Polimo Geplaatst: 10 november 2010 Delen Geplaatst: 10 november 2010 Zo rap er een regering is hebben we het waarschijnlijk wel zitten! Hopelijk maken ze onderscheid tussen een monster met 1200cc of meer en een symphatieke Vespa van 300cc of minder! Zie attached artikel in De Standaard vandaag 10 november. Kledingvoorschriften voor motorrijders in de maak MOBILITEIT woensdag 10 november 2010Auteur: (dhh) BRUSSEL - Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) wil kledingvoorschriften opleggen aan alle motorrijders. ‘Voor hun eigen veiligheid willen we motorrijden in shorts en T-shirts verbieden', klinkt het. ‘Want als zo iemand valt, zijn de gevolgen niet te overzien. Zelfs bij een lage snelheid kunnen ze al ernstige brandwonden oplopen.' Een duur veiligheidspak zullen motorrijders nog niet moeten kopen. Wel wordt iedereen verplicht om handschoenen te dragen, een jas met lange mouwen, een lange broek of overall, en laarzen of bottines met enkelbeschermers. Schouppe heeft een KB klaarliggen waarin de nieuwe reglementering wordt opgesomd. Normaal zou het nieuwe reglement al volgende zomer gelden, maar het dossier zit geblokkeerd door de val van de regering. ‘We kunnen nu niet meer doen dan elke motorrijder die nieuwe voorschriften aanraden, in zijn eigen belang', aldus Schouppe. De Belgische motorbond, de Motorcycle Action Group, is niet opgezet met de nieuwe voorschriften. ‘Natuurlijk raden wij onze leden aan om beschermende kledij te dragen', zegt voorzitter Theo Beeldens. ‘Maar het is wel ver gekomen als de overheid ons gaat vertellen hoe we ons moeten kleden. Die lawine aan regeltjes ontmoedigt motorrijders.' ‘Schaf beter de 21procent btw op veiligheidskledij af, zoals in Groot-Brittannië', zegt Beeldens. ‘Een beschermend pak kost al snel 600euro. Maak dat goedkoper en je zult veel meer mensen in lederen pak zien rondrijden.' Intussen blijkt dat het aantal motorongevallen ook dit jaar is gestegen. De eerste zes maanden van 2010 stierven er 49 motorrijders op de baan, raakten er 254 zwaargewond en 1.265 lichtgewond. Link naar reactie
fooraapje Geplaatst: 10 november 2010 Delen Geplaatst: 10 november 2010 is al een topic over http://vespaforum.be/index.php?q=nl/forum/topic/15445&page=2#new Link naar reactie
josse Geplaatst: 10 november 2010 Delen Geplaatst: 10 november 2010 En volgens de MAG komt de technische controle er ook aan ! Dat wordt lachen met de curry's :-) Link naar reactie
bardi Geplaatst: 11 november 2010 Delen Geplaatst: 11 november 2010 Zal zo'n technische keuring ook geen problemen opleveren bij opgevoerde/getunede scooters? Link naar reactie
josse Geplaatst: 11 november 2010 Delen Geplaatst: 11 november 2010 Zal zo'n technische keuring ook geen problemen opleveren bij opgevoerde/getunede scooters? Ik denk van yes. Als die er komt, en ze is een beetje doorgedreven, dan hebben velen onder ons een probleem : curry's, 150's ingeschreven als 125, 125's met 200 onder, Malossi's, misschien zelfs de LML's met andere uitlaat etc... Kijk maar eens bij onze oosterburen en hun TUV. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.