Jump to content
Vespaforum.be

dmi

Members
  • Posts

    1,018
  • Joined

  • Last visited

4 Followers

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    Vespa VM1t faro basso
    Vespa 50 special
    Vespa Rally 200
    Vespa DS200
    Vespa P200E
    Vespa PX200
    Vespa PX200gs

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Rupelmonde
  • Land
    België

Recent Profile Visitors

1,899 profile views

dmi's Achievements

Enthusiast

Enthusiast (6/14)

  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In
  • First Post

Recent Badges

296

Reputation

  1. Heb je er misschien al eens bij stilgestaan dat het Vaticaan meer is dan enkel schandaal? Getrimde poes uit de hand van Michelangelo bijvoorbeeld:
  2. Wat wil je nu zeggen? Daar staat toch letterlijk dat het mag. Als ze adviseren om het niet te doen, en 1 regel verder staat welke verf je best niet gebruikt en welke onderdelen je best afdekt bij het schilderen, dan hoop ik dat je ziet dat dat negatief advies een disclaimer is. ;-). 'Acryl colors are safe'
  3. Wat een 'van horen zeggen' onzin is me dat toch. Laat eens een wettekst zien die zegt dat je een helm niet mag spuiten. Het enige dat in de wet staat is dat een helm gehomologeerd moet zijn. En aangezien een fabrikant NOOIT de kleur van een helm specifiek zal laten homologeren (omdat dat schandalig duur zou zijn en ze zichzelf zouden klem zetten met speciale uitgaves) is er geen enkele reden waarom het niet zou mogen tenzij de fabrikant het verbiedt. Ga nu maar eens kijken bij de FAQ's van de gerenommeerde helmfabrikanten, en lees zelf dat ze het helemaal niet verbieden. Ook stickers zijn trouwens toegelaten. Door de wet én specifiek door een aantal fabrikanten. Diegene die het niet specifiek toelaten zullen het enkel bij wijze van disclaimer 'afraden'. https://www.shoei-europe.com/uk/service/faq#h http://www.araihelmet-europe.com/site/faq.html Zelfde trouwens met de kleur van een voertuig. Die is in de meeste gevallen ook niet opgenomen in het homologatierapport. Kijk maar eens op je inschrijvingsbewijs. In 90% van de gevallen staat er achter kleur: onbekend. Dus mag je zonder problemen je voertuig spuiten in een ander kleurtje.
  4. bijna 2 jaar verder en nog steeds niet ;-)
  5. Hoeveel km staan er op? Het komt bij gloednieuwe voertuigen wel voor dat ze tijdens het inrijden af en toe stilvallen. De ene al wat vaker dan de andere door toleranties in productie en dus wrijving. Maar als ik de rest lees, lijkt het op een te rijk mengsel stationair. Zal in dat geval vast met één van de sensoren te maken hebben. Als ik zie wat de dealer al heeft geprobeerd ga ik ervan uit dat hij meer ervaring heeft met minder moderne voertuigen? Er zijn 2 sensoren die een grote invloed kunnen hebben op het stationaire mengsel. De lambdasensor en de throttle position sensor (TPS). Het is raar dat die niet in het lijstje staan van dingen die je dealer heeft vervangen/nagekeken. De kans is groot dat de oorzaak bij één van de 2 ligt. Het stationaire toerental mag trouwens eigenlijk niet bijgeregeld worden bij een FI motor, het is computergestuurd en de eventuele schroeven waarmee je het gasklephuis kan aanpassen dienen niet om het toerental aan te passen. Als je dealer dat toch doet, gaat je computer foute informatie verwerken.
  6. Zelfs geen owatrol. Zoals Kurt zei: poetsen en zo laten (en droog houden). Dat is de enige manier om roest mooi oranje te laten zijn. Owatrol maakt het lelijk donkerbruin.
  7. Wat bedoel je met slechte service bij Belchroom? tegen mij zijn ze de paar keer dat ik ermee gewerkt heb vriendelijk geweest en communicatief. Duur en lange wachttijden wel, maar dat is niet anders bij de paar andere bedrijven in belgië die nog kwaliteitschroom aanbieden.
  8. Daar blijft de wet een beetje vaag over. Elk voertuig uit de EU moet in een andere lidstaat aanvaard worden. Maar aangezien die 50cc geen typegoedkeuring als motor heeft (of ooit gehad heeft) zouden ze perfect kunnen zeggen dat hij bij eerste inschrijving in België gewoon klasse B is. Het kan ook dat ze het aanvaarden... maar ik zou er mijn hand niet voor in het vuur steken. Ik zou zelfs niet zeker zijn als het eerder bij iemand wel al gelukt zou zijn.
