Pietjah Geplaatst: 26 januari 2011 Delen Geplaatst: 26 januari 2011 Opnieuw een projectje Heb dus toch de blauwe Vespa Special gekocht die ik een tijdje geleden in 'Aankoop advies' postte. Nooit gedacht dat ik zo blij kon zijn met een verroeste brommer die niet meer rijd. Hij ziet er qua carosserie 'betreffelijk' uit, op veel roest en een grote bluts na. De voorrem hendel is afgebroken, het zijpaneeltje aan de motor gaat niet meer open (jawel, maar dan valt het eraf) en de motor draait niet meer. Staat al een hele poos stil, heeft wel nog een goede compressie. Ook de gashendel zit zo stroef als iets, draait bijna niet meer. Nog nooit iets met een motor gedaan, dus hoop dat ik hem aan de klap krijg! Zal morgen foto's trekken en deze hier op posten. EDIT: Deze morgen wat fototjes getrokken Banden zo plat als iets. Groeten, Pieter Link naar reactie
JJP Geplaatst: 27 januari 2011 Delen Geplaatst: 27 januari 2011 Blokje gewoon reviseren. Ga je heel veel plezier van hebben. Dus scooter en blok uiteen halen en aan de slag Leuk project hoor. Succes. Link naar reactie
Pietjah Geplaatst: 27 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 27 januari 2011 Zondag motor er vanonder. Hoe begin ik eraan? Hoe laat ik dit blokje terug draaien, en hoe moet ik reviseren? Wat moet ik allemaal bestellen? Weet er echt niets van. Link naar reactie
fajes Geplaatst: 27 januari 2011 Delen Geplaatst: 27 januari 2011 neem van alles wat je doet foto's!! begin al met het blokje eronder uit te halen en alles uit elkaar (frame, fourche,...) te halen. Link naar reactie
Pietjah Geplaatst: 27 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 27 januari 2011 neem van alles wat je doet foto's!! begin al met het blokje eronder uit te halen en alles uit elkaar (frame, fourche,...) te halen. Oke, zondag begin ik met demonteren. Kunnen jullie aan de hand van foto's zien wat ik allemaal nodig heb voor de rivisie? groetjes, Pieter Link naar reactie
cee Geplaatst: 27 januari 2011 Delen Geplaatst: 27 januari 2011 bij de motorrevisie vervang je standaard praktisch alles zoals: - alle lagers - keerringen - schakelkruis - koppelingsplaten - alle pakkingen - krukas - cilinder kit krukas en cilinder moet je zien in welke staat ze zijn. waarschijnlijk kan je deze nog wel terug gebruiken. Link naar reactie
nero Geplaatst: 27 januari 2011 Delen Geplaatst: 27 januari 2011 Je kan ook systematisch te werk gaan, ttz. zorg eerst dat je vonk krijgt (indien niet beginnen met de bougie te vervangen). Dan bekijk je de benzinetoevoer (is de tank proper/ de benzineleiding/de carbu/... Als hij dan wilt starten kan je bekijken of de cilinder nog voldoende compressie heeft/ werkt de koppeling nog/... Het voordeel is dat je zo perfect weet waarmee je bezig bent, zonder schrik te hoeven hebben dat je een "paar" bouten over hebt na de restauratie. Het nadeel is dat je waarschijnlijk "iets" langer bezig bent vooraleer je vespa volledig rijklaar is, maar als je graag sleutelt zou dit geen probleem mogen zijn. Prachtige vespa! (de small frames zijn toch de mooiste. ) ) Groetjes, nero. Link naar reactie
Pietjah Geplaatst: 27 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 27 januari 2011 Vonk is er. Dus ipv de moteur er vanonder te halen, eerst eens tank uituisen met wat water, benzineleiding ook, en dan wat nieuwe naft in doen? Carbu kuisen etc. We zullen zien wat dat geeft groetjes, Pieter Link naar reactie
nero Geplaatst: 27 januari 2011 Delen Geplaatst: 27 januari 2011 Spanneund! ) Succes! Link naar reactie
cee Geplaatst: 27 januari 2011 Delen Geplaatst: 27 januari 2011 tank wel niet uitkuisen met water hé... Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 27 januari 2011 Delen Geplaatst: 27 januari 2011 Steek voor de zekerheid een filtertje als de tank verroest is of opnieuw spuiten? Link naar reactie
