Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Revisie motor 125 van 1954 ( acma)


Raffa

Aanbevolen berichten

Hallo,

Uiteindelijk gestart met revivie van blokje (125cc) dat ik vorig hier op forum gekocht heb.  Bedoeling is een reserve blokje te hebben liggen voor mijn huidige acma van 1955. 

Nu, ik probeer de beide carters te splitsen. Dit lukt niet zo goed. Is dit normaal dat deze zo vast zit. Ik heb alles losgedraait. Ook lichtjes op getikt met rubbere hamer. Wie heeft hier ervaring mee. Ook belangrijke tips zijn welkom ivm. demonteren, monteren.

verder zoek ik nog een kickstarter voor deze motor. Als iemand er één heeft liggen wil ik dit wel overnemen. 

Alvast bedankt

IMG_2847.JPG

Link naar reactie

Onderaan/ achteraan heb je zo'n lipje en bovenaan aan het vliegwiel is er ook een verdikking. Op deze plaatsen gelijkmatig "stevig" doortikken met een bvb het verlengstuk va eejn "rakkenjak" die je op dat lipje houdt en een ijzeren hamer (hoe zwaarder de hamer hoe lichter je hoeft te kloppen).  :)

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Voor je gaat kloppen zou ik (op die genoemde dikke plaatsen) toch eerst es proberen peuteren met een schroevedraaier (voorzichtig wrikken). 

Soms gaat het vlotter door de motor tegelijkertijd aan te kicken (veer duwt soms tegen de carterbinnenwand).

Link naar reactie

Uiteindelijk moet hij lossen. Krukas lager zat zo vast dat de lager uit de carter loste.

vandaag wel hulpstuk gemaakt met plasma brander. (Foto) 

nu kon ik spanning zette en toen loste hij

merci voor snelle reacties. Ik zal nog wel wat hulp nodig hebbe maar da is voor later. 

Grts

IMG_2848.JPG

Link naar reactie

Kleine update,

motor acma 1954 is volledig gedemonteerd. Nu, heeft iemand ervaring met nieuwe lager plaatsen in de krukas. Ik denk dat deze te veel spel heeft. 

Grts

IMG_2878.JPG

Link naar reactie

He mestkever,

ik heb zo een krukas nooit gedemonteerd, ik kan wel beschikken over een pers. 

Dus info is altijd welkom. Ook waar  ik eventueel lagers het beste bestel voor dit type. 

Mercikes

IMG_1866.JPG

Link naar reactie

Dan ga ik voor een nieuwe krukas gaan. Hou jullie op de hoogte.

de oude ga ik is uiteen persen om eens te bekijken.

merci

Link naar reactie

Hallo,

vandaag even de koppeling gedemonteerd. Er zaten 2 koppelingsplaten met hout bekleed in. Nieuw voor mij. Worden deze vervangen door andere? De motor is volgens nummer van 1954. Op tekening kom ik 3 platen met  Hout bekleed tegen. Heeft iemand daar info over. 

Merci

IMG_2888.JPG

Link naar reactie

He Nero, 

zou het kunnen dat het een oudere motor is ondanks de motornummer. Volgens nummer is de motor van 54. 

Ik twijfel omdat er maar 2 kurk beklede platen inzitten. 

Merci

Link naar reactie

Je kan de dikte van de platen eens opmeten en vergelijken met de recentere, dit zou kunnen verklaren waarom er maar 2 platen inzitten.

Een andere mogelijkheid is dat men er eentje te weinig heeft gestoken (achteraf) of men er eentje heeft verwijderd.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Kleine Update,

krukas is besteld, cilinder is  binnen voor boring. Dus tijd voor de rest.  Vandaag schakelkruis, lagers, oliekeerring geplaatst.

als er iemand speciale tips heeft over samen brengen van carters of plaatsen van kickstartenveer. Altijd welkom.

grts

IMG_1884.JPG

Link naar reactie

Update.

Nog aant wachten op mijn cilinder die binnen is voor opboring. 

Ondertussen alles wat controleren. Bij de pakking tussen de carters is aan de cilinderzijde verloopt de pakking. (Zie bovenkant foto)

is dit normaal? Of waarom zou dit zijn. Of heb ik de verkeerde pakking?

grts

IMG_2899.JPG

Link naar reactie

Omgekeerd is onmogelijk Nero, zal wel de verkeerde pakking zijn dan   Op de verpakking staat. Packing set 125cc vn/vm

misschien is dit bij de acma juist anders. Zal eens opzoeken. Wordt vervolgd. 

Grts

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...