Jump to content
Vespaforum.be

Triumph

Members
  • Posts

    77
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

Scooter Gegevens

  • Scooterclub
    Vespa Club Tessenderlo
  • Mijn Scooter(s)
    Vespa LXV 125 Vie Della Moda Limited Edition Chianti 2011
    Lambretta/Serveta Li 150 Special 1979
    MotoVespa 150S 1964

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Deurne-Diest
  • Land
    België

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Triumph's Achievements

Enthusiast

Enthusiast (6/14)

  • Dedicated Rare
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In

Recent Badges

36

Reputation

  1. Inderdaad, ik heb ook net mijn documenten van de DIV teruggekregen die ik had ingediend voor de inschrijving van een Vespa Ciao uit Nederland. In Nederland heeft (of had) men blijkbaar geen gelijkvormigheidsattest, vandaar de vraag van de DIV om een validatieattest toe te voegen, de aanvraag hiervoor is nu lopende. In principe moet alles hiermee in orde komen, wordt vervolgd... grts, J
  2. De combinatie van het Spaanse stof en af en toe wat regen maakt dat het vocht niet wegkan uit de traversen. Ik had net hetzelfde probleem en kan je alvast aanraden de andere twee traversen ook te verwijderen. Vervolgens maak je deze oppervlakte zuiver met een goede staalborstel (op machine) zodat je kan zien tot waar het verrot is. De middentunnel was in min geval niet rot, enkel het metaal onder de traversen was krokant. Je maakt drie strips iets groter dan het materiaal dat je wil verwijderen en je spant deze vast met klemmen, vervolgens snij je met een dunne schijf door de twee metalen, zo heb je een nieuwe strip die perfect past in de gemaakte opening, vervolgens las je de nieuw strip in het ontstane gat. (rustig puntlassen zodat het geheel niet te krom trekt, uiteindelijk kan je zo de volledige opening (laten) dichtlassen. Vervolgens kan je de nieuwe traversen puntlassen op het nieuwe metaal (traversen kosten ongeveer 20€ voor de drie) Aan het zichtbare gedeelte aan de voeten werk ik eerst af met tin, tin breekt niet zoas plamuur wel eens kan doen, als afwerking heb je dan maar een dun filmpje plamuur meer nodig. Deze rotte plekken kan je altijd wel verwachten bij een machine die bijna 60 jaar oud is en waar nooit iets aan gedaan is, al bij al valt dit nog goed mee en is het eenvoudig en voor weinig geld op te lossen. Ikzelf gooi geen steen naar Sam, ik wist wat ik kocht maar hier en daar kwamen er toch nog wat plekjes naar boven die ik niet had gezien en die Sam dus ook niet gezien kon hebben. Mezelf heeft het dus 20€ gekost, een peulschil op een volledig restoratieproject. Indien je tunnel ook verrot zou zijn wordt het een ander verhaal en dan moet ik Nero bijtreden maar het kan zijn dat enkel de overlappingsnaad moet bijgewerkt worden op het punt dat je ziet op je foto en dan is er ook niet zo veel aan de hand. Deze Spaanse bakken hebben nogal een dikke plaat wat maakt dat het iets gemakkelijker te lassen is, succes ermee het komt wel goed, PS: boor een gat of drie van 5-6 mm in de nieuwe traversen zodat vocht beter weg kan... Grts, J.
  3. Jammer dat het niet op mijn Spaans 150 blokje past 😒 (van de Motovespa welteverstaan) Grts, J
  4. Goed nieuws, maandagochtend stond de postbode voor de deur met een pakje in de handen: documenten afgegeven bij de DIV te Alken op dinsdagochtend en 's maandags geleverd, supercontent dat alles zonder bijkomende problemen in orde is gekomen maar ik vraag me toch af waarom al die heisa in Alken nodig was of heeft men er daar plezier in mensen op stang te jagen...? (één persoon was er zeer vriendelijk, de leidinggevende echter niet) grts, J.
  5. Hey Spaniard, bedankt voor je constructieve bijdrage, ik ga nu even wachten op een antwoord van de DIV en dan zie ik wel welke stappen ik verder dien te ondernemen. wordt vervolgd... Grts, J.
  6. Ik dacht vandaag even snel mijn papieren van mijn onlangs ingevoerde Vespa van '64 in orde te brengen bij de DIV voordat we 1 januari zijn, twee maal fout: "snel" en "in orde brengen"... Import vanuit Spanje zonder inschrijvingsbewijs, geen uitzondering veronderstel ik maar bij de DIV hoorde men het donderen in Keulen. ik had nochtans alle benodigde documenten bij, dacht ik: -document E705 van de douane -Certificat of origin van Piaggio -factuur van de verkopende handelaar in België -een foto van het chassisnummer (ik had het kader en de motor zelfs meegenomen voor alle zekerheid maar dat boeide niet) - het Spaans fiscaal attest dat wordt uitgereikt bij de indienststelling van de Vespa Maar het mocht niet baten, de documenten hebben ze doorgestuurd naar de geschillencommissie of zoiets met de belofte dat het toch niets zou worden... wordt vervolgd, J.
