Jump to content
Vespaforum.be

Triumph

Members
  • Posts

    74
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

Scooter Gegevens

  • Scooterclub
    Vespa Club Tessenderlo
  • Mijn Scooter(s)
    Vespa LXV 125 Vie Della Moda Limited Edition Chianti 2011
    Lambretta/Serveta Li 150 Special 1979
    MotoVespa 150S 1964

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Deurne-Diest
  • Land
    België

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Triumph's Achievements

Contributor

Contributor (5/14)

  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In
  • First Post

Recent Badges

32

Reputation

  1. Goed nieuws, maandagochtend stond de postbode voor de deur met een pakje in de handen: documenten afgegeven bij de DIV te Alken op dinsdagochtend en 's maandags geleverd, supercontent dat alles zonder bijkomende problemen in orde is gekomen maar ik vraag me toch af waarom al die heisa in Alken nodig was of heeft men er daar plezier in mensen op stang te jagen...? (één persoon was er zeer vriendelijk, de leidinggevende echter niet) grts, J.
  2. Hey Spaniard, bedankt voor je constructieve bijdrage, ik ga nu even wachten op een antwoord van de DIV en dan zie ik wel welke stappen ik verder dien te ondernemen. wordt vervolgd... Grts, J.
  3. Ik dacht vandaag even snel mijn papieren van mijn onlangs ingevoerde Vespa van '64 in orde te brengen bij de DIV voordat we 1 januari zijn, twee maal fout: "snel" en "in orde brengen"... Import vanuit Spanje zonder inschrijvingsbewijs, geen uitzondering veronderstel ik maar bij de DIV hoorde men het donderen in Keulen. ik had nochtans alle benodigde documenten bij, dacht ik: -document E705 van de douane -Certificat of origin van Piaggio -factuur van de verkopende handelaar in België -een foto van het chassisnummer (ik had het kader en de motor zelfs meegenomen voor alle zekerheid maar dat boeide niet) - het Spaans fiscaal attest dat wordt uitgereikt bij de indienststelling van de Vespa Maar het mocht niet baten, de documenten hebben ze doorgestuurd naar de geschillencommissie of zoiets met de belofte dat het toch niets zou worden... wordt vervolgd, J.
  4. Het probleem van de piston is zonet opgelost geraakt, is nieuw op voorraad bij mijn onderdelenleverancier op een zo'n 15 Km van mijn deur, had er de laatste keer overgekeken ? Een lagerbus of naaldlager voor de zuigerpen, liefst naaldlager maar dan ga ik eerst de diktes van de verschillende drijfstangen vergelijken, een krukas uit elkaar halen en terug in elkaar steken vindt ik een hachelijk werkje, dan koop ineens liever een complete krukas. grts, J.
  5. Thanks Nero, ik zag wel dat er bepaalde verschillen waren maar mijn kennis rijkt niet ver genoeg om te kunnen zeggen dat de pistons niet hetzelfde type zijn. Ook had ik de Spaanse website al een paar keer bezocht maar op deze specifieke piston kwam ik maar niet terecht, wel op de nieuw krukas die nu voorhanden is, het is nog een beetje zoeken hoe ik er de juiste onderdelen moet vinden. Dan zal het een Spaans bestellingske worden vrees ik. Heb je toevallig de bronzen bus op de site ergens gezien of zou ik eerder gaan voor het uitfrezen van de drijfstang en een naaldlager plaatsen? grts, J.
  6. Een zeer mooi aanbod maar als ik het goed begrijp is de originele piston er niet bij? Ik heb de cilinder en kop van de originele motor in mijn bezit, alleen is de piston aan vervanging toe en moet de cilinder geboord worden naar een overmaat vanwege de aanwezige slijtage. Ik weet ook niet of de GOL-piston van een GL geschikt is, zo goed ben ik niet thuis in deze materie. Ik ga dan ook nog even wachten om op je aanbod in te gaan, ik laat je nog iets weten, alvast bedankt. Ik ben wel na lang snuisteren op de verschillende (Moto)vespaforums op een interessante topic uitgekomen wat notabene op dit forum stond; https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/29424-revisie-van-een-gs160-motor/ @neroen @Pilaf:Ik had dan ook graag eens de deskundige mening van Nero en Pilaf gehoord betreffende deze materie. Via de bekende scootershops geraak ik blijkbaar momenteel niet aan de gepaste piston maar dankzij de topic van Pilaf bestaat misschien toch de mogelijkheid om tot een goede oplossing te komen. Is de Meteor (TLK1358-MX) in deze link een gepast item voor mijn motor? https://www.motor-x.com/complete-piston-150cm-meteor-vespa-p150x-vbxi-from-5780mm-to-6000mm-various-diameters,p.html In de topic van Pilaf gaat het over de Motovespa 160 waarvoor Nero op een bepaald moment deze piston voorstelt;https://www.sip-scootershop.com/nl/product/zuiger-grand-sport-race-180-cc-big-bore_75004000 Als ik dan bij de grandsport ga kijken naar de 150cc kom ik op deze uit; https://www.sip-scootershop.com/nl/product/zuiger-grand-sport-150-cc_75008000 , een verschil van 100€ met de Meteor en waarbij men zegt dat deze zuiger niet geschikt is voor mijn model... Wat is nu de best te volgen optie? Uit de verschillende forums blijkt dat de Motovespa's niet de snelste motoren zijn en dat de tuning opties gering zijn, het is mijn bedoeling is om met een minimale financiële inspanning maar met basic tuning het beste uit het motortje te halen, poortjes wat bijwerken, carbu naalden aanpassen en eventueel nog wat tips? met vriendelijke groeten, J.
  7. Hallo, ik ben op zoek naar een overmaat zuiger, iemand iets liggen? Een setje zuiger/cilinder in goede staat is eventueel ook een optie. Is de bronzen lagerbus drijfstang/zuigerpen nog te verkrijgen of beter ineens de drijfstang frezen om een naaldlager te plaatsen? (is de kop van de drijfstang daar dik genoeg voor?) Grts, J
  8. Triumph

