Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Recommended Posts

Waanzinnige tip om het primair lager uit de carter te krijgen! Werkt echt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
21 uren geleden, Frederik9111 zei:

Waanzinnige tip om het primair lager uit de carter te krijgen! Werkt echt!

Bizar en leuk om te zien.

Deel dit bericht

Link naar bericht

0CE2AE64-6839-4CCC-85BC-A92EFDD55B04.thumb.jpeg.9936cc902bf278ce7d11c2691bf91ca5.jpeg

Weer een paar stappen verder, de primaire as en de krukas verwijderd.

50C420DD-AD03-4B6B-AE9D-2690BC0F222F.thumb.jpeg.b449420852f61c787abb599c81046866.jpeg

Nu de lagers nog. Wacht alleen nog op een lagertrekker set.

Bij deze ook nog een paar foto’s van de compressieplaat;

0FE58978-DC0A-4E86-ACFB-D2B8F4C07ADA.thumb.jpeg.8acd5b077bcf5d66bc17eae129990397.jpeg

0598030A-652F-4F19-BD84-47AC9D4CE2F2.thumb.jpeg.d0968b9b03571ed0f4a7193995874b7b.jpeg

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
12 minuten geleden, Vespa Reng Deng Deng Deng zei:

Nu de lagers nog. Wacht alleen nog op een lagertrekker set.

Goe bezig! 

Gewoon de carter rustig opwarmen met een verfstripper of bunzenbrandertje en een paar voorzichtige tikken lukt ook hoor.

Deel dit bericht

Link naar bericht

@Frederik9111 thnx, ik ga zeker het carter goed opwarmen en dan voorzichtig de boel proberen te demonteren.

Ik heb sowieso een lagertrekker nodig voor het lager wat nog om mijn krukas zit :(

En ach die lager trekker komen vast in de toekomst nog wel eens van pas :rolleyes:

En die broodpers ga ik ook zeker proberen, al is het alleen al omdat het kan :D

• Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het lager rond de krukas kan je ook licht opwarmen. Bij smallframes en oudere pre-Sprint largeframes komt die normaliter vrij eenvoudig los (alleszins behoorlijk minder gekneld dan een largeframe lagerring rond de krukas). Eventueel kan je langs twee zijden voorzichtig een platte schroevendraaier tussen lager en krukaswang tikken. 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gebruik jij jouw keukentafel als werkblad? Die van ons zou er nie mee kunnen lachen, hoor... :blink:

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht

.... ...die van ons ( een rasechte Italiaanse ) wil zelfs niet dat ik in de keuken kom...ze zegt dat mannen niet thuishoren in een keuken...en ik ben het "volledig" met haar eens :lol:

Als ik het zou wagen om "motorstukken" op de keukentafel te leggen- terwijl zij lekkere Italiaanse gerechten aan het klaarmaken is- dan komt haar "temperament" volledig los :D

Gelukkig heb ik plaats genoeg op de werkbanken in mijn garages, om mij uit te leven...dat is een goede deal : ik leef mij uit in de garage... en zij in de keuken.. .ieder zijn hobby :D

• Like 1
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht

Bwaaaa... er zijn wel enkele complementariteiten te bedenken hoor :) (even snel gepiekt fotootje, maar ik kan getuigen dat een half uurtje op +/- 120~140°c het lossen en installeren van lagers een stuk vergemakkelijkt én dat het de daaropvolgende 2~3 weken een extra 2t-smaaktoets aan pizza's en andere ovensnacks geeft...) 

img_3331.jpg

• Haha 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
11 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Bwaaaa... er zijn wel enkele complementariteiten te bedenken hoor :) (even snel gepiekt fotootje, maar ik kan getuigen dat een half uurtje op +/- 120~140°c het lossen en installeren van lagers een stuk vergemakkelijkt én dat het de daaropvolgende 2~3 weken een extra 2t-smaaktoets aan pizza's en andere ovensnacks geeft...) 