  7. Het probleem van de piston is zonet opgelost geraakt, is nieuw op voorraad bij mijn onderdelenleverancier op een zo'n 15 Km van mijn deur, had er de laatste keer overgekeken ? Een lagerbus of naaldlager voor de zuigerpen, liefst naaldlager maar dan ga ik eerst de diktes van de verschillende drijfstangen vergelijken, een krukas uit elkaar halen en terug in elkaar steken vindt ik een hachelijk werkje, dan koop ineens liever een complete krukas. grts, J.
  8. Thanks Nero, ik zag wel dat er bepaalde verschillen waren maar mijn kennis rijkt niet ver genoeg om te kunnen zeggen dat de pistons niet hetzelfde type zijn. Ook had ik de Spaanse website al een paar keer bezocht maar op deze specifieke piston kwam ik maar niet terecht, wel op de nieuw krukas die nu voorhanden is, het is nog een beetje zoeken hoe ik er de juiste onderdelen moet vinden. Dan zal het een Spaans bestellingske worden vrees ik. Heb je toevallig de bronzen bus op de site ergens gezien of zou ik eerder gaan voor het uitfrezen van de drijfstang en een naaldlager plaatsen? grts, J.
  9. Een zeer mooi aanbod maar als ik het goed begrijp is de originele piston er niet bij? Ik heb de cilinder en kop van de originele motor in mijn bezit, alleen is de piston aan vervanging toe en moet de cilinder geboord worden naar een overmaat vanwege de aanwezige slijtage. Ik weet ook niet of de GOL-piston van een GL geschikt is, zo goed ben ik niet thuis in deze materie. Ik ga dan ook nog even wachten om op je aanbod in te gaan, ik laat je nog iets weten, alvast bedankt. Ik ben wel na lang snuisteren op de verschillende (Moto)vespaforums op een interessante topic uitgekomen wat notabene op dit forum stond; https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/29424-revisie-van-een-gs160-motor/ @neroen @Pilaf:Ik had dan ook graag eens de deskundige mening van Nero en Pilaf gehoord betreffende deze materie. Via de bekende scootershops geraak ik blijkbaar momenteel niet aan de gepaste piston maar dankzij de topic van Pilaf bestaat misschien toch de mogelijkheid om tot een goede oplossing te komen. Is de Meteor (TLK1358-MX) in deze link een gepast item voor mijn motor? https://www.motor-x.com/complete-piston-150cm-meteor-vespa-p150x-vbxi-from-5780mm-to-6000mm-various-diameters,p.html In de topic van Pilaf gaat het over de Motovespa 160 waarvoor Nero op een bepaald moment deze piston voorstelt;https://www.sip-scootershop.com/nl/product/zuiger-grand-sport-race-180-cc-big-bore_75004000 Als ik dan bij de grandsport ga kijken naar de 150cc kom ik op deze uit; https://www.sip-scootershop.com/nl/product/zuiger-grand-sport-150-cc_75008000 , een verschil van 100€ met de Meteor en waarbij men zegt dat deze zuiger niet geschikt is voor mijn model... Wat is nu de best te volgen optie? Uit de verschillende forums blijkt dat de Motovespa's niet de snelste motoren zijn en dat de tuning opties gering zijn, het is mijn bedoeling is om met een minimale financiële inspanning maar met basic tuning het beste uit het motortje te halen, poortjes wat bijwerken, carbu naalden aanpassen en eventueel nog wat tips? met vriendelijke groeten, J.
  10. Hallo, ik ben op zoek naar een overmaat zuiger, iemand iets liggen? Een setje zuiger/cilinder in goede staat is eventueel ook een optie. Is de bronzen lagerbus drijfstang/zuigerpen nog te verkrijgen of beter ineens de drijfstang frezen om een naaldlager te plaatsen? (is de kop van de drijfstang daar dik genoeg voor?) Grts, J
  11. Triumph

    Streepje verf

    Zowel bij de geleende foto als bij mijn eigen pas verworven exemplaar (met dank aan het vrouwtje voor het mooie vaderdagcadeau) valt me op dat de naad tussen de billen een verfstreep vertoont, is dit een origineel fabriek-af gegeven of is dit achteraf aangebracht? Grts, J.
  12. RVS materiaal voor zichtbare en niet meegespoten bouten en moeren is inderdaad een goed idee om het geheel netjes te houden. Wat ik zeker doe: alles steeds monteren met zelfborgende moeren (en eventueel bredere rondellen tegen inscheuren), ik ben al teveel onderdelen kwijtgeraakt vanwege de trillingen van de tweetaktmotor, grts, J.
  13. Halo, Iemand een setje velgen voor een LXV 125 te koop? grtz, Jurgen
×
×
  • Create New...