Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Hopakee: beschermende kledij verplicht binnenkort


Aanbevolen berichten

Ik geniet al jaren van de zomers (en winters) met een motopak (isoleert heel goed tegen de warmte), enkelhoge botinnen (komen van pas als een ride out uit de hand loopt) en handschoenen (om je handen te beschermen als je op een eikel zijn gezicht djoeft).

En met de helm kan je lekker kopstoten uitdelen...

Je kan hier hele pagina's over vol lullen, maar wet is nu eenmaal wet. Als je je daar niet aan houdt krijg je vroeg of laat miserie.

Groetjes, nero.

Sorry Nero, ik kan hier niet mee akkoord gaan. Er zijn genoeg stomme en domme wetten, niet? Hebben wij als burger dan niet zelf het recht om te kiezen wat we doen of laten? We rijden nu al meer dan 60 jaar op scooters en nu, anno 2011, moeten we ineens een pak, botten etc aan?

En die wet? Denk je nu echt dat Schouppe in staat is om na te denken? En niet alleen hij he. We leven in een land waar alles in regeltjes moet gegoten worden. Geen luide muziek meer op festivals. Niet meer roken in cafe's. Verplichte kledij op scooters, moto's, ... Geen quads meer waar bepaalde mensen zeggen dat het niet mag. En wat met al de Harley's en Crossers? Maken die dan geen lawaai? Heeft elke scooter hier de standaar pot steken?

Triestig leven als we zo blijven knikken en slikken...

Het waarom:

Beschermende kledij is verplicht omdat het geld opbrengt (of kan besparen). Ten eerste moet iedereen die kledij kopen. Dat zorgt er voor dat we consumeren en dus de economie draaiende houden. Ten tweede brengt het geld op om iemand te verplichten zich te beschermen. Je bent namelijk verzekerd en als je een ongeval hebt, kan je terugvallen op ons sociaal systeem waar de overheid, of beter gezegd de belastingbetaler, jou kosten terugbetaald. Hoe minder zwaar iemand gewond is, hoe goedkoper voor de staatskas. Zodoende kunnen ze dat geld gebruiken om het gat in de begroting te dichten.

Elke regel die een regering maakt is gebasseerd op financiële achtergrond. Men verbiedt roken in Café's en openbare gebouwen zodat meer mensen minder vaak roken en dus minder ziek worden en vooral de passieve rokers. Ondertussen innen ze veel geld van de verkoop van rookwaren. Als een regering echt inzat met jou gezondheid, dan verbieden ze de sigaret toch gewoon. Het brengt gewoon veel geld op. Bijna alle ministers zijn economen hé.

je zegt dat je al 60 jaar met de moto rijdt? dan zal je binnenkort jaarlijks op controle moeten om te kijken of je nog fit genoeg bent zodat je geen ongeluk kan veroorzaken dat veel geld zal kosten aan de ziekteverzekering. Snap je? Dus doe je pakje aan of niet, je kan beter hopen dat je nog mag rijden binnen een jaar.

Regels zijn er nu eenmaal en iedereen beslist voor zichzelf of je die volgt of niet. Je zal ook steeds de gevolgen moeten dragen van je acties. Iedereen weet best dat die kledij goed is maar iedereen kiest ook al eens de meer comfortabelere weg, ik ook. Voor korte afstanden doe ik soms niet altijd mijn beschermkledij aan. Ik rij ook vaak te snel. Practicality goes before reason.

By the way, dit is gewoon mijn visie onder voorbehoud dat ik het juist heb :) lol. Het is ook geen communautaire kwestie en fouten op de Nederlandse taal komen al eens voor.

Link naar reactie

@ Moz-art, stuur mij u adres eens door kan ik komen kakken in uw bus, volgens u zijn regeltjes overbodig en moet een mens zelf beslissen wat hij wil doen en krijg ik nu net ongelooflijk veel goesting om in uw bus te komen kakken :D

Link naar reactie

@ Moz-art :

en ik citeer u :

"Ten tweede brengt het geld op om iemand te verplichten zich te beschermen. Je bent namelijk verzekerd en als je een ongeval hebt, kan je terugvallen op ons sociaal systeem waar de overheid, of beter gezegd de belastingbetaler, jou kosten terugbetaald. Hoe minder zwaar iemand gewond is, hoe goedkoper voor de staatskas. Zodoende kunnen ze dat geld gebruiken om het gat in de begroting te dichten.

Elke regel die een regering maakt is gebasseerd op financiële achtergrond. Men verbiedt roken in Café's en openbare gebouwen zodat meer mensen minder vaak roken en dus minder ziek worden en vooral de passieve rokers"

man leest ge wel wat ge schrijft, hoe kunt ge hier tegen zijn!!!!

Link naar reactie

@ Moz-art: Amen, brother.