......als je haar versgemaakte Napolitaanse pizza's en Italiaanse ovenschotels proeft...dan is daar totaal geen behoefte aan, om nog "extra smaken" aan toe te voegen :D

pizza.gif

Deel dit bericht

Link naar bericht
38 minuten geleden, Frederik9111 zei:

img_3331.jpg

Is even warmstoken met een verfbrander niet veel gemakkelijker? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 minuten geleden, pdvd zei:

Is even warmstoken met een verfbrander niet veel gemakkelijker? 

Makkelijker, maar lokaler (beperkte plaatselijke uitzetting). Een geheel opgewarmde carter zet net is verder uit. Lagertjes steek ik steeds een nachtje in de diepvriezen (tussen de diepvriesgroetjes en loempia's). Vraag me niet waar, maar ik las ergens dat een temperatuurverschil van minstens 75° tussen carter en lager zou volstaan (geen idee of het klopt). 

Deel dit bericht

Link naar bericht

daar heb je ook freezer spuitbussen voor, werkt ook goed

Deel dit bericht

Link naar bericht
6 uren geleden, Frederik9111 zei:

Gebruik jij jouw keukentafel als werkblad? Die van ons zou er nie mee kunnen lachen, hoor... :blink:

Ssst, niet vertellen :D

Nee dit is een “oude” tafel (er komt een nieuwe) en tijdens het sleutelen ligt er een MDF plaat onder.

Deel dit bericht

Link naar bericht
7 minuten geleden, Vespa Reng Deng Deng Deng zei:

Nee dit is een “oude” tafel (er komt een nieuwe) en tijdens het sleutelen ligt er een MDF plaat onder.

........Als je dit jaar braaf geweest bent , brengt Sinterklaas ( en de roetpiet ) misschien wel een "echte werkbank"....wie weet ;) :D

• Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, Vespaciao zei:

.....Als je dit jaar braaf geweest bent , brengt Sinterklaas ( en de roetpiet ) misschien wel een "echte werkbank"....wie weet ;) :D

Die heb ik wel maar niet al te groot en de schuur is niet verwarmd helaas.

Voor een grotere werkbank zou er eerst een ander huis met een grotere schuur of garage moeten komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Gerelateerde inhoud

• Door Floria
      Voor een Vespa Sprint-project ben ik op zoek naar tips om het frame ongelakt (lees: bare metal) te laten. Alle foto's, tips en handigheidjes zijn welkom.
      Wie heeft ervaring met bare metal? Welke producten gebruik ik best om roest te voorkomen?
    • Door Gille1973
      Goedemiddag allemaal,
      Mezelf even voorstellen, ik ben Gille van Deurne bij Antwerpen en heb een voorliefde voor alles wat retro is. Maakt niet uit wat voor voertuig het is, zo ben ik in het bezit van een gerestaureerde Chevrolet Blazer van 1976 en een caravan Tabbert van 1969 deze is nog in Restauratie. Ik heb ook een aantal gerestaureerde koersfietsen van uit de jaren 60 en 70.
      Ik ben net nieuw in het Vespa wereldje dus je kan me een echte leek noemen.
      Heb me dan maar meteen lid gemaakt van jullie forum en heb al wat rondgeneusd!! Er staan hier prachtige restauraties bij en tal van weetjes, je kan ook lezen dat jullie echt houden van deze voertuigen. Mooi.
      Een aantal weken geleden heb ik in een schuur dat opgeruimd werd voor de verkoop 2 vespa's kunnen kopen.
      Allebei met wat werk aan en eentje zonder papieren maar de eigenaar heeft me wel een bewijs van verlies gegeven dat dateert van jaren terug.
      De PK50XL heeft geen sleutels en heb ik ook nog niet kunnen starten maar de motor zit wel los. Echter vind ik hier het bouwjaar niet van terug en weet ik dus niet van welk jaar hij is. Op het web heb ik reeds gezocht achter het juiste bouwjaar maar helaas op die site waar jullie vaak over spreken waar je de bouwjaren en motoren die aan de chassisnummers verbonden zijn kan terugvinden. De naam ontglipt me nu!!
      De zilver metallic  heeft een certificaat van overeenstemming met het type op M094 maar wat voor model is dit?? Geen inschrijvingsbewijs, kan dit kwaad?? Het is wel een 150CC volgens de papieren. Deze Vespa is van 2004. Start goed en draait mooi, hij rijd ook nog goed en de remmen en alles werkt naar behoren, deze heeft enkel wat schade van een valpartij. Er s geen aanrijding geweest.
      Ik heb al wel een aantal dingen gerestaureerd maar nog nooit een Vespa. Bestaan er op het web ergens tutorials, filmpjes of plannen over hoe je een Vespa gemonteerd en terug monteert want ik weet echt niet waar te beginnen en ik wil geen dingen verkloten natuurlijk.
      Verder zal ik een aantal foto's bijdoen zodat jullie kunnen zien over welke type's ik hier schrijf.
      Of ik deze vespa's ga bijhouden weet ik nog niet want ze zijn volgens mij niet oud genoeg voor mijn collectie.
      Het zal er aan liggen of iemand een serieus bod doet of ik ze ga restaureren en zelf mee rijden of ik ze van de hand doe en een ouder model koop die meer in mijn favorieten jaren ligt. 
      Als er iemand een serieus bod wil doen op deze 2 Vespa's dat mag altijd maar hou er rekening mee dat ik ze zeker ook niet gratis heb gekregen dus een bod naar behoren graag.
      Bedank dat ik hier mijn woordje mocht schrijven en ik wens jullie allemaal nog een prettige dag toe en laat je horen als je mij kan helpen aub.
      Vele groetjes, Gille

