Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Hopakee: beschermende kledij verplicht binnenkort


Aanbevolen berichten

Eigenlijk zouden ze de mensen die in t-shirt/short en teensletsen rijden, zelf voor de hospitaalkosten moeten laten opdraaien.

Dit kan heel simpel door de verzekeringen een verplichte clausule te laten opnemen in hun contract: "verzekerden die niet met aangepaste kledij rijden worden niet ingedekt bij een ongeval".

Dat vind ik langs een kant niet slecht en toch weer niet.

Aangepaste kledij ? Met een E-keur in dan ? Want anders is het weer noppes...

Iedreen content, Schouppe voor de ziekenhuiskosten en diegenen die persé met shorts willen rijden mogen dit ook, zij het op eigen risico.

Groetjes, nero.

Pffff , het is allemaal zo hokjes dan , laten we nu eens een voorbeeld nemen :

Man , buschauffeur (of fabrieksarbeider of ... ) rijd met de scooter en valt.

Heeft schaafwonden op zijn knie en arm.

Gaat die niet meer met de bus kunnen rijden ? Ik vermoed van wel...

Man van hierboven gaat skieen en breekt zijn enkel of arm of been.

Zal wel een weekje of 6 duren en dan zijn de hospitaalkosten ook deels op onze nek...

Tgaat er om zoals velen zeggen , veiligheid is goed , draag ook een dainese vest en handschoenen op de gewone motorfiets (weet mis nog een broek) , maar waar gaat het dan om eens naar de bib te gaan of de supermarkt als je eerst al andere boots moet aan doen. En dit als je veel in de stad rijd (waar je in Gent 30/u mag of max 50 en probeer maar in spitsuur).

Zoals velen zeggen : all stars , zo'n superdrygeval als vest... ..

Ik denk dat je daar wel eens een geamuseerd gesprek kan hebben met je verzekeraar (of tegenpartij) of met een agent :

agent : menier get gien goeie schoens aan

scooterist : jawel meneer , kijk mijn enkels zitten er in.

agent : da beschermt nie

scooterist : meneer , mijn enkels zitten er in

agent : da tel niet , da beschermt nie

agent : tes gelijk eu veste

scooterist : meneer tis een vest met lange mouwen

agent : das geen beschermende kledij

scooterist : meneer der sta in de wet 'vest met lange mouwen'

agent : menier lier mei de wet nie kenne hé , das geen beschermende kledij

... ... ...

Het is misschien wat grappig aangebracht maar begin maar.

En iedereen die zegt dat die dat aan kan om met een 'motovest + broek + botten' in spitsuur in de stadskom te rijden bij 30° die zie ik graag een uurtje rijden... ...

Link naar reactie
En iedereen die zegt dat die dat aan kan om met een 'motovest + broek + botten' in spitsuur in de stadskom te rijden bij 30° die zie ik graag een uurtje rijden... ...

Ik doe dat dus dagelijks! Het maakt mij niet uit hoe warm het is want ik ben al te veel op mijn bek gegaan en zweet liever wat meer dan open te liggen van schaafwonden of erger. Enne, je hebt in zo'n motorpakken ook zomeruitvoeringen die luchtdoorlatend zijn hé.

Je bent trouwens nog iets vergeten: handschoenen (zelfs voor 3 seizoenen te koop: zomer, winter en tussenseizoen).

Zomervest:

http://www.richa.eu/products/textile-jackets/summer-breeze_2/

Zomerbroek:

http://www.richa.eu/products/leather-textile-trousers/summer-breeze/

http://www.richa.eu/products/leather-textile-trousers/airvent/

Of ge kunt voor een Kevlar Jeans gaan:

http://www.richa.eu/products/leather-textile-trousers/kevlar-jeans/

Zomerhandschoenen:

http://www.richa.eu/products/gloves/protect-summer/

Link naar reactie

Gisteren met iemand gesproken die naast zijn ET4 nu ook een PK50XL automatica had gekocht speciaal om in de zomer te kunnen rondbollen zonder de verplichte beschermende kledij.

goe excuus toch ?