buddah Geplaatst: 28 januari 2011 Delen Geplaatst: 28 januari 2011 tank uitkuisen met benzine, niet met water binnenkant van de tank mag je niet spuiten, de verf kan immers oplossen door de benzine, waardoor de filter van het kraantje kan verstoppen. Als hij te roest is kan je de benzinekraan eruit halen met een speciale verlengde sleutel en een 2 componenten set kopen om de binnenkant een nieuwe laag te geven, die wel tegen benzine kan. Kost wel 50 euro...dus misschien beter een nieuwe tank kopen... carbu uitkuisen misschien best ook eens de cilinder eraf halen en de binnenkant bekijken of deze nog OK is en direct van de gelegenheid gebruik maken om er nieuwe segmentjes op te zetten, kost toch niet veel. Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 28 januari 2011 Delen Geplaatst: 28 januari 2011 Hier is een workstation manual in het Duits voor de Special: http://lambrettadriver.dutchscooterforum.nl/V50_SPECIAL_WERKPLAATSBOEK/V50.rar Onderhoud en revisie van een Smallframe motor: http://www.vespecial.nl/vespa_sf_engine/vespa_sf_engine_nl.pdf Link naar reactie
Pietjah Geplaatst: 28 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 28 januari 2011 Trouwens, kan ik aan de hand van het chassisnummer/bouwjaar niet de RAL code vinden? Zou hem graag laten herspuiten in hetzelvde kleur. groetjes, Pieter Link naar reactie
cee Geplaatst: 28 januari 2011 Delen Geplaatst: 28 januari 2011 kleur kan je zo inscannen bij carrosserie, maar normaal vindt je de kleurcode ook wel in de tecnica Link naar reactie
Pietjah Geplaatst: 30 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 30 januari 2011 Nog maar net begonnen en al de eerste vraag: De pin voor het zadel, hoe geraakt deze er uit?? Ook ooit al eens proberen overspuiten precies, aangezien het plekken zijn en een slimmen zijne duim erin geduwd heeft ;-) En is dit wel het originele achterlicht? Dacht dat de originele anders waren.. Groetjes, Pieter Link naar reactie
buddah Geplaatst: 30 januari 2011 Delen Geplaatst: 30 januari 2011 vijs van het zadel zit onderaan het chassis vast met een moer. In tegenstelling tot de voorste 2 zijn deze niet aan het frame gelast waardoor je hem manueel moet tegenhouden of het draait zot Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 30 januari 2011 Delen Geplaatst: 30 januari 2011 Achterlicht is denk ik niet origineel, maar dat is niet je grootste zorg Link naar reactie
cee Geplaatst: 30 januari 2011 Delen Geplaatst: 30 januari 2011 gewoon een moer aan binnenkant... Link naar reactie
cee Geplaatst: 30 januari 2011 Delen Geplaatst: 30 januari 2011 gewoon een moer aan binnenkant... Link naar reactie
fajes Geplaatst: 30 januari 2011 Delen Geplaatst: 30 januari 2011 volgens mij niet herspoten, gewoon ooit geretoucheerd. Link naar reactie
Houben Geplaatst: 31 januari 2011 Delen Geplaatst: 31 januari 2011 Ik heb hetzelfde model als u, in ongeveer dezelfde staat gekocht, iets meer dan een jaar geleden. Ikzelf heb ook zo een handschoenvakje (links achter), deze zie je niet vaak op een special. Alvast veel succes met je project! Link naar reactie
Houben Geplaatst: 31 januari 2011 Delen Geplaatst: 31 januari 2011 Om even terug te komen op die achterlamp... Ik heb juist hetzelfde model, zelfde kleur, zelfde handvaten, zelfde bagagerek vanachter, ook zo een handschoenvakje en dezelfde achterlamp. Zou het niet kunnen dat deze toch standaard zo voorzien was? Ik probeer al langer te achterhalen waar dat handschoenvakje vandaan komt, zie mijn pas geopende topic. De meeste modellen hebben deze niet... Link naar reactie
jeansprint Geplaatst: 31 januari 2011 Delen Geplaatst: 31 januari 2011 Is toch gewoon een Speciaal zoals er vele verkocht zijn op de Belgische markt? Bakje links is heel normaal, typische blauwe kleur. Dat achterlicht is perfect normaal en als je goed kijkt, hebben er zelfs pinkers opgezeten. Logo's oké en ga zo maar veder, begrijp de hele heisa niet zo goed... Jeanke. Link naar reactie
Pietjah Geplaatst: 1 februari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 1 februari 2011 Jep, ik dacht ook een gewone normale special De pinkers zullen er niet meer opkomen. Het achterlicht, tja, als de vespa destijds zo uit de fabriek reed, dan laat ik deze lamp er op zitten groetjes, Pieter Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.