Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restauratie Vespa V 50/n 1967


Raffa

Aanbevolen berichten

Update, vandaag alle lagers, keerringen, schakelkruis, dichtingen enzovoort gekocht.

Deze week demonteren van beide carters. Eventueel goede tips waar ik zeker moet op letten zijn altijd welkom.

Bij mijn eerst vespa project wil ik niks over het hoofd zien.

Grts

Link naar reactie

Update,

Vandaag beide carters gedemonteerd. Weinig problemen gehad. Veel foto's getrokken Nero. Is toch wel nodig bij eerste keer.

Ik heb wel een vraag. Bij het demonteren van kikstarter viel er een rubber uit de blok. Zie foto. Platte vierkante foto

Het is niet een van de twee rubber die ik de blok geschoven zitten. Waar zou dit kunnen zitten.

Grts

post-13862-0-16442900-1417723242_thumb.j

post-13862-0-88151000-1417723263_thumb.j

post-13862-0-74365300-1417723285_thumb.j

Link naar reactie

Nero

Bedankt voor de reactie.

Ik heb er een foto van getrokken, er zitten 2 rubbers nog zeer vast. Mij lijkt dit niet afgebroken. Ik vind geen informatie over een 3 de rubber. Het lijkt mij ook straf dat deze rubber is blijven zitten bij een vorige revisatie.

Groeten

post-13862-0-63744200-1417731733_thumb.j

post-13862-0-69302100-1417731746_thumb.j

Link naar reactie

Technische vraag over de krukas. Hoe kan ik weten als mijn krukas nog perfect inorde is.

Ik voel geen speling maar dit is met de hand.

Ik wil ze uitmeten maar zou bepaalde maten willen weten. Waar kan ik die vinden.

Grts

Link naar reactie

hoi raffa

 

als je de drijfstang met de hand vastneemt en de krukas zo in zijn geheel naar beneden laat hangen dan tik je met de andere (blote) hand op de bovenzijde van je drijfstang...hoor je dan deze klikken dan kan je er van uit gaan dat je krukas aan vervanging toe is...

 

ciao ciao dirk

Link naar reactie

Dat rubber is zeker een kickstart rubber! 

 

Daarnaast, zorg ervoor dat alle randen van het carter goed schoon zijn (lees: ontdoen van achtergebleven pakkingresten) voor je nieuwe pakkingen monteert. 

 

Succes!

Link naar reactie

Dirk,

Krukas zal inorde zijn dan, nooit gehoord van deze techniek.

Ivm met de rubbers. Er zitten nu nog 2 dunne in de carter. In mijn revisie set zit nu 1 dikke en 1 dunne. Maakt dit uit? Zo niet waar moet de dikkere rubber zitten.

Alvast bedankt

Link naar reactie

Vandaag bezig gehouden met verwijderen v/d lagers, verwijderen van pakkingsrestenen zuiver maken van heel de motor enz.

De kleine naaldlager waar het schakelkruis in zit krijg ik niet los ( iemand tips)

Ook een vraag over de lager van de krukas (zie foto). Deze heeft geen aanslag denk ik. Is dit voldoende als deze gelijk zit?

Grts

post-13862-0-08023500-1417899219_thumb.j

Link naar reactie

het kleine roulement verwijder je met een "blinde lagertrekker".  Als je er mee tot bij mij geraakt, dan haal ik het er wel even uit 

Link naar reactie

Update,

Alle lagers zijn eruit en vervangen. Ook blinde lagertrekker gevonden. Morgen proberen de carters terug in elkaar zetten.

Zijn er dingen waar ik zeker op moet letten.

Grts

Link naar reactie

De 2 carterhelften vallen soms heel gemakkelijk in elkaar, andere keren is het een puzzel. Het is handig je kickstart te monteren zodat je die als nodig een beetje kan bewegen en daarmee alles in elkaar valt. 

Vooral niet forceren. Als alles goed gemonteerd is, dan vallen de tandwieltjes, krukas e.d. vanzelf op hun plaats. Vooral niet hard met hamers gaan tikken, en zeker niet rond het gedeelte waar je onsteking/vliegwiel zit, dit kan vrij gemakkelijk breken. Mocht het carter toch een klein zetje moeten geven doe dit dan met een rubber hamer. 

 

Succes!

Link naar reactie

Juist proberen de carters te monteren.

Het ging eigelijk vrij goed, bij de laatste 2 mm kon ik aan de ontstekings zijde met de schoeven lichtjes bij dichtdraaien.

Nu komt het probleem. Mijn krukas draait zeer vast volgens mij. Ik heb besloten de carters weer te scheiden.

Daarna verschillede keren de carters inelkaar gezet zonder krukas. Geen probleem. Mijn nieuwe lagers zonder krukas erin draaien perfect.

Wat zou het probleem zijn?

Heeft iemand dit ooit voor gehad?

De lager aan de koppelingzijn zit juist tegen de kraag.

Alvast bedankt

Link naar reactie

Heb je de keerringen een beetje gesmeerd met olie oid? Kan nu zijn dat het metaal van de krukas op het droge rubber zit, dan loopt niet lekker. Je hebt ook kans dat je op die manier de keerring 'verbrand' alvorens deze zichzelf kan smeren. Beetje olie smeren en zou moeten werken denk ik. 

 

Groet, 

Jeroen

Link naar reactie

Vandaag bij SDN nieuwe carter pakking gaan halen. Ze hebben mij daar ook goede tips gegeven.

Uiteindelijk zat de krukas niet perfect gecentreerd. Bij tweede montage deze avond een paar tikken met plastiek hamer op de krukas aan weerszijde gegeven. Nu viel alles perfect inelkaar.

Merci voor de tips en morgen verder sleutelen.

Grts

Link naar reactie

Vandaag de cilinder erop gemonteerd. Probleem van het juist aantrekken van de moeren opgelost.

Zelf momentsleutel gemaakt die zeer goed werkte.

Ook spuitwerk schiet op.

post-13862-0-31439800-1418755221_thumb.j

post-13862-0-54633800-1418755311_thumb.j

Link naar reactie

Ondertussen ontsteking afgesteld, ging perfect..

Omdat mijn spuitwerk nog niet klaar is ga ik eerst carbutator volledig nakijken.

Ik heb wel een vraag over die vilten ring. Kan men die vervangen door een rubberen ring?

Ook tips ivm carburator zijn welkom

Grts

post-13862-0-83963500-1419003596_thumb.j

Link naar reactie

Zit nu even vast, ik zou vandaag de motor proberen op te starten. Ontsteking (19°)contactpunten (0,40)afgesteld enz. Motor heeft mooie vonk als ik bougie tegen de cilinder hou.

Dan gisteren volledig carburator onder handen genomen. Nieuwe vlotternaald, dichtingen en alles mooi zuiver gemaakt. Ook vlotternaald gecontroleerd op alsluiten. Eigelijk alles dubbel na gekeken. Ook de vilten ring op de inlaatspruitstuk

Krijg de motor niet aan de praat. Doet helemaal niks eigelijk.

Nu heb in de stator plaat terug gedemonteerd. Op de oliekeer van de krukas die ik ook vervangen leek mij aan de ondekant een beetje olie te zitten. Ook zit deze ring één mm. dieper dan de carter. (Zie foto). Zou hij hier valse lucht kunnen zuigen?? En moet deze dichting juist gelijk zitten met de carter??

Alvast bedankt

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...