• Door Kristof E
      Beste Vespa liefhebbers
      Een vriend van me heeft een Vespa GS 150 (1957) cadeau gekregen van de grootvader.
      Het gaat over een restauratie, zowel koetswerk als motor. Hij vroeg me om advies m.b.t prijs etc. 

Heeft iemand een idee wat de prijs van zo'n model ongeveer is/zou kunnen zijn?
      Op dit moment weet hij nog niet wat ermee te doen, zelf mee rijden of verkopen. Hij neemt zijn tijd. De foto is niet die vespa maar het model komt normaal gezien wel overeen (typerend voor zijn vespa is dat hij hemels/lichtblauw is, dubbel lederen zadel, geen white walls, naar eigen zeggen staat die origineel). Op het internet circuleren prijzen €3500-€4500, maarja op het internet staat zoveel hé. Ik kijk alvast uit naar jullie meningen. 

Groeten

• Door Peelke
      Hey Vespiepels,
      Vraagje: als je een motor (PX, Primavera) reviseert en terug in elkaar steekt, moet je de lagers/rollementen dan flink invetten met kogellagervet, of juist droog laten? Of enkel smeren met een beetje motorolie? Gezien ze in de carter normaal gesmeerd worden door de motorolie en je anders misschien smurrie en net slechtere smering krijgt?
      En wat met het lagertje tussen krukas en piston-pin?
      Groetels!
      Plke
    • Door Frissenappel
      Gegroet!
      Niet zeker of het in deze rubriek hoort maar:
      Gisteren de verre tocht richting Limburg gewaagd om mijn pk50XL te ruilen tegen 2 PK50S'en en een XL.

Alle 3 de scooters hebben werk nodig ( doen we het voor, toch?) dus reeds begonnen met de demontage van de eerste.
      Deze staat vrij origineel, nergens roest maar kan een oplapbeurt gebruiken. 
      (Ik ben nog op zoek naar carosseriehamers en dolly's om deze uit te blutsen, als je nog iets liggen hebt mag je me gerust contacteren.)

heeft wat hamer en vijlwerk, laagje verf, nieuwe rem- en schakelkabels nodig maar qua motor staat hij nog vrij 'fris'.
      het blok heeft nergens noemenswaardige speling, heeft goede compressie en krijgt benzine alleen is er geen vonk.

De Witte PKS en de XL moeten tegen de zomer op de baan zijn. De blauwe pks heeft jammer genoeg nieuwe treeplanken nodig, daar moet ik nog uitzoeken hoe dat op de juiste manier gebeurd. Alle hulp is welkom!

De PK50XL is op een klein plekje aan de veer na, nergens doorgeroest.
      Na een middagje, start, stopt en rijdt deze terug. Dus afgezien van wat carosseriewerk valt het mee.