Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa special restauratie 1978


Pietjah

Aanbevolen berichten

  • 3 weken later...

Vandaag in het mooie weer wat verder kunnen werken. :)

De onderkant is volledig kaalgeschuurd, de bovenkant op de plekken waar het nodig was (roest), de andere plekken ga ik gewoon matt schuren.

Nog wat plamuren en ze kan naar de spuiter voor de grondlaag :)

IMG_9147.jpg

IMG_9158.jpg

IMG_9159.jpg

IMG_9162.jpg

IMG_9161.jpg

IMG_9163.jpg

groetjes, Pieter

Link naar reactie

@ Joene, de kabelboom laat ik erin (afgeplakt.), de buil heb ik vandaag uitgeklopt en geplamuurd, en de wielkast zal idd nog wat meer geschuurd moeten worden :)

@ AJs autobody, Ik zou dat ook allemaal doen moest ik een veeeeel ruimer budget hebben ;)

groetjes, Pieter

Link naar reactie

@ Joene, de kabelboom laat ik erin (afgeplakt.), de buil heb ik vandaag uitgeklopt en geplamuurd, en de wielkast zal idd nog wat meer geschuurd moeten worden :)

@ AJs autobody, Ik zou dat ook allemaal doen moest ik een veeeeel ruimer budget hebben ;)

groetjes, Pieter

Link naar reactie

eerder in dit topic zeg je 'kabels zijn helemaal verstorven, moeten nieuwe in.

en nu laat je die kabelboom gewoon zitte? :o

Link naar reactie

vervang kabelboom toch... wa isda nu, ne gerestaureerde vespa met kabelboom uit '78 :(

groeten

Cédric

Link naar reactie

Neen maar als de isolatie rond de draad ergens al wat verduurd is en slecht contact maakt, ga je nog veel plezier beleven.

Laat dat net de draad van je kill switch zijn dat tegen je caroserie schuurt terwijl je aan het rijden bent.

en al het werk om achteraf te vervangen

Link naar reactie
Kabelboom ziet er op de foto's anders nog prima uit en is nieuw nogal duur in aanschaf.

ne curry 'ziet' er ook goed uit hé ;-).. maar als je de originele kabelboom nog hebt, maak je voor 5euro toch dezelfde na?.

zo heb ik het alleszins gedaan; werkt prima :)

Link naar reactie

@sindo: Je kunt 1 en ander toch nameten met een multimetertje? En je kunt een visuele inspectie doen van het isolatiemateriaal?

@cee: Bullshit redenering: dit is degelijk origineel Piaggio materiaal, een Curry is dat niet. Daarbij; jij hebt geen Duitse Special met knipperlichten en remlicht, jou kabelboom is een stuk makkelijker en goedkoper ;)

Ik zie het probleem niet.

Een probleem dat ik wel zie is dat je die kabelboom beter niet kan laten zitten als je dingen van plan bent als stralen (ze kunnen beter de buis ook stralen als je toch bezig bent) of powdercoaten (gezien de temperatuur van het afbakken).

Link naar reactie
Vind ik er ook van, en een elektrieken draad is nen elektrieken draad hé... da ga nie zomaar kapot ;)

@MR160, juist maar dan moet het wel gebeuren, den draad zoals PietJah aangeeft is niet het probleem, wel de isolatie er rond. Ik wil maar waarschuwen dat het zonde zou zijn als de mooi gerestaureerde en gespoten vespa straks weer uiteen moet omdar er ergens een vals contact is.

Link naar reactie

Oke, zal dan best morgen verder prutsen om de kabelboom er uit te krijgen. :)

nog 2 vragen:

bij demontage voorvork wou ik de voorshockdemper demonteren, dus de onderste en bovenste moeren losgemaakt, maar hoe krijg ik de demper er juist uit? Ik veronderstel de veer indrukken en door het gat te krijgen? maar deze gaf veel tegen, dus toch eerst even nanvragen:)

IMG_9184.jpg

IMG_9185.jpg

en dan nog de remtrommel: Ik denk dat je de ene moer zal moeten tegen houden en de andere moet los draaien? Zitten heel vast, dus misschien eerst even navragen of het wel gewone schroefdraad is ?:)

IMG_9180.jpg

IMG_9181.jpg

groetjes, Pieter

Link naar reactie

Gewoon die kroonmoer losmaken, is gewone rechtse draad. die moer aan de andere kant mag gewoon blijven zitten, die is van je wielnaaf zelf, tenzij je van plan bent om deze ook los te maken ;)

Link naar reactie

Over kabelbomen nog even, als deze tientallen jaren lang in een bepaalde positie hebben gelegen en altijd goed gewerkt hebben is het nog steeds raadzaam deze te vervangen. Op het moment dat je ze nu lostrekt, buigt, opnieuw aansluit etc kan de uitgedroogde isolatie knappen met alle gevolgen van dien.

Link naar reactie

Daarnet ging ik verder met demonteren van de voorvork en kwam ik deze onaangename verassing tegen:

IMG_9201.jpg

IMG_9202.jpg

de lagertjes in de vork liggen allemaal dooreen, en er mankeren er precies een paar.

Hoe kan ik dit oplossen?? kan ik deze er gewoon terug inleggen? kan ik zo een nieuw setje kopen?

groetjes, Pieter

Link naar reactie

Koop u een nieuw setje. lagers slijten en als je een deftige restauratie wil doen kan je ze best vervangen. anders gewoon scooter opkuisen en bollen.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Kleinde update:

de voorvork & remtrommels zijn reeds gespoten en het frame staat in primer.

Ik ben van plan er een andere neus op te zetten, dus de v50 neus.

Alleen wil ik dan nog een ronde koplamp zetten, maar bij de special zit het contactslot in het vierkante stuur

waar dit bij een v50 met rond stuur niet zo is. Hoe kan ik dit het best oplossen?

groetjes, Pieter

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Vespa is klaar om naar de spuiter te gaan. Ze heeft een ronde koplamp gekregen en een repro v50 neus, maar die komt er deze week nog op.

Ze heeft verschillende kleuren omdat ze in primer gespoten is om te kijken of alles effen is, en op sommige plekken spuitplamuur maar dit gaat er nog af alvorens ze naar de spuiter gaat. Zo ziet ze er nu uit:

DSC_0793.jpg

IMG_0062.jpg

Maar voor ze kan gespoten worden... Moet ik het kleur weten. Ik zou écht niet weten welk kleur ik ze zou geven... Dacht eerst aan blauw,

maar kwam niet echt een blauw tegen dat ik écht mooi vond. Dit vind ik wel een vet kleurtje:

oker.jpg

maar denk dat ik het rap beu zal zijn...

wat denken jullie?

Ben gisteren ook begonnen met de motor te kuisen met 'motorreiniger' en achter kilo's zand en olie kwam de grijze kleur terug te voorschijn. :)

Komt nog een DR75 cilinder op met 19mm carbu en een Sito race uitlaat.

groetjes, Pieter

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...