Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Rijden Zonder Gas Geven


Bever

Aanbevolen berichten

Ik heb gisteren voor het eerst rijvaardigheidstraining gehad voor mijn nieuwe PX 125. Voor het soepel uitvoeren van maneuvers, is het zaak van niet met de koppeling te spelen of met de gas, maar met de achterrem. Nu leek de instructeur (zelf geen Vespa rijder) er van uit te gaan dan ik kon rijden zonder gas geven, dus enkel door de koppeling te lossen. Niet dus. Zonder gas, valt dat spel gewoon stil. Is dat normaal? 

Link naar reactie

Ja.

 

Een PX-125cc-tje met 6pk heeft onvoldoende koppel om puur op embrayage te rijden, hoor. Slechts na héél veel oefenen, kennis van het technisch rijgedrag van je voertuig en zeer veel rijervaring (met dat exacte voertuig) lukt het je wel het voertuig (zeer traag) rijdend te houden (door heel secuur met de koppeling te spelen). Vertrekken zonder aan je gas te komen? Dan moet je toch al een meer dan perfect afgestelde Vespa voor hebben, me dunkt... 

Link naar reactie

OK, bedankt Frederik. De brave man had het over scherper afstellen van de ralenti, en dat het dan wel zou kunnen. Maar als er gewoon niet genoeg koppel is, dan is het zo. Als ik de gas een beetje opendraaide en de koppeling volledig los, dan kon ik wel de snelheid regelen met de achterrem. Ik heb nog veel te oefenen :)

Link naar reactie

als je de ralenti hoger afstelt kan dat ja. scooters die geprepareerd zijn om gymkhana (hindernissenparcours) te rijden, doen dit ook vaak met een hoger afgestelde ralenti, maar voor dagelijks gebruik heeft dat geen zin

Link naar reactie

Dan ben ik wel heel verkeerd bezig...  Om te vertaging los ik de gas en knijp de koppeling in; zo kan je mooi uitbollen tot aan bvb het rode licht (en eventueel al naar 1ste of 2de doorschakelen moest het licht op groen  springen).

Slechts de laatste meters gebruik ik de achterrem omvolledig te stoppen.

 

Bij lage variabele snelheid (bvb op rondritten) werk ik juist heel veel met de koppeling om bvb af te remmen, tegen 5km/ u te kunnen blijven rijden (koppeling half intrekken zonder gas te geven).

 

Mogelijk is dit de oorzaak dat ik alle 12.000km de koppelingsplaten vervang omdat ze beginnen te slijten. :)

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Lol, koppelingmasochist :)

 

Een 180cc en 200cc hebben sowieso iets meer koppel dan een gecatalyseerde (lees: doodgeknepen) 125cc he.

Link naar reactie

Over koppeling gesproken. Blijkbaar wordt er nu aangeraden om met wijs-en middelvinger te remmen en te ontkoppelen. Dat houdt natuurlijk in dat je de koppeling niet meer tot tegen het handvat kan trekken, want daar zitten je pink en ringvinger tussen. Kan dat kwaad voor de koppeling zelf?

Link naar reactie

Over koppeling gesproken. Blijkbaar wordt er nu aangeraden om met wijs-en middelvinger te remmen en te ontkoppelen. Dat houdt natuurlijk in dat je de koppeling niet meer tot tegen het handvat kan trekken, want daar zitten je pink en ringvinger tussen. Kan dat kwaad voor de koppeling zelf?

en wie raadt dat dan aan?

Link naar reactie

en wie raadt dat dan aan?

Instructeur van MRV. Die gasten moeten jaarlijks update cursussen volgen, en dat is nu dé manier. De reden is dat je je stuur dan nog steeds met drie vingers vast hebt, waardoor het minder makkelijk zal weg slaan als je in een put rijdt of zo.

Link naar reactie

Instructeur van MRV. Die gasten moeten jaarlijks update cursussen volgen, en dat is nu dé manier. De reden is dat je je stuur dan nog steeds met drie vingers vast hebt, waardoor het minder makkelijk zal weg slaan als je in een put rijdt of zo.

die mens heeft waarschijnlijk nog geen meter met een px gereden

Link naar reactie

Schakelen zonder koppeling kan bij een motor geen kwaad. Bij het sportievere motorrijden wordt er zelfs zeer handig gebruik van gemaakt. Heel het principe van een quickshifter berust daarop. In dat geval moet je zelfs je gas niet lossen. gewoon volgas opschakelen zonder koppeling. De shifter registreert wanneer je schakelpook beweegt en zorgt voor een onderbreking van het gas die zo kort is dat je het amper of niet voelt. 

 

Bij een vespa kan het ook, maar zou ik het niet doen. Het ontwerp van een vespa verschilt op een aantal vlakken grondig met een motorfiets, die doorgaans 2 onderdelen heeft die ervoor zorgen dat je transmissie en je wiel in zekere mate ontkoppeld zijn van de versnellingsbak. Je ketting (die nooit aangespannen is) en de cush drive (om schokken tussen tandwiel en achterwiel op te vangen). Niet alle motoren zijn daarin hetzelfde, maar wel de meeste. Dat is één van de redenen waarom (de meeste) versnellingsbakken van goed onderhouden motorfietsen honderdduizenden kilometers meegaan zonder grote slijtage.  

