Jump to content

Motorkeuring in B vanaf 1 jan. 2022 minder ingrijpend dan gevreesd


Recommended Posts

Bronhttps://motornieuws.be/kogel-is-door-de-kerk-alles-over-de-technische-keuring-motorfietsen-vanaf-1-januari-2022/

#scheetineennetzak 😄

Het is beslist. Motorfietsen moeten vanaf 1 januari 2022 verplicht naar de keuring. Maar… er is een maar: dit moet niet jaarlijks of zelfs periodiek gebeuren. En het is nu ook duidelijk om welke motoren het zal gaan en wat het zal kosten. Dit zijn de nieuwe regels:

Anders dan verwacht
Motorfietsen zullen enkel bij verkoop en na ongeval naar de keuring moeten. Die beslissing komt er na een principiële goedkeuring door de Vlaamse Regering. Ze kadert binnen het nieuw Vlaams Verkeersveiligheidsplan met als ambitie nul verkeersdoden tegen 2050.

Goed nieuws: geen periodieke keuring
Het goede nieuws: er komt géén periodieke motorkeuring. Je zal dus nog steeds niet elk jaar of elke twee jaar naar het keuringscentrum moeten gaan. Een bezoekje is enkel nodig wanneer je jouw motorfiets verkoopt of na een ongeval. Wat “een ongeval” net inhoudt wordt niet verduidelijkt.

Waar?
De motorkeuring zal plaatsvinden in een beperkt aantal keuringscentra, verspreid over heel Vlaanderen. In die keuringscentra zal er een aparte lijn voor motorfietsen worden opgezet. De komende maanden voorzien die centra de de nodige investeringen en opleidingen voor het personeel. Verwacht wordt dat jaarlijks ongeveer 30.000 keuringen voor verkoop en ongeveer 200 keuringen na ongeval zullen gebeuren.

Welke motorfietsen
Niet alle soorten motoren vallen onder de nieuwe verplichting. Concreet gaat het om de volgende motorfietsen, driewielers en vierwielers:

  • motorfietsen van de categorieën, L3e, L4e, L5e en L7e; in mensentaal: motorfietsten, zijspannen, driewielers, quads.
  • motorfietsen met een verbrandingsmotor waarvan de cilinderinhoud groter is dan 125 kubieke centimeter;
  • elektrische of hybride motorfietsen met een maximumvermogen groter dan 11 kilowatt én een maximumsnelheid hoger dan 45 kilometer per uur.

Lichtere motorfietsen zullen vooralsnog niet naar de keuring moeten.

Wat zal het kosten?
Het tarief van deze keuring voor de motorfiets moet nog worden vastgelegd. Het zal iets lager liggen dan het tarief voor een niet-periodieke keuring van een personenauto, die 60 euro bedraagt.

Wat zijn de volgende stappen?
Na de principiële goedkeuring vraagt de Vlaamse overheid advies aan de Vlaamse raadgevende commissie administratie-nijverheid en de Raad van State. Daarnaast zal ook verder overleg gebeuren met de andere twee gewesten om een uniforme keuring voor motorfietsen te implementeren. Ten slotte zal de Vlaamse overheid ook verder afstemmen met GOCA Vlaanderen, de groepering van de Vlaamse erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs, en belangenorganisaties. Na verwerking van alle adviezen zal het BVR mogelijk aangepast worden. De definitieve goedkeuring van de Vlaamse Regering wordt dit najaar verwacht.

Link to comment

En wat met oldtimer motoren? Blijkbaar gaat er ook gecontroleerd worden op emissienormen (krijg het volledig document hier niet gepost).

 

B. TOEPASSINGSGEBIED VAN DE CONTROLE De controle omvat ten minste de volgende gebieden:

0. Identificatie van het voertuig;

1. Remuitrusting;

2. Stuurinrichting;

3. Zicht;

4. Verlichtingsinstallatie en onderdelen van elektrische installaties;

5. Assen, wielen, banden en ophanging;

6. Chassis en met het chassis verbonden delen;

7. Diverse uitrustingen;

8. Overlastfactoren.

 

Hopelijk komt er nog een uitzondering voor onze oudjes... 

Groetjes, nero. 

 

Keuring-motorfietsen-BVR-1.pdf Keuring-motorfietsen-bijlage.pdf

Link to comment
1 uur terug, nero zei:

En wat met oldtimer motoren? Blijkbaar gaat er ook gecontroleerd worden op emissienormen (krijg het volledig document hier niet gepost).

Zie 8.2.1.2. Gasemissies in de omzendbrief: "Metingen niet toepasbaar voor tweetaktmotoren." :)

Verder veel uitzonderlingen voor "...voertuigen met datum van eerste inschrijving voor 10 oktober 1974 en voertuigen die sinds meer dan 25 jaar in gebruik zijn genomen en die ingeschreven zijn..." 

Komt allemaal goe jong. 😉👌 

  • Like 3
Link to comment
5 uur geleden, Frederik9111 zei:

Zie 8.2.1.2. Gasemissies in de omzendbrief: "Metingen niet toepasbaar voor tweetaktmotoren." :)

Verder veel uitzonderlingen voor "...voertuigen met datum van eerste inschrijving voor 10 oktober 1974 en voertuigen die sinds meer dan 25 jaar in gebruik zijn genomen en die ingeschreven zijn..." 

Komt allemaal goe jong. 😉👌 

waar vind ik da? over die 2 takt en over de +25 jaar ingeschreven??

Link to comment

In de bijlage bij het desbetreffende decreet. 🙂 

Pdfjes opladen lukt hier niet. Ik drop alles in je Messenger, Gunther.

 

 

 

Link to comment
2 uur geleden, Frederik9111 zei:

In de bijlage bij het desbetreffende decreet. 

 

 

 

Waar online kan je dat decreet met bijlagen vinden? Al gezocht op website van Vlaamse Overheid en Belgisch Staatsblad, maar niet gevonden.

Link to comment

Ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren met voertuigen, ouder dan 25 jaar, die nà 31 december worden ingeschreven en nog nooit in Belgie zijn geregistreerd. Deze hebben dus wel een soort van gelijkvormigheidsattest nodig als ik het goed begrijp? 

Groetjes, nero. 

 

Link to comment
On 8/18/2021 at 2:46 PM, Frederik9111 said:

zie ik nu niet goed? - maar mij lijken erg veel "posten" van die minimumvereisten niet aangepast aan motoren...zijn gewoon de eisen voor wagens...??

Link to comment

Lees alles eens vanuit het perspectief van een "echte motorfiets" (bvb. recente BMW/Kawazaki/Suzuki/...) en veel rubrieken worden een stuk relevanter. 

Ik ben voor mijn collectie meer dan gerustgesteld. :P 

Link to comment
  • 11 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...