Jump to content
Vespaforum.be

Triumph

Members
  • Content Count

    61
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

28 Excellent

1 Follower

About Triumph

  • Rank
    Lid

Scooter Gegevens

  • Scooterclub
    Vespa Club Tessenderlo
  • Mijn Scooter(s)
    Vespa LXV 125 Vie Della Moda Limited Edition Chianti
    Lambretta/Serveta Li 150 Special

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Deurne-Diest
  • Land
    België

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Inderdaad, geen kat die dat doet... Maar we mogen daarom nog niet zeggen dat Vespa of eender welke andere (machine) constructeur daarmee zijn verantwoordelijkheid wil ontvluchten. Een constructeur weet bijvoorbeeld niet wie er vóór jou met je machine heeft gereden/gewerkt, dus uit veiligheidsoogpunt voor je machine maar ook voor jezelf dien je eigenlijk steeds het oliepeil te controleren alvorens het in gebruik te nemen, net zoals je je bandenspanning , je verlichting, koelvloeistofniveau, enz. dient na te kijken. Het is een kleine moeite om af en toe eens het oliepeil te controleren maar veel gebruikers denken er gewoon niet aan. Ik ook niet hoor, begrijp me niet verkeerd, al 35 jaar aan het sleutelen aan allerhande auto's, moto's, scooters en industriële motoren en dan denk je dat je je eigen motor wel kent, of die olie verbruikt of niet bijvoorbeeld. Maar vorig jaar heb ik op die manier toch wel fijntjes de V8 van mijn oldtimer in de soep gedraaid, een motor die ik volledig zelf had gereviseerd en die reeds 20.000 Km op de teller had staan, ik had nochtans niet gemerkt dat er iets fout aan het lopen was en eens het olielampje begon te branden was het te laat...olie op en motor rijp voor de schroothoop. We hebben hier op het werk een motor (V8 van 36 liter) die er momenteel 40 liter olie doordraaid op 24 uur en je merkt er niets van, rookt niet, stinkt niet, lekt niet (gelukkig werken we met een automatisch bijvulsysteem). Waarmee ik maar wil zeggen dat het niet altijd direct zichtbaar is wanneer je motor olie begint te verbruiken, daarom is het raadzaam om af en toe het peil toch eens na te kijken. Dat een constructeur de schuld niet zomaar op zich wil nemen wanneer er iets fout loopt is niet meer dan normaal, dat zouden we zelf ook niet doen, of wel? Het sturen van een technieker om de oorzaak te onderzoeken getuigt wel van een inspanning van hun kant. Maar de inspanning zou in eerste instantie van onszelf moeten komen: als ik met regelmaat mijn oliepeil nakijk kan ik met zekerheid zeggen dat dát al tenminste in orde is voor ik er de weg mee opga... Als je me nu, vandaag, zou vragen hoe het oliepeil er uit ziet van de auto's en scooters die thuisstaan dan moet ik je het antwoord schuldig blijven, ik heb er eerlijk gezegd geen idee van, het lampje brandt niet (als er al eentje op staat), dat is het enige wat ik wel weet... Maar, hoeveel van de lezers op dit forum kennen de huidige stand van het oliepeil van hun machine? Het oliepeil nakijken van al wat thuis op benzine werkt staat alvast op mijn lijstje van de "to do" dingen voor dit weekend PS: Ik wil met deze reactie naar niemand een steen gooien, niet naar de gebruikers, noch naar de garagist/dealer of constructeurs, gewoon een beetje zelfreflectie... Gtrz, Jurgen
  2. Triumph

    Koplamp serie 3

    Mag slotje op, chroom ring gevonden... grtz, Jurgen
  3. En anders waart ge toch tweedes geweest hoor
  4. Héél mooi machientje, heb je voor de Mugello een andere krukas moeten steken of kon je die van de 150cc behouden? Succes met de verkoop grtz, jurgen
  5. Triumph

    Koplamp serie 3

    Enkel chroom ring is ook goed... grtz, Jurgen
  6. Triumph

    Koplamp serie 3

    Ter verduidelijking: koplamp voor Italiaanse Serie 3, dus rond model om met drie schroefjes vast te zetten. grtz, Jurgen
  7. Triumph

    Koplamp serie 3

    Dringend gezocht: een koplamp en bijhorende chroom ring voor een Lambretta serie 3, grtz, Jurgen
  8. Mag slotje op, headset gevonden, grtz Jurgen
  9. Iemand een headset te koop voor een Lambretta/Serveta Serie 3 (zonder chroom tussenring) onderste helft is ook al goed... grtz, Jurgen
  10. Triumph

    heet/vastloper

    @Bowyer, ik heb een beetje een gelijkaardig probleem zoals dat van jou maar de oorzaak van mijn probleem is wel duidelijk, ik leg het even uit: scoot = Lambretta Li 150 met klassieke ontsteking en originele 18mm carbu liep met originele uitlaat ongeveer 75 Km/uur, zwarte bougie wegens slecht werkende carbu Via Spaniard een clubman 42 mm gestoken en nog steeds originele carbu, snelheid ongeveer 83 Km/uur, bougie koffie met beetje melk, vlotternaald vervangen in carbu Maar dan komt het: clubman vervangen door een expantieuitlaat die eigenlijk geschikt is voor een 175 tot 200cc, carbu vervangen door een 24mm exemplaar. met de standaardjetting draaide de scoot voor geen meter, slecht starten en geen vermogen. Jetting aangepast volgens tuningvoorschriften en de motor start nu elke keer van de eerste trap en heeft een mooi koppel, loopt momenteel op GPS 93 Km/uur, maar... tamelijk witte bougie. We hebben de jetting nog wat vergroot maar de kleur van de bougie wordt hier nauwelijks door beinvloed, je voelt wel dat de hoofdsproeier nog wat groter kan want bij de laatste 1000 tr/min voel je nauwelijks nog een verschil in trekkracht. Desondanks de nogal witte bougie heeft de motor er intussen wel al 1000 Km op zitten (waarvan de helft waarschijnlijk op volgas) in de laatste configuratie en start hij nog altijd bij de eerste trap en haalt hij nog altijd vlot zijn max snelheid. Mijn besluit voor mijn motor: Uitlaat is eigenlijk te groot voor het aantal cc's waardoor te weinig weerstand en een te arme verbanding, ook is mijn verbruik met ongeveer één liter gestegen... Ben jij zeker dat je de correcte uitlaat er op zitten hebt? Ikzelf zou ook eens moeten terug gaan naar de clubman en kijken wat dat geeft met deze jetting maar ik vind de expantieuitlaat net iets te leuk...Voor alle zekerheid ga ik nog een trap of twee hoger gaan in de jetting want ik prefereer toch liever een koffie met melk bruine bougie. Grtz, Jurgen @Spaniard: sorry om je toppic te hacken, wat is de stand van zaken momenteel met jouw motor?
  11. Hallo Dirk, is je Vespa intussen al verkocht of is hij nog beschikbaar? grtz, Jurgen
  12. Triumph

    Pilot jet SH 2/22

    Hallo, heeft er iemand een pilot jet 48 en/of 50 liggen voor een Dellorto SH 2/22? Is nogal dringend en ik heb geen tijd meer om een bestelling te plaatsen en te wachten op de levering. Groeten, Jurgen
×
×
  • Create New...