    Streepje verf

    Zowel bij de geleende foto als bij mijn eigen pas verworven exemplaar (met dank aan het vrouwtje voor het mooie vaderdagcadeau) valt me op dat de naad tussen de billen een verfstreep vertoont, is dit een origineel fabriek-af gegeven of is dit achteraf aangebracht? Grts, J.
  9. RVS materiaal voor zichtbare en niet meegespoten bouten en moeren is inderdaad een goed idee om het geheel netjes te houden. Wat ik zeker doe: alles steeds monteren met zelfborgende moeren (en eventueel bredere rondellen tegen inscheuren), ik ben al teveel onderdelen kwijtgeraakt vanwege de trillingen van de tweetaktmotor, grts, J.
  10. Halo, Iemand een setje velgen voor een LXV 125 te koop? grtz, Jurgen
  11. Inderdaad, geen kat die dat doet... Maar we mogen daarom nog niet zeggen dat Vespa of eender welke andere (machine) constructeur daarmee zijn verantwoordelijkheid wil ontvluchten. Een constructeur weet bijvoorbeeld niet wie er vóór jou met je machine heeft gereden/gewerkt, dus uit veiligheidsoogpunt voor je machine maar ook voor jezelf dien je eigenlijk steeds het oliepeil te controleren alvorens het in gebruik te nemen, net zoals je je bandenspanning , je verlichting, koelvloeistofniveau, enz. dient na te kijken. Het is een kleine moeite om af en toe eens het oliepeil te controleren maar veel gebruikers denken er gewoon niet aan. Ik ook niet hoor, begrijp me niet verkeerd, al 35 jaar aan het sleutelen aan allerhande auto's, moto's, scooters en industriële motoren en dan denk je dat je je eigen motor wel kent, of die olie verbruikt of niet bijvoorbeeld. Maar vorig jaar heb ik op die manier toch wel fijntjes de V8 van mijn oldtimer in de soep gedraaid, een motor die ik volledig zelf had gereviseerd en die reeds 20.000 Km op de teller had staan, ik had nochtans niet gemerkt dat er iets fout aan het lopen was en eens het olielampje begon te branden was het te laat...olie op en motor rijp voor de schroothoop. We hebben hier op het werk een motor (V8 van 36 liter) die er momenteel 40 liter olie doordraaid op 24 uur en je merkt er niets van, rookt niet, stinkt niet, lekt niet (gelukkig werken we met een automatisch bijvulsysteem). Waarmee ik maar wil zeggen dat het niet altijd direct zichtbaar is wanneer je motor olie begint te verbruiken, daarom is het raadzaam om af en toe het peil toch eens na te kijken. Dat een constructeur de schuld niet zomaar op zich wil nemen wanneer er iets fout loopt is niet meer dan normaal, dat zouden we zelf ook niet doen, of wel? Het sturen van een technieker om de oorzaak te onderzoeken getuigt wel van een inspanning van hun kant. Maar de inspanning zou in eerste instantie van onszelf moeten komen: als ik met regelmaat mijn oliepeil nakijk kan ik met zekerheid zeggen dat dát al tenminste in orde is voor ik er de weg mee opga... Als je me