Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Hopakee: beschermende kledij verplicht binnenkort


Aanbevolen berichten

het enige wat verplicht wordt is lange broek, jas met lange mouwen, handschoenen en hoog schoeisel (bottinen of laarzen)

Al diegenen die al eens een schuiver gemaakt hebben zullen beamen dat dit geen overbodige luxe is.

Link naar reactie

wat is beschermend, volgens mij gaat het puur over jas met lange mouwen en een lange broek en dan verder hoog shoeisel.

En ja Ik beam dat het geen overbodige luxe is al genoeg schuivers op gemotorizeerde 2 wielers gemaakt!

Link naar reactie

DAXX ge moet niet altijd geloven wat de gazet schrijft he

van op www.demotorsite.be:

BESCHERMENDE KLEDIJ: motorrijders en hun passagiers moeten verplicht beschermende kledij dragen. Onder beschermende kledij wordt verstaan: lange mouwen, lange broek, handschoenen en schoeisel dat de enkels beschermt. Passagiers van bromfietsen en motorfietsen moeten hun voeten op de voetsteunen hebben, en mogen dus geen amazone-zit aannemen.

en in het betreffende KB:

1° het opschrift van artikel 36 wordt vervangen als volgt :

« Valhelm - beschermende kleding »;

2° in het tweede lid worden de woorden « laatste lid » vervangen door de woorden « zesde lid »;

3° het vierde lid wordt vervangen als volgt :

« Bestuurders en passagiers van motorfietsen dragen handschoenen, een jas met lange mouwen en een lange broek of een overall, alsook laarzen of bottines die de enkels beschermen. »

Link naar reactie

Tja Geert,ik neem dat nogal letterlijk en zelfs nen leek als de "schouppe" moet toch weten dat ge bij nen schuiver niet veel te vertellen hebt met een jeansbroek en bv nen "Bomber" aan,,,,'kheb zelfs men broek al gescheurd bij stilstaand vallen (don't ask) but anyway we zullen wel zien wat dat geven in september.

Link naar reactie

geloof de Geert nu maar, het gaat echt enkel over lange mouwen, pijpen, handschoenen en schoenen over de enkels... op dees manier is het ook gemakkelijk voor de cops om te zien of je al dan niet in orde bent... of dat voor jezelf volstaat als bescherming, maak je natuurlijk zelf uit... ik voel me toch altijd beter bij ne jas met wat deftige bescherming...

Link naar reactie
En wat met rijders uit het buitenland??

iedereen moet zich houden aan de geldende regels in een land, dus ook rijders uit het buitenland.

En vooraleer je naar het buitenland trekt moet je altijd eerst checken wat die regels zijn, dit is hetzelfde als voor het rijbewijs,maar aub begin daar weer niet over

;)

Grtz

Sindo

Link naar reactie

dimthelight, jij zou beter moeten weten als dagelijkse scooterrijder, shame on you man !

Lees ook eens terug de eerste reactie van mr160 "Er bestaat best trendy beschermende kledij"

bv. Tucano Urbano, er bestaan Kevlar jeansbroeken, ...

Niemand zegt dat je met een lederen motorpak op je scooter moet hé !

Trouwens, trek aan wat je wil, achteraf hier ook niet komen janken als je 1) een boete hebt gehad of 2) je gevallen bent en al je vel nog op het asfalt ligt.

Link naar reactie

Je moet ook je kledij aanpassen aan je rijgedrag. Een jeansbroek zal je idd niet beschermen als je tegen 200km/h een schuiver maakt, maar bij "normale" cruisesnelheid toch beter dan op uw blote billen.

Als 16 jarige voor het eerst kennis gemaakt met het asfalt na schuiverke met opgefokte Jap. Handjes over het asfalt geschoven. Ik rijd sindsdien niet meer zonder handschoenen. Vele jaren later schuiverke met iets zwardere moto aan 60 km/h, ik had handschoenen aan met kevlar bescherming, het race type, helemaal weg de bescherming, stel u voor dat ik geen handschoenetjes had aangehad...

