DD_ves Posted March 24, 2020 Share Posted March 24, 2020 (edited) Mannekes! Gezien er velen zijn die momenteel thuis zitten, en zich misschien wel vervelen... Stel ik een brainstorm voor! Ik heb sinds kort onverwacht een PX-je bij in mijn garage gekregen.. Mijn Sprint Veloce is nog altijd bij de carosserie, dus zou ik stillekesaan aan deze scooter kunnen beginnen.. Huidig status: 1986 PX 200 LUSSO Start, rijdt en remt. Lekt wel 2-taktolie, ik denk ergens aan de olieleiding, of aan het peilglas. Scooter heeft vrij veel kilometers: En revisie-historie is niet duidelijk. Dus.. Gaat deze volledig uit mekaar. Er hangt zo veel smurrie op het frame, dat ik zelfs niet kan zien of er roest/gaten op/in zitten Nu.. Wat te doen motorisch? - Stock? - Tuning? - Mengsmering? - Zelf mengen? En dan nu de insteek van de brainstorm: Indien tuning, wat zouden jullie erin/erop steken? Ik ben op zoek naar een touring-setup, die langere touren aan kan, toch wel betrouwbaar blijft, en die af en toe ook kan dienen om met 2 op te rijden. Dus, wat zouden jullie steken? - Cilinder: - Carburateur: - Uitlaat: - Overbrenging: - Koppeling: - Nog iets anders: Laat je gaan! Edited March 24, 2020 by DD_ves 2 Quote Link to comment
pdvd Posted March 24, 2020 Share Posted March 24, 2020 Als ik hard wil rijden dan pak ik wel mijn Suzuki... Ik zou 'm dus qua blok zo veel mogelijk origineel laten. Misschien wel een BGM of Sip Road 3 (al ben ik geen voorstander van sip meuk) erop en een aangepaste sproeier. Kijkend naar de cilinder of deze groeven heeft en hoe de zuiger is... afhankelijk hiervan vervangen of niet. Koppeling... indien deze te stug is gewoon een er opzetten die je lekkerder vind gaan. (ik ben erg blij met mijn cosa2 koppeling) Verder gewoon alle pakkingen keringen en lagers doen. Schokbrekertjes indien je dat wil ook vervangen door betere exemplaren. En als je alles toch uit elkaar hebt die body een mooie opknapbeurt geven en dat grijze zadel... Oftewel leuk project! Quote Link to comment
DD_ves Posted March 24, 2020 Author Share Posted March 24, 2020 (edited) Voorlopig zit ik op volgende config: - Cilinder: Pinasco 225 Grand Sport - Carburateur: Standaard - Uitlaat: BGM Pro Big Box Touring - Overbrenging: - Koppeling: BGM Pro Superstrong - BGM Pro Touring 60mm Krukas - Nog iets anders: ? Edited March 24, 2020 by DD_ves Quote Link to comment
nero Posted March 24, 2020 Share Posted March 24, 2020 3 uur geleden, DD_ves zei: - Nog iets anders: ? Een benzinestation alle 50km. Groetjes, nero. 3 Quote Link to comment
koeno83 Posted March 24, 2020 Share Posted March 24, 2020 46 minuten geleden, nero zei: Een benzinestation alle 50km. Idd zou wel de tank vervangen voor een xl versie van Sip, fastflow benzine kraan en zelf mengen. Quote Link to comment
Frederik9111 Posted March 24, 2020 Share Posted March 24, 2020 Mijn 225 blokt vlotjes 120-150km tussen 2 tankbeurten. XL-tank is misschien wat overbodig. Fastflow-kraan en -carbu zijn idd een goed idee. Een standaard carbu is bruikbaar, maar je laat potentieel liggen. 3 Quote Link to comment
DD_ves Posted March 24, 2020 Author Share Posted March 24, 2020 4 hours ago, nero said: Een benzinestation alle 50km. Groetjes, nero. Da’s nu ni echt een probleem. Dit wordt geen daily he Quote Link to comment
DD_ves Posted March 30, 2020 Author Share Posted March 30, 2020 Demontage begonnen, motortje is in goeie staat! Heeft toch 43000 kms... Chrome... Voor het kuisen. Industriele ontvetter. Na.. Begin demontage. Cilinderkop (origineel?). Cilinder Piston Koppeling Die mengsmering gaat eraf Mooi intake vlak Alles gewassen Eindresultaat carters! Quote Link to comment
DD_ves Posted April 6, 2020 Author Share Posted April 6, 2020 Ondertussen al goed opgeschoten! 1 Quote Link to comment
