Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Mijn Eerste Oldie: Rally 200


tyro13

Aanbevolen berichten

Zoals reeds eerder geschreven, de "plastieken gts 300ss" moest de deur uit van madam vooraleer een aankoop van een mooie oldie.

En zo geschiede. Dus met een redelijk budget opzak enige maanden opzoek geweest naar een rally200.

Geduld werd week na week op de proef gesteld er kwam niets voorbij. En als t zonnetje begint te schijnen schieten 9/10 de prijzen omhoog. Ik wou hem kost wat kost zo,snel mogelijk.

1 voorwaarde ze moest in gerestaureerde of toch op zijn minst in gezonde staat staat. Gezien de zolderkamers die we aan t maken zijn en de fietsplannen zou er geen tijd meer over schieten voor een restauratieproject. Maar gerestaureerde rally's vind je nu eenmaal niet om de hoek.

Tenzij op subito.it staan er enige op met prijzen laat ons zeggen vanaf een 7'a 8000. Maar dat was le net teveel. Ook de taal is een barrière want Italianen en Engels gaat niet goed samen. Dus na enige mails,opgegeven daar verder te zoeken... . En als bij donderslag bij heldere hemel kwam er op ebay Duitsland een bloedrode rally 200 langs in biedvorm die gerestaureerd was.

Die moest ik hebben. Direct verliefd en verblind... Het enige wat me tegenhield waren de Griekse papieren. Verkoper was een Griek die in Duitsland woont. na wat over en weer gemail en extra foto's lag mijn besluit vast. Dit wordt ze. Raar maar waar ik vond het een redelijke prijs gezien de staat en andere prijzen die gevraagd worden zelfs van restauratieprojecten.

Vorige week de aanhanger aangekoppeld en even voor 5u vertrokken richting Stuttgart en bijna 1300km later om 20u de hof opgedraaid...pfffff what a day. Gezien de natte wegen en het zout strooien kwam ze niet echt netjes binnen. Mijn vrouw na enige minuten is "dit" het model waarvoor je uw mooie gts hebt weggedaan... Euuhhh ja. Amai dat zou ik toch niet gedaan hebben. Zo,een oud scharminkel! Oeps mijn euforie kreeg even een dreun. Wacht maar dacht ik tot ze morgen zal,staan blinken.Maar eindelijk staat ze thuis, mijn rally 200 in mijn lievelingskleur corse Rosso en dan ng van mijn geboortejaar 74!

Dus de dag erna ze mooi afgewassen en toch een 3u aan gepolierd met de machine. ze zag er mooi uit maar van dichtbij kon het toch wat beter. Nu staat ze mooi te schitteren in onze hal en moeder de vrouw deelt al,een heel,andere mening als na aankomst ze begint het zelfs een mooi stukje te vinden in onze hal(te weten dat ze daar ZEKER NIET mocht staan..hahaha naar het toilet gaan of gaan slapen en opstaan is telkens een feest en even blijven staren vol bewondering. Nu nog wachten op de nrplaat.

Vrijdag in de late namiddag naar de douane voor het 705 vignet, daar deden ze wat moeilijk dat alles naar Brussel moest. Maar ze stelden me gerust dat het met papieren normaal in orde komt maar dat zei geen risico mogen nemen want een Grieks officiel papiertje stelt weinig voor en niets leesbaar... Dus de beamte maakte dossier klaar om 16u50! En maandagmorgen om8u30'telefoon : tis in orde hoor meneer voor uw vespa, je kan om uw roos formulier komen! Gisteren naar de div,,de papieren afgegeven, ingeschreven en vrijdag nog een stempeltje van de douanebeambte op de div en maandag zit de nrplaat in de bus.

Tot zover het verhaal over een gerealiseerde droom.

Over de vespa zelf post ik wel iets hieronder

Link naar reactie

Over de rally200 van 74 nu even zelf. Chassis en motornummer matchen redelijk iets van 12295 en 12783 geloof ik. Wat ik eerst wel raar vind is dat ze geen contactsleutel heeft aan de km teller enkel een groen glaasje. Maar dit blijkt te kunnen kloppen voor een 74. Om ze stil te leggen is er rechtsonder het zadel een knopje.

Zijn er geen mankementen... O jawel in mijn ogen is ze gerestaureerd maar toch niet zoals ik het zou doen of zoals ik mr160 zijn restauratie gezien heb. Het is een Griek waar ik hem van gekocht heb en misschien ben ik mis...maar heb de indruk dat het voor zuiderse mensen net iets minder nauw steekt.

De beenschildrand vertoont kleine roestplekjes. Van het kleine testritje op de parking heb ik,de indruk dat de voorrem niet echt goed werkt. Achterrem wel daarentegen. Het accordeon rubbertje van de achterrempedaal is gescheurd en wil,ik zeker vervangen.

De Nrs 1 tem4 op de versnellingshendel zijn niet echt goed leesbaar(wit geweest)

En ze verliest een heel klein beetje mororolie. Op het eerste zicht komt dit rechts vantussen het achterwiel. In het wiel staat na een dag steeds een druppeltje of 2 olie.

Ook de bandjes zijn wat verslapen. Ze blinken wel van product aan te strijken om ze er goed laten uit te zien... Maar bij nadere inspectie zijn ze aan vervanging toe gezien ze scheurtjes vertonen.

Dus wat ik in eerste instantie wil doen is

De cijfertjes van de versnellingen opnieuw wit inkleuren (tips?)

De accordeon rubber voor achterrempedaal wil,ik,graag vervangen

De voorrem eens losmaken, tamboer even opschuren alsook de remblokken en desnoods vervangen.