Link naar reactie
dimthelight, jij zou beter moeten weten als dagelijkse scooterrijder, shame on you man !

Lees ook eens terug de eerste reactie van mr160 "Er bestaat best trendy beschermende kledij"

bv. Tucano Urbano, er bestaan Kevlar jeansbroeken, ...

Niemand zegt dat je met een lederen motorpak op je scooter moet hé !

Trouwens, trek aan wat je wil, achteraf hier ook niet komen janken als je 1) een boete hebt gehad of 2) je gevallen bent en al je vel nog op het asfalt ligt.

Ah ja, want ik wil echt een hoop kevlar broeken kopen! ...not!

Het gaat niet om trendy he! Het gaat om het praktische. Stel, ik ga naar de stad even shoppen en een terrasje. Waar laat ik mijn trendy pak? Stel ik zit thuis en moet eventjes naar de winkel. Dan moet ik eerst andere schoenen en een andere broek aantrekken? Stel, ik ga nogmaals naar de stad, in m'n vest, lange broek, botten (!), ...in de stad - of waar dan ook ! - aangekomen moet ik mij omkleden want het is 29C. Waar laat ik al mijn spullen? Gaan al die voorstanders hier die heel de dag meesleuren? Lopen jullie dan in uw lange kevlar (om te gieren) broek rond, met uw botten!?

En Joene, ...shame on me?? Kerel, denk even na over de praktische kant voor je jezelf als een voorbeeld wil profileren.

Link naar reactie

Spijtig dat we altijd in extremen moeten vallen, dat het nu over veiligheid gaat, roken enz, maakt niet uit we vinden altijd wel een excuus om het niet te doen.

Link naar reactie

dimthelights, zoals ik al zegde trek aan wat je wil

is het aan 29°c dan ook niet te warm voor uw helm ?

amai zeg: ik zit in mijn Stube en wil even gaan skiën, shit zeg moet ik dan mijn ski's aandoen ofwa, pfff ?

Link naar reactie
En dit alles op een scooter for Christ's sake. Kunnen we met heel de Scooter club hier niet tegen ingaan? Wat is het volgende? Dat ik al fietser ook een pak moet dragen? Thuis een helm opzetten? Ik dacht dat we in een democratie leven!!?

over een achterlijke reply gesproken

Link naar reactie

Ik geniet al jaren van de zomers (en winters) met een motopak (isoleert heel goed tegen de warmte), enkelhoge botinnen (komen van pas als een ride out uit de hand loopt) en handschoenen (om je handen te beschermen als je op een eikel zijn gezicht djoeft).

En met de helm kan je lekker kopstoten uitdelen...

Je kan hier hele pagina's over vol lullen, maar wet is nu eenmaal wet. Als je je daar niet aan houdt krijg je vroeg of laat miserie.

Groetjes, nero.

Link naar reactie
Ik geniet al jaren van de zomers (en winters) met een motopak (isoleert heel goed tegen de warmte), enkelhoge botinnen (komen van pas als een ride out uit de hand loopt) en handschoenen (om je handen te beschermen als je op een eikel zijn gezicht djoeft).

En met de helm kan je lekker kopstoten uitdelen...

Je kan hier hele pagina's over vol lullen, maar wet is nu eenmaal wet. Als je je daar niet aan houdt krijg je vroeg of laat miserie.

Groetjes, nero.

Sorry Nero, ik kan hier niet mee akkoord gaan. Er zijn genoeg stomme en domme wetten, niet? Hebben wij als burger dan niet zelf het recht om te kiezen wat we doen of laten? We rijden nu al meer dan 60 jaar op scooters en nu, anno 2011, moeten we ineens een pak, botten etc aan?