DD_ves Posted April 6, 2020 Author Share Posted April 6, 2020 Motorisch even vast, want er zat maar 1 roulement in de set die ik besteld had... kleur is ook besteld, ral 6005 mosgroen. lijkt heel hard op British Racing Green : 2 Quote Link to comment
Frederik9111 Posted April 6, 2020 Share Posted April 6, 2020 Komt heulemaal goe in dat kleurtje! 2 Quote Link to comment
DD_ves Posted April 7, 2020 Author Share Posted April 7, 2020 Ik heb een dikke twijfel... ik heb het vliegroest met een staalborstel verwijderd, en daarna een laagje Owatrol Olie gegeven. Als dat uitgehard is, kan je daarop primeren met Motip universal primer? zo niet? Hoe haal je die owatrol er terug af? Quote Link to comment
Thomas78 Posted April 7, 2020 Share Posted April 7, 2020 56 minuten geleden, DD_ves zei: Ik heb een dikke twijfel... ik heb het vliegroest met een staalborstel verwijderd, en daarna een laagje Owatrol Olie gegeven. Als dat uitgehard is, kan je daarop primeren met Motip universal primer? zo niet? Hoe haal je die owatrol er terug af? Met decapant...zo heb ik mijn Sprint Veloce twee maal moeten doen nadat er teveel stof in de Owatrol zat . Dan heb ik hem gewoon bij een lak bedrijf in de matte vernis latten zetten. 1 Quote Link to comment
DD_ves Posted April 9, 2020 Author Share Posted April 9, 2020 Denk dat ‘t gelukt is.. bodem met owatrol erop.. Eraf gehaald met decapant (ik dacht dat product nooit meer aan te raken na mijn vbb... ) daarna etch primer erover, en dat lijkt te houden.. daarna nog wat geschuurd.. 1 Quote Link to comment
DD_ves Posted April 11, 2020 Author Share Posted April 11, 2020 Vandaag wat verder kunnen doen aan het motortje (ik denk dat ik die carrosserie stiekem aan het uitstellen ben ). Roulementen, klein spul en primaire geinstalleerd versnellingsbak en krukas geinstalleerd pakking gestoken en blok dicht gedaan. binnenkort koppeling, en dan even wachten tot de carb en vliegwiel terug op stock zijn. 1 Quote Link to comment
DD_ves Posted April 13, 2020 Author Share Posted April 13, 2020 Wat doet ne mens op een paasmaandag in quarantaine? oliepomp afpluggen koppeling plaatsen Piston, segmenten, cilinder en kop installeren Stator plaatsen Bckplate, remblokken en keering erin Resultaat na electro aan te sluiten: Nu zit ik vast, geen stukken meer 4 Quote Link to comment
DD_ves Posted April 18, 2020 Author Share Posted April 18, 2020 Eerste poging tot spuiten.. is niet evident. Ik had te zwaar geschuurd, met korrel 80. Een wijs man zei me dat dat te ruw was. Dus erover gegaan met 150 en 400. Maar je ziet nog altijd krasjes, je moet er wel met je neus op gaan hangen... morgen paneeltje als het goed droog is eens bekijken in het daglicht... En dan beslissen of ik de rest nog verder schuur of van hieruit ga spuiten... Quote Link to comment
Vespaciao Posted April 18, 2020 Share Posted April 18, 2020 ...een "wijs man" zei eens ooit tegen mij : "voorbereiding is het meeste en het lastigste werk"...en dan kan je pas gaan spuiten...en dan krijg je sowiezo een prachtig resultaat Uiteraard als je de nodige ervaring hebt met spuittechnieken...want je kan nog zo goed en glad schuren met heel fijn schuurpapier"...zonder ervaring wordt het "niets". En die wijze man vertelde me ook nog : " stofvrije ruimte, droogtijden respecteren, en meerdere lagen grond en lak zetten...om een mooi eindresultaat te verkrijgen als een spiegel. En zo heb ik het vroeger ook "als hobby" geleerd...met schade en schande, afdruipers en met veel geknoei...tot je na een tijd begint te begrijpen, dat die "wijze man" gelijk had 2 Quote Link to comment
