Skidmark Posted December 23, 2022 Author Share Posted December 23, 2022 De eerste gereedschappen zijn binnen om het blok uit elkaar te halen. Vraagje: Lagers in de motor vervangen preventief of afhankelijk van de staat? Link to comment
Triumph Posted December 24, 2022 Share Posted December 24, 2022 De staat van de lagers is soms moeilijk te bepalen dus persoonlijk zou ik ze vervangen, het is slechts een kleine meerkost en als het blok toch opengaat om nieuwe dichtingen te steken is het ook niet zoveel extra werk. grts, J 3 Link to comment
josse Posted December 24, 2022 Share Posted December 24, 2022 3 hours ago, Triumph said: De staat van de lagers is soms moeilijk te bepalen dus persoonlijk zou ik ze vervangen, het is slechts een kleine meerkost en als het blok toch opengaat om nieuwe dichtingen te steken is het ook niet zoveel extra werk. grts, J klopt, maar als je de krukas niet vervangt en zodoende dan die 'bus' er af moet krijgen, kun je best hier nog eens specifiek advies vragen. En als je de nieuwe bus op de krukas klopt, let op dat je de juiste afstand houdt en hem niet helemaal tot tegen de drijfstang klopt. Link to comment
DD_ves Posted December 28, 2022 Share Posted December 28, 2022 On 12/24/2022 at 12:27 AM, Skidmark said: De eerste gereedschappen zijn binnen om het blok uit elkaar te halen. Vraagje: Lagers in de motor vervangen preventief of afhankelijk van de staat? Als het blok open is, vervangen. On 12/24/2022 at 12:27 AM, Skidmark said: De eerste gereedschappen zijn binnen om het blok uit elkaar te halen. Vraagje: Lagers in de motor vervangen preventief of afhankelijk van de staat? En zet hier aub zeer veel foto's, ik ben nostalgisch Link to comment
AJ Posted December 28, 2022 Share Posted December 28, 2022 (edited) Alles nieuw erin...ook krukas,enz Anders later spijt... Succes en Plezier, AJ Edited December 28, 2022 by AJ Link to comment
Skidmark Posted December 29, 2022 Author Share Posted December 29, 2022 Het blok is zojuist gesplitst. Veel koolafzetting op de zuiger. Hierbij dan een foto :). maar zelfs een nieuwe krukas? Dat gaat dan flink in de kosten lopen 🙈 Link to comment
DD_ves Posted December 29, 2022 Share Posted December 29, 2022 PX200 😍 Zou zo graag nog eens eentje doen he.. 1 3 Link to comment
Pilaf Posted December 29, 2022 Share Posted December 29, 2022 40 minuten geleden, DD_ves zei: PX200 😍 Zou zo graag nog eens eentje doen he.. Je moet ze ook niet verkopen 😉…. 1 Link to comment
Thomas78 Posted December 29, 2022 Share Posted December 29, 2022 8 uren geleden, Skidmark zei: Het blok is zojuist gesplitst. Veel koolafzetting op de zuiger. Hierbij dan een foto :). maar zelfs een nieuwe krukas? Dat gaat dan flink in de kosten lopen 🙈 Denk anders...een nieuwe krukas kan je veel geld besparen. Link to comment
Skidmark Posted December 29, 2022 Author Share Posted December 29, 2022 Daar zit natuurlijk wat in Thomas. Ik denk alleen waar stopt het vervangen 🙈. Ga er over nadenken! Is al gauw weer 150 euro namelijk. Maarja als de oude in de soep loopt is dat duurder. Hoe wassen jullie je motoronderdelen en carterhelften eigenlijk? Las al ergens de vaatwasser, maar dat is me ten strengste verboden door de vrouw des huizes 🤣. Link to comment
Bowyer Posted December 29, 2022 Share Posted December 29, 2022 afwasteil met benzine en wat olie en een afwaskwast. Eerst alle delen doen die in de motor horen daarna pas de carters anders komt er zand in je motordelen. Als je de krukas na kunt laten meten op speling dan zou ik persoonlijk de oude mits nog goed gewoon terug plaatsen. Lagers, keerringen en pakkingen altijd nieuw. Er zit trouwens niet alleen koolafzetting op je zuiger maar ook best veel op je drijfstang en krukwangen. Heeft hij op slaolie gelopen? 1 Link to comment
Skidmark Posted December 30, 2022 Author Share Posted December 30, 2022 Ik weet eigenlijk niks van het verleden van deze scooter. Wat me verteld is bij de verkoop is dat de eerste eigenaar hem 7 jaar heeft gestald in de schuur. De vorige eigenaar heeft hem overgenomen om op te knappen, maar die had eigenlijk al teveel projectjes dus weer te koop gezet. Hij had een nieuwe bougie gemonteerd en het ding liep weer, maar dat zal niet ten goede zijn voor de rest van het blok na 7 jaar stilstand. Link to comment
Frederik9111 Posted December 30, 2022 Share Posted December 30, 2022 Koolstof onder de pistonringen wijst op (tot op de draad) versleten pistonringen. Die cilinder en krukas hebben gewoon hun tijd gehad. Gewoon de bittere pol slikken en meteen een vervroegd krukasje (BGM, Mazzucchelli,…) en een verse BGM 200cc en je wint meteen 2-3pk. 1 Link to comment
