Jump to content
Vespaforum.be

Motorkeuring in B vanaf 1 jan. 2022 minder ingrijpend dan gevreesd


Recommended Posts

Bronhttps://motornieuws.be/kogel-is-door-de-kerk-alles-over-de-technische-keuring-motorfietsen-vanaf-1-januari-2022/

#scheetineennetzak 😄

Het is beslist. Motorfietsen moeten vanaf 1 januari 2022 verplicht naar de keuring. Maar… er is een maar: dit moet niet jaarlijks of zelfs periodiek gebeuren. En het is nu ook duidelijk om welke motoren het zal gaan en wat het zal kosten. Dit zijn de nieuwe regels:

Anders dan verwacht
Motorfietsen zullen enkel bij verkoop en na ongeval naar de keuring moeten. Die beslissing komt er na een principiële goedkeuring door de Vlaamse Regering. Ze kadert binnen het nieuw Vlaams Verkeersveiligheidsplan met als ambitie nul verkeersdoden tegen 2050.

Goed nieuws: geen periodieke keuring
Het goede nieuws: er komt géén periodieke motorkeuring. Je zal dus nog steeds niet elk jaar of elke twee jaar naar het keuringscentrum moeten gaan. Een bezoekje is enkel nodig wanneer je jouw motorfiets verkoopt of na een ongeval. Wat “een ongeval” net inhoudt wordt niet verduidelijkt.

Waar?
De motorkeuring zal plaatsvinden in een beperkt aantal keuringscentra, verspreid over heel Vlaanderen. In die keuringscentra zal er een aparte lijn voor motorfietsen worden opgezet. De komende maanden voorzien die centra de de nodige investeringen en opleidingen voor het personeel. Verwacht wordt dat jaarlijks ongeveer 30.000 keuringen voor verkoop en ongeveer 200 keuringen na ongeval zullen gebeuren.

Welke motorfietsen
Niet alle soorten motoren vallen onder de nieuwe verplichting. Concreet gaat het om de volgende motorfietsen, driewielers en vierwielers:

  • motorfietsen van de categorieën, L3e, L4e, L5e en L7e; in mensentaal: motorfietsten, zijspannen, driewielers, quads.
  • motorfietsen met een verbrandingsmotor waarvan de cilinderinhoud groter is dan 125 kubieke centimeter;
  • elektrische of hybride motorfietsen met een maximumvermogen groter dan 11 kilowatt én een maximumsnelheid hoger dan 45 kilometer per uur.

Lichtere motorfietsen zullen vooralsnog niet naar de keuring moeten.

Wat zal het kosten?
Het tarief van deze keuring voor de motorfiets moet nog worden vastgelegd. Het zal iets lager liggen dan het tarief voor een niet-periodieke keuring van een personenauto, die 60 euro bedraagt.

Wat zijn de volgende stappen?
Na de principiële goedkeuring vraagt de Vlaamse overheid advies aan de Vlaamse raadgevende commissie administratie-nijverheid en de Raad van State. Daarnaast zal ook verder overleg gebeuren met de andere twee gewesten om een uniforme keuring voor motorfietsen te implementeren. Ten slotte zal de Vlaamse overheid ook verder afstemmen met GOCA Vlaanderen, de groepering van de Vlaamse erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs, en belangenorganisaties. Na verwerking van alle adviezen zal het BVR mogelijk aangepast worden. De definitieve goedkeuring van de Vlaamse Regering wordt dit najaar verwacht.

Link to comment

En wat met oldtimer motoren? Blijkbaar gaat er ook gecontroleerd worden op emissienormen (krijg het volledig document hier niet gepost).

 

B. TOEPASSINGSGEBIED VAN DE CONTROLE De controle omvat ten minste de volgende gebieden:

0. Identificatie van het voertuig;

1. Remuitrusting;

2. Stuurinrichting;

3. Zicht;

4. Verlichtingsinstallatie en onderdelen van elektrische installaties;

5. Assen, wielen, banden en ophanging;

6. Chassis en met het chassis verbonden delen;

7. Diverse uitrustingen;

8. Overlastfactoren.

 

Hopelijk komt er nog een uitzondering voor onze oudjes... 

Groetjes, nero. 

 

Keuring-motorfietsen-BVR-1.pdf Keuring-motorfietsen-bijlage.pdf

Link to comment
1 uur terug, nero zei:

En wat met oldtimer motoren? Blijkbaar gaat er ook gecontroleerd worden op emissienormen (krijg het volledig document hier niet gepost).

Zie 8.2.1.2. Gasemissies in de omzendbrief: "Metingen niet toepasbaar voor tweetaktmotoren." :)

Verder veel uitzonderlingen voor "...voertuigen met datum van eerste inschrijving voor 10 oktober 1974 en voertuigen die sinds meer dan 25 jaar in gebruik zijn genomen en die ingeschreven zijn..." 

Komt allemaal goe jong. 😉👌 

  • Like 3
Link to comment
5 uur geleden, Frederik9111 zei:

Zie 8.2.1.2. Gasemissies in de omzendbrief: "Metingen niet toepasbaar voor tweetaktmotoren." :)

Verder veel uitzonderlingen voor "...voertuigen met datum van eerste inschrijving voor 10 oktober 1974 en voertuigen die sinds meer dan 25 jaar in gebruik zijn genomen en die ingeschreven zijn..." 

Komt allemaal goe jong. 😉👌 

waar vind ik da? over die 2 takt en over de +25 jaar ingeschreven??

Link to comment

In de bijlage bij het desbetreffende decreet. 🙂 

Pdfjes opladen lukt hier niet. Ik drop alles in je Messenger, Gunther.

 

 

 

Link to comment
2 uur geleden, Frederik9111 zei:

In de bijlage bij het desbetreffende decreet. 

