Jump to content
Vespaforum.be

Uitwisselbaarheid vliegwiel


Chiel

Recommended Posts

Goedemorgen allemaal, 

Binnenkort wil ik de contactpuntjes van mijn VBB inspecteren en indien nodig vervangen (met de condensator en nog wat los spul). De motor loopt goed, maar met name de warme start is lastig (ongetwijfeld ook omdat ik de motor nog beter moet leren kennen) Bij SIP heb ik al de nodige onderdelen en gereedschap besteld, dus daar mag het niet aan liggen. Wat opviel is dat er voor mijn motornummer geen vliegwieltrekker beschikbaar is.

Toen ik in de avond het vliegwiel bekeek, bleek al snel waarom. Mijn vliegwiel heeft namelijk geen binnen schroefdraad, maar een seegerring. Bij het losdraaien van de kraagmoer, perst het vliegwiel zich vanzelf los (aldus de theorie).
Op zich een mooi idee, maar latere Vespa's hebben dit niet meer. Misschien in de praktijk dus toch niet zo ideaal? De grootste zorg is volgens mij als die seegerring op de een of andere manier losbreekt, want dan heb je niks meer om het vliegwiel te trekken. 

Dit vooruitzicht bracht mij tot de volgende vraag:

Zijn deze vliegwielen (met of zonder koelvinnen) uit te wisselen voor een vliegwiel waar wel binnendraad in zit? Bij voorkeur zonder ook de grondplaat etc. uit te hoeven wisselen? En zou dat verstandig zijn om te doen?

Vast bedankt voor jullie reacties,

Chiel

vliegwiel.jpg

Link to post

Als hij nu werkt zou ik hem zo laten, het systeem werkt eigenlijk prima. Voor de zekerheid kun je even een extra borgring mee bestellen voor het geval deze breekt. 
 

mocht je hem willen aanpassen dan zou ik meteen voor een volledige nieuwe elektronische ontsteking gaan.

gr Koen 

Link to post

Top, fijn om te horen dat de ervaringen ok zijn. Dan laat ik het voorlopig zo. Als de spullen voor de ontsteking binnen zijn dan merk ik snel genoeg of er reden is voor aanpassing of niet... 

Link to post
  • 4 weeks later...

Schoepenwiel demonteren en een pullytrekker een beetje aanpassen zodat hij in de 2 openingen van het vliegwiel past. 

Die seegerringen op zich zijn geen probleem die vind je overal maar eens hij er een paar keer is uitgesprongen en het groefje van het vliegwiel beschadigd is zit je vast. 

  • Like 1
Link to post

Bedankt voor jullie input!

De ellende van een beschadigde groef is wat ik wilde voorkomen, vandaar mijn vraag over uitwisselbaarheid. Hebben jullie daar, afgezien van ombouw naar volledig elektronisch gestuurd, nog tip voor?

Link to post
  • 5 weeks later...
Posted (edited)

Goedemorgen allemaal, 

ondertussen zijn we al weer een aantal stappen verder, verdeeld over een paar maanden, in één keer het juiste gereedschap bestellen blijkt lastig. Omdat ik er inmiddels achter was dat de ontsteking een beetje aan de late kant stond, wilde ik toch echt doorzetten:

20200918_181355_1.gif

Toen ik eindelijk het juiste blokkeergereedschap in huis had, dacht ik dat het een koud kunstje zou worden. Dat bleek niet het geval, want het seegerringetje was duidelijk niet voor zijn taak opgewassen. De groef lijkt nog aardig heel, maar het ringetje was eruit geperst. 

"The show must go on' dacht ik en ik besteld een lager / tandwiel trekker, waarmee ik het vliegwiel eraf zou kunnen persen. Gisteren kwam die binnen en die paste wonderwel op het object. De drie pootjes grepen achter de fan en met het draadeind kon ik perfect persen op de krukas. 
Helaas bleek daar dat het vliegwiel veel vaster zit dan gehoopt. Misschien de magneetwerking, maar misschien ook de frictie van de conische passing op de krukas. Het resultaat: er brak een stukje uit de aluminium vliegwiel ventilator. 

Wel balen natuurlijk, maar (hopelijk) niet het einde van de wereld. Het levert wel weer nieuwe vragen op, namelijk:

1. Heeft iemand misschien tips of tricks om dit vliegwiel alsnog te verwijderen, zodat ik de puntjes kan servicen?

2. Weet iemand of dit type vliegwiel straffeloos uitwisselbaar is voor een vliegwiel met binnendraad in plaats van zo'n seegerring? (ik zal dan ook een klein vetje op de conus smeren om demontage wat te vergemakkelijken)

3. Als een ander vliegwiel niet past dan ga ik de fan vervangen voor een nieuwe oude. Zijn die in alle gevallen 1 op 1 uitwisselbaar? 