Skidmark Posted December 30, 2022 Author Share Posted December 30, 2022 (edited) De zuiger ziet er inderdaad niet fantastisch uit. Ter lering en vermaak hieronder ook een foto van de binnenkant van de cilinder. Die leek mij niet heel slecht of zie ik wat belangrijks over het hoofd? PS: Ik zal jullie adviezen niet in de wind slaan en een nieuwe zuiger/cilinder/krukas monteren. De BGM set die je noemt zijn helaas niet beschikbaar op dit moment. Zat zelf aan de standaard vervangers van SIP te denken: https://www.sip-scootershop.com/nl/product/cilinder-sip-200-cc_41470720 https://www.sip-scootershop.com/nl/product/krukas-mazzucchelli_45110000 Edited December 30, 2022 by Skidmark Link to comment
Skidmark Posted December 30, 2022 Author Share Posted December 30, 2022 (edited) Akkoord! Toch fijn dat er een hoop ervaring meekijkt via dit forum! Edit: Er staat trouwens bij dat de cilinder gebruikt wordt met de oude kop. Is het nodig om die ook direct te vervangen of kan dat wel? Hieronder de foto. Edited December 30, 2022 by Skidmark Link to comment
Frederik9111 Posted December 30, 2022 Share Posted December 30, 2022 (edited) Koppen verslijten niet zo gauw. Voor een beetje meer heb je leuke 208/210/215-set, die sowieso mét kop worden geleverd. Die statorbedrading is overigens wel gaar. Edited December 30, 2022 by Frederik9111 1 Link to comment
Skidmark Posted December 30, 2022 Author Share Posted December 30, 2022 Hmm ga ik nog eens iets beter zoeken dan. Een beetje meer kan natuurlijk geen kwaad 🙃. Stator bedrading wordt inderdaad vervangen! Scherp gezien Link to comment
josse Posted December 30, 2022 Share Posted December 30, 2022 47 minutes ago, Frederik9111 said: Koppen verslijten niet zo gauw. Voor een beetje meer heb je leuke 208/210/215-set, die sowieso mét kop worden geleverd. Die statorbedrading is overigens wel gaar. op zich zou ik wel eerder dicht bij standaard blijven voor dit project : een deftig gereviseerd standaard 200-blok is niet stuk te krijgen en rijdt erg fijn en stabiel. Eens je begint met grotere cylinder, lopen de kosten beetje bij beetje op, maar moet je vervolgens weer andere onderdelen gaan upgraden en afstellen (ontsteking, sproeiers, spoelpoorten frezen, etc-). Voor een eerste project gaat een standaard PX200 een heerlijk motortje zijn. 1 Link to comment
Skidmark Posted December 30, 2022 Author Share Posted December 30, 2022 Ik neig het met je eens te zijn Josse. Ik heb jaren motor gereden met 100 PK. Ik heb niet het idee dat ik van 2 a 3 pk's extra heel wild wordt. Deze motorscooter is juist gekocht met als doeleinde rustig rijden en cruisen. Een topsnelheid van 80 zou ik prima vinden. Met dat setje wat ik op het oog heb blijft alles lekker dicht bij origineel volgens mij. Link to comment
Frederik9111 Posted December 30, 2022 Share Posted December 30, 2022 2 uren geleden, josse zei: ...maar moet je vervolgens weer andere onderdelen gaan upgraden en afstellen (ontsteking, sproeiers, spoelpoorten frezen, etc-). Mohbelangenie Elke bijkomende parameter verbetert het eindresultaat, maar niks "moet" hoor. In dit geval zijn krukas en cilinder rijp voor het verticaal klassement. Het prijsverschil tussen een krukas met standaard of vervroegde timing is te verwaarlozen. Gecombineerd met een stalen standaard Piaggio of BGM 200cc kan je perfect de statische ontsteking, standaard koppeling, primaire verhouding en carburator (main jet 1à2 maatjes groter) behouden. 1 Link to comment
Bowyer Posted December 30, 2022 Share Posted December 30, 2022 (edited) 9 uren geleden, Skidmark zei: Ik neig het met je eens te zijn Josse. Ik heb jaren motor gereden met 100 PK. Ik heb niet het idee dat ik van 2 a 3 pk's extra heel wild wordt. Deze motorscooter is juist gekocht met als doeleinde rustig rijden en cruisen. Een topsnelheid van 80 zou ik prima vinden. Met dat setje wat ik op het oog heb blijft alles lekker dicht bij origineel volgens mij. Op 100pk maakt 2 a 3 niet zoveel (2 a 3 procent) op 12 pk is dat toch aardig wat winst ( 20 tot 25 procent). Wat dan weer net het verschil maakt tussen lekker meerijden op de 80 km weg of met het zweet in de naad want ze rijden meestal toch dik 90 en dat haal je dan maar net aan. Edited December 30, 2022 by Bowyer Link to comment
DD_ves Posted December 31, 2022 Share Posted December 31, 2022 Als je dan toch gaat tunen, doe het dan ineens goed he… 😅 Pinasco 225 met bgm crankshaft, bgm faster flow carb, bgm pro koppeling, bgm pro faster flow benzinekraan, big box, een goeie ontsteking en een vliegwiel van 1750g. Dan krijg je zoiets: IMG_0859.MOV Link to comment
Skidmark Posted December 31, 2022 Author Share Posted December 31, 2022 Heb gisteren de knoop doorgehakt en het standaard setje besteld. Voor dit moment nog geen tunen. Kan ik mooi alle onderdelen poetsen tot het nieuwe setje binnenkomt 2 Link to comment
Skidmark Posted December 31, 2022 Author Share Posted December 31, 2022 (edited) Twee poetsbeurten verder zien de carterhelften er als volgt uit. Dat ding was vies! Er lijkt wel wat roest te zitten richting waar de cilinder komt. Ben er niet helemaal gerust op. Ideeën? Edited December 31, 2022 by Skidmark Link to comment
Recommended Posts