb173d&gclid=EAIaIQobChMI2s-Qs8qn7gIVhrWyCh1luQarEAQYAyABEgLtLvD_BwE Moet wel in combi met andere primair/uitlaat/carburateur, maar als je toch al alles uit elkaar hebt, meteen een mooie setup! (en blok reviseren)
  2. Is dat ook 7mm schroefdraad? Vermoed het wel want bij een px is het ook 7mm draad, en die moeren zet ik vast met 14 Nm. Voor zover mijn kennis gaat mbt Nm/koppel, is het aanhaalmoment voornamelijk gerelateerd aan het draad. (kan ik fout hebben, dus laat maar weten) Dit is voor largeframe, maar je ziet wel de relatie tussen 6/7/8 mm draad en het aanhaalmoment. https://wiki.germanscooterforum.de/index.php/Anzugsmomente_Vespa_Largeframe Vast zetten doe ik in stappen van 4 Nm, dus bv eerst alles met 6Nm, dan 10, en dan 14. Zo voorkom je dat je de alu vlakken va
  3. True, is idd mogelijk, maar dan zou ik die persoon vragen om aub dat over te zetten naar de plastic kenteken card, is bij overschrijven 10x zo snel en eenvoudig. En alle Nederlanders hebben x-jaar terug vd overheid de mededeling gehad om die papieren kentekencard om te zetten naar de plastic/digitale versie. Is dat nog niet gebeurd, dan vraag ik me af of het kenteken dan nog actief is... iig dan goed nagaan bij de RDW of het voertuig nog op actief kenteken staat.
  4. Nee joh, das van 10 jaar terug, enige wat je moet hebben is de plastic kentekencard, die uit laten schrijven voor export, plus voor de zekerheid een ondertekende koopovereenkomst. En dan de scooter in het nieuwe land inschrijven. Een evt benodigd gelijkvormigheids attest (dgm/igm van Piaggio) kan je online zoeken, ik heb ze ook zo verzameld, en heb een uitgebreide bieb hiervan. (niet gezegd dat ik alles heb)
  5. Lijkt me ook niet te kloppen, maar heb al een tijd geen pk of special blok gereviseerd. Goed checken of vragen bij webshop (sip) welk type je nodig hebt. Ik gebruik vaak een aantal ringen die op het alu rusten, en draai dan de originele moer op de as, tot het niet verder gaat. (met paar extra ringen kan je weer verder) Daarna als hij ver genoeg is, de remtrommel erop en dan weer verder met originele moer aandraaien tot hij niet verder gaat. Je hebt er ook een tool voor uiteraard, maar dit kan ook. Slaan is eigenlijk nooit best, aangezien je dan de kogels in het
  6. Die aandrijf as moet vervangen worden, als je as vrij kan bewegen in het lager, heeft de aandrijf as in het oude lager gedraaid zonder dat het lager draait of met andere snelheid. (en is daardoor gaan slijten op de plek waar het lager op de as zit) De aandrijfas moet normaal gesproken in het lager gemonteerd worden mbv tool, niet erin slaan, dan mol je meteen je nieuwe lager. De aandrijf as niet vervangen is geheid gezeik in de toekomst met je blok.
  7. Ik zeg het dan ook omdat er aan bajaj en indo blokken nogal eens gerommeld wordt tov origineel Piaggio.
  8. 😬 Bij een bajaj blok, iig als eerst checken of de inlet nog goed is. (tweetakt olie test) Maar eigenlijk het slimst om het blok uit elkaar te halen, en dan te bepalen of het economisch zin heeft, het blok te reviseren. De carters kunnen theoretisch een goede basis zijn voor revisie, maar dan moet bv de inlet 100% zijn, de draadeinden allemaal goed vast zitten, en alle lager zittingen niet beschadigd. (en natuurlijk nergens scheuren) Maar zeker aan te bevelen, als alles er zeer oud uit ziet, om het blok te reviseren.
  9. Poeh, dat weet ik niet, ik wist dit pas toen ik gedoe kreeg met mijn koppeling vd glb. De oude koppeling was kapot, en een nieuwe vbb koppeling vinden was lastig. (enige duidelijke verschil is een afwijkende diameter vd messing bus en totale hoogte vd koppeling) De totale hoogte van koppeling plus shim is essentieel, dit moet op tienden nauwkeurig, om goed te werken. (dus controleren met schuifmaat op bv vlakke stalen plaat)
  10. Voor de glb heb je een vbb koppeling nodig, die wijkt af tov een normale sprint/gl koppeling en is ook niet gelijk aan een px. Originele vbb koppeling zoeken dus!
  11. Ok, dat heb ik helaas niet. Denk ook niet dat Piaggio of een Piaggio werkplaats je dat gaat geven, is een beetje hetzelfde als de bakker vragen om het recept van z’n brood. Beste wat je kan vinden is denk ik een engelse handleiding.
  12. Er zijn erg veel varianten koppelingen, dus altijd slim om vantevoren de koppelingen met elkaar te vergelijken, enkele tienden van mm’s maken al uit. Dus oude koppeling plus shim en nieuwe koppeling plus shim met elkaar vergelijken, en zorgen dat die totaalmaat gelijk is.
  13. Ik heb een aantal handleidingen in het engels van de GTS300 Super en Super Sport uit 2008 en 2015, heb je hier iets aan, of zijn die versies weer totaal anders?
  14. Carter op een paar houten blokken leggen (plaats het carter goed op de houten blokken, anders kan je extra schade maken) met het open gedeelte van carter (waar tandwielen zitten) naar beneden gericht, en aan de wielkant op de as slaan met een nylon hamer (Gedore), niet staal dan mep je de as vakkundig naar de kloten. Zou moeten werken, en dan helpt het gewicht vd tandwielen mee. (en tijdens slaan af en toe wd40 op de as bij lager)
  15. Kan zelfs simpelweg met stuk mtb binnenband, en fietspomp met bar druk meter. Deze methode is wat ingewikkelder, maar google maar eens, het idee is dat je max 1 bar druk op zet op de carters waarbij je de binnenband vastmaakt aan carb kant (zonder carb) en cilinder stud. (waar normaal de uitlaat zit. Vastzetten met slangklemmen, druk erop en met bv wd40 controleren of aansluitingen luchtdicht zijn. https://scooterlab.uk/engine-pressure-testing-leak-cheap-tech/ https://www.google.nl/search?client=safari&hl=nl-nl&ei=XnPSX5u3CIWMlwTuq7Bo&q=leak+down+test+vespa+px
×
×
  • Create New...