@ sindo: Er bestaat geen wet tegen in de brievenbus kakken. (Wel de mogelijkheid dat er iemand op u bakkes mept dan :) ; dat heet gat branden en blaren zitten). Maar misschien komt die wet er nog. In Bredene bvb waar je zelfs geen blikje bier meer mag drinken op het dorpsplein. In Antwerpen waar je zelfs geen hoofddoekje meer mag dragen. Goddank aan de politici die zich met deze grote problemen des levens bezighouden.

Punt (en slechts mijn persoonlijke mening) is dat ge niet *alles* in regeltjes moet gieten. Wij zijn burgers, geen kinderen. Als ge persoonlijke vrijheid combineert met gezond verstand en gezond verantwoordelijkheidsgevoel kom je al een heel eind. Net als pakweg 20 jaar geleden. Of je kan evolueren naar Amerikaanse toestanden waar in bijsluiters van microgolfovens moet staan dat je er geen baby's of huisdieren in mag steken want de wet is de wet. Dan lopen we binnenkort allemaal rond in helmpjes, zwembandjes en kniebeschermers. Ik verkies het andere idee.

---

The purpose of life is not to arrive at the grave safely in a well-preserved body. But rather to skid in sideways in a cloud of dust, totally worn out, shouting "Whoo, what a ride!!"

Link naar reactie

@sindo:

Ik heb denk ik op geen enkel moment gezegd dat ik tegen de regels ben. Ik ben er zelfs voor. Maar in de praktijk loopt het gewoon voor iedereen wel eens anders. Ik zeg enkel dat vele regels niet bedacht werden omdat ze ons welzijn willen beschermen maar omdat er een financiëel voordeel kan uitgehaald worden. Ik geef wel graag toe dat het rookverbod misschien een slecht voorbeeld is om mee te vergelijken. Maar ja. Ik wil er niet verder over uitwijden want dat probeerde ik met mijn laatste twee zinnen duidelijk te maken. Lees tussen de regels.

@ Peelke & khemoekeenwespoftwie

Dank u :)

Link naar reactie

@ Moz-Art : ach trek het u niet aan ... . en nee ik kom niet in u bus kakken al zou dat niet verboden zijn, wat ik toch betwijfel ;D

Link naar reactie

Moz-Art,Peelke, en andere dit is ook duidelijk mijn gedacht over de hele zaak en wetgeving, waar gaat dit eindigen!! Maar ik durf het hier op dit forum niet meer hard op zeggen zoals jullie. Ze beschimpen je hier dadelijk en (bekakken u) amai nog nie...

Groeten, Ivan

Link naar reactie

Ja idd "born to be free" maar als het dan fout loopt mogen we allemaal meebetalen ! That's the spirit ;)

Moz-Art heeft eigenlijk zelf het antwoord gegeven waarom al deze maatregelen nodig zijn, maar bon

Link naar reactie

Er staat nergens in de wet vermeld dat jullie een motorpak als beschermende kledij dienen te gaan kopen. De wettekst spreekt over " beschermende kledij" Met dien verstaande dat een gewone linnen, stoffen, jeans lange broek en een gewone jas volstaan volgens de beschrijving. Dus wat is het probleem. Uw short? Wel koop dan een broek welke je kan afritsen naar short. Wees al blij dat je geen fluovest dient te dragen om naar de bakker te rijden.

Link naar reactie

Hier is de tekst. Geen discussie meer mogelijk. En vergeet je shirt met lange mouwen maar!! Lees artikel 7 ,3de lid maar eens goed.

Publicatie : 2011-06-20

FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER

11 JUNI 2011. - Koninklijk besluit ter bevordering van de veiligheid en de mobiliteit van motorrijders

ALBERT II, Koning der Belgen,

Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968, artikel 1, eerste lid;

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

Gelet op het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs;

Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen;

Gelet op advies 48.106/4 van de Raad van State, gegeven op 5 mei 2010, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Eerste Minister en de Staatssecretaris voor Mobiliteit,

Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1. In het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, wordt een artikel 16.2bis. ingevoegd, luidende :

« 16.2bis. Motorfietsers die tussen de rijstroken rijden.

Voor de motorfietsers, het sneller rijden tussen twee rijstroken of files dan de voertuigen die stoppen of traag rijden in die rijstroken of files, wordt niet als inhalen beschouwd, behalve voor de toepassing van artikel 17.2, 5°.

In dat geval mag de motorfietser evenwel niet sneller rijden dan 50 km per uur en mag het snelheidsverschil tussen de motorfietser en de voertuigen die zich in die rijstroken of files bevinden niet meer dan 20 km per uur bedragen.

Op autosnelwegen en autowegen moet hij daarenboven tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden. »

Art. 2. In artikel 21.1, eerste lid, 4de streepje, van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 16 juli 1997 en vervangen door het koninklijk besluit van 24 juni 2000, worden de woorden « van driewielers met zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg, en » opgeheven.

