Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Corona Project: Vyatka 150


Vyatka

Aanbevolen berichten

Beste leden,
Met deze,... mijn eerste stapje van het 'Honda Dax 4stroke' wereldje... naar het ruime Vespa veld...
Als Vespa leek heb ik deze maal mijn hart gevolgd, mijn hart fluisterde reeds lange tijd "mmm Vespa, mmm", maar t'koptje zei neen, blijf bij kwaliteit en het zachte gezoem van je 4stroke CT70 (150cc) mini trail. 
Nu, hart en geest heeft toch een ferm compromis moeten maken om vormgeving en kwaliteit samen te leggen, om dan toch de stap te zetten richting een scooter.  
Bij toeval merkte ik het volgende koopje op, een Vyatka, zonder afkomst of dergelijke te kennen, was ik onmiddellijk in de ban!
Haar hangende bibs, brede billen, grote borst en mooie koplamp verwerkt in het elegante stuur... schakelde voor even mijn ratio uit en nam het hart het zonder vragen over. 
Onmiddellijk opgezocht op Youtube...en het bleek niet de elegante vlinder op een stokje te zijn maar eerder een elegante koe in de weide. Als je de filmpjes goed bekijkt, merk je al gauw dat we (los van de mooie lijn) over een zwaar ding spreken, dat met zijn 150cc misschien underpowerd is...na efkes verder te YT'en kwam ik naar mijn gevoel het juiste compromis tegen (ze link), een samensmelting van de juiste lijnen en de moderne ontwikkelingen, vandaar mijn sprong in het zwarte gat. 


Volgende week ga ik het beest ophalen en dan maak ik wel uit welke richting dit projectje uit gaat, hopelijk genieten jullie ervan ;-), ik zal alvast voor hen die interesse hebben in het verhaal van een Vespa-leek regelmatig ietske posten vanuit het stille maar geweldige K-town bij W-Vlaenderen!
Hieronder wat pictures van het 'mooie' beest 😉

$_86 (1).jpg

$_86 (2).jpg

$_86 (3).jpg

$_86.jpg

vytka.jpg

  • Like 5
Link naar reactie

 

крутой Cкутер!

een px motor eronder, eventueel een andere vork

ben benieuwd wat past, weet iemand of het kader van een vyatka breder en groter is dan de gemiddelde 50s vespa? en wat is de wielmaat?

ah, en gaat het lukken dat ingeschreven te krijgen?

 

  • Like 1
Link naar reactie
56 minuten geleden, dave zei:

 

крутой Cкутер!

een px motor eronder, eventueel een andere vork

ben benieuwd wat past, weet iemand of het kader van een vyatka breder en groter is dan de gemiddelde 50s vespa? en wat is de wielmaat?

ah, en gaat het lukken dat ingeschreven te krijgen?

 

Idd, px200 eronder, andere vork met disc, de wielmaat is 10', inschrijven>>komt goed

Link naar reactie
18 uur geleden, Wilby zei:

Zijn broertje stond vorig jaar op de beurs in Haasrode.

Is dat niet gewoon exact dezelfde Rus? Zie bvb. het rode carbudeurtje? :) 

  • Like 1
Link naar reactie
21 uur geleden, Wilby zei:

Zijn broertje stond vorig jaar op de beurs in Haasrode.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_20a9.jpg

mhiSIfDdR7a%lxJ6uQ5ZAA_thumb_20a8.jpg

Machtig, jawel hij is het!
Ondertussen:
Vyatka (Rus: Вятка ) was een merk van Russische scooters vervaardigd door de machinebouwfabriek Vyatskiye Polyany in Vyatskiye Polyany tussen 1956 en 1979. De merknaam was afgeleid van zowel de rivier waarop het zich bevond als een paardenras dat inheems was in de regio.

 

  • Like 1
Link naar reactie

Oeps, had het zelfs niet gezien dat het dezelfde was.

Is wel een lompe Vespa in vergelijking met degenen die wij kennen, ook de afwerking is echt ondermaats, maar is natuurlijk wel een specialekke. 

Link naar reactie
Op 17/10/2020 om 13:47, Vyatka zei:

Idd, px200 eronder, andere vork met disc, de wielmaat is 10', inschrijven>>komt goed

als ik me niet vergis, kan je daar ook gewoon een wideframe Bollag of Pinasco kit ondersteken....niet?

Link naar reactie
18 uur geleden, N!Ce zei:

als ik me niet vergis, kan je daar ook gewoon een wideframe Bollag of Pinasco kit ondersteken...niet?

