Jump to content
Vespaforum.be

Restauratie px200e 1984


Skidmark

Recommended Posts

Die mag nog wat dieper. Px200-krukassen hebben (i.t.t. 125/150-kruks) een lip aan de timingwang. Die lip valt in een daarvoor voorziene dieper liggende gleuf in de krukaskamer.

 

4B8FDBA2-F3B2-4483-A4C6-F275C63CE830.jpeg

BA86AB4B-84C0-4043-A69F-3CB4563080E2.jpeg

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment

De krukas is nu nagenoeg flush (0,5mm scheelt het) maar verder gaat hij niet. Lijkt me prima zo.

Probleem 2 is dat mijn kroonmoer naar zijn grootje is. Ik kan wel weer wat bestellen en daarop gaan wachten maar ik heb onderstaande alternatieven in huis. Kan dat of is dat vragen om problemen?

 

20230109_193857.jpg

EDIT: Voor degene die dit geniale idee ook heeft in de toekomst. Past niet. Nieuwe kroonmoer is in bestelling 😂

Edited by Skidmark
Link to comment

Kroonmoer zit vast, ben nu bezig de kickstarter weer te plaatsen.

Voordat ik straks de helften weer op elkaar monteer heb ik een vraagje.

De pakkingset die ik heb is van aramidevezel. Ik lees op dit forum dat er vaak nog een vloeibaar goedje wordt gebruikt samen met een pakking.

Is dat nodig of kan de pakking ook ''droog'' gemonteerd worden?

Link to comment

Ik probeer eerst te sluiten zonder pakking om te zien of alles past.
Daarna terug open en dan smeer ik de papieren pakking in met vloeibare pakking aan de 2 kanten. Niet teveel, anders pers je het er overal uit. 

  • Thanks 2
Link to comment
19 uren geleden, Skidmark zei:

aramidevezel

Maak deze zelf met aramide pakkingpapier. Monteer ze altijd droog. Dit pakking materiaal is geschikt voor plekken met lage aandraai momenten en dat is bij onze carterbouten het geval. Je zal zien dat de transmissie olie uit je carter en mengolie uit je krukas kamer in de pakking trekt, deze zet dan iets uit waardoor de afdichting nog beter is. Smeer je de pakking voor montage al in dan is dit effect weg.

  • Thanks 1
Link to comment

Ah dus best droog monteren toch?

Zo lastig dat er zoveel verschillende manieren/adviezen zijn. Zou graag het blok niet nog eens open halen😅. Lees ook veel dat mensen er een beetje vet op smeren voordat ze hem monteren. Helpt de pakking op de plek houden ook. 

Jou uitleg hierboven Pilaf doet mij wel sterk overwegen om de pakking toch gewoon droog te monteren. Zou zonde zijn als ik de werking van de aramidevezel tegen ga door er al vet op te smeren of iets dergelijks. 

Link to comment

Bij standaard pakking papier kan je idd een beetje vet gebruiken om deze beetje in te smeren. Je prepareert de pakking tegen de olie/benzine en deze verschuift inderdaad niet bij het monteren.

Bij vloeibare pakking moet je weer kijken of het bestand is tegen de ons gebruikte olie en benzine. De vloeibare pakking die gebruikt wordt op de transmissie deksel van de GTS/LX/S is bijvoorbeeld een hele goede en dus ook geschikt voor ons 2 takters.

Dan heb je ook nog de pakking met een vulkaniserend randje. Deze werken ook goed maar zijn vaak eenmalig te gebruiken en het schoonmaken van het pasvlak vergt weer wat extra tijd.

Ben zelf erg tevreden over de aramide pakkingen.

  • Like 1
Link to comment

Zo! De carterhelften zijn gesloten. De stator is voorzien van nieuw draad. De nieuwe cilinder met zuiger zijn gemonteerd en t blokje is weer zo goed als compleet.

20230116_203310.thumb.jpg.13e2ca5ab070bee5d1106e4992a0d631.jpg

Nu kunnen we ons focussen om de tectyl laag weg te poetsen aan de onderkant. Volgende week donderdag heb ik een afspraak om alles te zandstralen. Is nog best een karweitje!

 

20230116_203321.jpg

  • Like 4
Link to comment
  • 2 weeks later...

Het was een tijdje stil, dat tectyl verwijderen is een rotklus. Voor degene die ooit hetzelfde moet doen. Bij mij werkte het redelijk om met een hittepistool en een spatel het grootste deel tectyl te verwijderen. Wat overblijft kan met een staalborstel en wat benzine weg gepoetst worden. Geeft wel een enorme bende :P 

Morgen gaan we alles zandstralen en daarna gaat de lasser zijn kunstje verrichten. 

Alvorens ik het frame naar de lasser breng behandel ik deze met een anti-roest lasprimer. (op advies van mijn lasser). Deze primer gebruik ik maar op de gehele motorscooter. https://www.nonpaints.com/nl/crop-anti-roest-primer-spuitbus-professional?sqr=lasprimer 

Vervolgens ga ik er met een 2K lak overheen ook van Crop en als laatste een blanke 2 k lak.