Art. 3. In artikel 22 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 24 juni 2000, worden de woorden « de driewielers zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg en » opgeheven.

Art. 4. Artikel 23.4 van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 28 december 2006, wordt vervangen als volgt :

« Motorfietsen mogen op de trottoirs en, binnen de bebouwde kom, op de verhoogde bermen worden opgesteld, zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken en op voorwaarde dat een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter vrij gelaten wordt. »

Art. 5. In artikel 24, 1°, van hetzelfde besluit, worden de woorden « onverminderd artikel 23.4, » ingevoegd voor de woorden « op de trottoirs »

Art. 6. In artikel 35.1.1 van hetzelfde besluit, vervangen door het koninklijk besluit van 22 augustus 2006, worden de volgende wijzigingen aangebracht :

1° in de derde zin van het zesde lid worden de woorden « 12 jaar » vervangen door de woorden « 8 jaar »;

2° een zevende lid wordt toegevoegd, luidende :

« Op een tweewielige bromfiets of een motorfiets met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3, moeten kinderen worden vervoerd in een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem. »;

3° een achtste lid wordt toegevoegd, luidende :

« In afwijking van het zesde lid, tweede en derde zin, mogen kinderen onder de drie jaar niet worden vervoerd op een tweewielige bromfiets of op een motorfiets; kinderen van drie jaar tot acht jaar mogen niet worden vervoerd op een motorfiets met een cilinderinhoud van meer dan 125 cm3. »

Art. 7. In artikel 36 van hetzelfde besluit, vervangen door het koninklijk besluit van 16 juli 1997 en gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 24 juni 2000, 14 mei 2002, 18 december 2002, 4 april 2003 en 22 augustus 2006 worden de volgende wijzigingen aangebracht :

1° het opschrift van artikel 36 wordt vervangen als volgt :

« Valhelm - beschermende kleding »;

2° in het tweede lid worden de woorden « laatste lid » vervangen door de woorden « zesde lid »;

3° het vierde lid wordt vervangen als volgt :

« Bestuurders en passagiers van motorfietsen dragen handschoenen, een jas met lange mouwen en een lange broek of een overall, alsook laarzen of bottines die de enkels beschermen. »

Art. 8. Artikel 43.2 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 20 juli 1990, 14 mei 2002 en 4 april 2003, wordt aangevuld met een lid, luidende :

« Wanneer bromfietsers de bijzondere overrijdbare bedding mogen volgen, moeten zij achter elkaar rijden. »

Art. 9. In artikel 44.5 van hetzelfde besluit, worden de volgende wijzigingen aangebracht:

1° in het eerste lid worden de woorden « en motorfietsen » vervangen door de woorden « , motorfietsen, driewielers met en vierwielers met »;

2° een derde lid wordt toegevoegd, luidende :

« De passagiers van bromfietsen, motorfietsen, driewielers met en vierwielers met moeten de voeten op de voetsteunen hebben. »

Art. 10. Artikel 49.1 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 18 september 1991, wordt vervangen als volgt :

« Een motorvoertuig en een gespan mogen slechts één voertuig trekken.

Evenwel :

- een drie- of vierwielige bromfiets mag geen aanhangwagen trekken;

- een motorfiets met zijspanwagen mag alleen een aanhangwagen trekken indien het zijspanwiel uitgerust is met een rem;

- een takelwagen mag een geleed voertuig trekken, uitsluitend om het naar de plaats van herstelling te brengen, wanneer hij beantwoordt aan de bijzondere voorwaarden daartoe bepaald in het technisch reglement van de auto's. »

Art. 11. In artikel 68 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 20 juli 1990, 18 september 1991, 18 december 2002, 4 april 2003, 26 april 2004 en 10 september 2009, wordt het volgende verkeersbord toegevoegd :

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

Verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen met vier wielen, geconstrueerd voor onverhard terrein, met een open carrosserie, een stuur als op een motorfiets en een zadel. »;

Art. 12. Artikel 72.5 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 14 mei 2002 en 26 april 2004, wordt vervangen als volgt :

« 72.5. De rijstrook die is afgebakend met brede onderbroken strepen, aangeduid door het bord F17 en de markering van het woord « BUS », is voorbehouden aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, taxi's en voertuigen voor schoolvervoer bedoeld in artikel 39bis.

Het woord « BUS » en het verkeersbord F17 worden herhaald na ieder kruispunt.

Fietsers, bromfietsers, motorfietsers en voor het vervoer van passagiers ontworpen en gebouwde voertuigen met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend, mogen deze rijstrook volgen indien respectievelijk één of meerdere van de volgende symbolen zijn aangebracht op het bord F17 of op een onderbord.