Link naar reactie

Net terug uit Frankrijk en op de autoroute A10 een ganse colonne 'zwaantjes' gezien met een broekje gelijk ruiters te paard, in hun hemd met korte mauwen. Ze hadden wel hoge laarzen en toch een helm aan ;-) Neem daar dan eens voorbeeld aan! Amai nie! die zwaan gaat niet naast u komen staan voor bovenstaande conversatie.

Link naar reactie
Net terug uit Frankrijk en op de autoroute A10 een ganse colonne 'zwaantjes' gezien met een broekje gelijk ruiters te paard, in hun hemd met korte mauwen. Ze hadden wel hoge laarzen en toch een helm aan ;-) Neem daar dan eens voorbeeld aan! Amai nie! die zwaan gaat niet naast u komen staan voor bovenstaande conversatie.

C.H.I.P.S. in het jaar 2011 . Was Eric Estrada er ook bij?

chips-eric20estrada.jpg

Link naar reactie
Ik doe dat dus dagelijks! Het maakt mij niet uit hoe warm het is want ik ben al te veel op mijn bek gegaan en zweet liever wat meer dan open te liggen van schaafwonden of erger. Enne, je hebt in zo'n motorpakken ook zomeruitvoeringen die luchtdoorlatend zijn hé.

En waar laat je dan al dat gerief als je ergens wandelt ? Of je loopt daar zo mee rond ?

En luchtdoorlatend aan zo'n 30/u in de stad ?

Ik ben zeker niet tegen beschermende kledij , totaal niet , maar tis enkel geschikt om te rijden en daar stopt het ... ..

Ik ken er enorm veel met supersports en das allemaal in het lederen pak , motorboots , volle helm , ... ...en ze gaan rijden.

Stoppen even aan een café (in de schaduw anders krijgen ze dat pak niet meer uit van het zweet) en weer naar huis gaan rijden.

Als ik even in de stad wil zijn dan ga ik graag normaal gekleed en wil ik ook niet een legerrugzak meenemen om alle vesten en broeken en schoenen in weg te steken , of ik moet al zo'n koffer achterop zetten. En das nu net wat deze wet verhindert.

Daarom vermoed ik dat ze wel eens op hun besluit zullen terugkomen of misschien maar vanaf een bepaald aantal cc's.

De 125cc wetgeving (autorijbewijs , wat dan nog veel gekker is dat er ene zonder rijlessen mag gaan rijden) zal wel compleet inzakken.

De meeste van deze mensen gebruiken dit net om dat gedoe te vermijden (mocht je bromfiets iets sneller rijden op die rollen) en in orde te zijn.

Wat ik me dan afvraag is , niemand persoonlijk bedoeld hiermee , maar jullie zouden dan ook allemaal akkoord zijn met 0 promille als je moet rijden?

Ik alvast wel aangezien ik toch geen alcohol drink.

Maar ik vermoed dat dan velen wel zouden afkomen met 'jamaar mijn pintje op het terras in de zon als ik een rondritje aan het maken ben' ?

Alcohol zal wel veel gevaarlijker zijn zeker dan een de kost van iemand die gevallen is ???!!!

Link naar reactie
Ik doe dat dus dagelijks! Enne, je hebt in zo'n motorpakken ook zomeruitvoeringen die luchtdoorlatend zijn hé.

En waar laat je dan al dat gerief als je ergens wandelt ? Of je loopt daar zo mee rond ?

Wat ik me dan afvraag is , niemand persoonlijk bedoeld hiermee , maar jullie zouden dan ook allemaal akkoord zijn met 0 promille als je moet rijden?

Handschoenen in bakje van de scooter, broek geraakt daar ook in en vest houd ik aan of leg ik over mijn arm. En dien helm hangt aan mijnen arm of aan mijne rugzak. Er mee rondlopen doe ik eigenlijk ni veel want ik kan praktisch overal tot voor de deur rijden/parkeren. :-)

Laat die 0 promille maar komen, niks op tegen...