 

 

 

Waar online kan je dat decreet met bijlagen vinden? Al gezocht op website van Vlaamse Overheid en Belgisch Staatsblad, maar niet gevonden.

Link to comment

Ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren met voertuigen, ouder dan 25 jaar, die nà 31 december worden ingeschreven en nog nooit in Belgie zijn geregistreerd. Deze hebben dus wel een soort van gelijkvormigheidsattest nodig als ik het goed begrijp? 

Groetjes, nero. 

 

Link to comment
On 8/18/2021 at 2:46 PM, Frederik9111 said:

zie ik nu niet goed? - maar mij lijken erg veel "posten" van die minimumvereisten niet aangepast aan motoren...zijn gewoon de eisen voor wagens...??

Link to comment

Lees alles eens vanuit het perspectief van een "echte motorfiets" (bvb. recente BMW/Kawazaki/Suzuki/...) en veel rubrieken worden een stuk relevanter. 

Ik ben voor mijn collectie meer dan gerustgesteld. :P 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By Polimo
      Zo rap er een regering is hebben we het waarschijnlijk wel zitten! Hopelijk maken ze onderscheid tussen een monster met 1200cc of meer en een symphatieke Vespa van 300cc of minder! Zie attached artikel in De Standaard vandaag 10 november.
      Kledingvoorschriften voor motorrijders in de maak
      MOBILITEIT
      woensdag 10 november 2010Auteur: (dhh)
      BRUSSEL - Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) wil kledingvoorschriften opleggen aan alle motorrijders. ‘Voor hun eigen veiligheid willen we motorrijden in shorts en T-shirts verbieden', klinkt het. ‘Want als zo iemand valt, zijn de gevolgen niet te overzien. Zelfs bij een lage snelheid kunnen ze al ernstige brandwonden oplopen.'
      Een duur veiligheidspak zullen motorrijders nog niet moeten kopen. Wel wordt iedereen verplicht om handschoenen te dragen, een jas met lange mouwen, een lange broek of overall, en laarzen of bottines met enkelbeschermers.
      Schouppe heeft een KB klaarliggen waarin de nieuwe reglementering wordt opgesomd. Normaal zou het nieuwe reglement al volgende zomer gelden, maar het dossier zit geblokkeerd door de val van de regering. ‘We kunnen nu niet meer doen dan elke motorrijder die nieuwe voorschriften aanraden, in zijn eigen belang', aldus Schouppe.
      De Belgische motorbond, de Motorcycle Action Group, is niet opgezet met de nieuwe voorschriften. ‘Natuurlijk raden wij onze leden aan om beschermende kledij te dragen', zegt voorzitter Theo Beeldens. ‘Maar het is wel ver gekomen als de overheid ons gaat vertellen hoe we ons moeten kleden. Die lawine aan regeltjes ontmoedigt motorrijders.'
      ‘Schaf beter de 21procent btw op veiligheidskledij af, zoals in Groot-Brittannië', zegt Beeldens. ‘Een beschermend pak kost al snel 600euro. Maak dat goedkoper en je zult veel meer mensen in lederen pak zien rondrijden.'
      Intussen blijkt dat het aantal motorongevallen ook dit jaar is gestegen. De eerste zes maanden van 2010 stierven er 49 motorrijders op de baan, raakten er 254 zwaargewond en 1.265 lichtgewond.
    • By alfredo
      hoe zit het met de nieuwe toekomstige keuring voor moto's, telt dit ook voor onze vespa's?
      Wat met de aanpassingen die vele van ons gedaan hebben aan nze geliefde scooters?
      Zijn er mensen die naar de betoging in brussel rijden den 28ste?
    • By Vara
      Ze zijn goed bezig... Als dit erdoor komt...
      http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/article/detail/1469105/2012/07/12/Ook-motors-en-scooters-moeten-van-Europa-door-technische-keuring.dhtml
    • By Progetto 300
      Juist een mailtje gehad van het BFOV:
      Men praat opnieuw over ...
      ... het invoeren van een technische keuring voor motorfietsen. Het is mevrouw de senator Vanessa Matz van de cdH die het wetsvoorstel ingediend heeft.
      De BFOV meldt u dat zij een afspraak heeft met deze senator op 16 september 2008. Het is belangrijk om een dialoog tot stand te brengen om onze liefhebbers van oude motorfietsen te beschermen.
      We hebben ook gemerkt dat er intussen al een petitie gelanceerd werd tegen dit wetsvoorstel. We verzoeken onze oldtimerliefhebbers OM NIET DEEL TE NEMEN AAN DEZE PETITIE maar om het resultaat af te wachten van onze afspraak met deze senator.
      U kan ondertussen wel uw opmerkingen en/of suggesties naar ons toesturen per email bfov@skynet.be en dit voor 10 september 2008.
      We houden u verder op de hoogte van het verdere verloop via email of via onze website www.bfov.be - rubriek Lopende Dossiers / TK Motorfietsen.
      Wij danken u voor uw hulp en begrip.
      De BFOV
    • By Vesp
      Senator Vanessa Matz (cdH) dient binnenkort een wetsvoorstel in waardoor voortaan ook motoren en bromfietsen een technische keuring moeten ondergaan. Dat schrijven de kranten van de groep Sud Presse dinsdag."De afwezigheid van zo'n verplichte technische keuring voor motoren en bromfietsen zorgt voor grote risico's bij weggebruikers", zegt ze. Elke motor zou jaarlijks op controle moeten. Bij grote defecten zou een onmiddellijke herstelling nodig zijn. Voor de maatregel ingevoerd wordt, zou wel eerst werk moeten gemaakt worden van een nummerplaat voor bromfietsen, anders is identificatie onmogelijk.
      Bron: Clint.be
×
×
  • Create New...