Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restauratie Vespa V 50/n 1967


Raffa

Aanbevolen berichten

Hallo ik heb vraag over al dan niet origineel. Mijn vespa is volledig gedemonteerd. Op het voorspatbord zit een bescherming( zie foto). De vespa is van 1967. Ik vind negens zo een beugel. Zou het optie zijn?

Nog een vraagje. De voetpakking zou van papier zijn volgens het forum. Zijn er betere alternatieven. En op hoeveel kilo moeten deze schroeven van de cilinder aangedraait worden. Alvast bedankt

post-13862-0-06389800-1407784980_thumb.j

Link naar reactie

mooi zeg.. pakking papier/karton  kan je in verschillende diktes kopen bij een goede auto onderdelen shop. sneed vroeger mijn pakkingen zelf uit dit vetkarton/papier. kost bijna niks. Deed er ook nog altijd pakkingspasta tussen .. just to make shure   dun laagje op metaal en pakking

Link naar reactie

Vandaag verder aan motor gewerkt. Omdat mijn voetpakking een lek had, heb ik besloten om de cylinder te demonteren.

 

Bleek dat er 2 pakkingen tussen zaten. Is dit nuttig?

 

Verder zag mijn piston er goed uit (zie foto) of zou ik ze vernieuwen?

 

Iemand een idee hoeveel het zou kosten om de carter uit elkaar te halen en keerringen te vervangen? De motor draaide nog goed voor demontage.

 

Alvast bedankt voor reacties

 

post-13862-0-30496100-1408377871_thumb.j

 

post-13862-0-44594800-1408377900_thumb.j

Link naar reactie

Een voetpakking is voldoende, eventueel een klein beetje dichtingkit erop om mooi af te sluiten.

 

Als het uiteinde van de cilinder een goed voelbaar randje heeft (waar de piston niet komt) kan je best voor een overmaat of een (DR-)kitje gaan. Beiden gaan ongeveer evenveel kosten.

 

Kijk eens na of er geen olie lekt langs de selector ven de versnellingen, of de koppeling nog goed is, het schakelkruis ed... Als er teveel mankementen zijn kan je best voor een volledige revisie gaan.

 

De kostprijs in onderdelen schat ik max op een 200€.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Nero,

Het uiteinde heeft inderdaat een randjes, dus overmaat.

Morge ga ik de selectorvan de versnelling controleren,

Hoe kan je weten als de koppeling nog goed is?

Dit is mijn eerste vespa project, dus spijtig geen ervaring.

Bedankt voor de informatie alvast.

Link naar reactie

Als de motor moeilijk ontkoppeld of de koppeling doorslipt bij het optrekken of in bergop. :)

 

Hier een link over hoe je best te werk gaat: http://www.scooterhelp.com/tips/engine/engine.sf.vespa.html

 

Bij een small frame steken alle onderdelen nog kort bijeen, als je de motor zou demonteren is het raadzaam om van elke stap wat foto's te maken. Zo wordt de montage iets gemakkelijker.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Vandaag alles gecontroleerd, volgens mij zijn versnellingen ok. Zie nergens lekkages. Momenteel zit ik vast, eerst de poulitrekkers aanschaffen.

Andere vraag. De 3 kabels die toekomen in de verdeeldoos zijn bloot. Kan ik deze vervangen of moet ik de volledige statorplaat vervangen?

Grts

post-13862-0-04441600-1408549013_thumb.j

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Update V50n

Na nieuwe bodem onder de vespa gelast te hebben in hij nu bij de straler.

Vandaag verder gewerkt aan voorvork. Omdat alles gedemonteerd is wil ik snelheidskabel met rode plastieke tandwieltjes erin monteren. Vraag hierover is. Zit de kabel los in de vork ( zie foto). Of mis ik een onderdeel. Ook zoek ik nog een originele snelheidsmeter ( 50cc). Alvast bedankt

post-13862-0-06056600-1414601263_thumb.j

post-13862-0-81622600-1414601815_thumb.j

Link naar reactie

Hi, leuk project.

Om je kabel vast te zetten zit er een boutje. Zie schroefdraad link (op jouw foto) waar deze invalt. Ook zit er een rubbertje onder om vocht uit het binnenwerk te weren. Kijk eens bij SIP, op de exploded views kan me het onderdeeltje zo vinden.

Link naar reactie

Hoi,

Het boutje en rubbertje heb ik. Ik vond het raar dat je de kabel daar los kan insteken. Ik dacht dat er nog iets was om de kabel vast te zetten. T'is mijn eerste project dus veel opzoekwerk.

Vandaag vespa terug gaan halen van de straler. Nu zo snel mogelijk antiroest laag spuiten.

Alvast bedankt.

post-13862-0-21036900-1414666977_thumb.j

Link naar reactie

als je een restauratie doet in die mate zou ik meteen het blok opensmijten en alle onderdelen die nodig zijn vervangen. Het zal je maar overkomen dat de scooter netjes herspoten eindelijk terug in mekaar steekt en je dan de motor er terug kan uithalen om koppelingsplaten, schakelkruis, oliekeerring,... te moeten vervangen

Link naar reactie

Tis simpel: alles of niks!

Link naar reactie

Vandaag antiroestlaag gespoten, body gaat nu maandje aan de kant. Verder werken aan motorgedeelte. Ik heb de cilinder met 3D meetbank uitgemeten. Max. speling 0.082mm over 16 meetpunten. De huidige boring is 39,4. Volgens opzoekwerk is dit de laatste boring???. Ook aan de krukas voel ik geen speling. Alleen zaten er 2 voetpakkingen tussen cilinder en carter. Waar dit voor nodig is begrijp ik niet. Ga eerst nog opzoekwerk doen ivm. Al dan niet volledige demontage. (Mijn eerst vespaproject he)

Update volgt.

Link naar reactie

Vandaag antiroestlaag gespoten, body gaat nu maandje aan de kant. Verder werken aan motorgedeelte. Ik heb de cilinder met 3D meetbank uitgemeten. Max. speling 0.082mm over 16 meetpunten. De huidige boring is 39,4. Volgens opzoekwerk is dit de laatste boring???. Ook aan de krukas voel ik geen speling. Alleen zaten er 2 voetpakkingen tussen cilinder en carter. Waar dit voor nodig is begrijp ik niet. Ga eerst nog opzoekwerk doen ivm. Al dan niet volledige demontage. (Mijn eerst vespaproject he)

Update volgt.

post-13862-0-68616400-1414790710_thumb.j

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Body is momenteel bij de spuiter. (Foto's volgen nog) ik ben ook benieuwd.

Bij deze restautatie zeggen ze allemaal volledig demontage van motor.

Al veel opzoekwerk gedaan ivm spitsen van carters en monteren nieuwe lagers.

Dit is echter mijn eerste vespa project. Ik zoek iemand met ervaring in smallframes die mij zou willen helpen.

Ook tegen een vergoeding natuurlijk. Ikzelf ben van hechtel. (Limburg)

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...