Link naar reactie

Tja Sindo, niet iedereen is een daily driver hé (woon-werkverkeer). Er zitten hier op't forum vooral veel salonscooteristen (lees: enkel bij goed weer/weekend rijden).

Het zijn dan ook meestal die "salonscooteristen" die het hardste roepen omdat ze niet meer in hun marcelleke/kostuum of whatever kunnen rondbollen. Stel u voor zeg, een motorpak aandoen op nen "trendy" scooter in het centrum van't stad, dat is niet trendy genoeg hé (en dan dat excuus van die 30°C daarvoor moet ge wel naar een ander land want dat kennen we hier niet zenne, etc...).

Link naar reactie
Stel u voor zeg, een motorpak aandoen op nen "trendy" scooter in het centrum van't stad, dat is niet trendy genoeg hé (en dan dat excuus van die 30°C daarvoor moet ge wel naar een ander land want dat kennen we hier niet zenne, etc...).

Trendy is het lezen van een post en die juist interpreteren/aanvaarden van een andere mening ook niet meer?

En stapvoets rijden in een stralende zon zal je wel snel aan die temperatuur komen...maar u komt in uw woon-werkverkeer nooit in de file met uw tienduizenden km's die u per jaar aflegt...

Ik weet niet waar u het uithaalt dat ik enkel met een tweewieler rondrij omdat het "trendy" is ?

Ik weet niet waar u het uithaalt dat ik enkel met een tweewieler rondrij als het goed weer is ?

Ik weet niet waar u het uithaalt dat ik een salonscooterist ben ?

U duwt me in een vakje zonder enig besef.

Dit zegt ook veel over uw openheid tov een andere mening dan de uwe.

Dit vind ik wel jammer als een gewone discussie of meningsverschil ook al niet meer normaal kan besproken worden...

Als u m'n post nog eens herleest , dan zal u misschien begrijpen dat voor sommige mensen het niet voor de hand ligt om al die dingen voor een korte afstand aan te doen en ook nog eens te kunnen wegsteken (en dan nog van de passagier ook nog).

Waar is het nut van een scooter als ik dezelfde kledy moet aantrekken als op m'n gewone motorfiets ? en mijn passagier ook nog eens ?

Ofwel rijd u enkel woon-werkverkeer en doet u al de rest met een vierwieler ? Zo is het idd wel makkelijk natuurlijk

@Nero : denk dat er veel van de toren zouden blazen mocht het 0 promille worden , zelfs hier ;^).

Link naar reactie

@ Marcdax: Wie zegt dat ik het persé tegen u had over die salontoestanden en dat trendy zijn. Dat was in't algemeen bedoeld en dus niet perse tegenover u alleen omdat we hier wel meer van zulke dingen lezen. Als je je aangesproken voelt het zij zo..

En neen, ik heb geen vierwieler enkel scooters als vervoermiddel (en ne fiets).

Link naar reactie

wat en gezeik zeg, er zijn genoeg alternatieven gegeven ik ga ze niet allemaal nog eens opnoemen, maar als er nu een ding is waar ik een hekel aan heb is rondwandelen met een helm en toch vindt iedereen het normaal ook met teensletten...

Link naar reactie
... Waar is het nut van een scooter als ik dezelfde kledy moet aantrekken als op m'n gewone motorfiets ...

een scooter is dan ook een "gewone" motorfiets. Er is helemaal geen verschil tussen tegen 40km/u op uw muil gaan met een vespa 125cc en op uw muil gaan tegen 40km/u met een ducati

je moet trouwens helemaal geen motovest en dito broek aan. Je kan een licht lederen vest of jeans of whatever aan en een gewone jeans.

Wat je helm betreft, bij elke vespa is er iets voorzien waardoor je je helm veilig kan bevestigen. Handschoenen kunnen in de toolbox of onder het zadel. Ik zie echt het probleem niet, tenzij je in strandshort, marcelleke en teensletsen naar de stad wil, maar dat is pas marginaal ;-)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...