Jump to content
Vespaforum.be

Tomasso

Members
  • Content Count

    5
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Tomasso

  • Rank
    Newbie

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    Vespa PX150 zwart 2016
    LML Automatic 125 wit 2013
    Vespa Ciao blauwgrijs 1999

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Wetteren
  • Land
    Belgiƫ

Recent Profile Visitors

268 profile views
  1. Cleanlife 2-takt is alkylaatbenzine met 2% volsynthetische olie. De mengverhouding van 2% is ook exact wat Piaggio voorschrijft. De mix is hier correct, niet te vet en ook niet te schraal. Alkylaat voelt voor mij echt goed aan. Kost helaas wat meer. Benzines met ethanol zijn tegenwoordig grote troep voor carburatoren: behoorlijk agressief en corrosief, tast sommige rubbersoorten aan, mengt moeilijk met tweetakt olie, enz... Dat geeft waarschijnlijk problemen met het brandstofsysteem.. V-power is daar nog het beste uit. Mijn gevoel... Groet, T.
  2. Onderste bougie is voorbode voor een warmloper ? Zou dan na een half uurtje hoogtoerig volgas op 2 T alkylaat toch al vastgelopen moeten zijn denk ik. Of is 2-takt alkylaatbenzine gewoon iets minder vet dan mijn eigen 2 T mix en daardoor properder maar ook schraler/juister gemengd ?
  3. Sedert kort in het bezit van een echte originele Vespa Piaggo Ciao tweetakt 49.28cc uit 1999 . Gezien het Wespje occasioneel bereden zal worden dacht ik om de brandstof te vervangen door alkylaatbenzine 2-takt. Voor de fun heb ik ook eens getest wat de brandstof doet met de verbranding. Foto 1 is 98RON met 2% 2T Castrol na 30 min rit. Foto 2 is Cleanlife 2-takt ook na 30 min rit. De kleur van de bougie is minder zwart (koolaanslag). Het geeft echt een indicatie van een veel properdere verbranding. Slecht starten en aarzelend lopen hoeven niet meer voor mij. Deze voordelen (ook lange houdbaarheid) hebben een meerprijs welke ik met plezier bijneem.
  4. Bedankt voor de eenvoudige uitleg, Pilaf !
  5. Hallo allemaal, Gezien ik in de donkere natte en zoute wintermaanden (Belgisch fout klimaat) mijn Vespa liever op stal hou, heb ik toch soms enige moeite om in de lente een vlotte start te maken. Met een sterke batterij kan dat alleen maar aan de brandstof liggen denk ik. De benzines van vandaag bevatten tegenwoordig ethanol en dat heeft een aantal negatieve eigenschappen. RON 95 bevat 10% ethanol (E10) en RON 98 bevat 5% ethanol (E5). In een carburator zorgt de ethanol voor afzetting van hars, vernis en teer in de fijne kanaaltjes. Het is bovendien ook hygroscopisch. Wat wordt er best gedaan ? Een fuel stabilizer & conditioner toevoegen ? De carburator volledig leegrijden en/of aftappen ? Iedere week een kwartier laten draaien ? Of is dit allemaal niet echt nodig ? Tom
×
×
  • Create New...