Jump to content
Vespaforum.be

Speedracer

Members
  • Content Count

    2,813
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

375 Excellent

About Speedracer

  • Rank
    Old School speed freak metal artist

Scooter Gegevens

  • Scooterclub
    'Dirty Devils SC Belgium', 'Vespa club Gent'
  • Mijn Scooter(s)
    Lambretta SX225
    Lambretta 125 Special
    Bajaj T5 Polini
    BMW R100 1978

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Oostakker
  • Land
    België

Contact Methods

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Shims voor de versnellingsbak
  2. Rij je steeds met dezelfde olie in de brandstof? Bij sommige types olie heb je meer koolstofaanslag dan met andere op de pistonkroon, en meer kans dat de segmeten komen vast te zitten. Je kan die segmenten uiteraard gewoon blijven gebruiken, niets mis mee maar ik zou ze persoonlijk misschien gewoon achtr de hand houden voor backup als je ooit iets moet demonteren en er breekt bijv een segment bij 't demonteren/monteren. Een nieuw setje kost niet veel en als't toch openligt... Wat dat ovaal slijten betreft zou je al met een oude cilinder met veel km's moeten zitten waar je een nieuwe piston in monteert dus die kans is klein. Roderen... da's een moeilijke é... Onderstaande is voor alle duidelijkheid 'ENKEL' in het geval dat je op voorhand dat je sproeierbezetting goed is, of toch zeker zeer dicht bij bent en dan aan de veilige kant, dus liever iets te rijk dan te arm. Persoonlijk ga ik al zeer vroeg ( na 50km) zeer hard wat accelereren betreft, dus niet hoog in toeren en zeker geen hoge toeren aanhouden maar bij 't schakelen wel direct hard op de gas, vooral bij doorschakelen (1ste, 2de, 3de en dan rustig in 4de). Dus niet bij rijden in 3de in het verkeer en dan naar 4de. De theorie hierachter is dat tijdens de compressie, terwijl de piston naar boven gaat, de segmenten tegen de onderkant van de groef in de piston geduwd worden door de wijving tussen de segmenten en de cilinderwand. Door de veerspanning in de segmenten worden ze tegen de cilinderwand geduwd, maar tegelijkertijd kruipt er druk van de compressie tussen de piston en de binnenwand van de segmenten waardoor ze harder tegen de cilinderwand geduwd worden en harder 'schrapen' (roderen). Dit voor de eerste 200-300km, daarna ga ik hoger in toeren bij 't accelereren maar weerom enkel bij 't doorschakelen. Vanaf dan is het vooral opbouwend hogere toeren rijden en langer beginnen aanhouden. Een oude tip is, vooral bij stalen cilinders, roderen met 'goedkope' olie van mindere kwaliteit (mineraal?) omdat je dan door de verminderde smering weeral harder gaat 'schrapen' (roderen). Een vastloper tijdens 't roderen gebeurt meestal door te vroeg te lang hard te gaan, dus teveel warmte en uitzetting te genereren op en nog te nauwe speling. Veel minder dan door onvoldoende smering. De beste olie ter wereld zal niet verhinderen dat de boel vastloopt als de pistonspeling te klein is. Misschien geeft dat een klein beetje uitstel maar zeker geen afstel van schade.
  3. Moest ‘t onverbrande mengsel alsnog ontbranden door de tweede vonk zo dat zeker hoorbaar zijn als de motor draait. Al ooit de naverbranding gehoord in de uitlaat van een moto of een Vespa GTS met Leovinci uitlaat bij het uitbollen? Dat zijn serieuze knallen. Uw scooter zou klinken als een 4-takt i.p.v. een 2-takt omdat de tweede ontbranding precies tussen de andere valt en gebeurt met een open uitlaatpoort waardoor die gemakkelijk bubbel zo luid klinkt. de koolstofaanslag doet mij vermoeden dat de eerste cilinder tov de tweede een andere compressieverhouding heeft of een te grote squishbreedte. Maar het kan evengoed iets simpel zijn als een andere 2-takt olie of andere mengverhouding (vandaar ‘t segment dat vastgeplakt zit) of een andere uitlaat. De aanslag onder de segmenten doet vermoeden dat de kit ofwel te ‘zacht’ gerodeerd werd of dat het een piston met nieuwe segmenten betreft in een gebruikte cilinder die eigenlijk ovaal uitgesleten is aan de kant van de uitlaatpoort (typisch voor liggende cilinders.
  4. Als je kijkt naar het moment waar die 2de vonk komt lijkt 't zeer twijfelachtig dat die ooit een (na)verbranding uitlokt. Gezien er op dat ogenblik in de cyclus nog geen drukopbouw mogelijk is in de verbrandingskamer omdat de piston zo goed als op het onderste dode punt staat. Alle druk is zich op dat ogenblik nog aan het verplaatsen van het krukashuis naar de verbrandingskamer en de tegendruk uit de uitlaat moet nog op gang komen omdat deze zopa de verbrandingskamer ontruimd heeft. Naverbranding in de uitlaat is ook al onwaarschijnlijk omdat ook daar ten eerste amper drukopbouw is en daarnaast is de hoeveelheid onverbrandde en dus ontvlambare brandstof zeer laag.
  5. om het wiel in de rijrichting te houden, anders valt 't uit zichzelf altijd naar rechts...
  6. Dit was enkel om de wetgeving in Frankrijk te omzeilen dat om als brommer erkend te kunnen worden en er vanaf16 jaar mee te mogen rijden het voertuig moest uitgerust zijn met pedalen. Vespa had de 50cc gelanceerd en deze werden zeer veel verkocht in Frankrijk waardoor de Franse constructeurs minder 'mobyletten' verkochten dus heeft de Franse regering ingegrepen om het marktaandeel van vespa in te perken. Vespa heeft de Franse 50cc'tjers dus pedalen gegeven... Niets te maken met naar huis kunnen fietsen en naar verluid niet overdreven praktisch omwille van het miniscule tandwieltje vooraan
  7. ik denk da'k wa centjes ga moeten sparen...
  8. Goe bezig, respect voor de volhardendheid!
  9. Iemand ergens nog een Lambretta Dell’Orto SH2/20 carbu op’t schap liggen?
  10. Opletten met de vaatwas, door het regenereerzout en het wasmiddel wordt 't aluminium zeer dof. Zou geen functioneel nadeel mogen geven maar nadien zeer moeilijk om en beetje proper te houden
  11. Kleine details die gemakkelijk vergeten worden zijn de O-ringen aan de kickstartas en in het koppelingsdeksel voor het armpje van de koppeling. Kastelmoer van de koppeling voor 't gemak vervangen door een specifieke zeskantmoer met flens, deze zijn beschikbaar bij oa SIP voor de oude koppelingen, of upgraden naar een Cosa-koppeling.
  12. Houdt er rekening mee dat de aanspankoppels voor de cilinderstuds niet het zelfde zijn tussen 125/150 (M7) en 200cc (M8)
  13. slijpschijf...?
  14. Speedracer

    Voetrem pedaal

    Voor een maat met een voet fetisch ben ik op zoek naar een voetrempedaal in de vorm van een voet. Weet iemand waar ik zoiets kan Tot nog toe enkel nog maar gezien op Vietnam/Indo/Asian/Curry scooters...
×
×
  • Create New...