En die wet? Denk je nu echt dat Schouppe in staat is om na te denken? En niet alleen hij he. We leven in een land waar alles in regeltjes moet gegoten worden. Geen luide muziek meer op festivals. Niet meer roken in cafe's. Verplichte kledij op scooters, moto's, ... Geen quads meer waar bepaalde mensen zeggen dat het niet mag. En wat met al de Harley's en Crossers? Maken die dan geen lawaai? Heeft elke scooter hier de standaar pot steken?

Triestig leven als we zo blijven knikken en slikken...

Link naar reactie

man,man,man, .. vroeger moest je ook geen helm dragen of een gordel en dan waren er ook mensen die zo reageerden,

nu ga je misschien nog beweren dat het dragen van een helm ook lullig is. Als er geen regeltjes zijn, dan is er ook geen samenleving en ja niet iedereen is blij met sommige regeltjes anderen dan wel, vb het rookverbod. Het is zoals met de sport, stel je voor voetbal zonder regels of scheidsrechter :)

Link naar reactie

Ik heb een vest waarvan ge niet echt kunt zien dat er bescherming inzit. En bovendien kunt ge de bescherming er heel makkelijk uithalen. uitzicht is een gewone deftige lederen vest. Ook bestaan er zomer "moto-vesten" die zijn zo licht dat je ze volgens mij bijna onder een T-shirt kunt aandoen. En ik denk zelf dat er jeansbroeken op de markt zijn die mogen gebruikt worden als moto-broek. (Beschermende vezels uiteraard!)

De keuze om zo een dingen te dragen is niet meer vrij... Ik heb er geen probleem mee omdat ik die dingen al draag.

Link naar reactie

Ik heb soms ook moeite met de regelgeving (wat men soms niet tegenkomt als preventieadviseur), niet zozeer omdat deze slecht is, dan wel omdat deze bepaalde handelingen verplicht maken.

Men kan zich daaraan ergeren, maar uiteindelijk verandert dit niet zoveel (welke agent gaat controleren of je al dan niet een kevlar jeans draagt).

Groetjes, nero.

Link naar reactie

nogmaals het gaat hier niet om motobroeken en dito jassen. het gaat enkel om een lange broek en een jas met lange mouwen. En ja, als ik naar 't stad rijdt om een terraske te gaan doen of om te gaan shoppen draag ik een broek dus das al geen probleem. Handschoenen zijn gemakkelijk weg te steken in uw handschoenbakje (dus daarom heet dat zo) en een jas met lange mouwen kan evengoed een licht vestje zijn. helm gaat aan het haakje en voila, door de stad zonder in motopak rond te lopen. Tenzij je liever op teensletsen rondloopt, dan zul je inderdaad van schoeisel moeten wisselen.

Ikzelf kies nog steeds voor een motovest 99% van de tijd, zelfs in het zuiden

Link naar reactie

Toch raar dat jullie echt gewillig zijn om vanaf nu altijd in kevlar jeans of whatever te willen rijden. Ik zie dat echt als een beperking. Trouwens, ik heb het geld niet om een paar van die kevlar jeansbroeken te kopen. Of rijden jullie dan heel de week met dezelfde broek rond? Een motopak is dus realistischer. Maar dan zit je er mee als je een pint gaat pakken...

Een vest, tot daar toe.

En schoenen. Lopen jullie dan heel de tijd in botten of schoenen tot over de enkels? Ik draag bijvoorbeeld altijd skateschoenen. Jullie zijn dan echt akkoord om telkens als je op uw scooter kruipt, een extra paar schoenen mee te nemen of heel de dag in uw motoschoenen rond te lopen? Echt, ik vraag het jullie!

En nee, ik heb niks tegen een helm en ook niet tegen de gordel. Is van een totaal andere orde. (Een helm laat je makkelijker achter, schoeisel en een pak iets minder. Ik had gehoopt dit niet te moeten uitleggen.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...