Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Motovespa 160 Gt Algemene Info


PatRatInSpee

Aanbevolen berichten

Omdat ik me al een tijdje aan t verdiepen ben in de Motovespa 160 gt, dacht ik dat het wel interessant zou kunnen zijn om wat info mee te geven. Ik heb de mijne gekocht omdat ik hem gewoon mooi vind, goedkoop in aankoop en gecharmeerd ben door de roestige en blutsige look die men wespje heeft...

Het is niet echt gemakkelijk om hiervoor info en onderdelen te vinden omdat dit model een mengeling is van Italiaanse modellen zoals de sprint, rally en onderdelen die enkel voor de Motovespa gemaakt zijn.

Het is dan ook aan te raden om onderdelen rechtstreeks in Spanje te bestellen om vergissingen te voorkomen.

 

De bekendste webshops zijn:
http://www.scooterclasico.es/shop/en http://www.recambiosmotosclasicas.es

 

Let op de verzendingskosten bij deze shops kunnen wel eens duur oplopen...

Het chassis:

  • Zoals dat van een Sprint maar dan met billen van een Rally
  • Kleuren oranje, groen of lichtblauw met bestickering zoals de Rally (horizontale lijnen op spatbord en billen)
  • Rempedaal verschilt van de meeste largeframes omdat deze door het chassis gaat
    (Ik weet niet of een rempedaal van een v50 of dergelijke hierop past)
  • Het stuurslot is uniek en er past enkel een slot in van Spaanse Motovespa. Idem voor het slot van het handschoenenbakje.
  • het zadel is ook typisch en verschilt met dat van een Rally. De Motovespa 150 draagt een logo met El Tigre erop. De 160gt draagt geen logo.
  • het stuur, de fourche, voorwiel zijn identiek aan de Sprint
  • de snelheidsmeter is schelpvormig en heeft de vermelding Veglia-Bressel 120 km/h
  • De vloerstrips zijn ook uniek voor de Motovespa en niet verwisselbaar met die van een Italiaanse Vespa
  • De chokehendel is ook typisch Motovespa en ook niet uitwisselbaar met een ander model.
  • Achterlicht idem als van een Rally en de chassisvorm ter hoogte van de nummerplaat is niet vlak zoals de Rally maar rond.

Motor:

  • Electronische ontsteking 12v van Femsatronic. Deze is niet meer te verkrijgen maar de bobine is vervangbaar met die van Levistronic.
  • Het vliegwiel is uniek en kan niet vervangen worden door een andere merk omdat de conische vorm van de krukas verschilt maar ook de diameter van het vliegwiel verschilt met die van een vbc, sprint enz...
  • de carbu Dell orto (ik dacht si16/16) gaat rechtstreeks naar de cilinder (zoals de oudere modellen) en heeft een bakelieten joint tegen de hitte. 5% tweetaktolie in de benzine is aangewezen bij dit soort blokje voor een goede smering. De carbu is niet meer verkrijgbaar en moeilijk te vinden op de tweedehandsmarkt.
  • De krukas is uniek en kan niet vervangen worden door een ander model. (Ook moeilijk te vinden)
  • De oliekeerringen en lagers zijn dezelfde als die van een Sprint.
  • De koppeling is zoals die van een Rally zes veren en acht uitsteeksels
  • de cilinder en cilinderkop zijn niet meer te verkrijgen en niet uitwisselbaar met een ander Italiaans model.
  • De uitlaatflens is uniek van maat en een andere uitlaat dan het originele bestaat niet.

Wanneer de motor onvolledig is of nodig te restaureren is het misschien wel interessant om op zoek te gaan naar een recenter blokje omdat het Motovespa blokje ondanks de 160 cc redelijk sloom is en minder waardevol door zijn moeilijk te vinden onderdelen. Onderdelen om de motor op te voeren zoals cilinder of uitlaat zijn onbestaand...

Handleiding en onderdelenboek: http://vespania.es/manuales_vespa/

Hopelijk hebben jullie er wat aan... Al deze info zou moeten kloppen. Zo niet dan lees ik het wel...

post-6181-0-01841500-1423614100_thumb.jp

Link naar reactie

Mooie wesp!

En goede info, je weet maar nooit dat het van pas komt...

