Jump to content
Vespaforum.be

Tomasso

Members
  • Posts

    10
  • Joined

  • Last visited

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    Vespa PX150 zwart 2016
    Vespa PX125E rood 1986
    LML Automatic 125 wit 2013
    Vespa Ciao blauwgrijs 1999

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Wetteren
  • Land
    België

Recent Profile Visitors

565 profile views

Tomasso's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

  • Week One Done Rare
  • One Month Later Rare
  • One Year In Rare

Recent Badges

3

Reputation

  1. Dank voor je antwoord jeansprint. Dus een PX 125X motor is op de elektronische ontsteking (is aanwezig) en licht andere tandwielen na identiek aan een PX 125E. Heb ik nu een kat in een zak door die andere motor of is dat normale mogelijke gang van zaken ? Of maakt het de Vespa juist waardelozer ?
  2. Vorig jaar kocht ik een vijfdehands PX125E van 1986 voor 400€ die +/-10 jaar had stilgestaan. Vespa is een autolube met elektronische ontsteking en rijdt zeer goed. Echter ik vermoed dat niet alles origineel meer is: chassisnummer VNX2Txxxx, motornummer VNL3M xxxx (zou een PX125X van 1978 ? autolube ?). Kan iemand mij wegwijs maken in chassis/motor/codes/ed... ? Alvast bedankt, Tom
  3. Misschien: 10W40 en 15W50 zijn geen versnellingsbak oliën maar motor oliën, meestal met detergenten. Let daarbij op JASO MA of MA2 en of ze geschikt zijn voor natte koppeling en dat kan ok zijn. De meeste mensen kiezen voor oldschool SAE 30W niet-detergent minerale motorolie. Ofwel ga je modern en gebruik je een GL-4 (niet GL-5) synthetische/minerale versnellingsbakolie in de gelijke viscositeit 80W90 75W90 75w85. Vb: Eni Rotra Bike 80W-90 is ok. SAE 30W motorolie wordt dunner naarmate de bedrijfstemperatuur stijgt en 80W90 75W90 75w85 versnellingsbak olie blijft even dik bij alle temperaturen. En dat is het grote verschil. Groet, T.
  4. Bedankt voor de antwoorden. Ik wens nog jaren plezier te hebben van mijn PX'en. Daarom heb ik zelf ook wat opzoekwerk bij de Italianen zelf gedaan over motorolie en versnellingsbak/tandwiel-olie in categorie sae30 en 80w-90 en anderzijds natte type koppeling van de PX. Vespa px transmissies zijn erg tolerant. Bijna alles wat je erin stopt is ok, zolang je het maar regelmatig ververst. Echter wens ik toch wat verduidelijking te geven voor wie het mocht interesseren. . Het enige wat ze bij Piaggio ooit hebben veranderd hebben in de PX-versnellingsbakken is de nieuwere 8 veren koppeling, welke delicater en kwetsbaarder is dan het oude bijna onverwoestbare type met 6 en later 7 veren. Olie in de categorie SAE 30 is een motorolie die in combinatie de 8 veerkoppeling kan zorgen voor het plakken van de kurk koppelingsplaten bij de opstart. Daarom schrijft Piaggio de iets dikkere, modernere SAE 80W90 tandwielolie voor, welke ook bruikbaar is in alle mogelijke PX’en. De iets dikkere olie kan de warmte van de koppeling beter afvoeren tijdens het rijden. Ook bevordert het iets stiller schakelen. Voor de tandwielen van alle versnellingsbakken maakt het geen verschil. Algemeen: voordat tandwieloliën gemakkelijk verkrijgbaar waren, raadde Piaggio SAE30, niet-reinigende motorolie aan. Toen de vooruitgang in de smeermiddelentechnologie ons minerale/synthetische "tandwielolie" opleverde, veranderde Piaggio - aangezien tandwielolie beter geschikt is voor de taak - hun aanbeveling naar Eni Rotrabike (voordien Agip) 80W90 met EP-hogedrukadditieven. Voorkeur max GL-4 en geen GL-5 olie. GL-5 kan de zachte metalen (brons/koper) onderdelen van de bak aantasten, tenzij “yellow metal safe” wordt vermeld. Anderzijds: auto motorolie vb 15w40 heeft een JASO-classificatie. JASO MA als ze geschikt zijn voor gebruik in natte koppeling versnellingsbak zoals de PX. De rest geeft een slippende koppeling. Conclusie: alle moderne synthetische en minerale transmissie oliën 80W90 75W90 75w85 GL-1-2-3-4 ook EP (en ook de oude SAE30 minerale motorolie) zijn bruikbaar voor alle PX transmissies van alle jaren. Zij mogen allemaal over het algemeen geen detergenten bevatten welke in vele multigrade auto motoroliën meestal wel zitten. Zij kunnen slippen van de kurk koppeling en problemen met de dichtingen veroorzaken. Groet, Tomasso