En dan 2 nieuwe banden. Op mijn px staan nu tubeless velgen van sip en sportievere conti banden. Ik denk erover na deze hier ook op te zetten ook al boet ik dan hier aan originaliteit in.

Ik vind ze ook zo,heel braaf klinken... Als ik hier mijn px tegen hoor pet pipe design uitlaat...dan kriebelt het toch ook hier meteen een ander uitlaatje onder te hangen. Iemand suggesties? Graag behoud ik ook mijn middenstaander. (Is met de pipe design niet mogelijk)

Iemand een goede uitlaat liggen toevallig die op deze rally past?

Link naar reactie

Proficiat met de aankoop, eindelijk je goesting! Dat zoiets sleutelen wordt van in den beginne, daar was je vast op voorbereid. Grappig dat je de omgekeerde beweging maakt dan mezelf, van zorgeloos rijden naar sleutelen!

Ik ben alvast benieuwd naar de eerst foto's!

Good luck!

Link naar reactie

Jammer genoeg lig ik plat in de zetel met griep... En de goesting ontbreekt wat om mooie foto's te nemen.

Moet ook zeggen dat ik dit nog nooit heb gedaan(heb al eens wat pogingen gedaan...maar het loopt steeds mis de foto's erop te krijgen)

Maar zodra het beter gaat doe ik nog eens een poging.

Link naar reactie

Proficiat! 

 

Ik heb dezelfde (zelfde kleur, zelfde jaar maar moet nog gerestaureerd worden). 

 

Het klopt dat die geen contactslot hebben in de headset. Dat begon iets later. 

De knop onder het zadel is 100% origineel ;-)

 

Een sip Road 2.0 is een leuke optie voor net iets meer geluid en koppel., zonder dat het er meteen uitziet als een getunede stoot. Ik hou niet van een rally met de looks van een lange expansie eronder. Maar dat is persoonlijk. 

 

Voor de rest... monteer de beste banden/velgen die je kan. Het is nadien 5 minuten werk om je originele velgen weer te plaatsen. 

Ik hou wel van de originele velgen wegens eenvoudiger banden wisselen. Maar tubeless valt natuurlijk veel voor te zeggen. 

 

Loopt hij nog met de originele femsatronic? Als die in goede staat is zou je kunnen opteren hem (voor dagelijks gebruik) te vervangen met ducati ontsteking. Dan kan je de femsa apart houden in goede staat om hem ndien weer origineel te zetten. 

 

Ik zie net de foto... wauw... mooi hoor!

Link naar reactie

Viola hier snel wat kiekjes. Bij beterschap post ik wel wat foto's in de natuur.

Hartelijk,dank voor de tip ivm het plaatsen van de foto's postmanjohan.Thx maat.

post-8879-0-51987100-1422525881_thumb.jp

post-8879-0-44592600-1422525922_thumb.jp

post-8879-0-59486600-1422525942_thumb.jp

post-8879-0-65554400-1422525975_thumb.jp

post-8879-0-65723500-1422525993_thumb.jp

post-8879-0-66472400-1422526022_thumb.jp

post-8879-0-44920400-1422526043_thumb.jp

post-8879-0-10223400-1422526083_thumb.jp

post-8879-0-50335500-1422526128_thumb.jp

post-8879-0-48078100-1422526164_thumb.jp

Link naar reactie

Thx Stef. Al kan je niet altijd kiezen natuurlijk. Het moet echt al lukken dat je er eentje vind. En als dat dan nog in je gewenste kleur is heb je wel heel veel geluk.

Link naar reactie

Wow dat is een beauty, van harte met je allereerste oldie, hier ga je veel plezier aan beleven. Ik heb zelf ook lang gezocht naar een rally en gelukkig sinds mei 2014 een witte 200 in mijn bezit.

Link naar reactie

Wat een mooie foto's!

Uit pure interesse :

Kunnen jullie eens wat uitleg geven waarom juist een rally zo gewild is, en waarom ze zo duur zijn (de prijs van een nieuwe GTS)?

Ik snap het namelijk niet  :wacko:

Vraag en aanbod... er zijn niet al te veel Rallys 200 gemaakt, bijkomend is het van de eerste 200cc bij vespa, heeft al electronische ontsteking en hij is gewoon heel mooi.

Link naar reactie

Er zijn er meer dan 40.000 van gemaakt. Dat is een massa :-). En dan nog zitten er amper onderdelen op die niet op andere modellen terug te vinden zijn.

 

Het feit dat er zo veel van gemaakt zijn doet de cultstatus leven. Net de reden waarom oude kevers, mini's, VW busjes etc. gewilder en dus vaak duurder zijn dan (ik zeg maar iets) een jaguar van dezelfde leeftijd. 

 

Ik heb thuis een Harris Triumph Bonneville staan. 1100 van gemaakt. Minder waard dan een Rally in dezelfde staat. raar toch...

 

 

Wel is de Rally algemeen aangenomen als de perfecte blend tussen klassieke looks en moderne prestaties. voeg daar de naam Vespa aan toe en je hebt iets dat iedereen wil, en erg overpriced is :-). 

Link naar reactie

De verandering in wetgeving betreffende het motorijbewijs zal ook wel een rol spelen in de (te) hoge prijzen. En, invergelijking met bvb Noorwegen is het Rally- aanbod nogal beperkt in Belgie, wat dit type redelijk "uniek" maakt.

 

Een GTS kan je nieuw aankopen en er is een groot aanbod op de 2de- hands sites, dat drukt de prijzen.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...