Jump to content
Vespaforum.be

Speedracer

Members
  • Content Count

    2,794
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

363 Excellent

About Speedracer

  • Rank
    Old School speed freak metal artist

Scooter Gegevens

  • Scooterclub
    'Dirty Devils SC Belgium', 'Vespa club Gent'
  • Mijn Scooter(s)
    Lambretta SX225
    Lambretta 125 Special
    Bajaj T5 Polini
    BMW R100 1978

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Oostakker
  • Land
    België

Contact Methods

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Je kan die gewoon zo monteren. Bij een standaard Rally/PX 200 worden die transfers in’t Carter helemaal afgesloten door de cilinder en loopt de motor op enkel de bovenste transfer en twee kleinere spoelpoorten in de cilinderwand. die spoelpoorten zitten in ‘t Carter omdat de gietmal voor een 125/150-blok en een 200-blok identiek zijn. dat gezegd zijnde zal je een voelbare verbetering merken als je alles op elkaar afstemt. Maar om die transfers goed te doen zou ik toch aanraden de motor open te maken, en eventueel de krukas/inlaat gelijk mee te pakken.
  2. Speedracer

    Triboron

    interessant! Weet jij of er info beschikbaar is naar het vermengen tussen verschillende soorten olie en Triboron en daarnaast benzine en Triboron? Mengt Triboron evengoed met zowel synthetische als minerale olie? Hoe goed blijft de Triboron vermengt met benzine bij relatief 'langdurige' stilstand? Van bijv castor-olie is geweten dat die zich na verloop van tijd afscheidt van de benzine, zeker bij lage temperaturen.
  3. Het gewichtsverschil laat zich vooral voelen doordat 't ongeveerd gewicht is, waar een gewichtsreductie een veel groter verschil maakt. Grootste nadeel van de Tubeless is dat een simpel werkje als een band vervangen niet meer zo simpel is zonder correct gereedschap, snel tot (cosmetische) beschadigingen leidt van de velgrand en best door en shop gedaan wordt, maar enkel als die machine hebben die voorzien is vor zo'n kleine velgen.
  4. Durf ik te vragen hoe je het TDC bepaald hebt?
  5. vorlopig gereserveerd maar nog niet afgehaald
  6. Zeker geen Bajaj achterlicht, dat zou trouwens lager hangen op een volledig originele Bajaj maar in de weg zitten van het achterrekje. Trekt op een vroege PX of Primavera/ET3-achterlicht
  7. Iemand geïnteresseerd in een stapel oude Scootering Magazines? 10 euros voor de stapel, enkel afhalen...
  8. Als de spie al eens afgebroken is is er kans dat er lichte beschadiging is of krassen zijn in krukas conus en/of vliegwiel. Dan zal het vliegwiel nooit goed pakken op de conus van de krukas. Om beiden op elkaar af te stemmen met polierpasta voor kleppen de beide op elkaar roderen zonder de spie tot je ziet dat beide vlakken mooi egaal zijn. De spie dient sowieso enkel om het vliegwiel te positioneren en is niet gemaakt om de kracht van 't vliegwiel over te brengen op de krukas. De cnus dient hiervoor. In theorie moet de motor zelfs perfect werken zonder dat er een spie inzit. De klemkracht van de conische vlakken en de moer zijn voldoende. In tegenstelling tot de koppeling waar de spie wel de beweging overbrengt omdat hier geen conus is. Een pistonstopper gebruiken om de krukas tegen te houden is een slecht idee. De krachten hiervoor kunnen te groot zijn en de stopper kan een 'deuk' maken in de kroon van de piston. Dit kan leiden tot stressfracturen en in sommige gevallenwanneer er een opstaande braam gevormd wordt kan dit bij hoge compressie tot een gloeipunt op de kroon en zelfontbranding leiden (dieselen). Altijd proberen een vliegwiel tool te gebruiken. En zeker nooit de moer van het vliegwiel of de koppeling aanspannen met een slagmoersleutel, dit kan de krukas torsen...
  9. Bij Servetta bijv matchen de motor-en framenummers in veel gevallen dan weer wel van de fabriek af
  10. http://vintagescooters.free.fr/english/vespa.htm
  11. Ziet eruit als nummer 5E173006...
  12. Speedracer

    Vespa160

    Behalve op de GS150, GS160 en de SS180... ;-)
  13. Ik west de schroefdraad niet maar een andere oplossing is dat gat in ‘t frame boren en het kijkglas gewoon behouden. 2 min met de boormachine, 5 min met een vijl en ‘t is af...
×
×
  • Create New...