DD_ves Posted April 18, 2020 Author Share Posted April 18, 2020 41 minutes ago, Vespaciao said: ...een "wijs man" zei eens ooit tegen mij : "voorbereiding is het meeste en het lastigste werk"...en dan kan je pas gaan spuiten...en dan krijg je sowiezo een prachtig resultaat Uiteraard als je de nodige ervaring hebt met spuittechnieken...want je kan nog zo goed en glad schuren met heel fijn schuurpapier"...zonder ervaring wordt het "niets". En die wijze man vertelde me ook nog : " stofvrije ruimte, droogtijden respecteren, en meerdere lagen grond en lak zetten...om een mooi eindresultaat te verkrijgen als een spiegel. En zo heb ik het vroeger ook "als hobby" geleerd...met schade en schande, afdruipers en met veel geknoei...tot je na een tijd begint te begrijpen, dat die "wijze man" gelijk had Weet jij toevallig een antwoord op volgende vragen? 1. Mag je een week of langer wachten om vernis te spuiten? Of is er ook een maximum droogtijd, 2. Als ik druipers krijg in een vernislaag? Hoe los je dat op? Want ik neem aan dat je daar niet in mag schuren? Quote Link to comment
Vespaciao Posted April 18, 2020 Share Posted April 18, 2020 18 minuten geleden, DD_ves zei: Weet jij toevallig een antwoord op volgende vragen? 1. Mag je een week of langer wachten om vernis te spuiten? Of is er ook een maximum droogtijd, 2. Als ik druipers krijg in een vernislaag? Hoe los je dat op? Want ik neem aan dat je daar niet in mag schuren? Dat zou ik eens moeten gaan vragen aan die "wijze man" die ondertussen is overleden...want zoveel weet ik er ook niet van...ik ben geen expert en het is niet mijn beroep Ik heb een tijdlang spuiten als "hobby" gedaan...grondverf en lakverven...maar met vernis heb ik weinig ervaring...alleen met spuitbusjes om een kleine oppervlakte spuiten. Ik weet wel dat je beter dunne lagen spuit...en liefst drie of vier lagen lak dan alles in twee lagen proberen te spuiten ( met grotere kans op lopers ). Hoe dikker je spuit, hoe meer kans op druipers...als de druipers niet te erg en niet te groot zijn... dan kan je ze proberen weg te werken door te polijsten ( machinaal ). Er is ook verschil tussen "watergedragen lakken" en "chemische lakken...en ook de omgevingstemperatuur en de vochtigheidsgraad spelen een grote rol bij spuitwerken. Spuitpistolen moeten ook altijd goed gereinigd worden om verfverstoppingen te voorkomen (een sputterend pistool geeft een knoeiboel )...en verf moet altijd gefilterd worden. Het percentage verdunning moet juist zijn ( of de verf is te dik of te loperig )...kortom "verfspuiten" vergt wel een hoop ervaring die je alleen door jaren ervaring kan opdoen... Zeker als je grote en "moeilijke oppervlakken moet spuiten, moet je de techniek goed onder de knie hebben...of je zit constant te vloeken en "alles terug af te schuren" 1 1 Quote Link to comment
Spaniard Posted April 18, 2020 Share Posted April 18, 2020 Ik vind dat jij goed bezig bent ! je hebt het precies goed te pakken ! Grtzz 1 Quote Link to comment
Thomas78 Posted April 18, 2020 Share Posted April 18, 2020 Korrel 80? Ik krijg een hartaanval... 4 Quote Link to comment
Bowyer Posted April 18, 2020 Share Posted April 18, 2020 4 uur geleden, DD_ves zei: Weet jij toevallig een antwoord op volgende vragen? 1. Mag je een week of langer wachten om vernis te spuiten? Of is er ook een maximum droogtijd, 2. Als ik druipers krijg in een vernislaag? Hoe los je dat op? Want ik neem aan dat je daar niet in mag schuren? 1 het antwoord staat op de handleiding van je lak(meestal na meer dan 48 uur schuren) 2 goed laten uitharden(14 dgn of liefst nog wat) en met een scheermes het als een schaafje eraf schaven tot je gelijk bent met de naast liggende lak(vernis) daarna poetsen. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.