Jump to content
Vespaforum.be

Niels_1977

Members
  • Content Count

    403
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

85 Excellent

6 Followers

About Niels_1977

  • Rank
    Lid

Scooter Gegevens

  • Scooterclub
    Vespa Club Groningen
  • Mijn Scooter(s)
    Vespa Special
    Vespa P200E
    Motovespa 160S

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Amersfoort
  • Land
    Nederland

Recent Profile Visitors

1,037 profile views
  1. The whale van cmd is erg makkelijk om de timing af te stellen, incl duidelijke youtube films; https://youtu.be/cd0VtL_0jiYY
  2. Zou idd ook goed kunnen, kan op zich geen kwaad dat de rempads iets aanlopen bij hydraulische remmen, komt bij veel voertuigen met schijfrem voor. En als je de scooter start, hoor je het niet meer! Maargoed of dat bij jou Vespa de reden vh geluid is, is moeilijk van afstand te bepalen. Ga anders eens langs bij een Vespa garage, die kunnen dat vast wel bevestigen, of tegenspreken, dan ben je iig iets verder.
  3. Band loopt aan tegen hydraulische leiding binnen/bovenin in spatbord? (of tegen plastic kap)
  4. Ok, bij het systeem van Crazy Monkey Development werkt het anders, simpeler, maar duidelijker denk ik. En je maakt volgens mij een denkfout. De positie van vliegwiel/cilinder etc is een vast gegeven (je kan niet de positie vh vliegwiel wijzigen tbv timing) je grondplaat niet, die kan je aanpassen, draaien. (Vaak moet je vooral bij de bgm grondplaten de sleuven voor de schroeven verder dremelen, omdat die fabriek af vaak helemaal niet kloppen, heb ze al eens 12mm moeten verlengen om de juiste timing te kunnen afstellen) Dat IT op de grondplaat (bij de echte Piaggio grondplaat) geldt alleen voor een volledig standaard setup, dus 57mm slag, 200cc cilinder, dat is bij jou compleet anders. Dus jou procedure moet zijn, het nieuw tdc bepalen, en dan dmv een gradenboog zoals the whale, je nieuw 18 btdc bepalen. En dan ga je daarna aan je grondplaat draaien om het streepje op het vliegwiel (zie video) gelijk ze zetten met 18 btdc, zodat de ontsteking goed staat. Als je telkens uitgaat vh A en IT op je grondplaat gaat je blok nooit goed lopen, die zijn bedoeld voor een standaard px150 of px200 setup, niet voor een getuned blok! (en zelfs al is het blok standaard, dan nog moet je timing checken, omdat de streepjes (A en IT) op de bgm grondplaten vaak compleet mis zijn) Zie voor een heldere uitleg deze video; The Whale Ik vermoed dat het enige probleem dat je hebt, een verkeerde timing is.
  5. De kans bestaat. dat bij het rempedaal, waar 2 kabels vastzitten (blauw en zwart meen ik, maar kunnen ook andere kleuren zijn) dat bv de aarde daar is losgegaan, zou een oorzaak kunnen zijn. Wel een iets ingewikkelder klusje, als je nog nooit aan een Vespa hebt gesleuteld.
  6. Maar je hebt toch vonk zij je? Dan zal de bobine en grondplaat goed zijn. Ik zou denken, of ergens valse lucht, brandstof toevoer is niet goed, maar dat had je getest. Of toch de timing helemaal verkeerd. Maar klinkt ook niet logisch, aangezien je zegt dat je tdc hebt bepaald, btdc zal dan ook goed zijn, of iig in de buurt, dus iig starten. Je hebt al wel de sproeiers gecheckt op juiste sproeier en verstopping? En de schroef bij het ronde deksel even los, zodat het filter kamer helemaal vol zit met benzine? Is vaak bij mij de reden dat de eerste keer starten slecht gaat, dus nu onderdeel vh vaste motor-starten protocol, schroef iets losdraaien totdat er benzine uitkomt aan bovenkant ronde deksel, en dan weer vastzetten. (=ontluchten vh filter kamer bij de carburateur)
  7. Als de motor na 3 keer kicken niet aanslaat, beter stoppen, zonder smering van benzine plus olie wordt de cilinder er niet beter op. Simpelweg de grondplaat op IT zetten is bij een compleet aangepast blok niet genoeg, je krukas en cilinder zijn compleet anders, dus tdc is anders, dus moment van vonk is daardoor gewijzigd. Ja het aantal graden zal wellicht hetzelfde zijn bij een pinasco cilinder als bij standaard setup (weet ik niet, check gsf voor de juiste gegevens) maar je tdc is compleet anders, en vanaf tdc bepaal je het btdc. (btdc = tdc min aantal graden voorontsteking die bij de bewuste cilinder hoort)
  8. Niels_1977

