Raffa Geplaatst: 18 januari 2017 Delen Geplaatst: 18 januari 2017 Hallo, Uiteindelijk gestart met revivie van blokje (125cc) dat ik vorig hier op forum gekocht heb. Bedoeling is een reserve blokje te hebben liggen voor mijn huidige acma van 1955. Nu, ik probeer de beide carters te splitsen. Dit lukt niet zo goed. Is dit normaal dat deze zo vast zit. Ik heb alles losgedraait. Ook lichtjes op getikt met rubbere hamer. Wie heeft hier ervaring mee. Ook belangrijke tips zijn welkom ivm. demonteren, monteren. verder zoek ik nog een kickstarter voor deze motor. Als iemand er één heeft liggen wil ik dit wel overnemen. Alvast bedankt Link naar reactie
nero Geplaatst: 18 januari 2017 Delen Geplaatst: 18 januari 2017 Onderaan/ achteraan heb je zo'n lipje en bovenaan aan het vliegwiel is er ook een verdikking. Op deze plaatsen gelijkmatig "stevig" doortikken met een bvb het verlengstuk va eejn "rakkenjak" die je op dat lipje houdt en een ijzeren hamer (hoe zwaarder de hamer hoe lichter je hoeft te kloppen). Groetjes, nero. Link naar reactie
Raffa Geplaatst: 18 januari 2017 Auteur Delen Geplaatst: 18 januari 2017 Nero, morge eens proberen, ik durfde nie zo hard te kloppen. bedankt alvast Link naar reactie
Speedracer Geplaatst: 18 januari 2017 Delen Geplaatst: 18 januari 2017 'T helpt als je de carters opwarmt rond de krukaslagers... Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 18 januari 2017 Delen Geplaatst: 18 januari 2017 Voor je gaat kloppen zou ik (op die genoemde dikke plaatsen) toch eerst es proberen peuteren met een schroevedraaier (voorzichtig wrikken). Soms gaat het vlotter door de motor tegelijkertijd aan te kicken (veer duwt soms tegen de carterbinnenwand). Link naar reactie
sidvespa Geplaatst: 18 januari 2017 Delen Geplaatst: 18 januari 2017 Hier het nodige leesvoer denk ik met dank aan Nero ;-))))) grtz sidvespa Link naar reactie
nero Geplaatst: 18 januari 2017 Delen Geplaatst: 18 januari 2017 Toch maar oppassen met peuteren tussen de carterhelften, als je iets de diep gaat kan het zijn dat je lucht of olieverlies krijgt op die plaats (en). Groetjes, nero. Link naar reactie
Raffa Geplaatst: 19 januari 2017 Auteur Delen Geplaatst: 19 januari 2017 Uiteindelijk moet hij lossen. Krukas lager zat zo vast dat de lager uit de carter loste. vandaag wel hulpstuk gemaakt met plasma brander. (Foto) nu kon ik spanning zette en toen loste hij merci voor snelle reacties. Ik zal nog wel wat hulp nodig hebbe maar da is voor later. Grts Link naar reactie
Raffa Geplaatst: 26 januari 2017 Auteur Delen Geplaatst: 26 januari 2017 Kleine update, motor acma 1954 is volledig gedemonteerd. Nu, heeft iemand ervaring met nieuwe lager plaatsen in de krukas. Ik denk dat deze te veel spel heeft. Grts Link naar reactie
MESTKEVER Geplaatst: 29 januari 2017 Delen Geplaatst: 29 januari 2017 Bedoel je het lager in het small end of het lager in het large end ? of alle twee ? Link naar reactie
Raffa Geplaatst: 29 januari 2017 Auteur Delen Geplaatst: 29 januari 2017 He mestkever, ik heb zo een krukas nooit gedemonteerd, ik kan wel beschikken over een pers. Dus info is altijd welkom. Ook waar ik eventueel lagers het beste bestel voor dit type. Mercikes Link naar reactie
woutervespa Geplaatst: 29 januari 2017 Delen Geplaatst: 29 januari 2017 www.acma-scooter.fr 140 euro voor een nieuwe krukas . groeten .Wouter Link naar reactie