 

Het enige onderdeel dat bij een vespa de aandrijflijn ontkoppelt van de aangedreven onderdelen, is de primaire overbrenging. Die de job zelfs bij schakelen met de koppeling ingenepen amper aankan. Bij de meeste vespa blokjes die ik van binnen heb gezien was de primaire overbrenging in zeer slechte staat. Zodra die faalt is het nog een kwestie van tijd voor het schakelkruis kapot is. 

 

Wat de oorspronkelijke vraag betreft: ik denk dat je wel duidelijk het verschil moet zien tussen de eenvoudigste manier om manoevers uit te voeren, de beste manier voor op de weg, of de gezondste voor je vespa. De instructeur heeft gelijk... het eenvoudigste is om niet met 3 handelingen (gas, koppeling en rem) rekening te moeten houden, maar slechts met 1 (gas en koppeling gerust laten, ookal wil dat zeggen je stationair opschroeven tijdelijk). En dus je snelheid enkel met je rem bepalen. Dat is de manier waarop ze het je altijd leren. Zo leer je ook stunten. In principe kan het ook andersom: Je voet zachtjes op de rem zetten, koppeling gerust laten en met je gas de snelheid bepalen. Maar dat is moeilijker. 

 

Zodra je die manoevers onder de knie hebt, ga je automatisch na een tijd zonder na te denken de 3 handelingen combineren, zoals je doet op de weg. 

 

Remmen en koppelen doe ik zowel op de motor als op de vespa met 3 vingers, maar andersom. Wijsvinger en duim altijd rond het stuur, en met de toppen van de andere vingers bedienen. De koppeling kan je zo nog tegen het stuur trekken, en je hebt je stuur ook altijd vast. Heb ooit een tijd geprobeerd het 'juist' te doen met wijs- en middelvinger. Maar dat lukt mij ook niet.

 

Hebben ze je ook verteld dat je altijd de tank goed tussen je knieën moet klemmen? :-) 

Link naar reactie

Rijvaardigheidstraining, man, man, man het woord alleen al, heb 40 jaar niet met een brommer of scooter gereden, vorig jaar 300 supersprint aangeschaft, bij de 2e rit zij mijne copain die verschillende motoren had en nog motorcross gereden heeft, gij gaat toch diep in de bochten hé.

Gas geven als de baan vrij is en remmen als het moet, en vooral defensief rijden. Hoe kan je nu plezier hebben als je met al het bovenvermelde rekening moet houden, hoeveel vingers gebruik ik, pffff...  

Ben wel akkoord als je de Vespa dagelijks gebruikt voor woon/werk verkeer dat je dan een beetje rekening houd met zuinig en slijtage-arm rijden.

 

Maar, ieder zijn meug en mening.

Link naar reactie

rijvaardigheidstraining dient om ervoor te zorgen dat je het juist aanleert. Elke handeling, hoe moeilijk of onlogisch ook, kan je jezelf eigen maken en tot een automatisme herleiden. Je kan beter juist rijden zonder erover na te denken, dan fout rijden zonder erbij na te denken. Niet?

 

Niet dat ik per sé vind dat dat iedereen het moet volgen hoor, maar onderschat de functie niet. Je maat zegt misschien dat je diep gaat in de bochten, en jij ziet dat als een compliment op je rijtechniek. Een ervaren rijinstructeur zou je zeggen dat je beter je eigen gewicht verplaatst dan dat van je voertuig. Om sneller de bocht te kunnen nemen onder een kleinere hellingshoek, daardoor meer grip hebben wegens groter contactoppervlak, een grotere grondspeling houdt en je zwaartepunt verlaagt. 

 

Ik geef toe dat een motorrijvaardigheidstraining op een aantal vlakken niet juist is voor scooters. Maar van de training op zich zijn het doorgaans enkel de mensen die ze nooit hebben gevolgd die het nut er niet van inzien. 

Link naar reactie

Dat is inderdaad ook de reden waarom ik ze gevolgd heb. Het is heel makkelijk om jezelf aan te leren om met een scooter te rijden. Maar als ik mezelf de verkeerde techniek aanleer, is het achteraf veelal moeilijk om dat af te leren. Zoals gezegd: ik had nog nooit op een scooter gereden.

 

Ik heb van de lessen veel opgestoken, en het is nu aan mij om in de praktijk te brengen wat nuttig is voor een scooter. Alleen mijn zithouding was al helemaal verkeerd: lekker onderuit gezakt, beentjes wijd open. Met als gevolg dat ik na een half uurtje al lage rugpijn had. Nu zit ik helemaal anders op de wesp, en is dat veel beter voor de rug en waarschijnlijk ook voor de stabiliteit.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...