Indien u voor optie 2 of optie 3 nog spullen heeft waarvan u wilt scheiden dan ben ik geïnteresseerd! 

Vast bedankt en groeten, 

Chiel

Edited by Chiel
Link to post

Nooit een pullytrekker gebruiken op de ventilator! Da's prutaluminium en is daarvoor veel te zwak -> gegarandeerd brokken. Eventueel wél op het onderliggend vliegwiel, zoals Wilby omschrijft. Je kan beter investeren in een stuk of 4-5 circlipsen. Het is niet abnormaal dat je'r één of meerdere over plooit bij het verwijderen van een oud vliegwiel. Warmte, een paar tikken of een losschieten met een boulonneuse willen soms ook wel es helpen.

6V vliegwiellen voor 17mm conussen (o.a. VNA, VBB, VLB,...) hebben altijd een singeerring. Modellen met binnendraad voor magnetische ontstekingen op 17mm conussen bestaan volgens mij niet (Pinasco, Vespatronic, VMC... hebben wél elektronische alternatieven).  Ventilatoren zijn wél inwisselbaar en kosten maar een paar €'s

Moeilijk warm starten kan ook aan de bobijn (vervangen) of gecorrodeerde contactpuntjes (beetje bijvijlen) liggen. Daarvoor hoeft je vliegwiel er niet per se af. Wat extra voorontsteking is niet per se een probleem als de Vespa verder jaren prima heeft gedraaid (geeft wat extra koppel). 

   

 

  

Edited by Frederik9111
Link to post
4 minutes ago, Frederik9111 said:

Nooit een pullytrekker gebruiken op de ventilator! Da's prutaluminium en is daarvoor veel te zwak -> gegarandeerd brokken.  

Dat kan ik ondertussen beamen. Ik ga een twee-armige trekker (100mm) bestellen om op het stalen vliegwiel te persen. Dan zou het los moeten komen. 

Vervolgens ga ik ook op zoek naar een andere schoepenwiel. Deze is niet heel zwaar beschadigd, maar toch. 

Bedankt voor de reacties!

Link to post

Zoals Frederic zegt, beter investeren in een paar circlips.  Je kan eventueel met een kleine schroevendraaier de circlips "open" houden terwijl je moer los vijst.  Dit voorkomt meestal het eruit springen van de circlip. 

Groetjes, nero.  

Link to post

Heren, nogmaals dank. 

 

Het verhaal is nog weer een slag interessanter geworden: zoals ik het nu zie heb ik geen losse alu fan op een stalen vliegwiel:

Is jullie dit bekend en in hoeverre plaatst dit alles in een ander daglicht?

20201007_135652.jpg

20201007_135623.jpg

Link to post
1 uur terug, Chiel zei:

... en in hoeverre plaatst dit alles in een ander daglicht?

Nope, just 'tzelfde 😐 

Link to post
20 minutes ago, Frederik9111 said:

Nope, just 'tzelfde 😐 

Ja, helder. Enkel het verschil dat dit geen geboute aluminium fan is op een stalen vliegwiel, maar juist een vliegwiel uit één geheel.

Link to post

Ok apart, nu evt een poging wagen met poelietrekker?

Wat ik wel eens heb gezien, maar moet je met beleid doen, rustige tik geven op de as met stalen hamer, daarmee kan de roestlas tussen vliegwiel en as geschrokken worden. Maar kan als je het verkeer doet ook in 1 keer je krukas verkloten.

(even op googlen)

Dus eerst maar poelietrekker kijken of dat lukt.

Zoniet dan is de enige optie slopen en nieuwe krukas en vliegwiel. (oftewel complete revisie vh blok )

Link to post

Als je de 2 Armige  polie trekker hebt , deze plaatsen een beetje aanspannen dat er druk op staat en dan achteraan een kleine tik met een hamer geven terug wat bij spannen en weer een kleine tik enz enz 

grtz sidvespa 

  • Like 1
Link to post
3 minuten geleden, sidvespa zei:

Als je de 2 Armige  polie trekker hebt , deze plaatsen een beetje aanspannen dat er druk op staat en dan achteraan een kleine tik met een hamer geven terug wat bij spannen en weer een kleine tik enz enz 

grtz sidvespa 

Idem, maar ook zet ik de vespa op de zijkant en gebruik ook kruipolie.  

Link to post

Ik zou het gewoon nog een keer proberen met een nieuwe circlip zoals het bedoelt is. 
Je kunt eventueel het vliegwiel iets verwarmen dan komt hij er makkelijker af. 

Link to post

Het stukje dat er uit is, is gelukkig niet zo gek groot. niet veel groter dan een driehoekje van 60mm². Reden om nu te staken was meer sparen van het lager en de krukas dan het vliegwiel zelf. 

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...