Pinasco Nordkapp 160 will do the trick 😎 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Op 22/10/2020 om 12:43, dave zei:

net deze gekregen, herprint van de onderdelencatalogus, kan dat kopieren maar betwijfel dat je die zal nodig hebben 🙂

IMG_20201022_120833_983.jpg

Oooooo, zou je dit  kunnen doen voor me??

 

Op 22/10/2020 om 10:11, DD_ves zei:

+1 Zwaans is topgast!

Idd! Super gast, uren zitten verwateren en super fijne babbel!!

  • Like 1
Link naar reactie
  • 4 maanden later...
  • 2 weken later...
  • 2 weken later...
9 uur geleden, Bowyer zei:

                                           Toch weer een jammer verhaal.

 

Maar niet alle "jammere verhalen" lopen slecht af..want misschien vind iemand anders dit wel een "tof project" 🛠️

  • Like 2
Link naar reactie
  • 3 maanden later...
  • 3 weken later...

VYATKA-MOLOT VP-150 DE RUSSISCHE VESPA

De VYATKA-MOLOT (Russische Vespa) werd geproduceerd door de VPMZ van Vyatskie Polyany, Siberië, het werd opgericht in 1940 voor de productie van wapens. Na de oorlog werd het omgebouwd tot civiele productie: er werden voornamelijk grammofoons geproduceerd, maar ook kooien voor wilde dieren en scharen voor het scheren van schapen. Van dit totaal andere type productie gingen we in 1956 over op scooters, vanwege de daling van de verkoop van grammofoons: het gekozen model was in feite de Vespa 150 van 1954. De "Russische Vespa" werd Vyatka "VP- gedoopt" 150 ″, En het was een perfecte kloon van het Italiaanse model. De wielen werden veranderd, van verschillende afmetingen (4,00 × 10 ) om zich beter aan te passen aan de verschrikkelijke Russische wegen, en de dikte van het vel werd verhoogd, opnieuw om dezelfde reden. De maximale snelheid was lager, 80 km / u, evenals acceleratie en herstel, vanwege het grotere gewicht en de constructie was veel minder nauwkeurig, met nogal grove lassen; het was echter een fundamenteel robuust voertuig, zij het in mindere mate dan de originele Vespa. In Rusland werd door de volledige afsluiting van het land voor de buitenwereld zelfs gedacht dat de Vespa gekopieerd was van de Vyatka.

De productie eindigde in 1966.

TECHNISCHE GEGEVENS De productie van de "Russische Vespa" was echter relatief beperkt: 300.000 stuks tot 1965 (lengte × breedte × hoogte) 1.830 × 700 × 1.100 mm Zadel: 820 mm - Minimum vanaf de grond: 160 mm - Platforms: 270 mm Wielbasis: 1.200 mm Leeggewicht: 109 kg Tank: 12 lt

MECHANICA
Motortype: horizontale eencilinder tweetaktvierkant, met lichtmetalen kop en gietijzeren cilinder.
Geforceerde luchtkoeling door middel van een ventilator op de vliegwielmagneet en transportband op de kopcilindereenheid.
Cilinderinhoud 147,9 cm³ (Boring 57,0 x Slag 58,0 mm)
Verdeling: dwarspoort met deflectorzuiger. Brandstoftoevoer: 5% benzine-olie mengsel, K 55 carburateur met Ø 20 mm diffusor.
Vermogen: 5,5 pk bij 4.500 tpm
Koppeling: met meerdere schijven in oliebad
Versnellingsbak: 3-speed blok met draaiknopbediening gecombineerd met koppelingshendel aan de linkerkant van het stuur.
Ontsteking met 6V vliegwielmagneet, externe HV-spoel en bougie met korte schroefdraad.
Overbrenging van de laatste versnelling, rechtstreeks naar het achterwiel
Crankstart.

CHASSIS
Monocoque frame van geperst en gelast plaatstaal.
Vering Voor: oscillerende hendel met tussenplaatsing van schroefveer en coaxiale hydraulische schokdemper. / Achter: oscillerend blok motor-transmissie-wiel, met telehydraulische schokdemper en biconische schroefveer.
Remmen Voor: centrale trommel 125 x 17 mm / Achter: centrale trommel 127 x 22 mm
Banden voor en achter 4.00-10 ″
Maximum snelheid 70 km/u
Verbruik 3,1 liter per 100 km bij een constante snelheid van 50 km/u

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...