propliner Geplaatst: 30 januari 2017 Delen Geplaatst: 30 januari 2017 Ik zou die krukas ook NIEUW kopen en ni zelf gaan persen. Juiste speling bij het persen is erg belangrijk.. anders vastloper op het big-end. succes Link naar reactie
MESTKEVER Geplaatst: 30 januari 2017 Delen Geplaatst: 30 januari 2017 Als de speling op het big end zit ben je inderdaad beter met een nieuwe krukas te kopen, de messing lager in het small end kun je wel vervangen, zie bij metaalreus.nl Link naar reactie
Raffa Geplaatst: 30 januari 2017 Auteur Delen Geplaatst: 30 januari 2017 Dan ga ik voor een nieuwe krukas gaan. Hou jullie op de hoogte. de oude ga ik is uiteen persen om eens te bekijken. merci Link naar reactie
Raffa Geplaatst: 31 januari 2017 Auteur Delen Geplaatst: 31 januari 2017 Hallo, vandaag even de koppeling gedemonteerd. Er zaten 2 koppelingsplaten met hout bekleed in. Nieuw voor mij. Worden deze vervangen door andere? De motor is volgens nummer van 1954. Op tekening kom ik 3 platen met Hout bekleed tegen. Heeft iemand daar info over. Merci Link naar reactie
nero Geplaatst: 31 januari 2017 Delen Geplaatst: 31 januari 2017 Dat zijn idd de originele platen, maar wel bekleedt met kurk ipv hout. Je kan deze zonder probleem vervangen door recentere. Groetjes, nero. Link naar reactie
Raffa Geplaatst: 31 januari 2017 Auteur Delen Geplaatst: 31 januari 2017 He Nero, zou het kunnen dat het een oudere motor is ondanks de motornummer. Volgens nummer is de motor van 54. Ik twijfel omdat er maar 2 kurk beklede platen inzitten. Merci Link naar reactie
nero Geplaatst: 31 januari 2017 Delen Geplaatst: 31 januari 2017 Je kan de dikte van de platen eens opmeten en vergelijken met de recentere, dit zou kunnen verklaren waarom er maar 2 platen inzitten. Een andere mogelijkheid is dat men er eentje te weinig heeft gestoken (achteraf) of men er eentje heeft verwijderd. Groetjes, nero. Link naar reactie
Raffa Geplaatst: 4 februari 2017 Auteur Delen Geplaatst: 4 februari 2017 Kleine Update, krukas is besteld, cilinder is binnen voor boring. Dus tijd voor de rest. Vandaag schakelkruis, lagers, oliekeerring geplaatst. als er iemand speciale tips heeft over samen brengen van carters of plaatsen van kickstartenveer. Altijd welkom. grts Link naar reactie
Raffa Geplaatst: 8 februari 2017 Auteur Delen Geplaatst: 8 februari 2017 Update. Nog aant wachten op mijn cilinder die binnen is voor opboring. Ondertussen alles wat controleren. Bij de pakking tussen de carters is aan de cilinderzijde verloopt de pakking. (Zie bovenkant foto) is dit normaal? Of waarom zou dit zijn. Of heb ik de verkeerde pakking? grts Link naar reactie
Speedracer Geplaatst: 8 februari 2017 Delen Geplaatst: 8 februari 2017 Duidelijk een verkeerde pakking... Link naar reactie
nero Geplaatst: 8 februari 2017 Delen Geplaatst: 8 februari 2017 Toevallig toch niet omgekeerd geplaatst? Groetjes, nero. Link naar reactie
Raffa Geplaatst: 8 februari 2017 Auteur Delen Geplaatst: 8 februari 2017 Omgekeerd is onmogelijk Nero, zal wel de verkeerde pakking zijn dan Op de verpakking staat. Packing set 125cc vn/vm misschien is dit bij de acma juist anders. Zal eens opzoeken. Wordt vervolgd. Grts Link naar reactie
Dimitripx125 Geplaatst: 8 februari 2017 Delen Geplaatst: 8 februari 2017 Nu dit blokje toch open ligt, heb je de veren in de primaire overbrenging al vervangen? Vraag maar eens aan Fajes waarom! Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.