Raden jullie aan om de onderkant weer te behandelen met tectyl? Ik ga denk ik alleen met goed weer rijden, maar de steenslag is wel een dingetje natuurlijk dus daar heb ik de volgende spuitbus voor: https://www.nonpaints.com/nl/motip-anti-steenslag-spuitbus-500ml?sqr=anti-steenslag

 

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tijdje stil geweest hier. Maar ik ben weer bezig. Het frame is gezandstraald en staat nu bij de lasser. Ondertussen ben ik alle andere onderdeeltjes aan het opknappen. Vandaag de velgen gespoten.

Ik twijfel nog of ik de trommels mee spuit of niet. Zijn wel gestraald dus weer helemaal schoon.

 

 

20230204_145437.jpg

  • Like 3
Link to comment
  • 3 weeks later...

Vespa terug gekregen van de lasser. Totaal 4 puntjes aangepakt. De grote roestplek voor onder is gerepareerd.

20230221_120726.thumb.jpg.44b1d1d3b04db10a443c5b0689968f5a.jpg

Daarnaast 2 puntjes op het vloerbord bij de achterste ondersteunings balk. Roest weg getikt en opnieuw gelast.

20230221_120722.thumb.jpg.b0f2f109fe80473f08d09dde426de135.jpg20230221_121048.thumb.jpg.c32125087cfd974075bed97026117387.jpg

nu wachten tot de lamuur binnenkomt. Ondertussen de andere onderdelen vast in de eerste laklaag gezet.

16769780181698716896452323169496.thumb.jpg.b9c1267e11f074e977f62b7194671e6c.jpg

  • Like 5
Link to comment
  • 2 weeks later...

Kleine tegenvaller met het spuiten van de onderkant van de vespa. Ik had gekozen om na een primerlaag de anti gravel van crop te spuiten maar resultaat zoals hieronder.

20230307_173847.thumb.jpg.06505290f3367014b66edb2d63988e98.jpg

20230307_173853.thumb.jpg.f81d24fdf1f274421b3974edbcb89f7c.jpg

naast dat het lelijk is ben ik ook bezorgd over de hechting van de lak. Heeft iemand dit eerder gezien? Het is bedoelt als taai spul om steenslag tegen te gaan dus glad schuren is haast niet te doen. Overspuiten met tectyl? Iemand ideeën tips?

De overige onderdelen zijn met de 2k lak gelukkig erg mooi geworden.

Link to comment

Lijkt dat je acryl primer gebruikt hebt.

Heb je anti gravel van Finixa gebruikt, die kan je verwijderen met oplosmiddel. 

Link to comment

Primer was Brunox (epoxy) en de anti gravel was van motip. 

Zal helaas wel gaan schrobben met oplosmiddel en hopelijk de overige lak niet beschadigen. Wel een pittige tegenvaller zo, wil graag de Vespa weer monteren en niet nog weer meer moeten spuiten. 😑 

Beschermen jullie de onderkant van de Vespa op een bepaalde manier of is dat gewoon afgelakt?

 

 

Link to comment

De px heb ik ook aan de onderzijde in de 2k lak met daar over een steenslag laag tot net ter hoogte van de klinkjes van de strippen.

Je moet dan al haast op je knieen gaan zitten om het te zien.

Zo te zien heeft van een van de 2 lagen het oplosmiddel met het andere gereageerd.

Enige goede oplossing is alles eraf en opnieuw laagjes opbouwen.

Link to comment

Ben eindelijk begonnen met de montage! Vraagje: onderstaand antirobos slot zat erop en die wil ik graag terugplaatsen. Heb er alleen geen sleuteltje meer bij. Kan nergens op internet dit slot vinden. Weet iemand waar ik dit kan kopen? 

Op het slot staat Luma Classic

 

20230318_102658.jpg

Link to comment

Volgende issue :) 

Probeer de uitlaat te monteren, maar merk dat er een rammel in zit. Lijkt wel alsof er een los onderdeeltje in zit. Volgens mij niet de bedoeling. Betekent nieuwe kopen ben ik bang? Of is dit een bekend probleem?

Link to comment
  • 3 weeks later...

meer een vieze carburateur of een slecht gemonteerde vlotter. Maar als dat het geval is dan moet als de scooter niet draait ook langzaam je carter vollopen en uiteindelijk via je uitlaat naar buiten lekken.

Mocht dat trouwens gebeuren; bougie er uit contact af en trappen tot er geen sputters meer uit het bougie gat komen en dan nog een dagje laten staan voor je weer probeert te starten.

Verder zo snel mogelijk je carburateur reinigen en een herstel setje monteren, als nieuwe pakkinkjes en naaldje.

Link to comment

Bedankt voor de tips! Fijn dat er zo wordt mee gedacht. Was nogal een telleurstelling afgelopen maandag 🙈. Carb was al schoongemaakt en voorzien van nieuwe pakkingen, maar nu zijn een nieuwe naald en afdichting onderweg. 

Cillinderkop heb ik inderdaad niet gevlakt. Ga ik me in verdiepen!

Wat bowyer beschrijft is exact wat er gebeurde dus ik hoop het hiermee op te kunnen lossen. Ik laat het weten!

  • Like 1
Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...