Kinnie

Link naar reactie

Alle info is welkom! Ik ben nu bezig met me te verdiepen in de electriciteit... Het volgende kan ik nergens terugvinden:

Bij het achterlicht (volgens de manual zou dit pilot tube heten?) zijn er twee lampjes nl

Een voor het remlicht 12v5w en 12V10w voor het gewone achterlicht. Klopt dit?

Bij de schakelpaneeltje voor het licht heb je twee knoppen:

-onderaan een schakelaar... Stand links of rechts Volgens mij maar ben niet zeker is

links lichten aan (ook verlichting kilometrique)

Schakelaar naar rechts is alles uit. Is dit correct?

-draaischakelaar vooraan drie standen:

->links: lampunit vooraan klein lampje + lampunit vooraan kleine gloeidraad + achterlicht

->midden: niets

->rechts: lampunit vooraan klein lampje + lampunit vooraan grote gloeidraad + achterlicht

Ik heb het gevoel dat ik er volledig naast zit en mijn Spaans is uhum niet echt denderend...

(Dat van Google translate trouwens ook niet)

Alvast bedankt...

Link naar reactie

De draden die volgens het schema toekomen aan het schakelpaneeltje zijn:

Zwart = nr M (om stil te leggen contact met massa)

Blauw = nr 4 (om claxon te laten werken contact met massa)

Roze = nr ? (Klein lamp peertje vooraan)

Groen = nr? (Gaat naar kleine gloeidraad grote peer vooraan)

Bruin = nr? (Gaat naar grote gloeidraad grote peer vooraan)

Rood= nr ? (Stroom komt toe maar dient waarvoor?)

Geel= nr? (Komt van de claxon maar dient ook om iets anders?)

2 maal oranje = nr? (Komt van achterlicht en gaat naar kilometrique... Dient dit ook nog voor iets anders?

De nummers zijn diegene die op het schakelpaneeltje staan...

De vraagtekens zijn de aansluitingen die ik niet weet.

Amai hopelijk is het een beetje duidelijk...

post-6181-0-80053000-1423842882_thumb.jp

post-6181-0-76350700-1423842895_thumb.jp

post-6181-0-40289400-1423842918_thumb.jp

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 2 maanden later...

ik heb nog zo"n blokje in de kelder liggen. Indien interesse, kun je me PM sturen. Ooit gekocht op een beurs. Vliegwiel en ontsteking zijn er zeker bij, al moeten de draden wel vernieuwd worden. Ik ben niet zeker of de carbu er ook bij is, zal anders eens kijken.

Link naar reactie
  • 7 maanden later...
  • 1 maand later...

Hallo ,

blijkbaar kun je het stuurslot en het slot van het handschoenkastje nu ook via scootercenter kopen , hangt wel een stevig prijskaartje aan , 65 euro's , 

Op de spaanse sites gevonden voor 50 euro , maar met de verzendingskosten zal je daar niet ver vanaf meer zitten !

mvg 

Link naar reactie
  • 5 weken later...
  • 2 maanden later...

Goedemiddag 

ik heb een GT 160 uit 1976 geïmporteerd echter kan ik de oude eigenaar niet bereiken of hij negeert me, ik vraag me even af wat voor brandstof hier in moet er zit een beetje in maar niet genoeg om naar keuring te rijden. Kan iemand mij dit vertellen. Moet ik bijv mengen of kan er gewoon euro95 in.

 

mvg

iwan Carpintero 

Link naar reactie

Mengsmering 2% of 5%, zelf mengen is het beste. Zoek eens op scooterhelp en je komt een heel eind.

Ik zal als ik jou was NIET zomaar euro 95 of 98 tanken en gaan rijden want dan heb je binnen de kortste keren een vastloper.

Link naar reactie

Bedankt voor het rappe antwoord, nog een klein vraagje dankzij de link in dit topic naar de Duitse wiki zie ik SAE30 olie staan. Is dit de olie voor de mengsmering? Decerhouding zag ik ook. 

Zijn er meerdere soorten SAE30? Zo ja welke heb nodig?

Link naar reactie

De sae 30 olie is de olie voor in het carter, deze smeert de versnellingsbak.

De olie die in de brandstof gaat is doodgewone 2-takt olie.

Mijn vraag aan u, stel u eens voor in het desbetreffende topic hiervoor, wordt erg gewaardeerd op dit forum.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...