    Elektra schema

    Dit is de kabelboom die ik heb gekocht voor mijn Vespa met electra start en accu uit 1989; Met onder het product een duidelijke uitleg welke kleuren naar welk electrisch onderdeel gaan; https://www.scooter-center.com/en/wiring-loom-grabor-vespa-px-efl-elestart-1984-1997-with-battery-stator-plate-with-5-wires-7676040
  9. Niels_1977

    Elektra schema

    Ja klopt, zit idd een gelijkrichter tussen, maar dan nog is die afgifte niet verfijnd. Met accu is idd aan te raden! (Leds zijn bv ook ideaal bij een 6 volt systeem waar de grondplaat vrij weinig stroom levert) Poeh, wbt ballast bij de pinkers geen idee, ik zie online genoeg voorbeelden van mensen die er simpelweg een led lampje in doen, en dat is alles. Maar das op eigen risico natuurlijk. Led verlichting kan iig verrassend veel hebben. (mits van goede kwaliteit) Ok, ik heb de versie met accu, ik zal komende week eens zoeken naar het stroom schema.
  10. Niels_1977

    Elektra schema

    Kan iig 2 antwoorden geven, rode en grijze draad in handschoenenvak zijn bedoeld voor een pieper die aangeeft dat je knipperlicht aanstaat. Erg irritant wbt geluid, maar kan je aansluiten. (leuk bij een tourtocht voor de rest vd club ) En wbt led, dat kan je op een wisselstroom circuit ook gewoon gebruiken, bovendien verbruikt led veel minder dan de lampen die er origineel in zitten, dus wbt stroom verbruik is het zelfs beter dan de originele verlichting. (ik heb op een Vespa van 1961, met kabelboom voor dat type, zonder aanpassingen led verlichting geplaatst die zowel voor 6 als 12 volt werkt, doet het nu al een paar jaar, ondanks dat de oude grondplaat met punten ontsteking de stroom niet heel verfijnd afleverd bij de led lamp! ) Een accu aansluiten kan altijd, wel bij de plusdraad er een zekering tussen zetten. (is origineel ook zo) Misschien kan je de kabelboom voor een Vespa origineel met accu vergelijken met de kabelboom voor jou scooter, om te zien waar de verschillen zitten.
  11. En het logo klopt ook niet, is van een Motovespa 150S... Check ook eens goed de locatie van het framenummer, er bestaat een kans dat het nummer er later ingelast is. (of iemand heeft uit luiheid het verkeerde logo gebruikt, maar dan is het niet perse logisch dat je een spaans logo gebruikt, de S van 150S is er recent afgeslepen? ) Als ik me niet vergis werd bij Piaggio zelf nooit het type nummer op het beenschild gezet, was alleen bij Motovespa of andere derivaten. Dus er bestaat een kans dat je een Spaanse Vespa hebt!
  12. Advies; wil je jezelf heel veel tijd en geld besparen? Scoor ergens een ander frame! Moet dit project perse gerestaureerd? (van erfenis oid?) Laat dit door een Vespa restaurateur doen, niet goedkoop, maar dan is de restauratie tenminste degelijk, en nog enigszins het geld waard. (alhoewel ik denk dat bv Maskes je meteen zou adviseren een ander frame te zoeken! )
  13. Wat een prutswerk! Hopelijk niet teveel voor betaald? Anders terug naar vorige eigenaar en geld terug! Als je niet heel bedreven bent in laswerk en plaatwerk, dit aan een degelijk bedrijf overlaten, temeer omdat dat voor toekomstige verkoop belangrijk gaat zijn!
  14. Niels_1977

    Misa of acma?

    Ik zie dat je een originele Nederlandse nummerplaat hebt? Je zou navraag kunnen doen bij Vespa Club Nederland, of bij de RDW. Vespa Club Nederland heeft een uitgebreid archief van Vespa vin nummers en kentekens, heel misschien heb je geluk. De RDW heeft ook een oud archief, bij herkeuring, mits ze het kenteken kennen, kan je het oude vin nummer, en kenteken terug krijgen. (wel duidelijke fotos maken van de huidige conditie vh vin nummer, zodat je bewijs hebt dat het nu onleesbaar is)
  15. Mooie ori-lak scooter in goede conditie is zeldzaam. Ik zou zeggen, alle niet originele verf verwijderen, en als je tevreden bent over hoe de scooter er daarna uitziet, evt de lak beschermen door een clear coat. Maskes kan blanke lak maken die niet super blinkend is, meer eierschaal mat. Zou denk ik erg vet zijn. En dan blijft de originele lak nog jaren goed!
×
×
  • Create New...