nu, vandaag, zou vragen hoe het oliepeil er uit ziet van de auto's en scooters die thuisstaan dan moet ik je het antwoord schuldig blijven, ik heb er eerlijk gezegd geen idee van, het lampje brandt niet (als er al eentje op staat), dat is het enige wat ik wel weet... Maar, hoeveel van de lezers op dit forum kennen de huidige stand van het oliepeil van hun machine? Het oliepeil nakijken van al wat thuis op benzine werkt staat alvast op mijn lijstje van de "to do" dingen voor dit weekend PS: Ik wil met deze reactie naar niemand een steen gooien, niet naar de gebruikers, noch naar de garagist/dealer of constructeurs, gewoon een beetje zelfreflectie... Gtrz, Jurgen
  12. @Bowyer, ik heb een beetje een gelijkaardig probleem zoals dat van jou maar de oorzaak van mijn probleem is wel duidelijk, ik leg het even uit: scoot = Lambretta Li 150 met klassieke ontsteking en originele 18mm carbu liep met originele uitlaat ongeveer 75 Km/uur, zwarte bougie wegens slecht werkende carbu Via Spaniard een clubman 42 mm gestoken en nog steeds originele carbu, snelheid ongeveer 83 Km/uur, bougie koffie met beetje melk, vlotternaald vervangen in carbu Maar dan komt het: clubman vervangen door een expantieuitlaat die eigenlijk geschikt is voor een 175 tot 200cc, carbu vervangen door een 24mm exemplaar. met de standaardjetting draaide de scoot voor geen meter, slecht starten en geen vermogen. Jetting aangepast volgens tuningvoorschriften en de motor start nu elke keer van de eerste trap en heeft een mooi koppel, loopt momenteel op GPS 93 Km/uur, maar... tamelijk witte bougie. We hebben de jetting nog wat vergroot maar de kleur van de bougie wordt hier nauwelijks door beinvloed, je voelt wel dat de hoofdsproeier nog wat groter kan want bij de laatste 1000 tr/min voel je nauwelijks nog een verschil in trekkracht. Desondanks de nogal witte bougie heeft de motor er intussen wel al 1000 Km op zitten (waarvan de helft waarschijnlijk op volgas) in de laatste configuratie en start hij nog altijd bij de eerste trap en haalt hij nog altijd vlot zijn max snelheid. Mijn besluit voor mijn motor: Uitlaat is eigenlijk te groot voor het aantal cc's waardoor te weinig weerstand en een te arme verbanding, ook is mijn verbruik met ongeveer één liter gestegen... Ben jij zeker dat je de correcte uitlaat er op zitten hebt? Ikzelf zou ook eens moeten terug gaan naar de clubman en kijken wat dat geeft met deze jetting maar ik vind de expantieuitlaat net iets te leuk...Voor alle zekerheid ga ik nog een trap of twee hoger gaan in de jetting want ik prefereer toch liever een koffie met melk bruine bougie. Grtz, Jurgen @Spaniard: sorry om je toppic te hacken, wat is de stand van zaken momenteel met jouw motor?
  13. Hallo Dirk, is je Vespa intussen al verkocht of is hij nog beschikbaar? grtz, Jurgen
×
×
  • Create New...