Deze symbolen mogen eveneens op de busstrook worden herhaald.

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

De prioritaire voertuigen mogen op deze rijstrook rijden wanneer hun dringende opdracht het rechtvaardigt.

De andere voertuigen mogen hierop niet rijden behalve om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden en in de onmiddellijke nabijheid van een kruispunt om van richting te veranderen.

Deze voertuigen mogen de busstrook dwarsen om een parkeerplaats gelegen langs de busstrook in te nemen of te verlaten of een eigendom op te rijden of te verlaten en op kruispunten. »

Art. 13. Artikel 72.6 van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 16 juli 1997 en gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 14 mei 2002 en 26 april 2004, wordt vervangen als volgt :

« 72.6. Een of meerdere brede witte doorlopende strepen of de markering, bedoeld in artikel 77.8, bakenen de bijzondere overrijdbare bedding af die voorbehouden is aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer.

De woorden « Bus, Tram » mogen op de bijzondere overrijdbare bedding worden aangebracht.

Het verkeersbord F18 wordt herhaald na ieder kruispunt.

Fietsers, bromfietsers, motorfietsers en voor het vervoer van passagiers ontworpen en gebouwde voertuigen met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend, en taxi's mogen deze bedding volgen indien respectievelijk één of meerdere van de volgende symbolen, en voor taxi's het woord « TAXI », zijn aangebracht op het bord F18 of op een onderbord.

Deze symbolen, alsook het woord « TAXI », mogen eveneens op de bijzondere overrijdbare bedding worden herhaald.

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

De prioritaire voertuigen mogen op deze bedding rijden wanneer hun dringende opdracht het rechtvaardigt.

De andere voertuigen mogen de bijzondere overrijdbare bedding dwarsen om een parkeerplaats gelegen langs deze bedding in te nemen of te verlaten of een eigendom op te rijden of te verlaten en op kruispunten.

Zij mogen hierop niet rijden behalve om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden.

De bestuurders die er rijden moeten, in voorkomend geval, de verkeerslichten bedoeld in artikel 62ter. opvolgen. Ze moeten bovendien in de toegelaten richtingen voortrijden.

Wanneer variabele signalisatie wordt gebruikt, mogen de markeringen vervangen worden door witte lichtspijkers. »

Art. 14. Artikel 2, §1, 2°, enig lid, van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs wordt aangevuld met de woorden « waarvan het zijspanwiel niet is uitgerust met een rem ».

Art. 15. Dit besluit treedt in werking op 1 september 2011.

Art. 16. De Minister bevoegd voor het Wegverkeer is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Châteauneuf-de-Grasse, 11 juni 2011.

ALBERT

Van Koningswege :

De Eerste Minister,

Y. LETERME

De Staatssecretaris voor Mobiliteit,

E. SCHOUPPE

begin eerste woord laatste woord Publicatie : 2011-06-20

Link naar reactie

om u de volaledige tekst van vespadiverso te besparen:

3° het vierde lid wordt vervangen als volgt :

« Bestuurders en passagiers van motorfietsen dragen handschoenen, een jas met lange mouwen en een lange broek of een overall, alsook laarzen of bottines die de enkels beschermen. »

dus geen motovest en dito broek, maar ook geen trui met lange mouwen

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Ik begrijp de wetgeving enigzins wel.

Soms zie ik mensen rijden in een short, T-shirt & Docksides.

Tof ... echt waar. Is eigenlijk zoals Vespa rijden zou moeten zijn.

Maar als je dan valt. Zelfs tegen lichte snelheid is het je vel dat aan de asfalt hangt samen met je T-shirt & short. En je enkels ... die groeien niet terug zoals je vel dit enigzins wel zal doen.

Ik rijd elke dag (tenzij extreem weer) naar mijn werk. Met een beschermende motorvest, handschoenen, een jeansbroek en Timberland botten. En zelfs die jeansbroek is niet optimaal, maar blijkbaar dan al genoeg om aan de nieuwe wet te voldoen. EN volstaat om toch nog op het werk deftig rond te lopen zonder dat je daar garderobe moet gaan leggen :).

Ik denk ook soms ... verdomme, om naar de bakker te rijden ... al dat gedoe. Maar het is nu eenmaal voor je veiligheid. Want niet iedereen let op jou als je aan het rondsnorren bent.

Link naar reactie

Eigenlijk zouden ze de mensen die in t-shirt/short en teensletsen rijden, zelf voor de hospitaalkosten moeten laten opdraaien.

Dit kan heel simpel door de verzekeringen een verplichte clausule te laten opnemen in hun contract: "verzekerden die niet met aangepaste kledij rijden worden niet ingedekt bij een ongeval".

Iedreen content, Schouppe voor de ziekenhuiskosten en diegenen die persé met shorts willen rijden mogen dit ook, zij het op eigen risico.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...