VYATKA-MOLOT VP-150 DE RUSSISCHE VESPA
De VYATKA-MOLOT (Russische Vespa) werd geproduceerd door de VPMZ van Vyatskie Polyany, Siberië, het werd opgericht in 1940 voor de productie van wapens. Na de oorlog werd het omgebouwd tot civiele productie: er werden voornamelijk grammofoons geproduceerd, maar ook kooien voor wilde dieren en scharen voor het scheren van schapen. Van dit totaal andere type productie gingen we in 1956 over op scooters, vanwege de daling van de verkoop van grammofoons: het gekozen model was in feite de Vespa 150 van 1954. De "Russische Vespa" werd Vyatka "VP- gedoopt" 150 ″, En het was een perfecte kloon van het Italiaanse model. De wielen werden veranderd, van verschillende afmetingen (4,00 × 10 ) om zich beter aan te passen aan de verschrikkelijke Russische wegen, en de dikte van het vel werd verhoogd, opnieuw om dezelfde reden. De maximale snelheid was lager, 80 km / u, evenals acceleratie en herstel, vanwege het grotere gewicht en de constructie was veel minder nauwkeurig, met nogal grove lassen; het was echter een fundamenteel robuust voertuig, zij het in mindere mate dan de originele Vespa. In Rusland werd door de volledige afsluiting van het land voor de buitenwereld zelfs gedacht dat de Vespa gekopieerd was van de Vyatka.
De productie eindigde in 1966.
TECHNISCHE GEGEVENS De productie van de "Russische Vespa" was echter relatief beperkt: 300.000 stuks tot 1965 (lengte × breedte × hoogte) 1.830 × 700 × 1.100 mm Zadel: 820 mm - Minimum vanaf de grond: 160 mm - Platforms: 270 mm Wielbasis: 1.200 mm Leeggewicht: 109 kg Tank: 12 lt
MECHANICA Motortype: horizontale eencilinder tweetaktvierkant, met lichtmetalen kop en gietijzeren cilinder. Geforceerde luchtkoeling door middel van een ventilator op de vliegwielmagneet en transportband op de kopcilindereenheid. Cilinderinhoud 147,9 cm³ (Boring 57,0 x Slag 58,0 mm) Verdeling: dwarspoort met deflectorzuiger. Brandstoftoevoer: 5% benzine-olie mengsel, K 55 carburateur met Ø 20 mm diffusor. Vermogen: 5,5 pk bij 4.500 tpm Koppeling: met meerdere schijven in oliebad Versnellingsbak: 3-speed blok met draaiknopbediening gecombineerd met koppelingshendel aan de linkerkant van het stuur. Ontsteking met 6V vliegwielmagneet, externe HV-spoel en bougie met korte schroefdraad. Overbrenging van de laatste versnelling, rechtstreeks naar het achterwiel Crankstart.
CHASSIS Monocoque frame van geperst en gelast plaatstaal. Vering Voor: oscillerende hendel met tussenplaatsing van schroefveer en coaxiale hydraulische schokdemper. / Achter: oscillerend blok motor-transmissie-wiel, met telehydraulische schokdemper en biconische schroefveer. Remmen Voor: centrale trommel 125 x 17 mm / Achter: centrale trommel 127 x 22 mm Banden voor en achter 4.00-10 ″ Maximum snelheid 70 km/u Verbruik 3,1 liter per 100 km bij een constante snelheid van 50 km/u