  5. Hallo, Met de winter in zicht ga ik wat onderhoud verrichten aan mijn Vespa PX150 (2016) en mijn recent aangekochte PX125E(1986) die waarschijnlijk ettelijke jaren nog niets aan onderhoud gehad heeft. Ik zou graag oa de versnellingsbakolie verversen. Een Px heeft blijkbaar een natte koppeling gemaakt van oa kurk. In hoeverre verschillen een PX van 2016 met een PX van 1986 ? Kan ik dezelfde versnellingsbakolie gebruiken ? Bij mijn PX150 (2016) is er van verkoper uit MOTUL Motylgear 75W-90 Technosynthese op, maar dat lijkt mij niet de juiste olie te zijn ? Vespa manual schrijft Eni Rotra bike 80w90 (vroeger AGIP GEAR SAE 80W-90) voor. Dat is te vergelijken met MOTUL Gearbox 80W-90 of een CASTROL manual EP 80w-90 ? Motul TRANSOIL EXPERT 10W-40 of 10W30 (speciaal voor natte koppelingen !) zou ook mogen. Sommige zeggen SAE30 mineraal … Andere zeggen dat Motul 5100 4T 10W-30 (motorolie) ook mag. Wie weet mag er ook babyolie op. 😀 Ik weet het niet meer. Zou er iemand mij raad kunnen geven ? Of wie gebruikt welke olie op zijn PX ? Dank.
  6. Cleanlife 2-takt is alkylaatbenzine met 2% volsynthetische olie. De mengverhouding van 2% is ook exact wat Piaggio voorschrijft. De mix is hier correct, niet te vet en ook niet te schraal. Alkylaat voelt voor mij echt goed aan. Kost helaas wat meer. Benzines met ethanol zijn tegenwoordig grote troep voor carburatoren: behoorlijk agressief en corrosief, tast sommige rubbersoorten aan, mengt moeilijk met tweetakt olie, enz... Dat geeft waarschijnlijk problemen met het brandstofsysteem.. V-power is daar nog het beste uit. Mijn gevoel... Groet, T.
  7. Onderste bougie is voorbode voor een warmloper ? Zou dan na een half uurtje hoogtoerig volgas op 2 T alkylaat toch al vastgelopen moeten zijn denk ik. Of is 2-takt alkylaatbenzine gewoon iets minder vet dan mijn eigen 2 T mix en daardoor properder maar ook schraler/juister gemengd ?
  8. Sedert kort in het bezit van een echte originele Vespa Piaggo Ciao tweetakt 49.28cc uit 1999 . Gezien het Wespje occasioneel bereden zal worden dacht ik om de brandstof te vervangen door alkylaatbenzine 2-takt. Voor de fun heb ik ook eens getest wat de brandstof doet met de verbranding. Foto 1 is 98RON met 2% 2T Castrol na 30 min rit. Foto 2 is Cleanlife 2-takt ook na 30 min rit. De kleur van de bougie is minder zwart (koolaanslag). Het geeft echt een indicatie van een veel properdere verbranding. Slecht starten en aarzelend lopen hoeven niet meer voor mij. Deze voordelen (ook lange houdbaarheid) hebben een meerprijs welke ik met plezier bijneem.
  9. Bedankt voor de eenvoudige uitleg, Pilaf !
  10. Hallo allemaal, Gezien ik in de donkere natte en zoute wintermaanden (Belgisch fout klimaat) mijn Vespa liever op stal hou, heb ik toch soms enige moeite om in de lente een vlotte start te maken. Met een sterke batterij kan dat alleen maar aan de brandstof liggen denk ik. De benzines van vandaag bevatten tegenwoordig ethanol en dat heeft een aantal negatieve eigenschappen. RON 95 bevat 10% ethanol (E10) en RON 98 bevat 5% ethanol (E5). In een carburator zorgt de ethanol voor afzetting van hars, vernis en teer in de fijne kanaaltjes. Het is bovendien ook hygroscopisch. Wat wordt er best gedaan ? Een fuel stabilizer & conditioner toevoegen ? De carburator volledig leegrijden en/of aftappen ? Iedere week een kwartier laten draaien ? Of is dit allemaal niet echt nodig ? Tom
×
×
  • Create New...