  9. enkel indien hij niet met O-plaat is ingeschreven (er loopt ook een ander topic over ;-)
  10. Er zijn wel degelijk verzekeringen die het verbieden. Om fraude tegen te gaan. Schuivertje gemaakt met de motor? die kosten lopen snel in de 1000en euros, dus zeg je gewoon dat je vrouw je de pas afsneed en behalve de vrijstelling kost het je niets. Gewoon vragen aan je makelaar/verzekeraar. Bij mijn huidige polis mag het. Bij mijn vorige makelaar (15 jaar geleden) niet.
  11. Een verbrandingsmotor krijgt nooit 100% van het mengsel opgebrand tijdens de arbeidsslag. Dat wil zeggen dat een deel onverbrand mengsel in de uitlaat terechtkomt, wat erg slecht is voor de uitstoot/milieu. Door de hitte van de uitlaat kan dit onverbrande mengsel eenvoudig volledig opgebrand worden door zuurstof toe te voegen waar de uitlaat de cilinder uitkomt. Daarvoor dient dit systeem. Verse lucht in je uitlaat pompen! Je kan dat alles inderdaad demonteren zonder schade aan de motor te riskeren, MAAR: denk aan je sproeierbezetting. Geen idee bij een PX, maar motoren die ermee zijn uitgerust hebben vaak hoofdsproeiers die een erg arm mengsel voorzien om de temperatuur hoog genoeg te houden in de uitlaat om het systeem naar behoren te laten functioneren. Als je de uitlaat vervangt voor een exemplaar met minder restrictie ga je je mengsel nog meer verarmen. Let op dat hij daardoor niet begint te pingelen. Voor je het weet zit er een gat in je piston.
  12. Voor een PX heb je (als er niet met het bouwjaar gefoefeld is) altijd een gva nodig. Geen probleem... dat kan je aanvragen. Om een voertuig in te schrijven heb je het originele inschrijvingsbewijs nodig, en daar zit je met een probleem. Om een attest van verlies te krijgen bij de politie (waarmee je hem ook kan inschrijven) moet de vespa ofwel op je eigen naam ingeschreven zijn, ofwel moet de persoon op wiens naam hij ingeschreven staat overleden zijn. Maar in dat laatste geval moet je het kenteken kennen, en de gegevens van de vorige eigenaar. Wat je best kan doen, is de vorige eigenaars opzoeken en een volmacht vragen om een attest van verlies te gaan halen. Anders ga je in een lang straatje terechtkomen. Je PX is trouwens een vroeg exemplaar, van 1981 of vroeger (te zien aan de bilsluiting). Dat wil zeggen dat je hem ook als oldtimer kan inschrijven waardoor je geen GVA nodig hebt (inschrijvingsbewijs blijft zelfde verhaal)
  13. Volgens mij heb je 100% gelijk. Dan kloppen plots wel veel meer onderdelen trouwens.
  14. Moeilijk te zien, maar het lijkt toch roest op spatbord en billen. Bij een 53'er moeten die eigenlijk aluminium zijn. Van beide vespa's kloppen de zadels niet (beugel en veren horen chrome te zijn en hebben een andere bolling. Bij de ene klopt het achterlicht niet en bij de andere is het duidelijk repro. Net zoals de koplampranden en teller. Persoonlijk ben ik geen fan van PX blokken onder wideframes, maar dat kan voor iemand anders net een meerwaarde zijn. Al bij al lijken zo goed als alle originele waardevolle onderdelen specifiek aan het '53 model te ontbreken. Voor een purist of als investering een absolute no-go. Als het puur te doen is voor de looks en om af en toe eens verder dan de kerktoren te rijden... waarom niet. Zelfs al zijn ze niet origineel gehouden, kan je de eigenaar(s) moeilijk van slechte smaak betichten. Ik ken de vraagprijs ook niet. Als een FB in die staat, maar volledig origineel zo'n 6000 euro moet kosten, zou ik aan deze (per stuk) misschien de helft geven. Of nee... ikzelf zou het er niet aan geven ;-) ik zie nu pas die rare stukken plaatwerk onderaan het beenschild. Wat zou daar het verhaal achter zijn?... ziet er niet oké uit.
  15. Ik heb nog nooit een platte band gehad met een motor of scooter. En heb er toch al rond de 300.000km motorervaring opzitten. Met de auto ook niet trouwens. Bizar dat het anderen regelmatig overkomt.
×
×
  • Create New...